Zelfgemaakt pizzadeeg invriezen?

• Dag dames,
    Vermits je diepvriespizza's kan kopen, veronderstel ik dat je ook zelfgemaakt pizzadeeg kan invriezen.
    Als wij pizza's eten, is dat meestal "omdat het snel moet gaan", en meestal heb ik ook geen pizzabodems in huis.

Daarom dacht ik: kan ik niet in 1x eens een aantal pizzabodems maken, dus ook al uitrollen, en zo invriezen. Dan is het maar uit de diepvries te nemen, alles erop zwieren, en in de oven. Ook snel klaar, en veel lekkerder dan diepvries.
    Maar moet die bodem dan al afgebakken worden? Of is het echt gewoon: deeg maken, uitrollen en invriezen?

Alle tips zijn welkom!
    wave.gif
    K'tje
  • Ik vries dat gewoon in, geen probleem.
    Maar ik rol het niet uit, vries het gewoon in een 'balletje' in en na ontdooien maak ik er dus een bodem van.
  • Dus een balletje deeg per pizza invriezen, in een soort plasticfolie veronderstel ik. Dat kan ik ook doen, natuurlijk.
    Hoe lang duurt het voor het dan volledig ontdooit is? Want zoals ik zei: het zou moeten dienen als "een snelle maaltijd".
  • interessant
    wil dit ook proberen

hoe ontdooi je zo'n bal deeg dan best en hoe lang duurt dat?
  • Ja, gewoon in plastiekfolie. Leg die altijd de avond ervoor in de koelkast zodat het traag ontdooit. De dag erna, als ik van het werk kom, is dat dan volledig ontdooit.
    Dus ik beslis eigenlijk nooit 'last minute' om dat te maken.
  • Dat klinkt goed te doen.
    Dus deeg maken. Bolletje rollen voor 1 pizza en in folie draaien.
    Zo invriezen en avond van tevoren in de ijskast laten ontdooien.

Bedankt bmsg! thumbup.gif
  • Jep, zo doe ik het altijd.
    Was me juist aan het bedenken ... zou je ook gewoon een pizza kunnen uitrollen en al bedekken, voorbakken en dan invriezen? En daarna uit de vriezer nemen en enkel nog afbakken?
    Dat zou nog sneller zijn eh! Maar of dat lekker is/lukt?
  • Dat zou in principe toch moeten lukken, hé? Want dat is toch het systeem van "diepvriespizza". Dat warm je ook alleen maar op, want je steekt dat diepgevroren in de oven, en een kwartiertje later is het klaar.
    Natuurlijk is het wel makkelijker om een bolletje in je diepvries te bewaren dan een belegde pizza, denk ik. En dan kan je niet op het ogenblik zelf beslissen wat je erop legt, dan moet je dat op voorhand beslissen.

Wat doe jij nog na het ontdooien? Uitrollen uiteraard. Maar moet je dat nog met wat bloem bestrooien dan ofzo? Of enkel werkblad beetje bebloemen?
  • Maar het voordeel is dan dat je ook geen verse groenten in huis moet hebben want ze zijn al belegd. Heb alleen 'angst' dat het invriezen van een hele pizza niet zo goed lukt, dat je kristalvorming ofzo krijgt ...

Ik gooi enkel wat bloem op het werkblad en mijn handen voor het uitrollen.
  • Je zou het eens kunnen proberen bij 1 natuurlijk. Eens een kleintje maken?

Ik ga vanaf oktober 4/5de werken, en hoop op maandag zo'n dingen te kunnen doen zoals dus bijvoorbeeld een hoop deeg maken en invriezen. Niet elke maandag natuurlijk, hé, maar af en toe. Net zoals ik dan ook een mega pot soep ga maken voor de rest van de week. smile.gif
  • Hahaha, is waar, niet zeiken gewoon eens proberen wink.gif
  • Ik moet eerst nog leren om deftig pizzadeeg te maken, heb dat zelfs nog nooit gedaan. Haha.
    Maar dat zal wel lukken, hé. Heb onlangs een boekje gekregen om zelf pizza's te leren maken (voor moederkesdag). De hint was duidelijk. goofy.gif
  • Die diepvriespizza's worden volgens mij wel op een bepaalde manier ingevroren (heel snel op heel lage temperaturen) zodat het beleg (saus) niet de kans krijgt om het deeg helemaal slap te maken. Thuis is dat niet evident.
    Dus belegde pizza's invriezen zou ik niet proberen... gaat geen goed resultaat geven.

Maar wat je wel kan doen is eventueel je beleg in aparte potjes of zakjes invriezen en porties en dan mee uit de vriezer halen met je deeg. En dan pas je pizza vlak voor het in de oven steken beleggen. Dan heb je ook het 'niets in huis hebben'-probleem opgelost.
  • pizzadeeg invriezen...

Halo,
    Ik hou mij al enkele jaren bezig met het uitzoeken van de weg naar de perfecte pizza...
    Mijn deeg bestaat momenteel uit 1kg 00 bloem, 200gr maismeel, 650ml water, 4 eetlepels olijfolie, 1 eetlpel zout, een koffielepel suiker, 42gr verse gist en 1eidooier...
    Aos je dit hier allemaal samen doet lijkt het eerst of je deeg te plat is.
    Laat je echter niet verleiden om bloem toe te voegen, maar blijfvlekker lang kneden en duwen...
    20Minuten zou voldoende moeten zijn... verdeel het deeg nu in porties van om en bij de 250gr en rol deze tot een bolletje zonder naaden of gaten...
    Wikkel elk bolletje nu in vershoudfolie maar laat wat plek voor het rijzen..
    Laat het deeg voor gebruik minstens 4uur rijzen op kamertemp.
    Of 12 uur in de koelkast..

Bakken doe je de pizza na uitrollen en beleggen op de hoogste temp van je oven en de pizza heel beneden in de oven... liefst in een geperforeerde vorm en op een rooster ipv een plaat....

Smakelijk.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld