Wat eten jullie met kerstavond?

• Ik heb dat denk ik zelfs nog nooit gegeten! Wel in het kookboek zien staan van de boerinnenbond bij de mama. Geven ze dat op begrafenissen? Allen nog maar pistolets, koffiekoeken en taart gehad ...
    Nu ja, meestal zijn het ook de ouders van de mensen die voor de rosbief of het gebraad gaan eh. Voor die generatie is dat nog steeds een luxegerecht denk ik ...
  • Wij eten op zondag wel eens rosbief, als we met 8 zijn en dat op geraakt:)
  • Kaatje, ook foodiekids! Enfin, kids smile.gif Ze zijn intussen groter dan mij, dus kids is niet meer helemaal gepast. Maar zowel hun papa als mijn huidige echtgenoot zijn chefkok. En nu zit de jongste van de twee sinds dit jaar ook op hotelschool, dus het wordt voor mij alleen maar beter smile.gif
  • Het zit in de genen:)
    Hier ook dankzij hun papa , die ze steevast op hun eerste verjaardag een oester gaf smile.gif de oudste vindt dat nog steeds heerlijk, de kleinste eet het, maar zal niet roepen' jaaaa, oesters.' Die is dan weer helemaal gek van alle sushi's en alle pasta's smile.gif
  • Ik heb hen één keer een kindermenu besteld op restaurant (ze waren toen 2 en 5). De oudste schoof na twee happen met een lang gezicht zijn bord van zich af om zich naar mij toe te buigen en met glinsterend oogjes stukjes kreeft uit mijn bord te plukken. Daarvoor maar vooral sindsdien steeds echte menu's voor mijn mannen smile.gif

En ons meisje gaat dezelfde richting uit. Haar lievelingseten momenteel zijn garnaaltjes en kreeft en onlangs at ze met volle goesting een restje kaviaar op smile.gif Goede genen dus!
  • Zien eten doet toch eten?
    Misschien dat de andere kinderen zich net aan iets "nieuws" willen wagen omdat jouw kinderen het eten?
    Overmorgen staat er hier nog eens sushi & sashimi op het menu, voor iedereen hetzelfde
  • Ik vind ook dat ze te vaak denken dat de kinderen het niet zullen lusten en daarom het ook niet klaarmaken of bestellen voor hun.Zo kende ik er een paar in de verre familie dat enkel curryworsten aten (ze waren toen al bijna 18 astonished.gif op restaurant zelfs eens gehad dat ze moesten iets anders kiezen 'want de kindermenu's gingen maar tot 12) goofy.gif .Mijn oudste is heel kieskeurig net als mijn zoontje maar ze eten wel heel graag rosbief,biefstuk,kip,eend,lam...dus gewoon vlees ,ik ga zeker niet iets speciaal klaarmaken of bestellen voor hen.De 2de dochter lust bijna alles (oesters en kaviaar niet)zij vindt het zelfs leuk om eens iets nieuws of speciaal te proeven.Ik zou er toch nog even over preken met hun moeder of ze het niet eens zouden willen proeven of dan iets maken dat iets simpeler is maar balletjes in tomatensaus vind ik er wel over .
  • Die soorten gebraad met groentjes vind ik niet mis op kerst, maar ik ben er ook beetje beu in gegeten eerlijk gezegd. Ik hou dan weer wel van de traditionele stoofpotjes, was ook erg klassiek is.
    Is ook gemakkelijk met een grote groep. (ja, het gemak primeert ook bij mij op zulke avonden/dagen) want met alles in beschouwing genomen (alle voorbereidingen, boodschappen, decoratie, hapjes, voorgerecht, hoofdgerecht, dessert, animatie,...) kruipt er al tijd genoeg in, en ik wil echt bij mijn familie/gasten zijn.
  • Een gebraad is voor mij weekendkost. Alle niet elk weekend he maar dan heb je wel tijd om dat eventjes te laten opstaan. Wel maar 1 soort groenten, 3-4 soorten dat is iets van mijn moeder haar generatie smile.gif

Wat het kindermenu betreft, ik heb hier thuis een zeer moeilijke eter (zien eten doet eten gaat hier helemaal niet op) maar ik zou dus wel nooit verwachten dat andere mensen een speciale plat voorzien voor hem. Hij eet wat de pot schaft, lust hij het niet, eet hij niet. Nu ik veronderstel dat het niet enkel kreeft is, dat daar ook wel iets bij geserveerd wordt? Ik kan me niet inbeelden dat gedurende de hele avond er niets is wat die kinderen lusten. Ik zou dus niet iets speciaal koken, misschien wat aanpassen of eventueel gewoon wat pasta of patatjes bijkoken? Da's geen extra werk maar echt een ander gerecht te maken, niet dus.
  • Hier eentje die alles eet (dochter van 7j) en eentje die amper iets lust (zoon van 5j).
    De enige keer dat hij wel iets anders krijgt dan wij, is als ik spruitjes maak. Daarvan weet ik 100% zeker dat hij het niet lust. Bij bijna al de rest "lust" hij het niet als het hem niet uitkomt. Jammer voor hem: eten wat de pot schaft.
    Zoon is ongelooflijk slechte eter, enkel spaghetti met tomatensaus of spaghetti bolognaise eet hij goed. Zelfs frietjes is niet echt z'n ding.
    Maar ik vraag nooit dat iemand voor hem iets anders klaarmaakt. Zou mooi zijn! Hij doet moeilijk, en iemand anders heeft daardoor extra werk? No way! Thuis niet, dus ergens anders ook niet.
    "zien eten doet eten" gaat bij hem helaas niet op.

Nu: wat eten we met kerstavond: euh... geen idee, 't is bij m'n ouders te doen.
    Oudjaar is bij ons (enkel met ons 4) en zelfs dat weet ik nog niet. Maar ik ben voor het eerst in m'n werk-carrière 2 weken thuis tijdens de vakantie, dus ik heb nog eventjes tijd om daarover na te doen.

Rosbief wordt hier wel vaker gegeten. Blijkbaar kan ik dat goed klaarmaken (wordt in familie en vriendenkring toch beweerd blush.gif ) dus dat staat (op vraag van het bezoek) vaak op menu als we bezoek hebben. Dus met de feestdagen is het sowieso wel iets anders deze keer.
    wave.gif
    K'tje
  • Het is nog niet helemaal zeker of ik alleen ben of dat een vriendin komt eten. Alleen maak ik er natuurlijk niet een uitgebreid iets van, denk iets van zalm rolletjes.
    Kont die vriendin eten dan wordt het een lamsgebraad of een kip rollade met pommes duchesse en ik denk iets van sallade. Toetje bolletjes slagroom ijs met verse ananas. En voorgerecht garnaaltjes met sla en cocktailsaus.

Voor mijn dochter is het ook gewoon eten wat de pot schaft, maar ik vind het wel leuk om met kerst iets te maken wat ze zeker lust, het is toch feest. Dus dat gaat dan toch gourmet worden gok ik, maar dan op 2e kerstdag.
  • Hier ook nog geen inspiratie, nu ja, meestal maakt manlief hier het eten in het weekend of bij speciale gelegenheden, maar een gebraad zal het al zeker niet worden (gewoon omdat we dat niet graag eten, kan nogal droog en taai zijn, vind ik).

Wat wel hier het geval is, is het feit dat er regelmatig meerdere groenten op tafel staan, dat is toch niet persée iets van de oudere generatie? Allez, vind ik toch, wij eten graag verschillende groenten bij onze maaltijden en regelmatig ook enkel vegetarisch trouwens.
    Ook op restaurant merk ik toch vaak op dat een gerecht extra 'opgepimpt' wordt met een variatie aan groentjes/kruiden (natuurlijk wel niet zo bombastisch en veel als bij de 'oudere generatie', dat niet)

Zien eten doet eten? Hier niet altijd, maar het is wel een feit dat doordat we graag en veel tijd in de keuken doorbrengen (en onze kinderen hierbij betrekken en laten helpen) ze geen 'muggenzifters' zijn op vlak van voeding en eten in het algemeen.
    Maar natuurlijk speelt smaak en goesting ook mee he?
    Zo eten ik en man zeer graag schaaldieren en vis in het algemeen en eet onze dochter bvb. helemaal niet graag vis zonder een korstje.
    Heel jammer, vinden wij, want de pure smaak gaat verloren, maar je kan dat ook niet afdwingen. En kokhalzen bij het eten gaat mij een brug te ver.
    Bepaalde smaken leer je trouwens ook pas appreciëren met het meer te eten he (bvb. bitterdere smaken zoals spruiten, witloof etc...), Vandaar ook de variatie aan groenten bij ons, ze moeten altijd van elke groente nemen maar mogen meer nemen van de groente die ze lekkerder vinden dan de andere groente en zo merk je toch dat ze die 'meer speciale' smaken ook leren smaken.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld