Welke boter?

• Even een vraagje omdat ik het overal zie en waarschijnlijk het steeds verkeerd doe.
    In recepten van desserts staat bij een taartbodem of een vulling (maakt niet uit) ...gram boter. Welke boter moet je dan gebruiken? Is dat bakboter of smeerboter?
  • Ik gebruik in mijn recepten altijd gewone bakboter.
  • Goede boter.. Roomboter dus ( in papieren verpakking meestal)
    Op smeerboel staat meestal dat je het niet mag verwarmen, dus deze zeker niet.
  • Op zich doe je niets mis met bakboter. Verder hangt het ervan af welke smaak en hardheid je wilt. Cake bak ik meestal met bakboter, kaneelbroodjes met ongezouten boter. Bij de cake, waar toch heel wat boter in moet, vind ik die roombotersmaak te overheersend en maak ik hem zachter op andere manieren (ananassap, citroensap), bij kaneelbroodjes proef je die niet, maar met bakboter zijn ze behoorlijk hard. Geen smeerboter, omwille van de t°.
  • Hier neem ik voor de meeste bakgerechten ook bakboter (type Solo), maar voor cake durf ik ook wel eens de smeerboter van Planta gebruiken, deze is zo halfhard en je kan er dus ook mee bakken.

Bij mij is het dus echt afhankelijk van wat ik maak.
  • Ooh ja, ik ben van België, in Nederland zou de Planta Bleu Band noemen.

wave.gif
  • Olie lukt ook best. Kleine dochter heeft koemelk en soja allergie, en met maïsolie lukt het ook gewoon (andere ook, olijfolie smaakt niet lekker, je moet een vrij geurloze hebben)

wave.gif
  • Solo of planta, ik vind persoonlijk dat je het proeft als je andere merken gebruikt, ben nogthans niet iemand die merkprodukten moet hebben.
  • hier altijd bakboter (solo, of fama of dergelijke).

Soms gebruik ik echte boereboter, en dat smaak je echt wel hoor. hmm... (maar ook wel extra calorie-bom natuurlijk... nervous.gif )
  • Hier altijd goede boter van merk Delhaize
    Voor een Bep recept vloeibare belolive boter
  • Ongezouten melkerijboter! (van galaxi colruyt)
  • Ik neem ook altijd goei boter, nl. melkerijboter (ongezouten)
  • Zoals reeds geschreven: nooit smeerboter gebruiken in een recept dat warm wordt.

In deeg voor cake, taartbodem, wafels, ... gebruik ik bakboter (Solo). Voor vullingen, rijstpap, ... gebruik ik roomboter.

hug.gif Ines
  • Voor patisserie gebruiken wij Fama.
    Voor brood gebruiken wij reuzel (=varkensvet).
  • Bedankt voor de antwoorden. Weet ik het eindelijk en dan mislukt mijn bodem voor de taart sad.gif
  • "Echte" boter. Wij gebruiken niets anders!
    Het is niet voor niets dat men in het dialect de benaming echte boter gebruikt. Margarine en bakboters van planta, fama of wat heb je dan nog bevatten hoofdzakelijk plastic en een hoop chemische brol.
  • ik vind echte boter in gebak echt niet lekker zelf. Eigenlijk vind ik niets met echte boter lekker, behalve als ze koud op mijn pistoletje wordt gesmeerd.
  • Ik gebruik altijd de bakboter van Alpro, da's ook vrij zachte boter en nog nooit problemen mee gehad.
  • Roomboter

Wij gebruiken hiervoor altijd roomboter en dat werkt prima en is erg lekker.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld