Wie kan er goed wokken?

• Ik hou enorm veel van Oosterse wokgerechten maar hoe vaak ik het ook al geprobeerd heb om thuis te wokken, ik kan het niet. Het is zelfs ronduit slecht. Ik krijg het niet binnen, zo erg is het. Ik heb al recepten op het internet opgezocht en exact nagemaakt en nog: niet te vreten.

Zijn er onder jullie die lekkere wokgerechten hebben?
  • Wat bedoel je met ronduit slecht? Hoe doe je het dan?
    Ik ben helemaal geen keukenprinses, als ik wok, maak ik vaak pasta, ik bak kip, en ik maak wokgroentjes gaar in een wokpan. Vaak ook champignons er in die ik apart bak. Beetje kruiden, paprikapoeder of currypoeder en soyasaus er over, klaar.
  • Ik probeer er altijd een Oosters smaakje aan te geven door de speciale kruiden te gebruiken maar het is dat dat ik eigenlijk niet kan inschatten. Groenten gaar krijgen, vlees bakken en pasta/noedels koken kan ik wel, maar dan smaakt het niet echt oosters maar belgisch. Zo dat typisch lekker sausje, daar ben ik naar op zoek.
  • je kan van die sausjes kopen, dat is dan wel niet 'vers' maar wel lekker, en geeft de typische smaak van wokgerechten...
    zwarte bonensaus bv hmm smile.gif
    Een lekker merk is AMOY, vind je in de meeste winkels wel

Als je echt voor vers wilt gaan, dan zou ik het zo simpel mogelijk proberen te houden en per 'ervaring' meer uitproberen...
  • Ik gebruik vaak oestersaus maar ook soyasaus of vissaus kan dan dat zoute erbij geven. Zoals in een wokrestaurant is het idd niet echt maar echt belgisch ook weer niet.
    Ik neem trouwens meestal gewoon diepvrieswokgroenten, die bak ik eerst zodat het vocht eruit is, effe opzij houden dan het vlees of vis (ik doe veel met scampi) bakken, de groenten er terug bij, wat suas erbij en dat noodles of rijst of soms eens gnocci erbij, njammie wink.gif
  • Ik gebruik eigenlijk standaard heel weinig kruiden in de wok (juist een beetje peper op m'n vlees). Wel werk ik net als Nitje met sausjes/olieën die ik op het einde toevoeg bv. Fish sauce, Oyster sauce, balsamicoazijn, wijnazijn, sojasaus (gewone en ketjap), ketchup,... En een goede zoetzure saus vereist ook suiker, vind ik. Maar ook voor niet-oosters smakende gerechten (bv. kip met prei en spekjes in de wok) komen die hoger vermelde sausjes te pas.

Het moeilijkste vind ik dat "kleverige" effect krijgen dat Oosterse restaurants vaak hebben. Dat is echt de balans nét lang genoeg laten inkoken. Niet lang genoeg is het te loperig en te lang is te papperig, wat echt niet lekker is.

Ik vind het ook belangrijk een neutrale olie als basis te gebruiken behalve voor recepten die het echt vereisen. Zo gebruik ik zelden olijfolie voor de wok, wel arachideolie of iets dergelijks.

Ik neem ook altijd versgesneden groentje, zo'n pakje wokgroenten eheb ik sinds mijn studententijd eigenlijk niet meer gebruikt.

Wat ik ook nefast vind voor de smaak, is het toevoegen van die "wokpasta/rijst" in de wok zelf. Je moet er dan ook water bijkappen en ik vind dat dat toch globaal wateriger smaakt dan. Dus die kook ik altijd apart in weinig water.

Ik heb destijds in hotel mama wel veel inspiratie gehaald uit de wokgerechten van Piet Huysentruyt...Aangepast door Melusine op 18/10/2013 11:20
  • Ik vind dan die soyasaus of oestersaus toch ok om er een ander smaakje aan te geven.
  • Ik vind diepvriesgroenten nefast voor de smaak van de wok. Ik heb dat één keer gebruikt, maar nooit meer. Niemand wilde het opeten, inclusief ikzelf! Sindsdien gebruik ik enkel nog verse groentjes.
    Rijst kook ik eerst in, net iets minder dan hij normaal moet, en doe ik er dan bij om aan te bakken.
    Kruiden gebruik ik niet. Als het met rijst is, doe ik er wel soms een eitje bij, net zoals in de nasi van bij de Chinees.
  • OK. Misschien is dat dan fout nr 1. Ik gebruik wel diepvrieswokgroenten, puur voor het gemak natuurlijk wink.gif.
    En vaak ook omdat daar die typisch Chinese groenten inzitten zoals bamboescheuten. Maar die kun je waarschijnlijk ook vers in de supermarkt kopen. Sojasaus en oestersaus gebruik ik ook vaak, maar dan slaag ik er toch in om er te veel in te doen zodat het te zout wordt of het past totaal niet bij de kruiden die ik er dan nog bijdoe, soja en gember gaan dus niet samen, dat weet ik ondertussen al. blush.gif
  • Hier gebruik ik ook wokgroenten die voorgesneden zijn. Wel niet uit de diepvries (daar zitten meestal van die mini maisjes in. En hoe graag ik ook mais eet, die mini mais vind ik dus niet zo lekker).

En dan kruid ik met een aantal kruiden:
    als het bijvoorbeeld mie + groenten + kip is: kippenkruiden, curry, kurkuma
    En dan meestal zoet zure saus bij (vorige is ook al lekker zonder saus, maar ventje heeft toch graag wat extra saus). De zoet zure saus maak ik ofwel zelf ofwel nemen we een pot uit de winkel (vroeger hadden ze super zoet zure woksaus in de delhaize, maar ze hebben die uit hun assortiment genomen). Nu hebben we al heel veel mogelijkheden geprobeerd (maar nog geen goeie nieuwe gevonden in de delhaize) en zijn we nu sauzen uit de aziatische winkel aan het proberen (hier nu toch al een goedje gevonden, maar moet es zoeken naar de naam.)

Ik ga binnenkort ook es op zoek naar lekkere soja saus. Ben daar ook nogal een moeilijk in. Ofwel moet ik ook maar eens oefenen om die zelf te maken. (Zal dan es op zoek gaan naar een recept)
  • Ik gebruik ook de voorverpakte wokgroenten, nooit diepvries, vind die smaak ook echt niet lekker. In die voorverpakte zit al zoveel variatie, dat je veel kan afwisselen. Vaak smijt ik er dan nog iets bij, zoals babymais (wat ik wel graag eet wink.gif ), champions, soyascheuten, ...
  • Wat ik me nu net bedenk. Ik heb die mini maisjes nog niet vers gegeten. Meestal is dat dan ook als dat uit de diepvries komt. Misschien daarmee dat ik dat niet graag eet. (En ik vind het er altijd zo lekker uitzien he, maar de smaak zit niet goed).

Ben trouwens eens gaan google'en voor een receptje voor soja saus. Nog niet gevonden. Dus als er iemand dat ooit al eens zelf gemaakt heeft, laat maar weten waar ik eentje kan vinden.
  • Sojasaus koop je, lijkt een beetje op Engelse saus (worcestershiresaus).
  • Tollen, gewoon een beetje soyasaus toevoegen op't einde, ipv extra olie ofzo.
    Versie babymais is lekker, mss toch maar eens proberen wink.gif
  • @Leen: Ik koop ook meestal sojasaus,maar ik heb nog geen gevonden naar mijn smaak. In de chinees vind ik dat altijd wel lekker, maar ik heb nog geen goed merk gevonden.

Ik had dat ook met zoet zure saus en toen ben ik die zelf beginnen maken. En ik dacht dat ik dat mss ook kon met soja saus. Maar ik heb dus nog geen recept gevonden. Zal waarschijnlijk dan ook het zelf maken niet waard zijn. Zal nog maar een paar soorten proberen uit de aziatische winkel smile.gif

@ Greet: ga dat dus zeker eens moeten proberen.
  • Ik maak het net met héél veel kruiden.

Eerst wat olie verhitten, dan kruiden erin en toch 5 minuutjes laten 'bakken' en dan vis of vlees erbij.
    Ik doe er veelal op het einde halfgare verse groenten bij. Even mee laten wokken, maar niet te lang.
    Ik heb het graag krokant.

Of.. eerst kruiden goed verhitten, dan fijn gesneden tomaat erbij, zeker 20 min laten sudderen, vlees erbij en alle groentjes die je maar wilt! Geeft een super lekker sausje.. niet die kleverige sausjes, maar véél lekkerder lol!

Kindjes eten het graag met noedels en veel gebakken en fijn gesneden ei door gemengd!

Kruiden: garam masala, komijn, kurkuma, pili pili, gedroogde koriander, gember ... Alles dat 'oosters' klinkt wink.gif
    En ook niet te voorzichtig zijn, buiten de pikante kruiden. Maar ik doe er lekker veel in! geeft een echt explosie van smaken in de mond.
    Oh en ook verse kruiden op het einde toevoegen, doe ik ook altijd.

sojasaus en oestersaus zijn lekker, maar ik vind het ook snel teveel van het goede.

wave.gif
  • oh ja, zoetzure saus maak ik altijd met ananas uit blik en dan het vocht gebruiken om saus te maken! Bij het inkoken, wordt dat een héél stroperige saus.
    Wel weer goed tegenkruiden tenzij je fan bent van mierzoet eten wink.gif
    Ik doe er tamelijk wat pikante kruiden in. Zo proef je eerst het zoete en vlak nadien de kick van het pikant kruid wave.gif
  • Ik gebruik de lightversie (geen dieetversie) van het merk Delhaize.
  • Beste merk sojasaus is kikkoman. Oestersaus is erg lekker bij bv nasi of bami goreng zoals bij de chinees. Hier ook nooit diepvriesgroenten daar komt keiveel water af en smaakt naar niks en dan heb je dus geen echt wokgerecht meer. Hier dus ofwel verse groenten of zo een voorverpakt zakje en op hele hoge temperatuur, wat look erbij, veel sojasaus, oestersaus of sweet chili saus , wat kruiden, gember is er ook lekker bij, een beetje suiker ook altijd lekker. Je hebt ook extra donkere sojasus om het donkerder te krijgen. En als je wat bloem rond je kip doet wordt die zo heel zacht.
    Mijn wok is eigenlijk altijd lekker. Maar als je er echte gember, look, citroengras, soja , lenteuitjes en chili enzo gaat bijdoen begint het echt te smaken zoals het moet en dat doe ik nu ook niet elke keer.
  • Leen, die gebruik ik ook, vind ik tot nu toe de beste.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld