Verplicht stoppen met werken (financieel)

• Ik weet niet of iemand er iets aan gaat hebben, maar ik ben zo net bij de ziekenkas geweest ivm de regeling dat ik nu verplicht vroeger zal moeten stoppen met werken.
    Misschien komt er nog iemand in die situatie en dan heb je er wat aan hé.

De gyn zal nu een papier van de ziekenkas moeten invullen dat ik moet opsturen naar de hoofdarts van de ziekenkas. Van daaruit wordt verder alles geregeld (ook met je werk).

De eerste 4weken krijg je nog je volwaardig loon. Daarna val je terug op 60% van je brutoloon.

Vanaf dat ik bevallen ben, zal ik een geboorte-akte moeten binnen doen bij de ziekenkas. Dan gaan ze met terugwerkende kracht werken.
    Dus 6weken voor de bevallingsdatum zal je zwangerschapsverlof in gaan en vanaf dan val je terug op de gewone regeling (1ste maand aan 82% van brutoloon, vanaf 2de maand 75% van brutoloon).

Wat ze dus voor je bevalling aan 60% hebben betaald, zullen ze dan bijpassen naar de regeling van het bevallingsverlof.

Omdat ik niet uit vrije wil vroeger stop en er dus niet om vraag om 6weken op voorhand in bevallingsverlof te gaan, krijg ik 1 week extra bevallingsverlof.
    Het zal voor mij dus 6weken voor datum en 10weken na datum zijn (ipv 9weken)

Hopelijk kunnen jullie er een beetje aan uit...
  • "fijn" om te weten
  • ik vraag me eigenlijk af hoe dat zit met zelfstandigen??

ik ben van plan om tot mijn 39w te werken, dan heb ik 1 week zwangerschapsverlof voor de bevalling en 7 weken erna..

maar als je dan al vroeger thuis moet blijven, krijg je dan ook iets via de ziekenkas ofzo??

weet iemand dit?? alvast bedankt??
  • Hoe het met zelfstandigen zit, geen flauw idee...

Hoe komt het dat jij maar 7weken na de bevalling hebt? Omdat je zelfstandige bent? Lijkt me zo weinig?

Nu ja, de info die ik heb geschreven is voor werkenden in dienstverband.
    Hier was ook het plan om tot 39weken te werken, maar ja, soms loopt het helemaal anders als gepland hé...
    Ik zal dus op 26weken stoppen met werken. Dus 14weken voor datum thuis, waarvan 6weken van het bevallingsverlof zullen tellen.
  • ik denk dat er ook een verschil is tussen moeten stoppen met werken omwille van gezondheid (van jezelf of van baby) en moeten stoppen omwille van risicoberoep.
    Ik wou helemaal niet stoppen, maar ik moest van de arbeidsgeneesheer. Dit noemen ze werkverwijdering. Hoeveel ik dan zal krijgen van de mutualiteit, weet ik niet. De persoon van de CM aan wie ik raad vroeg, wist het ook niet zo goed.
    Wat ik wel weet, is dat ik eigenlijk drie verschillende periode's heb (met elk aparte barema's ter betaling)
    - moederschapsbschermingsverlof
    - moederschapsverlof
    - borstvoedingsverlof
    Via een collega (die al moeder is) hoorde ik dat het per maand zeker niet minder is dan ik had toen ik werkte, maar dat er veel minder afgehouden is en dat ik meer belastingen zal moeten betalen erna.

Nu zit ik nog in een aparte situatie, want ik krijg maandelijks een rente (graad van invaliditeit na arbeidsongeval) Ik werkte fulltime en had surplus die rente...nu blijkt dat er veel kans is dat de CM die rente aftrekt van hetgeen ze zouden moeten uitkeren, wat ik helemaal niet eerlijk vind (want als ik werk heb ik het ook en ik wou niet stoppen).
    Het zal afwachten worden hoeveel ik uiteindelijk zal ontvangen. Normaal zou ik van 2/11 tot 15/11 al moeten gekregen hebben, gezien CM in twee keer betaald. Maar de papieren zijn blijkbaar nog niet volledig rond en ik kreeg dus nog niets.
  • ik ben ook thuis door werkverwijdering en ik krijg 78 % van mijn bruto loon. Na de bevalling heb ik nog 5 maand borstvoedingsverlof aan 60 % van mijn bruto loon.
    groetjes,
    Lies
  • Ik werk als verpleegkundige en ik moest ook verplicht stoppen met werken voor mijn 3 mnd
    Ik kreeg in de 80% (weet niet meer hoeveel precies)van mijn bruttoloon van de mutualiteit
    Ik kreeg meer loon dan dat ik werkte
    Ik heb in feite niets moeten achterdragen aan de belastingen.
    Na de bevalling 5 mnd BV verlof en toen viel ik terug op 60%

Vroeger kwam het fonds van beroepsziekten tussen in mijn geval. Zo kreeg ik van mijn oudste zoontje de maanden voor mijn zwangerschap 60% en na de bevalling kreeg ik 30% van al die maanden dat ik thuis zat van het fonds van beroepsziekte. ook daar is de belasting niet aangeweest.

Alles hangt af wat er in je CAO staat denk ik en of je idd verplicht bent van de stoppen van je werk wegens risicos, of of het omwille van jezelf of de baby is
  • Hetgene ik heb geschreven is niet de regeling voor werkverwijdering. Want dat vroeg die van CM ook aan mij, daar gelden inderdaad andere regels voor.

Ik val terug op de regeling van gewoon arbeidsongeschiktheid door 'ziekte' omdat het voor de gezondheid van ons kindje is.
  • John

I truly appreciate this post. I have been looking all over for this! Thank goodness I found it on Bing. You've made my day! Thanks again! fdkfakfabkdaaeea
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld