Wortelen - wat er nog mee te doen?

• Wortelen - wat er nog mee te doen?

Een lokale boer hier in de buurt heeft hier wekelijks een actie waarbij je voor een paar euro een groentenpakket kan kopen. Het gaat dus om lokale en seizoensgebonden groenten. Goedkoop, goed voor het milieu en ook nog een een fijne manier om de lokale middenstand te steunen. Helaas is in de winter het soort groenten dat hier groeit natuurlijk beperkt, wat betekent dat er veel groenten regelmatig terugkeren in de doos. Wortels zijn daar een van, die zitten er elke keer weer in. Gevolg is dat we nu al weken (maanden?) achtereen telkens met twee personen een kilo wortels verwerken in de week. Ik heb het idee dat ik het al in zowat alles heb gebruikt:

- wortelsoep
    - wortelpuree
    - gekookt
    - gebakken (soms met andere groenten/kruiden)
    - in de oven met knoflook en honing
    - in de oven met kruiden
    - heimelijk verwerkt doorheen andere gerechten (pasta, eenpansgerechten, soepen)
    - wortelsap (en de vezels die overblijven geef ik dan aan de kippen)
    - wortelcake

We hebben ook al het een en ander weggegeven aan familie, maar inmiddels kunnen die het ook niet meer zien (zij hebben zelf ook soms zo'n pakket), hahaha bigsmile.gif.

Ik ben dus dringend op zoek naar lekkere (gezonde) gerechten met wortels, die ik nog niet ken. Mag van alles zijn. De wortel hoeft ook zeker niet de boventoon te voeren. Voor rauw te eten zijn deze wortels wat minder geschikt (het zijn echt van die stevige, harde wortels van in de winter - dus niet echt lekker zoet en sappig voor in salades e.d.).

Iemand ideeën?Aangepast door Susuwatari op 14/03/2016 12:58
  • Zijn er geen verschillen in pakketten bv voor twee of vier personen?
    Misschien eens voorstellen bij de boer, er zullen vast wel meer tweepersoonsgezinnen of alleenstaanden zijn waar een kilo wat te veel van het goede is.
    Misschien heeft die boer er nog niet over nagedacht en pikt hij graag op dat idee in?

Wat hier ook een hit is met wortelen: wortelchips in de oven (als knabbeltje voor 's avonds) of quiche met wortelen en spekjes.
  • Nee, er zijn geen verschillende pakketten. Ik heb al eens gesproken over een groente omwisselen (tegen een ander die ze kwijt moeten, desnoods iets wat minder waard is zelfs), maar ze beginnen hier liever niet aan. De colli's bestaan uit groenten die ze op dat moment in overvloed hebben en kwijt moeten. Op zich logisch, het is voor hun een methode om van overschotten af te raken. En voor de extreem lage prijs dat ze het al aanbieden, kan ik me voorstellen dat ze niet veel extra moeite er meer in willen steken.
    Uiteraard kan ik een weekje gewoon niet afhalen, maar de andere groentes uit het pakket gebruik ik wel en kan ik nergens zo goedkoop vinden. Zelfs met de wortels weg te gooien zou ik nog goedkoper uit zijn dan in de supermarkt, maar dat doe ik natuurlijk niet smile.gif.

Wortelchips wil ik wel een keer proberen. Is dat gewoon dun snijden en dan met wat olie en zout/peper/kruiden laten drogen in de oven, of doe je het op een andere manier?
  • konijntjes kopen tongue.gif wortels zitten bij mijn wekelijkse boodschappen en de konijnen eten er regelmatig van mee.
  • Ja, in hele dunne plakjes met een mandoline of dunschiller. Dan op bakpapier in de oven, beetje besprenkelen met olijfolie, bakken tot ze krokant zijn en nadien bestrooien met zeezout of kruiden naar smaak.
    Als je de plakjes frituurt (bv in een pan met een centimetertje olie) zijn ze nog knapperiger maar natuurlijk minder gezond.
  • @S. Hoe lang duurt het meestal voordat ze knapperig zijn? Half uur, uur, twee uur? Kwestie van het een beetje te kunnen inplannen bigsmile.gif. Hoeveel graden zet je het?
  • Dit is het recept dat ik gebruik. ilovehealth.nl/groentechips-recept-van-4-groentes
    Maar ik laat ze er wel langer in staan hoor, ik weet niet precies hoe lang (gewoon kijken tot wanneer ze er knapperig uitzien).
    10 min is in onze oven echt niet lang genoeg, eerder een half uur.
    (rode biet heb ik nog niet geprobeerd, pastinaak en zoete aardappel zijn ook aanraders!)
  • Dank u bigsmile.gif. Vandaag een dagje vrij, dus mooi moment om het eens uit te gaan testen tongue.gif.
  • Voila zeg, halve kilo door de mandoline gehaald op dunste stand, verspreid over 2 bakplaten en nu voor een half uurtje de oven in. Ik ga ze eerst wat op een lage stand doen (heb al eerder met andere groenten chips gemaakt en gemerkt dat ik ze best eerst een beetje laat 'drogen'). Later dan nog even kort op hoge stand. Benieuwd wat het gaat geven he bigsmile.gif.

Nu nog een bestemming vinden voor de andere 500 gram tongue.gif.
  • Hmmm, ze zijn super goed gelukt. Heb nu al de ene helft eruit gehaald - met zout en cayennepeper (andere bakplaat moet nog even - met zout en tijm) en direct maar een appel fijngesneden voor de vrijgekomen bakplaat (in het kader van: als we toch bezig zijn). Ze zijn wel zo enorm geslonken door het vochtverlies, dat ik vrees dat ik ze zo ga ophebben surprised.gif bigsmile.gif.

• als je ook af en toe vegetarisch eet: wortelburgers. daar zijn wij hier dol op en ze zijn heel makkelijk te maken

120g wortels (ik denk 2 stevige wortels)
    50g havermout
    2 eieren (ong 100g)
    1 soeplepel mosterd
    peper en zout

je raspt de wortels (tenminste, dat deed ik in het begin, nu hak ik ze fijn in het machientje dat bij de mixer zit)
    mengt ze met de andere ingredienten en bakt ze zoals een hamburger

om ze te bakken schep je een soeplepel van het brouwsel op de pan en duwt dat een beetje plat. om te zorgen dat ze niet plakken aan de pan laat je je vet (voldoende) eerst goed heet worden. de wortels hoeven niet gaar te worden, gewoon een paar minuutjes bakken tot ze er mooi vast uitzien met wat kleur.
  • Ik eet altijd vega of vis, dus sta daar zeker voor over @Deborah. Ziet er lekker uit bigsmile.gif. Ik ga wel een dagje (of twee) wachten, gezien ik nu al zoveel wortelchips op heb (bevielen bijzonder goed bigsmile.gif), maar dan ga ik het zeker uitproberen. Ik laat weten wat het resultaat hier is tongue.gif.
  • ja, laat maar weten wat je ervan vond smile.gif, ik ben benieuwd
  • Nadat de vorige lading wortels door mijn vriend was gehijacked om in z'n soep te verdwijnen, is er inmiddels alweer een nieuw kilootje. Daarnet uitgetest. Heel lekker van smaak (ik heb er ook wat geraspte, vrij scherpe boerenkaas over gedaan na het bakken), maar sommige burgertjes vielen wel wat uit elkaar. Misschien heb ik ze iets te fijn gemalen.
  • Zou ik ook wel eens willen proberen maar is dat niet te vochtig dan? Geraspte wortelen zijn toch vrij "nat", niet?
    En ik kan me voorstellen dat ze idd uit elkaar vallen?
    Hoe eet je de burgers? tussen een broodje? En wat er dan nog bij? (welk sausje, welke andere groentes,...)
    Lijkt in ieder geval wel lekker!
  • Ze bleven wel wat vochtig hier, dus niet vergelijkbaar met een stevige hamburger ofzo. Degenen die ik heel voorzichtig draaide in de pan bleven wel goed samen, maar een paar braken in tweeën/drieën. Smaak was erg lekker en de structuur vond ik op zich ook niet echt iets mis mee (maar ik ben geen heel moeilijke eter).

Ik heb ze als snack gegeten, met een beetje pittige kaas erover, wat ik erg lekker vond, gezien het de vrij zachte smaak van de burgers doorbreekt. Je kan ze ook als deel van de hoofdmaaltijd doen, gezien je zowel groenten als eieren hebt. Ik zou dan nog aanvullen met wat andere groenten en eventueel iets van koolhydraten.
    Maak ze gewoon een keer bigsmile.gif, het valt goed mee qua werk en tijd smile.gif.
  • ik maal ze idd niet te fijn de wortels. en ik maak de hoopjes op de pan niet te groot, ik denk dat mijn burgertjes ong 5 cm diameter zijn, of zo.
    het mengsel op voorhand is idd ook wel best nat, maar als ik er een lepel uit neem voor op de pan, duw ik het tegen de rand van de kom even uit. de burgers zelf zijn zeker niet meer te nat. je kan er ook een lepel bloem extra aan toevoegen, maar dat doe ik zelf. het is bij mij een beetje zoals pannekoeken: de eerste lading op de pan is meestal niet zo mooi, de volgende wel wink.gif

ik eet ze zoals vlees: samen met groenten en aardappelen of zo.

dat van die gemalen kaas lijkt me ook wel lekker!
  • Misschien een 'stomme' opmerking, maar als je een vriezer hebt, kan je ze ook gewoon invriezen, reeds in schijfjes voor later te verwerken in soep bv. Hier doe ik dat dan weer met zomergroenten (van uit onze tuin), hier zitten altijd bonen in de vriezer en vaak ook pompoen of courgette. Ook verwerkte groenten (tomatensaus) zit in mijn diepvries. Als is het nu allemaal wel aan het slinken...
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld