Hobby man - graag jullie mening

• Hobby man - graag jullie mening

Ik wil graag eventjes jullie mening.
    Mijn man speelt al sinds hij 8 jaar is voetbal. Ondertussen is hij 28 jaar en hebben we sinds eind augustus samen een kindje.
    Het is zeker geen grote ploeg waar hij speelt, maar een voetbalploegje in 4de provinciale. Ze trainen op dinsdag- en donderdagavond en spelen zondagnamiddag. Dit wil zeggen dat hij dinsdag en donderdag weg is van 19u tot 22u30. Zondag van 13u tot 19u (soms ook later).
    Hij doet dit graag, maar ik vind het een enorme druk leggen op ons gezin. Om een voorbeeld te geven. Ik ben op een donderdag bevallen en mocht maandagmiddag het ziekenhuis verlaten. Hij is die zondag gaan spelen, terwijl ik dus nog in het ziekenhuis lag. Heel de namiddag bezoek die ik zelf heb moeten bedienen qua drank terwijl ik zelf nog veel last had van knip en dergelijke.

Ik hoopte dat hij zelf wel zou inzien dat hij de weinige vrije tijd die hij heeft beter met zijn kindje kan doorbrengen. Hij heeft om de 2 à 3 weken bijscholing op dinsdag. Dan vertrekt hij 's morgens om 8u en is hij pas thuis om 23u. 1 keer per maand ook opleiding op zaterdagvoormiddag.
    Zijn ouders (vooral moeder) verwacht elke week ons kindje te zien. Als wij niet gaan staat ze hier onverwacht aan de deur.
    Mijn ouders wonen op 1u rijden en willen hun kleinkind ook zien natuurlijk. Hen zien we om de 14 dagen, maar dan vaak hele namiddag/avond omdat het zo'n verre verplaatsing is.

Nu ik weer voltijds werk vind ik het jammer dat we zo weinig tijd hebben voor elkaar en voor ons gezinnetje.
    We werken, hij heeft opleiding en voetbal, moeten naar familie. De weken vliegen voorbij en met ons drietjes wordt er bijna niets gedaan.
    Hij liet aan trainer weten dat hij volgend seizoen zeker ook nog zal meespelen. Hij begreep niet dat ik daarom verdrietig was.
    Ik wil ook gaan sporten maar als ik dat doe schiet er al helemaal niets van over. Stoppen met voetballen en samen sporten wil hij niet.
  • En is er geen mogelijkheid dat hij maar een keer in de week traint? Hier was de partner ook zo'n sportfreak, maar die verplichte sportmomenten zijn er nu gelukkig niet meer nu we een gezin hebben.
    Hij sport nog steeds, maar nu wanneer hij zin heeft en wanneer er genoeg tijd is.
    Hetzelfde voor mij, ik probeer 2 keer in de week te sporten, maar niet op vaste momenten, want dan moet alles wijken.
  • Ik vind dat je overdrijft. Hij voetbalt al 20 jaar en hij moet nu voor jou stoppen? Hij zou een beetje minder lang op cafe kunnen zitten na het voetballen of de training, want 3,5 u weg voor 1,5u trainen wink.gif
    Maar waarom moet die zijn hobby stoppen?Je wist dat hij voetbalde toen je aan kinderen begon. Het gedoe met jullie ouders mindert vanzelf, dat is misschien hun eerste kleinkind, ze willen dat veel zien, maar het nieuwe gaat er wel af:)
    Bovendien, niks zegt toch niet dat jij niet naar je ouders kan gaan terwijl hij voetbalt? En hij kan eens gaan naar de zijne, op een avond dat jij gaat sporten? Dat moet toch niet elke keer heel officieel met allebei en kind?
    Hij is toch ook echt veel avonden thuis? Toen ik bevallen ben, de 2 keer, is man gewoon gaan werken. Toen de 2de geboren werd, is die zelfs naar Nederland geweest twee dagen, en is me recht van autostrade in ziekenhuis komen halen smile.gif
    Geniet van de avond lekker in je sofa zou ik zeggen en laat die man gaan shotten! ( eigenlijk steekt het je gewoon dat hij weg kan en jij niet, maar dat is een ander probleem....Zorg dat je ook eens weg gaat zonder man en kind? )
  • De oplossing van AEE is geen oplossing, net als jouw voorstel om samen te sporten. Voetbal is een teamsport. Als iedere voetballer zou moeten trainen als dat uitkomt voor vrouwlief, dan kan niemand nog voetballen.. Sporten op wisselende tijden lukt alleen als je alleen sport (fitness, lopen, ..). Ik vind het ook overdreven om een sport die hij al 20 jaar uitoefent voor jou moet stoppen. De ideeën die Kaatje aangeeft zijn wel zinvol: naar je ouders op bezoek gaan als je man sport, ..
  • Toen onze oudste pas geboren was, speelde man tennis, en 1 v zijn zonen sportte intensief in een ploegsport. Hij ging elke zaterdag met die zoon naar de match, was daar vaak uren mee weg want ze speelden nationaal. En als ze een zaterdag vrij van match waren, dan ging hij wel nr de wedstrijd van de eerste ploeg kijken. Elke zondag van 9 tot 12 was hij naar de tennis. Ik ging standaard met de baby nr mijn ouders op bezoek, ik was daar geweest , iedereen content.

En nu... nu zijn we nog VEEL minder uren samen dan toen, omdat we met onze kinderen rondrijden naar trainingen en matchen en optredens:) Zelf sport ik ook nog 3 keer per week momenteel. Dus, geniet van de vele vrije tijd dat je toch nog hebt met 1 klein baby'tje:-)) Vraag eens aan koppels met 2 of 3 kinderen ts 6 en 12 hoeveel vrije tijd die hebben wink.gif
  • Naar mijn ouders gaan in de week als hij traint is niet echt een optie, aangezien ik 1u heen en 1u terug moet rijden. Ik ben pas thuis van mijn werk om 18u dus zou al snel 19u zijn tegen dat ik er ben. Om dan na een uurtje weer te vertrekken en wel 2u te moeten rijden vind ik wat zinloos.
    Ik wist inderdaad dat hij voetbalde toen we aan kinderen begonnen, maar zoals ik al zei hoopte ik dat hij zelf zou kiezen voor meer tijd met ons kindje.

Zoveel vrije tijd hebben we niet hoor. Maandag gaan we naar de winkel, koken, kuisen. En het is al snel 21u. Ik ga op tijd slapen (22u30) aangezien ons kindje vaak 's nachts nog wakker wordt.
    Dinsdag trainen, woensdag probeer ik te sporten, donderdag trainen, zaterdag zijn ouders of mijn ouders of opleiding, zondag voetbal.
    Dus eigenlijk is het vooral vrijdagavond dat we wat tijd hebben voor elkaar.

Ik had gehoopt in het weekend met ons kindje naar de speeltuin te gaan, gaan zwemmen, kinderboerderij, ... (als ze wat ouder is en het weer wat beter is natuurlijk). Ik kan dat natuurlijk alleen doen, ik ben in september en oktober als het mooi weer was vaak in het natuurpark hier vlakbij gaan wandelen, maar alleen is toch maar alleen. Als je dan al die gezinnen ziet lopen vind ik het wel jammer dat ik daar alleen rond loop.
  • waarom gaan " we" naar de winkel? Waarom doe je dat niet op zaterdag VM , alleen, terwijl hij op je kindje let? Of op vrijdag avond, dan zijn alle winkels laat open, hier is de Colruyt open tot 21u. Je moet ook je eigen patronen durven verbreken toch? Wat is het nut van met 3 man door de winkel te hossen? Waarom kuis je niet op die avond dat je man trainen is?? Je tijd gaat eens zo snel, zet dat kind in wippertje bij je, of in park, of in bed ...Je beseft het zelf niet, maar je hebt HOPEN tijd:)
    Op zondag namiddag, heb je toch uren tijd voor je ouders? Ik bedoelde niet dat je op weekavond daar naartoe ging natuurlijk, maar je zou wel vb effen een uurtje langs je schoonma kunnen gaan, dan ben je daar ook vanaf... er zijn echt veel mogelijkheden om die tijd nuttig door te brengen,ipv te zitten denken " hij is weer shotten".
  • We gaan niet samen naar de winkel hoor, iemand van ons gaat en de andere blijft thuis met ons kindje.
    Ik kan inderdaad op zondag naar mijn ouders en in de week naar mijn ouders zodat we dan op zaterdag vrij zijn.
    Het is niet zozeer het alleen zijn hoor. Ik hou me wel bezig als hij gaan trainen is, met strijken, lezen, spelen met kindje,...
    Het gaat meer over het gebrek aan tijd om samen als gezin leuke dingen te doen.
  • ik denk dat je ook overschat hoe veel "leuke" dingen je kan doen. Ik weet vb dat ik naar de speeltuin ging, maar met 2 man op een kind in een zandbak kijken is niet perse kei leuk hoor;) En als het zo'n sportieve papa is, dan zal die zeker later gaan zwemmen of naar de zwemles rijden met dat kindje, of er mee gaan fietsen ofzo. Met een baby kan je toch nog niet zo veel "leuke dingen samen" doen.
  • ik denk dat het normaal is dat je zoveel tijd niet doorbrengt samen.
    mijn vriend heeft alleen int wiekend tijd voor onze dochter is in de week pas rond 20u thuis.
    en int wiekend gaan we ook naar de opa en oma. hier helpt het plannen heel goed hebben een kalender en vullen onze plannen samen in. bv baby lijst open doen, zwemmen, solden
  • Ik geef Kaatje gelijk, doe de dingen die je moet doen, als hij weg is, dan heb je op de andere momenten tijd voor jullie 2 of 3.
    maw, maandagavond hebben jullie samen tijd. Dinsdag avond ga je winkelen met je kindje bij je (ja, dat kan perfect!), en als je kindje slaapt, kan je nog wat poetsen oid. Woensdag heb je weer samen tijd. Donderdag tijdens de training doe je de rest van je huishouden, geniet er van dat je kindje nu nog rustig in zn park of in een wipstoeltje ligt, over een paar maanden mag je dat vergeten! Vrijdag weer tijd voor het gezin, zaterdag tijd voor uitstapjes, speeltuin enzv. En zaterdag ga je op bezoek bij de grootouders, of komen zij naar jullie toe. Want het is even ver voor hen als voor jou hoor, en vaak nog makkelijker, geen verhuis van babyspul, je kindje kan zn bedje in als het nodig is, ...

Kinderen eisen dat je creatief omgaat met je tijd, zo'n vaste planning aanhouden als je nu hebt, dat lukt nooit! Dus bekijk hoe je je anders kan organiseren, en toch voldoende quality time overhouden. En neem je man zn sportieve hobby niet af, zeker als hij het al zo lang doet, dat zou zonde zijn!
  • Ik snap anno best hoor... 3 vaste dagen is erg veel.
    Met alles moet je dan rekening houden, die dagen kunnen we niks doen.
    Zij wilt ook sporten, als zij 3 avonden weg is zijn ze samen 6 avonden weg.
    Nu hebben wij door werk/hobby/vrienden ook weinig vrije avonden, maar hebben extra veel tijd in de dag met elkaar.

Mijn partner deed ook een teamsport. Ook zijn ex-teamgenoten die een gezin krijgen stoppen/minderen.
    Nu doet hij een andere sport waar hij wel zelf kan kiezen wanneer en die je samen kan doen (wielrennen). Soms gaat hij lopen, zwemt regelmatig en hij gaat een of twee keer per jaar enkele dagen op reis met vrienden om te gaan wielrennen. Dit werkt met een gezin gewoon veel beter.

Echter is dit wel iets waar ik het voor we aan kinderen begonnen over gehad heb.
  • Ik kan ts dan weer wel heel goed begrijpen... Voor de sport van de man moet het gezin wijken. En sorry, maar wat hier gezegd wordt dat je dan maar alleen moet gaan wandelen en naar de dierentuin en... euhm... waarom ben je dan een gezin? Als je beiden voltijds werkt en één van de twee heeft dan een hobby die veel tijd opeist, blijft er idd nog weinig tijd over. En dan zijn sommige mensen verbaasd dat koppels uit elkaar groeien. Ik zeg niet dat je als koppel geen aparte hobbies kan hebben maar moet je van 13u tot 19u weg zijn voor een wedstrijd? Denk het niet... Ik denk dat de twee avonden per week ts nog niet zozeer stoort, wel het feit dat het weekend gedicteerd wordt door iedere zondag match (en dan niet alleen match want dat is tenslotte maar 90 minuten dacht ik...). Ts wist waar ze aan begon maar hij ook. Sowieso, kindjes of niet, wordt de relatie gedomineerd door de hobby van 1 persoon... Alles opgeven omdat je vrouw en kind hebt is uiteraard overdreven maar hij is ook geen vrijgezel meer en kan best wat minderen.
    Mijn man loopt heel graag. Dat is geen ploegsport maar hij heeft een aantal heel goed vrienden in zijn atletiek club. Hij traint met hen 1 avond in week en blijft dan geregeld 'plakken'. Soms, als we voor de rest een rustige week hebben, gaat hij 2 avonden. Geen probleem en stiekem ook wel blij om de bank dan voor mezelf te hebben en tv zelf in handen te hebben. Hij gaat meestal ook 1 keer in de 2 weken een wedstrijd lopen. Die zijn vaak niet in de buurt dus is hij daar zeker een halve dag zoet mee. Ik laat hem, hij heeft dat nodig. Het komt niet altijd even goed uit en de ene keer zal hij eens thuis blijven en de andere keer maak ik er geen probleem van dat hij wel gaat en trek ik mijn plan. Prima toch? En voor mij blijft ook genoeg tijd over om ook eens weg te gaan. En wanneer kan ts eens alleen weg? Op zaterdag dan, dan hebben ze helemaal geen tijd meer samen. Een echt gezin kun je dat niet noemen vind ik. In een gezin leef je samen, daar heb je samen voor gekozen. Dan is het ook heel normaal dat je samen kijkt naar wat mogelijk is? Precies alsof ts dat gewoon maar allemaal moet accepeteren omdat ze wist waar ze aan begon? Hij was erbij hè, toen ze een kindje maakten... Sommigen willen alles. Een gezin voor als het uitkomt maar wel nog alles kunnen doen wat ze willen. Sorry, niet realistisch.

@ts, weet je vriend dat je hier zo mee in je maag zit? Hier wordt daar over gepraat. Bij een ploegsport heeft hij zich te houden aan afspraken natuurlijk maar is het nu echt nodig dat hij tot 19u op café zit met zijn ploegmaten? Compromissen maken is niks teveel gevraagd in een gezin. Op een gegeven moment wordt het jou echt teveel en dan is het misschien te laat om er nog over te praten...

En ik vind het heel stoer van vrouwen die het normaal vinden dat hun man de dag na de geboorte gewoon gaat werken en menen dat het werk niet even kan wachten. Mijn papa was ook een carrière man en mijn mama heeft heel veel alleen moeten doen en veel geslikt omdat mijn papa daarnaast ook nog een tijdrovende hobby had en hij meende dat dit allemaal voorrang had. Maar wat heeft hij nu, op zijn 68ste, spijt van wat hij allemaal gemist heeft. Ze zijn, nu hij op pensioen is, uit elkaar gegroeid en als hij dan ziet wat een plezier hij heeft met zijn kleinkinderen, vindt hij het heel jammer dit niet met zijn kinderen gehad te hebben...

Dit is mijn mening uiteraard, ik ga hier verder ook niet over in discussie. Mijn man en ik vinden het prima zo en dat is het voornaamste. Als andere koppels het anders doen en het werkt, is het prima uiteraard. Maar als 1 van de 2 er vraagtekens bij zet, is het belangrijk om het hier samen over te hebben.
  • Maar praat dus gewoon eens goed met hem... Laat eventueel de andere oma en opa weten dat jullie liever om de twee weken afspreken net als met de andere oma en opa, omdat jullie het druk hebben.
    Een week heeft 7 dagen. Dus de beste verdeelsleutel is 2 avonden voor hem - 2 avonden voor jou - 3 avonden voor jullie.
    Ikzelf hou niet van babysits, maar je zou ook een babysit kunnen nemen op een dag dat hij sport en dan zou je op dat moment zelf kunnen sporten/afspreken met vriendinnen.
  • volledig eens met Mara en AAe

Ksnap dat de ts de tijd samen mist..
    Kzou me ook zo voelen..
    2 avonden en een zondag waar je niets meer van overhoud.. en dat elke week..

ze ziet haar man natuurlijk graag en gunt hem zijn hobby..
    hij doet het tenslotte al 20 jaar..

t is niet altijd zo makkelijk om de gulden middenweg te vinden..
    doe een babbeltje met je ventje.. smile.gif

Ik weet niet hoe oud je kleintje is maar mss eens bij oma/opa laten overnachten?
    van vrijdag op zaterdag? Het eens gezellig maken met zn tweetjes, oma en opa blij.. tongue.gif
    ( al snap ik maar al te goed dat we soms wat meer initiatief van de man zelf willen tongue.gif )

Ik zou net wel samen boodschappen doen als het kan smile.gif
    als je man bij je kleintje blijft en jij de boodschappen dan is het weeral 'apart' ..

of wel inderdaad op zijn voetbal avonden zelf de boodschappen doen.. dan heb je die zaterdag
    ochtend toch vrij voor een andere activiteit.. tongue.gif beetje plannen enzo smile.gif

Praat eens met uw voetballerke smile.gif heart.gif

• omdat hij al 20 jaar een hobby heeft, mag hij dat bij het starten van een gezin nog steeds behouden, want je wist dat op voorhand??

Ik had ook genoeg hobby's voor ik aan kinderen begon.
    Maar je schroeft dat toch even terug??? Vind ik alvast logisch!!
    Als ik en man beide onze hobby's hadden gehouden... wij hadden nooit samen thuis geweest.
    Ik doe sinds vorig jaar hondentraining, 2 keer in de week weg en sinds dit jaar muziekschool erbij, dus nog eens 2u extra weg per week.
    Maar ik heb wel 4 jaar even wat rustiger aangedaan.

Ik zou het niet leuk vinden, zo vaak alleen thuis zitten met een baby... als het nu nog zou zijn voor een werk.. ja dat is iets anders, maar voor een hobby en pintje te gaan drinken, 3 keer per week???

Waarom laat hij niet zondag vallen of 1 training?? NIet volledig stoppen, maar wel 1 keer minder gaan.. tis niet dat het op hoog niveau is en dat de trainingen van levensnoodzakelijk belang zijn... wink.gif
  • ik begrijp je wel hoor.ik vind ook dat je man veel voor zichzelf doet.ik zou hem dan ook serieus missen.
    mijn man werkt veel en heeft auto's sleutelen als hobby.
    als hij een periode veel tegelijk heeft dan ziet hij zn kinderen ook amper en draai ik ons gezin alleen.dat red ik prima,maar ik vind het echt niet gezellig om hem te moeten missen daarbij.maar bij ons is het gelukkig altijd maar met fases.
    mijn ervaring met de man zijn hobby ontzeggen is echter dat dat niet als gevolg heeft dat hij gezellig leuke dingen gaat doen met de kinderen.
    als ik tegen mijn man zou zeggen dat ik niet wil dat hij weggaat,dan ploft hij voor de tv of pc met een gezicht erbij dat hij liever was gaan hobbién.
    maar misschien werkt dat niet bij alle mannen zo goofy.gif.ik zou er in ieder geval wel voorzichtig mee zijn.hij doet zijn hobby liever dan dat hij bij zn gezin is,anders was hij wel thuis.het kan een groot frustratiepunt worden als je daarover aan hem gaat trekken.
    ik zou beginnen met een serieus om de tafel,waarin je je gevoelens uitspreekt en hem zelf ideeen laat aandragen zonder dat jij je verwachtingen er door wil drukken.
    misschien zijn zijn ideeen niet de eerste waar je vrede mee hebt,maar doe er toch wat mee,anders kom je er samen niet uit.en alles beter dan niks doen,je blijven frustreren en uit elkaar groeien.
    sterkte!
  • Wat gaan jullie dan 's avonds doen dat zo speciaal is om een hobby stop te zetten? In de zetel zitten en tv kijken? Dan kan hij evenwel gaan voetballen..
  • Ik vind niet dat je overdrijft, hij heeft er ook een verantwoordelijkheid bij gekregen en moet dus niet stoppen, maar wel zijn prioriteiten stellen en ook meehelpen in het gezin. Als je drie dagen al pas om 23 uur thuiskomt en dan ook nog eens in het weekend regelmatig weg bent, dan komt alles op de mama neer en moet zij alles doen, en zij werkt ook voltijds.
    Als hij dit wil blijven doen, zou ik toch wel eens bespreken dat je zelf minder gaat werken, zodat je ook de rust en vrije tijd krijgt die je nodig hebt.
    Zo hebben wij het gedaan. Mijn man is voorzitter in een VZW, werkt hier ongeveer 20 uur per week voor, (niet altijd op verplaatsing, maar ook thuis) en dat maakt dat ik eigenlijk nooit mijn hobby zou kunnen doen of altijd met de kinderen ben. En daarom werk ik ook halftijds, zodat ik ook af en toe mijn rust/hobbymomenten kan inlassen, want 's avonds ben ik gewoon te regelmatig alleen.
    Maar verder zorgt hij er wel voor dat hij nog tijd voor ons maakt en heeft hij een job waarbij hij twee dagen kan thuiswerken zodat hij ook kan meehelpen met het rondrijden voor de kinderen.
  • En ik kan Kaatje eigenlijk heel goed volgen in haar mening.
    Ik zit hier zelf met een amateur voetballer in huis en weet heel goed wat het is. En eerlijk, het kan me ook mateloos irriteren maar ik profiteer idd van de avonden om dingen te doen die ik dan niet moet doen als we samen thuis zijn.
    Mijn man is ook pas thuis tegen 19u/19.30u dus lang zijn die avonden niet... Maar ik maak er het beste van, gewoon de normale loop van een gezinsavond is voor mij al voldoende.
    Hier zijn de matchen op zaterdag dus ook weg van de middag tot 's avonds en soms eten ze dan ook nog eens samen. Dus dat wil zeggen dat ik heel veel alleen zit in het weekend. Maar ik ga idd naar de dierentuin, speeltuin, eens tot bij mijn ouders,... kan perfect alleen hoor. Oké, je bent een gezin maar je bent toch niet vergroeid met elkaar??
    Als man van ts elke zondagmiddag weg is kan zij toch perfect tot bij haar ouders gaan. Dat ze dat in de week niet doet kan ik begrijpen.
    Hij moet natuurlijk ook eens begrip opbrengen en eventueel eens een training en/of match laten varen. Rekening houden met elkaar moet kunnen maar ik zou als ik in ts haar plaats was niet thuis bij de pakken blijven zitten maar zelf leuke dingen doen.
    En ook eens naar voetbal gaan kijken?? Heb ik zaterdag nog gedaan met mijn kinderen. Vind ik zelf vreselijk maar zo zie ik mijne vent, en de kinderen (en hij ook) vinden dat geweldig, dus iedereen gelukkig!
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld