wokken voor dummies!

• hoi
    ik zou me graag een wok aanschaffen maar ken dat dus absoluut niet!
    wie helpt me op weg? stukjes kip of biefstuk, wokgroentjes, en wat nog? en wat doe je eerst in de wok ... ik ken er echt niks van!
    en hebben jullie een elektrische wok of eentje om op het vuur t zetten?
    smakelijke receptjes welkom! wave.gif
  • Wij hebben een gewone wok en een wokpan (zelfde maar het ene is met handvaten en groter en het andere is met een steel)
    Je kan daar heel veel in doen.
    best is dat je met olijfolie bakt ipv boter.
    De langstgarende dingen het eerst.

Wat wij vaak doen, scampis bakken. Brocoli dat op voorhand al gekookt is erbij, tagiatelli gekookt erbij doen en dan omroeren met boursin cuisine. Kan ook met zalm en prei mmmm

Of gewoon simpel, kip bakken. een zak wokgroentjes erbij en wat Noedels (op voorhand gekookt) erbij
  • Op voorhand laat ik kip of biefstuk in kleine stukjes marineren in een mengsel van vijfkruidenpoeder en sojasaus.

Kook de rijst of de noedels.

Dan maak ik een omelet (ook met vijfkruidenpoeder en sojasaus), die doe ik in stukjes en ik hou de stukjes apart in een kommetje.

Dan bak ik het vlees, daar voeg ik de groenten aan toe. Even laten bakken, dan doe ik de rijst/noedels erbij en ten slotte de stukjes ei.

Bij de Colruyt hebben ze een lekkere pikante loempiasaus, die eten wij er graag bij.
  • Hier ook een dummie op vlak van wokken. blush.gif

Als ik het eens klaar maak dan koop ik gewoon een zak met wokgroenten en een gemarineerde kipfilet.
    Die kipfilet in stukken snijden en kort wokken, uit de pan halen en dan in dezelfde pan de zak wokgroenten kort "bakken". Dan de kip er terug bij en van het vuur halen. Ondertussen heb ik dan ook al noedels gekook en dan gewoon de noedels erbij voegen. Als kruiding gebruik ik gewoon wat kippekruiden en peper en zout.

Dus ook een echte dummie e bigsmile.gif
  • Wat hier een echte woktopper is, is kipcurryschotel:
    Kip kruiden met currykruiden en kort aanbakken (in olijfolie kan, maar ik heb graag dat er een bruin korstje en dat heb je met olie minder, dus ik kies voor vloeibare bakboter). De -op voorhand gekookte rijst- er bij, even omroeren.
    Zakje currysaus van Knorr erbij. Zelf maken kan natuurlijk ook, maar zo lekker als die van Knorr kun je hem toch zelf niet maken. wink.gif

Wij doen er wel eens stukjes ananas bij, vlak na de rijst. Naar smaak kun je er ook groenten bij doen. Rauwe groenten doe je er bij als je kip bijna klaar is, groenten die al klaar zijn (restjes bvb.) doe je er na de rijst bij.

En de wokschotels van colruyt zijn ook een aanrader, wij hebben hier wel eens de gevogeltewok. En ik zag dat er nu een kalkoenwok is, die zal binnenkort wel eens getest worden.
    Soms vind ik dat er wat weinig groenten in zitten, dan breng ik nog een extra zak sojascheuten mee om er bij te doen

Ook een aanrader: de zakken mediterraanse groentjes, ook van Colruyt, merk Ringis dacht ik ponder.gif
  • Zou zelf geen electrische aanschaffen, maar een goeie voor op het gasfornuis.

heb zelf een grote gietijzeren; een hele fijne pan, maar te zwaar om de pan te 'schudden'
    (wanneer je met een pollepel door de pan roert gaan veel ingredienten 'stuk'. Persoonlijk schud ik het liever om)

Heb laatst een goeie (met handvat) gehaald bij de blokker (Tefal geloof ik met anti aanbak)

Haal gewoon wat basis spullen in huis : knoflook, sambal, ketjap, soja, gembersiroop of bruine suiker voor de wat aziatische gerechten

En wat iemand eerder al schreef kun je ook goed de pastagerechten hierin bereiden: wat kipblokjes, uitje, champignions,spinazie kruidenkaas, en je zit al op de italiaanse toer

en verder kun je eindeloos varieren; vlees, kip, vis, rijst, pasta, aardappeletjes etc
    Je kunt elke dag wel weer een ander wokgerecht bedenken.

Denk trouwens niet dat je met de wok alléén maar 'wokgerechten'kunt maken.
    In principe kun je ALLES in de wok bereiden (geen karbonade of zo goofy.gif ) maar de aardappeltjes bak ik ook in de wokpan, vlees/groentemengsel voor door de bami...etc alles bak ik in de wokpan, omdat het zo'n fijne pan is om in te bakken

Dus ookal ga je niet de typische wokgerechten klaar maken, dan nog zou ik een wokpan aanschaffen, want eigenlijk is die voor meerdere producten ideaal!!

wat betreft de typische wokgerechten:Soms is het ook een kwestie van gewoon doen of gewoon durven.
    Je zult nog versteld staan van het resultaat
  • Topper: het kookboek "lekker wokken" van in de colruyt. Bijna alle gerechten hiervan zijn al getest en goed bevonden hier smile.gif. Vooral het konijn met leffebier is een topper.

Ik zou zelf ook nooit voor een electrische wok gaan of voor zo'n zware gietijzeren. Ik heb er eentje van tefal, snel goed heet en anti-aanbak, niet te zwaar om te hanteren.

Bakken doe ik hier in maisolie of in arachideolie, nooit met margarine of boter, dat verbrandt veel te snel. En inderdaad de basis sausjes in huis halen: soja, ketjap manis, chili, ... Kijk eens rond in de chinese kant van jouw warenhuis en je gaat al heel wat vinden smile.gif
  • hier word niet zoveel gewokt maar wat ik wel lekker vind is

kip bakken (hier ook met boter voor het korstje) kipkruiden curry maar ik overdrijf graag met kruiden(echt overdrijven hé bedoel ik)

kip eruit en dan broccoli, peulen (grote platte bonen, voor degenen die dat niet kennen), champignons en soms ook sojascheuten als je graag veel groentjes hebt. weer bij kruiden kan niet altijd zeggen wat ik erbij doe van kruiden van mij is dat op smaak soms pili pili wokkruiden vanalles eigenlijk even ruiken ja en erbij doen hihi

oja en natuurlijk ook je kip er terug bij doen hé

dan een potje room of 2 als je veel maakt en de gekookte rijst erbij doen en terug opnieuw op smaak brengen met vooral kip kruiden en curry madras,

lekker lekker lekker
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld