Welke gerechten bereiden jullie op voorhand

• Naar aanleiding van het diepvriesgerechten topic beseft ik dat ik mijn vraag beter anders had gesteld:
    Welke gerechten bereiden jullie vooraf om pas een aantal dagen later op te eten?

Dus: wat koken jullie bijvoorbeeld in het weekend en hoe (lang) houden jullie dit bij?

Niet enkel beperkt tot invriezen dus...
  • eum niks? Eventueel de dag erna nog wel (bv savonds ovenschotel maken voor de dag nadien als je weet dat je niet veel tijd zal hebben om te koken na je werk), maar om pas 2 dagen nadien op te eten? nee danku. Maak het liever vers (of vanuit de diepvries), maar niet dat het al 2 dagen in de ijskast staat.
    Dat is toch je vraag he?
  • Ik heb dit weekend het 1 en ander gemaakt voor in de diepvries deze week. Oa goulash en ook een ovenschotel, bij de ovenschotel durf ik ook de dag zelf maken en eet er 2 dagen van. Das meestal zo ene met gehakt,wortelen en puree of macaroni of hesperollekes
  • Ovenschotels en stoofpotjes maak ik meestal een dag op voorhand
    Zaterdag een grote portie spaghetti gemaakt, een deel ingevroren en een deel om morgen op te eten
  • Spaghettisaus of stoofvlees om de volgende dag op te eten. Ik vind deze dingen lekkerder als ze een dagje hebben kunnen trekken. Aardappelen durf ik wel eens een dubbele portie van te maken. Vandaag gekookt en dan morgen de overschot gebakken. Of vandaag puree en morgen puree in de pan. Maar verder... niets eigenlijk.
    Ofja, vandaag heb ik uitzonderlijk al de kip gebakken omdat mijn man op maandag verantwoordelijk is voor het eten en die kip vandaag verwerkt moest worden (kwam uit diepvries) maar eigenlijk gebeurt zoiets zelden...
  • ja, dat is inderdaad mijn vraag

met twee heel jonge kindjes en beide ouders die meer dan 2 uur woon-werk verkeer per dag hebben schiet er momenteel weinig tijd over om te koken voor de kindjes om 19h gaan slapen

vaak beginnen we er dan pas om 20h aan (aan het koken) en dat is eigenlijk te laat, zeker als de oudste volgende winter naar school moet, dan moet ze 's avonds nog een warme maaltijd krijgen

een stuk vlees bakken, pasta koken of dingen opwarmen lukt nog, maar echt groenten beginnen verwerken neemt te veel tijd in beslag
  • Hier worden af en toe een grote pot spaghettisaus en stoofvlees gemaakt, soep valt ook al wel eens voor. Voor de rest vriezen we restjes in, we hebben al wel vaak voor 1 persoon teveel en het is dan leuk om dat eens boven te halen en verschillende gerechten te delen.
  • Dat probleem hebben wij ook een tijdje gehad, te laat aan het eten kunnen beginnen sad.gif Wij letten er nu op dat onze kindjes alle dagen fruit, snacktomaatjes, worteltjes, ... meekrijgen naar school (gelukkig lusten ze dat liever dan koeken en snoep) en 's avonds eten ze een boterhammetje en een beker soep voor 't slapen gaan. Echte warme maaltijden hebben we alleen in het weekend.
  • Ik kook 's avonds grotendeels voor de dag nadien, voor dezelfde reden als de meesten geen tijd om op de dag zelf op tijd te kunnen koken.
    Met veel gerechten gaat dit.

Wat is puree in de pan?
  • Op zondag maakt man een ovenschotel voor maandag. En verder maak ik elke dag vers eten.
  • Man maakt eens per maand een mega ketel spaghetti saus... Dan vriezen we dit in, zeker goed vr 5 weken 1 per week voor de rest niks eigenlijk ....
  • Ik maak regelmatig een grote hoeveelheid spaghettisaus en dat vries ik in. Daar eten we bijna elke week een keer van, een keertje met spaghetti, een keertje met spirelli, een keertje met gnocchi, enz.

Verder kook ik soms op zondag een dubbele hoeveelheid aardappels, en de helft wordt dan op maandag gebakken.

Verder eten we altijd vers gemaakt eten maar mikken we op snel-klaar-gerechtjes.
  • Wat wij allemaal vers maken en extra om in te vriezen:
    allerlei soorten soepen
    rode kool - zure kool
    appelmoes
    éénpansgerechten met kip of gehaktballetjes met vanalles bij
    bolognaise saus
    stoofvlees

Soms maak ik de enne dag extra rijst om dan de volgende dag gebakken rijst te eten met iets bij - idem met pasta & aardappelen

Wat we eten op zondag wordt indien mogelijk extra gemaakt zodat we maandag het gewoon nogmaals eten. En vaak is dat dan nog lekkerder omdat het langer 'getrokken" heeft.

Qua groenten veel rauwe groenten (snel klaar): tomaten, komkommer, wortelen, sla...
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld