Wortelen - wat er nog mee te doen?
Een lokale boer hier in de buurt heeft hier wekelijks een actie waarbij je voor een paar euro een groentenpakket kan kopen. Het gaat dus om lokale en seizoensgebonden groenten. Goedkoop, goed voor het milieu en ook nog een een fijne manier om de lokale middenstand te steunen. Helaas is in de winter het soort groenten dat hier groeit natuurlijk beperkt, wat betekent dat er veel groenten regelmatig terugkeren in de doos. Wortels zijn daar een van, die zitten er elke keer weer in. Gevolg is dat we nu al weken (maanden?) achtereen telkens met twee personen een kilo wortels verwerken in de week. Ik heb het idee dat ik het al in zowat alles heb gebruikt:
- wortelsoep
- wortelpuree
- gekookt
- gebakken (soms met andere groenten/kruiden)
- in de oven met knoflook en honing
- in de oven met kruiden
- heimelijk verwerkt doorheen andere gerechten (pasta, eenpansgerechten, soepen)
- wortelsap (en de vezels die overblijven geef ik dan aan de kippen)
- wortelcake
We hebben ook al het een en ander weggegeven aan familie, maar inmiddels kunnen die het ook niet meer zien (zij hebben zelf ook soms zo'n pakket), hahaha
.
Ik ben dus dringend op zoek naar lekkere (gezonde) gerechten met wortels, die ik nog niet ken. Mag van alles zijn. De wortel hoeft ook zeker niet de boventoon te voeren. Voor rauw te eten zijn deze wortels wat minder geschikt (het zijn echt van die stevige, harde wortels van in de winter - dus niet echt lekker zoet en sappig voor in salades e.d.).
Iemand ideeën?Aangepast door Susuwatari op 14/03/2016 12:58
- wortelsoep
- wortelpuree
- gekookt
- gebakken (soms met andere groenten/kruiden)
- in de oven met knoflook en honing
- in de oven met kruiden
- heimelijk verwerkt doorheen andere gerechten (pasta, eenpansgerechten, soepen)
- wortelsap (en de vezels die overblijven geef ik dan aan de kippen)
- wortelcake
We hebben ook al het een en ander weggegeven aan familie, maar inmiddels kunnen die het ook niet meer zien (zij hebben zelf ook soms zo'n pakket), hahaha

Ik ben dus dringend op zoek naar lekkere (gezonde) gerechten met wortels, die ik nog niet ken. Mag van alles zijn. De wortel hoeft ook zeker niet de boventoon te voeren. Voor rauw te eten zijn deze wortels wat minder geschikt (het zijn echt van die stevige, harde wortels van in de winter - dus niet echt lekker zoet en sappig voor in salades e.d.).
Iemand ideeën?Aangepast door Susuwatari op 14/03/2016 12:58