zelf ijs maken met ijsmachine

• Hallo,

Ik heb al meer dan 1 jaar een ijsmachine en heb er nog maar 1 keer ijs meegemaakt.
    Vind dat redelijk veel werk (zeker als je voor sorbet eerst suikerwater moet maken en dat moet laten afkoelen...).

Dus nu mijn vraag: kan iemand mij makkelijke, lekkere en gezonde receptjes voor ijs of sorbet bezorgen?

Alvast bedankt! hug.gif
  • Hey Kate, voor sorbet of vruchtenijs gebruik ik mijn machine ineens nog niet wink.gif . Hiervoor neem ik gewoon diepvriesfruit en mix het met appelsap, youchurt of magere melk in de blender of met staafmixer. Soms moet je het fruit even zachter maken in de microgolf (wel maar paar seconden) om het makkelijker te blenden maar snel vruchtenijs zo zonder moeite. Ik zoet het met een beetje zoetstof of canderel vanille.

Voor gewoon vanilleijs gebruik ik wel mijn machine en na een tijdje gaat dat toch vrij vlot, mijn recept:
    300ml melk
    300ml room
    5 eieren
    twee vanillestokjes of één stokje en één vanillesuikertje
    175gr suiker.

de melk met de suiker en de vanille (de zaadjes) opwarmen
    de eieren splitsen en de eierdooiers met de andere helft van de suiker opkloppen tot het bijna wit schuimig wordt en de suiker volledig opgelost is
    de melk kookt dan bijna en dat bij het eiermengsel doen (roeren) en het mengsel terug in de pot doen en dan blijven roeren (of kloppen) tot het mengsel dik wordt (beetje als pudding), niet laten koken!!! dan van het vuur en met deksel laten afkoelen
    als afgekoeld is (duurd wel even) dan de room erbij en 2 van de eiwittenopkloppen tot schuim en dat er ook door (maakt het geheel luchtiger) het mengsel dan in de machine doen en klaar!

smakelijk!!
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld