discussie rond familiebezoek

• discussie rond familiebezoek

Dag iedereen,

Zowel mijn man en ik, als ons beide families zijn grote tegenpolen op gebied van familiebezoek en feesten geven.

Vooral sinds de geboorte van ons kindje is dit een discussiepunt geworden.

Ik zou graag eens weten hoe het bij andere gezinnen zit, dus bij deze:

*hoe vaak hebben jullie familiebezoek bij je eigen en schoonfamilie in het weekend ? Dus echt bij elkaar in de zetel met koffie. Duurt dit een paar uur, halve dag of altijd hele dag ?
    *Hoe vaak hebben jullie grote familiefeesten (bv. Pasen vieren met grootouders, nonkels/tantes enz)
    *hoe vaak spenderen jullie bewust tijd, alleen met je eigen partner en kinderen. Bv. Een uitstap maken, maar ook gewoon met je eigen (kern)gezin thuis spelletje spelen/film zien enz.
    *Zijn jullie hier tevreden over of zie je het liever anders ?
    *Is de frequentie van familiebezoek veranderd sinds jullie kinderen kregen ?

Alvast bedankt voor de respons.
  • In het weekend proberen we meestal een keer langs te gaan bij mijn ouders en een keer bij mijn vriend zijn ouders. Bij mijn ouders komt dit meestal neer op een avond er te gaan eten. Bij mijn vriend zijn ouders is dat vaak ook om te gaan eten ‘s avonds, maar soms gaan we er dan al van ‘s middags naar toe of blijven we overnachten. Bij onze eerste zoon was het bijna standaard dat we er langer waren dan een paar uur, nu is het vaak een paar uur en soms dan een keertje wat langer. Moet zeggen dat huidige ‘regeling’ me beter bevalt dan bij mijn eerste zoon. Toen miste ik op de duur wel wat het zélf bemoederen van ons ventje...

Verder zien we elkaar allemaal ook nog een keer in de week, want beide sets grootouders hebben (op hun vraag) een oppasdag. Het is vooral door dit laatste dat we elkaar nu meer zien dan vroeger (& ook doordat er nu elk jaar een paar dagen tussenuit wordt gegaan met elk paar grootouders). Het bezoekje brengen in het weekend deden we vroeger ook meestal al.

Wil er wel bij zeggen: als we eens een weekend niet kunnen/het komt niet goed uit/we hebben nood aan rust, dan is dat geen enkel probleem. Iedereen weet dat we moeite doen om op bezoek te komen en normaal ook wel graag komen, dus het is/wordt geen verplichting...
  • Wij zien de grootouders enkel bij speciale gelegenheden, dus de verjaardagen van de kinderen, kerstmis, verjaardagen van de grootouders,... Soms blijven we bij hen eten, soms gaan we samen op restaurant en soms is het gewoon een paar uur in de namiddag.
    In de zomervakantie gaan de kinderen een paar dagen logeren bij hen.
    Elk weekend zou ik echt niet zien zitten. Dan heb je toch totaal geen tijd meer voor jezelf, om even tot rust te komen? En de kinderen hebben ook geen tijd om constant naar de grootouders te gaan, want op zaterdag hebben ze sport en op zondag jeugdbeweging en voor de rest willen ze ook wel eens gewoon rustig thuis spelen, zonder verplichtingen.
    Ik bel wel elke week uitgebreid met mijn moeder en mijn man met zijn moeder, dus 't is niet dat ze verder niets van ons horen.
  • Wij eten 1x per week s avonds bij de schoonouders, samen met schoonbroer zijn gezin en 1 avond bij de mijne met mijn broer en zus en gezin. We zien elkaar dus vaak. Andere gelegenheden zijn verjaardagen en feestdagen. Het gaan eten elke week is ook gewoon praktisch.
    Beide partijen zorgen ook voor de kinderen voordat ze naar school gaan... Dus ja, wij zien elkaar vrij vaak
  • Mujn schoonouders zien en horen we niet zo vaak.
    Zien zo 1 keer om de 2 maand en horen om de 14 dagen
    Ze wonen vrij ver dus als we gaan is het wel voor een aantal uren.
    Dan krijgen we een boterham bij hen.
    Ze mogen altijd tot bij ons komen en ik kook altijd mee voor hen maar blijkbaar hebben ze daar weinig behoefte aan.

Mijn ouders hoor ik iedere dag en ik rij wel regelamtig eens langs hen of ze komen naar een wedstrijd kijk van onze kinderen

Ik zou het liever anders zien en gezellig samen zitten maar blijkbaar hebben ouders en schoonouders daar weinig behoefte aan (ook bij onze broers en zusse doen de ouders en schoonouders dit niet).
    De kinderen worden niet bijgehouden door mijn ouders of schoonouders dus tis allemaal wat minder familiaal bij ons.
    Ik hoop het later anders te doen.
  • @ano: ik snap dat het zo lijkt (als ik het zo opschrijf, komt het inderdaad ook voor mezelf als veel over), maar in praktijk valt het qua tijd voor onszelf best wel mee hoor. Omdat het vaak maar om een paar uurtjes ‘s avonds gaat, hebben we overdag veel tijd voor onze eigen activiteiten (sportactiviteit van de oudste zoon, afspreken met vrienden, gewoon een dag rustig thuis met z’n vieren,...). Denk dat veel ook afhangt van de leeftijdsfase van je kinderen. Hier met nog twee vrij kleine kinderen kan het wel eens fijn zijn om het eens een avond ietsje rustiger te hebben (grootouders vinden het net heel leuk om dan wat mee te helpen met de pampertjes etc.). En zelf vind ik het ook wel leuk om die band tussen bv. mijn ouders en de kinderen te zien en om samen met hen van de kindjes te genieten. De kinderen zelf (de oudste dan toch, jongste is nog te klein) doen we ook duidelijk een groot plezier met die bezoekjes.

Maar als de kinderen wat groter worden, kan ik me voorstellen dat de frequentie zich wel aanpast (als ze allebei beginnen sporten enzo, zelf ook meer beginnen afspreken met vrienden,...).

En de afstand tot aan je (schoon)ouders kan ook wel een grote rol spelen.

Op zich maakt het ook allemaal niet zoveel uit denk ik. Wat voor de éne veel is, is voor de andere weinig en omgekeerd. Zolang je elkaar als koppel hier wat in kan vinden en je band met de respectievelijke ouders ok is, lijkt er mij geen probleem te zijn. Als TS niet op 1 lijn zit met haar man en een deel van de familie, dan kan ik me voorstellen dat dat vervelend is (zeker wbt je man, want dat is nog altijd het belangrijkste...).

Één ding dat wij hier heel belangrijk vinden (ongeacht de precieze frequentie), is dat we beide kanten van de familie ongeveer gelijk behandelen. Hoeft niet gelijk te zijn tot in het extreme, maar gewoon min of meer gelijk. Niet dat we elke week bij mijn ouders zitten bv. en er voor de familie van man amper een bezoekje zou afkunnen (ik zeg maar iets).

@TS: veel succes! Ik hoop dat je met je partner tot een soort van compromis/gedeelde opvatting kan komen!
  • *hoe vaak hebben jullie familiebezoek bij je eigen en schoonfamilie in het weekend ? Dus echt bij elkaar in de zetel met koffie. Duurt dit een paar uur, halve dag of altijd hele dag ?
    Wij proberen het te houden op 1 weekend bij mijn ouders, volgend weekend langs de schoonouders en dan een weekend thuis. We gaan dan telkens van 15-16u tot 20u. Onze broers komen dan ook (met hun kinderen).

*Hoe vaak hebben jullie grote familiefeesten (bv. Pasen vieren met grootouders, nonkels/tantes enz)
    De kerstfeesten zijn nog met onze eigen ouders, tantes, nonkels, neven, nichten en hun kindjes, dus echt grote feesten. Verjaardagen van onze eigen kindjes was tot nu toe met beide kanten van de familie samen, dus ook redelijk groot. Er is aan beide kanten van de familie ook een grote zomerbbq, met hetzelfde volk als de kerstfeesten.

*hoe vaak spenderen jullie bewust tijd, alleen met je eigen partner en kinderen. Bv. Een uitstap maken, maar ook gewoon met je eigen (kern)gezin thuis spelletje spelen/film zien enz.
    Bewust samen tijd spenderen doen we niet zo vaak. De tijd thuis zijn we vooral met het huishouden bezig, onderhoud van de tuin enz. Het is vaker één ouder die iets met de kinderen doet terwijl de andere klusjes kan doen.

Momenteel zijn we wel tevreden zo. Een jaar geleden gingen we nog elk weekend naar 1 van beide ouders, nu hebben we ook af en toe echt een weekend voor ons, dat is beter.

Niet onmiddellijk sinds we kinderen kregen. Zoals hierboven gezegd pas sinds vorig jaar, omdat het ook druk werd met nog bezoek aan vrienden en eerste hobbies van de kinderen.
  • Dag,

Bij ons Is het zo momenteel:

Mijn familie: woont op 45 minuten rijden.
    1 kerstfeestje en 2 verjaardagsfeestjes.
    Van kleinsaf ben ik het gewoon dat mijn familie ver uit elkaar woont. Bv. Grootouders woonden 2u enkele rit ver. Bezoek is gemiddeld van 14-17.30u om de 2 maand. Iedereen (ook mijn ouders) heeft een druk leven in het weekend en laat elkaar zijn.

Schoonfamilie: iedereen woont in hetzelfde dorp. Wij zijn de enigen die ver wonen (1u15min rijden met slechte verbinding, dikwijls file ook). Ze lopen er allemaal echt elkaars deur plat, zijn dit gewoon.
    6 grote familiefeesten per jaar (inclusief kerst).
    Mijn man belt 3x/week met zijn moeder. En gemiddeld gaan we om de 2- 3 weken van 11u-18.30u op bezoek (inclusief autorit). Vroeger was dit nog langer, maar ons zoontje slaapt sinds kort niet meer op een ander.

Ik vind het bezoek al heel veel. Mijn schoonmoeder wil sinds de komst van haar 1ste kleinkindje nog meer op bezoek. Als zij komen dan Is het van 10-16u.
    Ik heb heel lieve schoonouders en er een goeie band mee. Ik kan mijn kindje ook goed uit handen geven aan haar. Het Is niet dat het bezoek op zich vervelend is.
    Maar de frequentie Is voor mij echt te veel.
    In onze "vrije" weekends hebben wij al maar een 2tal uur met ons 3.
    Mijn man fietst in het weekend een halve dag, spendeert ook veel tijd met zijn dieren (buitenshuis) en de weinige vrije tijd wordt dan aan klussen gespendeert.
    Ik mis echt gezinstijd, zeker sinds onze baby er Is, die zo snel groeit pff
    Mijn familie begint ook laatste tijd opmerkingen te geven dat ze zelf nooit meer weekend bezoek vragen omdat we altijd bij de schoonfamilie zitten en anders nooit tijd hebben voor ons zelf.
    In mijn familie wordt juist tijd voor het eigen gezin belangrijk gestelt
  • oops, excuses voor typfouten. Heb korte nacht gehad.
  • Geen contact met schoonouders. Er hangt een grote ruzie boven ons hoofd sinds de geboorte en ziekte van onze eerste dochter. Schoonzus zie ik wel eens in de maand. Schoonbroer 1 keer in het jaar. Schoonouders dus nooit.

Mijn ouders zien we 3 a 4 keer in de week, die wonen twee straten van ons vandaan. Verder heb ik geen browrs of zussen dus daar blijft het dan ook bij.

Mijn man werkt in het transport dus die zie ik niet zo veel. Als die dan thuis is zijn we altijd weg met de kindjes, dierentuin, efteling, binnenspeeltuin, zwemmen, etc.
  • Ooh wat zijn wij dan familie mensen!

Ik ga elke week samen met mijn ouders boodschappen doen op zaterdag en uitgebreid koffie drinken. Iedere zondag gaan we bij mijn schoonouders eten op zondag avond. Dan komen ook schoon- broer en zus met hun kinderen.

In de week ga ik iedere dinsdag en donderdag met mijn moeder sporten, in de week komt ze vaak ook nog eens langs met mijn vader al is dat wel pas sinds onze prinses geboren is, dat deden ze daarvoor niet....
    Mijn zussen zie ik niet zo heel veel maar ik hoor hen wel heel veel.

Verder vieren wij kerst en Pasen met beide gezinnen. Zelfs met de Kermis in ons dorp komen we bij beide gezinnen allemaal samen 🙊!
    Bij de schoonouders is er nog jaarlijks een zomer bbq met de hele familie! Alle tantes en nonkel van mijn man met hun kinderen en kleinkinderen. Dit aan de beide kanten, dus zowel van zijn vader als van zijn moeder.
    Bij onze familie zijn er geen verdere familie feesten met de tantes en nonkel, bijna geen contact meer mee.

Iedere verjaardag wordt ook met het hele gezin gevierd, zowel van onze ouders, broers en zussen en hun kinderen.

Ik vind het heerlijk om te zien hoe neefjes en nichtjes met elkaar kunnen opschieten! Ik zou het ook niet anders willen.

Moet wel zeggen doordat we mekaar zo regelmatig zien het ook geen enkel probleem is als we eens niet kunnen of ergens anders moeten zijn.

Zondag voormiddag is een heilige dag voor familie tijd binnen ons gezin! Eerst allemaal samen in bed, daarna in pyjama ontbijten, samen spelen , knutselen of er op uit bij mooi weer. Het is dan pas tegen de late namiddag dat we naar de schoonouders vertrekken. Hoewel als er in de buurt iets te doen is we ook regelmatig samen gaan.
    Zaterdag avond is q time met mijn ventje! Als de kinderen in bed zitten maken we het gezellig en om de zoveel tijd komt er dan eens een babysit en kunnen we op date!

Tijd samen is altijd te kort! Maar we komen beiden uit een heel warm nest, gaan voor onze dichte familie door het vuur. Neefjes en nichtjes zien mekaar graag en spelen mooi samen. Ik geniet er ook erg van en kijk uit naar de mooie zonnige dagen dat de kinderen samen dollen in de tuin en wij heerlijk samen zitten bij een bbq!Aangepast door Jesske op 20/02/2018 09:01
  • Dag Jesske,

Zo te horen hebben jullie inderdaad (graag) veel familiebezoek.
    En toch hebben jullie ook wat gezinstijd samen.

Maar hoe zit het dan met andere dingen die in het weekend moeten gebeuren en hobby's in het gezin ?

Bij ons neemt het fietsen van mijn man, de zorg voor zijn dieren en de verbouwingen van ons huis ook veel tijd in beslag....
  • Dag Elaria

Ik sport op dinsdag en donderdag avond en mijn man is een fervent gamer. Hij doet dit op maandag avond thuis, woensdag en vrijdag avond samen met vrienden op verplaatsing.
    Onze dochter moet nog 3 worden dus heeft momenteel nog geen hobby's.
    Natuurlijk kom je steeds tijd te kort hé! Wij hebben ook pas gebouwd en nog veel werk aan ons huis. Maar dit zullen we nooit op zondag doen. Verder zie ik de tijd met het gezin van mijn man net zoals dat met mijn eigen gezin voor ons als gezin ook als quality time voor ons gezin. Het is natuurlijk maar hoe je er tegenaan kijkt..

In iedere grote verandering zoeken we opnieuw een voor ons leefbaar evenwicht. Deze zomer met een baby er bij zal het weer even zoeken zijn!
  • *hoe vaak hebben jullie familiebezoek bij je eigen en schoonfamilie in het weekend ? Dus echt bij elkaar in de zetel met koffie. Duurt dit een paar uur, halve dag of altijd hele dag ?

ouders: zelden of nooit, gaan we daar zo een paar uur zitten. Mijn mama komt wel elke week naar hier, mijn papa ook regelmatig.
    schoonmoeder: eens om de zoveel maanden. Ze woont nogal ver, we hebben gewoon weinig tijd om daar uren aan te spenderen.
    Verjaardagen onze kinderen worden gevierd, en we gaan langs bij verjaardag grootouders.
    grote familiefeesten: kerstmis aan mijn kant, nieuwjaar aan zijn kant. Verder hebben we dat niet. ( oef)

elke dag:)
    tevreden, geen enkel behoefte om elke week bij mijn ouders te gaan eten of bij schoonouders te gaan overnachten, nog nooit gedaan zelfs.
    Toen kinderen klein waren, ging ik vaker langs. Maar toen werkte ik halftijds, de kinderen hadden geen hobby's.. nu 2 voltijdswerkenden, 2 kinderen met heel veel te doen, we hebben geen tijd om in zetels taart te eten en eerlijk, we gaan liever met kinderen naar hun hobby:)
  • Hier ook veel familietijd. Alle verjaardagen worden met iedereen samen gevierd, zowel aan mijn kant, als aan mijn schoonouderskant. De verjaardagen van onze kinderen, dan geef ik een feestje voor de grootouders, mijn grootouders, broer en vriendin, schoonbroer en partner, schoonzus en partner en de peter. Ik heb een schoonzus die in het buitenland woont en ze komt ook voor alles naar hier. Wij gaan ook minstens een leer per jaar naar daar. Kerstmis aan beide kanten. Pasen niet, die valt te dicht op de verjaardag van onze oudste zoon. Maar anders werd dit nu zeker ook gevierd. Ook voor Moederdag zorg ik voor tijd met de (over)grootmoeders.

We gaan niet elke week bij iemand eten volgens een vast stramien ofzo, maar als ik merk dat we elkaar te lang niet zien, dan zorg ik wel voor tijd. Vooral met mijn schoonvader is dat moeilijk door de job, dus daar doe ik al eens een extra momentje voor. Mijn moeder en schoonmoeder passen ook elk een dag op de jongste en halen de oudste een keer per week van school, dus ja, we zien elkaar elke week een paar keer. Ik ben mijn moeder en schoonmoeder ook heel erg dankbaar voor alle hulp die ze ons geven.

Ik vind de relaties tussen mijn zoontjes en mijn (schoon)ouders heel erg belangrijk. Ik heb ook altijd een hele goede band gehad met mijn grootouders. Wij zagen hen elke dag. En zij gingen gewoon mee naar de hobbies etc. Dus ik hoop dat dit hier in de toekomst ook het geval is.

Voor mij is dit altijd heel erg belangrijk geweest. Sinds de komst van de kinderen is dit nog belangrijker geworden. En ondertussen is bij mij een ziekte vastgesteld, die niet geneesbaar is maar voorlopig onder controle, maar sinds dit nieuws, is de familieband alleen nog maar belangrijker geworden. Nu hecht ik nog meer belang aan sterke banden met de beide kanten.

Ik kan me alleen maar gelukkig prijzen hiermee. Ik denk dat dit echt niet altijd even evident is
  • een evenwicht zoeken waar iedereen tevreden mee is, met begrip voor elkaars behoeften een gewoonten... veel succes bij het maken van deze puzzel

Ikzelf had twee totaal verschillende grootouderparen. Met de ene was er als kind wel contact, maar totaal geen band. Bij de andere gingen we iedere week op zaterdagavond op bezoek en waren daar om de 2 weken ook op hetzelfde ogenblik nonkel, tante, nicht en neef. Toen we als kleinkinderen mochten beginnen uitgaan, gingen we minder op bezoek, maar eenmaal de achterkleinkinderen er waren probeerden we toch ook nog eenmaal in de maand allemaal samen op bezoek te gaan.Daarnaast waren er toch een vijftal familiefeesten per jaar waar we allemaal telkens onze planning op probeerden af te stemmen om toch zeker aanwezig te zijn.
    Mijn man werd als kind veel opgevangen door zijn grootouders, maar heeft nu veel minder contact. De eerste jaren probeerde ik nog meerdere keren per jaar zelf initiatief te nemen in zijn plaats, maar ondertussen zitten we eerder op een keer per jaar of zo.

Met mijn schoonouders moet alles veel meer op voorhand afgesproken worden, terwijl ik zelf eerder een last minute persoontje ben. Hoe vaak ik ook al gezegd heb van spring gerust binnen wanneer het je uitkomt, ze komen enkel als ze letterlijk uitgenodigd worden. Dat hebben we bij de geboorte van onze kinderen opgelost door een vaste oppasdag in te lassen. Nu werk ik tijdelijk even niet, waardoor ook de vaste oppasdag wegvalt en het contact dus opnieuw op een heel laag pitje staat.
    Met mijn ouders was er een gewoonte ontstaan om te blijven overnachten, samen gezelschapsspelletjes te spelen met een goed glaasje erbij terwijl de kindjes tijdig in bed zaten. Dit was soms wekelijks, soms een keer in de maand. Na het overlijden van mijn papa hebben we dit opgevoerd naar meestal wekelijks.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld