Zelfgemaakte kleine dessertjes - tips gezocht!

• Hallo iedereen,

dit jaar zorg ik voor het dessert met Kerstmis (8 volwassenen, 1 kindje van 2j en een baby). Ik wil niet 1 groot dessert maken à la taart, cake, kerststronk, ... Liever allerlei kleine dingen zoals mini-chocomousse, mini-tiramisu, soesjes, ... Maar misschien ook echte gebakjes (als dat niet te moeilijk is goofy.gif ).

Iemand ervaring mee, receptjes die je kan delen, tips??
  • Elk gebakje kan je wel in het klein maken natuurlijk smile.gif Welke had je in gedachten? Mss heb ik er wel een receptje van?
    Je kan bijvoorbeeld kruimeldeeg of bladerdaag onderaan en dan opvullen met verschillende dingen bijvoorbeeld met slagroom of banketbakkersroom of banketbakkersroom met een smaakje door (bijv advocaat ofzo) en dan daarboven ook afwisselend met fruit of andere dingen versieren.
    Of gewoon een vormpje opvullen met chocolade ipv deeg en daar dan jouw chocomousse in spuiten.
    Crème brulee kan ook in het klein eventueel?

Als je een dessertbordje voorziet ipv een dessertenbuffet zou ik een bordje nemen met echt verschillende dingen en niet bijv twee gebakjes.
  • Crème brûlée dacht ik ook aan, of panna cotta (bvb. panna cotta van witte chocolade met warme bosvruchtensaus, of koffie panna cotta met chocoladesaus).
    Qua gebakje, een soort petit fourkes? Gewoon biscuit bakken, daar vormpjes uitsteken (vb. met dresseerringetje), en dan eventueel een vulling (gewoon confituur) en versieren met rolfondant.
  • ik maak dat ook af en toe als ik bezoek heb.
    de klassiekers zoals chocomousse (bruin en wit), tiramisu ligger er steeds op.

wat ook lekker en simpel is: neem zo'n pot dessert platte-kaas (zo'n ronde, kartonnen pot, met zo'n aluminiumlaagje erop. bestaat in natuur en met aardbei, oa in aldi). Mix dit samen met wat frambozen (bv. uit de diepvries), en doe er naar eigen smaak wat suiker bij. En dan in kleine potjes doen en laten opstijven in de frigo. Zeer fris en lekker.

Ook lekker, is witte choumousse met wat passie-vrucht onderaan. In ieder potje beetje passievrucht doen, en dan overgieten met chocomousse.

Een klein pannekoekje opwarmen, en een bolletje ijs erop: ook altijd een succes hierbij. Je kan eventueel een beetje warme chocoladesaus op tafel zetten voor de liefhebbers.

zo'n klein diepvries 'tom-pouce' of 'eclairtje' is ook lekker!

Of gewoon wat verse fruitsla, maar dat past beter in de zomer natuurlijk.

Ook lekker, maar moeilijker om 'perfect' te hebben, is een chocolademoulleux (hoe schrijf je dat eigenlijk???). Is heel lekker, maar wel zwaar eten. tenzij je echt kleine potjes hebt die in de oven mogen natuurlijk...

en dan naar eigen smaak wat taarten bakken, en in kleine stukjes snijden (kan natuurlijk alleen maar als je met grotere groep bent). een eenvoudig appeltaartje, of een bresilienne taart, een chocolade taart, enz...
  • Ik heb dit ook ooit eens gedaan. Maar ik vond het geen success. Nadat iedereen aperitief met hapjes, voorgerecht, soep en hoofdgerecht gegeten had keken ze met vermoeide ogen naar de 5 verschillende (kleine) dessertjes die ik gemaakt had.

Bon, dat wou ik toch even meegeven.

Ik had gemaakt: chocomousse, tiramisu, avocado (van de overgebleven eigelen), ijspraline (gekocht), een "sliver" duizendlagentaart (gekocht)
  • Severien: advokaat bedoel je waarschijnlijk? wink.gif

Ik zou ook voor chocomousse, tiramisu, platte kaas kiezen (makkelijk te maken, lust bijna iedereen) en eventueel cake/taart bakken of van die diepvries profiterollekes (inderdaad héél lekker!)
  • Juist ja, ik ga idd geen groene vrucht fabriceren uit eigeel smile.gif
  • Persoonlijk heb ik liever 1 lekker dessert dan 5 verschillende dingen, die vaak gewoon niet samenpassen en het gewoon "overkill" is, zeker na een kerstmaaltijd.
    Ook denk ik dat je het werk niet moet onderschatten. Volgens mij ga je heel wat tijd doorbrengen om die kleine dessertjes te maken, veel meer dan 1 groot.
  • Ook lekker is monchoutaart:

Petitbeurre koekjes verkruimelen en vermengen met boter. Die dan in de potjes als bodem en zijkanten doen. Dan monchoukaas (of philadelphia) losroeren en in de potjes doen. Daarbovenop krieken (gebonden met vanillepudding en laten afkoelen). Wel zoet, maar oh zo lekker. Als je geïnteresseerd bent in het recept dan zoek ik eens naar de juiste hoeveelheden.
  • Bedankt iedereen voor de tips!!
    Er zitten al lekkere dingen tussen. De witte chocomousse met passievrucht lijkt me echt lekker, mm blush.gif

@ Stella: Je hebt waarschijnlijk gelijk hoor. Daarom ben ik nu nog wat aan het uitzoeken wat wel en wat niet. Ook eens rondhoren bij de rest van de familie waar zij meer zin in hebben. Normaal zijn het allerlei soorten gebakjes (bakker) en iedereen kiest waar hij zin in heeft. Dus wij zijn al zeker geen 1 dessert-gezin bigsmile.gif
  • Oh maar ik kies ook graag, maar dan meestal 1 ding, eventueel 2 maar zo 5 dingen voorgeschoteld krijgen heb ik niet zo graag. Maar that's me smile.gif
  • Als het in buffetvorm wordt gepresenteerd, kiest iedereen toch waar hij/zij zin in heeft, niet? Ik heb alleszins ook liever de keuze, dan maar één dessert te krijgen (maar ben een moeilijke wat desserts betreft blijkbaar).
    Witte chocomousse met passievrucht klinkt inderdaad super!
  • ik heb ook liever verschillende kleine dingetjes, dan 1 groot iets. heb het niet zo voor al die taarten, DAT past niet na een lekkere maaltijd vind ik. Wie heeft dan nog zin in een bombastisch stuk biscuit met zware roomboter op... drunk.gif

als het chocomousse, of tiramisu is daarentegen... mag een mega-portie zijn voor mij hoor! tongue.gif

als er op een bord dan een klein stukje taart ligt, vind ik het niet zo erg.. wink.gif
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld