Welke gerechten vriezen jullie in?

• Hier ook een koffer vol: verse soep van m'n schoonmoeder in van die planta-dozen (vandaag weer zo'n 12 dozen gaan halen smile.gif ), véél vlees (rund en varken van kennissen dus worsten, gehakt, biefstuk, hamburgers in porties zelf verdeeld), kalkoen van schoonbroer, stoofvlees (ook bereid door schoonmama wink.gif ), brood, soms wat groenten zoals knolselder, kool, ... wat vis en scampi's, ...

Nu ik thuis ben, ga ik steeds om verse groenten en fruit.
  • @isis: ik haal savonds het brood uit de vriezer en leg het gewoon in de broodtrommel. Smorgens is het ontdooid.
    Als het brood uitzonderlijk eens op is haal ik wat losse sneetjes uit de vriezer en leggen we op de toaster.

En idd, een diepvrieskoffer lijkt me enorm onhandig.
  • Heb ook een vraagje over die lasagna: gaat dat met pastavellen en al in de vriezer? En zo ja, met droge pastavellen of als die al een half uur in de oven gestaan hebben?
    Ik vries nu enkel de saus in en assembleer dan a la minute.

Aardappelpuree heb ik nog nooit geprobeerd, ga ik toch eens doen om te proeven wat dat geeft. Ik veronderstel dat je dat dan gewoon in de oven klaarmaakt?

Voor de mensen die zelf groentjes invriezen: heb je dan ook zo'n smaakverlies als je hebt met diepgevrozen groenten die je zo koopt?
  • hier leg ik het bevroren brood savonds op de keukenkast. Ik doe de plastiek zak (die ik errond gedaan heb er wel af), het brood (met papieren broodzak) laat ik dan zo ontdooien en tegen smorgens hebben we brood.
    Hier dus een diepvrieskoffer en ik vind het net handig. HIj steekt wel nooit volledig vol, heb nog een goed overzicht. Hiervoor een diepvrieskast gehad en die schuiven zaten direct vol. Ik heb toch altijd een stuk of 5-6 broden in de diepvries steken (ik vul per week aan) en in een diepvriesschuivenkast neemt dit direct een schuif of 2 in beslag. Die diepvries zat altijd bomvol, als ik dan onverwachts vanalles meekreeg van familie (verse groenten uit de groententuin ofzo en was net zelf naar de winkel geweest) dan zat ik er mee en kon ik het niet invriezen.
  • hier ook een diepvrieskoffer en ik vind dit eens zo handig. Wil hem nooit meer kwijt.
    Wij laten ook vaak een koe slachten. 1/8ste levert +/- 60 kilo op. Dat wordt dan verdeeld in biefstukken, stoofvlees, gebraad, gehakt, worsten (dan wordt er ook varkensgehakt aan toegevoegd), blinde vinken...
    We hebben ook een kamaraad die gaat jagen en die brengt dan everzwijn, ree, hert, enzo mee. Had hier dus laatst ook 25kg everzwijn en 20kg ree. Dan ligt er ook eend, kip en vis in de diepvries.

Ik vries ook veel soep en bouillon (kip, wild en runds) in. Bouillon om zo te eten of te gebruiken als basis voor vidée, stoofvlees,...
    De kip waar de bouillon mee gemaakt werd, wordt dan in kleine stukjes gesneden, paar balletjes erbij en zo in een zakje in de kist (daarvoor gebruik ik de korven) De melksaus voor de vidée maak ik op het moment zelf met wat van de bouillon.

Verder steekt er ook een hoop spaghettisaus, chili con carne en allerlei overschot van tafel in de vriezer.

Het gebeurt wel eens dat ik gewoon een hele week van mijn diepvries kan eten (allé van de overschotten dan hè tongue.gif ) zonder naar de winkel te moeten.

Die kist wil ik dus echt nooit meer kwijt content.gif
  • Brood wordt hier uitgehaald naar vanant wat we dan nodig hebben. Geen heel brood. En dat steek ik een paar secondjes in de micro en dat is lekker zacht en direct ontdooid wink.gif.
    Ik vries het brood gewoon in zijn geheel in, in de papieren zak.
    Ik heb nog nooit droog brood gehad uit de vriezer!

Lasagna wordt hier ook al in de oven bereidt voor het in de diepvries te steken.

Groentjes wordt niet op voorhand gekookt normaal gezien. Witte kool en savooikool dan weer wel.
    Wat smaakverlies betreft. Ik merk wel verschil tussen verse wortelpuree en wortelpureen met wortels uit de vriezer, maar persoonlijk eet ik ze liever nadat ze uit de vriezer komen wink.gif.

Hier ook 6 schuiven in de vriezer als ik me niet vergis en dan nog 2 verdiepjes boven de koelkast.
    Dat steekt toch altijd goed vol wink.gif

Wat de aardappelpuree betreft, die ontdooi ik ook gewoon in de microgolfoven.

Ijsjes worden hier ook zelf gemaakt. Alé, van die fruitsapijsjes wink.gif. De dochter is er dol op. En ik ook eerlijk gezegd wink.gif

In de zomer zit er ook ijs in voor de hond wink.gif (bekertjes gevuld met water en dan wat vlees er in. Hij is daar ook dol op tongue.gif)
  • hier 2 diepvriezers: één rechtstaande met schuiven, en dan één zo bak/koffer.

gebruik ze ook heel vaak. Eén keer in de week komt de bakker aan huis met 6 broden, en die worden direct ingevroren. Zo hebben we steeds 'vers' brood in huis. Wat ik ook heel vaak doe, is pistolets invriezen. Wel verse. Wij wonen op een einde van het dorp, en als we dan de zondagmorgen achter verse pistolets gaan, brengen we er 20 mee of zoiets. Een 6-8 worden direct opgegeten, de andere gaan direct in de diepvries. Als je dat dan half uurtje vooraf uithaalt, en direct opeet, zijn die precies ovenvers. Heel lekker.

heb ook steeds vlees in de diepvries. Paar keer per jaar doen we met paar vrienden een varken of koe dood, en dan delen we die. Heel handig, en goedkoop! We hebben steeds biefstuk, stoofvlees, kaashamburgers, gyros, orlof-jes, ardeens gebraad, koteletjes, soepvlees, enz... in de diepvries.

Ook groenten heb ik zitten. Op het eind van de zomer koop ik soeptomaten, en dan stop ik die gewoon in zakjes in diepvries. Idem met prei, als die goedkoop staat, koop ik hele krat bij boer, alles kuisen, en de diepvries in. Eén keer wat werk, maar dan maanden op mijn gemak. Groenten om op te eten (bv. bloemkool, spruitjes, ...) steek ik niet meer in de diepvries omdat ik vind dat er toch serieus kwaliteitsverlies is. Die hebben we liever vers, volgens seizoen. Nu eten we bv. half jaartje geen bloemkool, of alleen spruitjes tijdens de winter. Wat ik wel invries is rode kool.

Verder van zelf klaargemaakte gerechten: spaghettiesaus, aardappelpurree, vispannetjes, hesprolletjes met witloof en kaassaus, af en toe eens soep, enz...
  • microgolf oven brood vind ik wel heel vies.
    Ik haal 's avonds een brood uit, en 's ochtends is dat perfect.

Als je bevroren boterhammen smeert, zijn die tegen de middag ook perfect:-)
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld