verse soep!

• Hoi, ik wil eens wat vaker verse groentesoep maken, wie heeft er nog lekkere recepten?
    vooral kool- combinaties zijn welkom!(wegens zo gezond)
  • Oh ja, nog een vraag; welke soep drinken jullie kinderen graag? Onze oudste eet momenteel erg slecht, t is daarom dat ik wat extra's wil aanbieden
  • Mijn jongste eet alles van soep, mijn oudste vroeger ook, nu enkel nog tomaten-, paprika- of pompoensoep.

Aan koolrecepten kan ik je niet helpen, maak ik nooit.

Ik maak meestal soep van hetgeen ik nog in mijn koelkast(diepvries) vind. Vaak broccolisoep of witloofsoep, hier doe ik dan nog een aardappel of 2 bij (voor de binding) en verder een ajuin, wat look en kippebouillon.
    Dit zijn de favorieten van mijn man.

De nummer 1 in ons gezin : verse tomatensoep met verse balletjes!
  • gewoon zelf uit testen wat past en niet past ( zolang je tomatenpuree in huis hebt om er tomatensoep van te maken alst echt op niets trekt)

beste basis is ui, selder en wortel voor groene soepen zonder wortel voor witte soepen.

en dan doe jij er nog je groenten naar keuze bij.

blush.gif alleen niet proberen met rode kool, dan krijg je blauwe soep, ja heb dat echt zelf aan de lijve ondervonden blush.gif
    goeie smaak, blauwe soep die met tomatenpuree dus tomatensoep werd wink.gif
  • Ik gebruik courgetten om wat in te dikken, nooit aardappelen. Dus dat is al sowieso de basis van mijn soep. Dan nog ajuin en een of andere groente of een mix. Ik doe er afhankelijk van de hoeveelheid 1 of 2 bouillon blokjes bij, kip en/of groenten.
    En dan een beetje afhankelijk van waar ik zin in heb: wortel/koriander, tomaten, paprika (wel met gegrilde paprikas anders eet ik het niet zo graag), spinazie (favoriet van zoon), kervel (mijn favoriet), pompen, tomaten (favoriet van dochter),
    Ik heb thuis een kookboek De Soepbijbel, daar staan heel wat dingen in maar ik maak eigenlijk meestal de klassieke gemixte soepen klaar.
  • Wij eten heel vaak soep! Wat in zoal maak: tomaat, wortel, pompoen, asperge, waterkers, peterselie, pastinaak, erwt rode biet, ajuin, broccoli, bloemkool, komkommer (koud, in de zomer), meloen (ook koud), kippensoep... Zowat alle mogelijke groenten gooi ik in de soep, meestal restjes.
  • champignonroomsoep smile.gif
  • De enige soep die mijn zoon eet is aspergeroomsoep .soep met koolsoorten maak ik bijna nooit want vind dit niet zo lekker ,soms doe ik wel eens een restje bij de soep maar doe dan verse kaas bij voor de smaak .
    Meestal maak ik groente ,groente/tomaat ,tomaat ,paprika/wortelsoep ook soms een pikante pompoensoep(met butternut) heb ook al eens een lekkere maïs/wortelsoep gegeten maar heb die zelf nog nooit gemaakt .
  • o en ook al spinaziesoep gemaakt en die vond ik ook wel lekker ,lust nochtans geen spinazie .
  • Ik maak niet zo vaak soep, maar dit is mijn lijstje: pompoensoep, tomatensoep met balletjes, spinaziesoep, waterkerssoep, witlofsoep, broccolisoep, broccoli-bloemkoolsoep (doorgestoken) en groentesoep.

De speciale soepen worden door mijn man gemaakt. Ik kook niet graag uit een kookboek.
  • De favorieten bij de kindjes zijn toch el pompoensoep, wortelsoep en tomatensoep, liefst met balletjes. Prei lusten ze ook, courgettesoep en paprikasoep. Bij prei doe ik er een aardappel bij, bij pompoen , wortel en dergelijke is dat niet nodig
  • Ik heb vandaag soep van tuinboontjes gemaakt (basis van aardappel en ui).
    Was een groot succes bij man en zoon.
  • Hier gebruik ik ook als basis prei, ui en wortel. En dan gewoon bv bloemkool erbij, eventueel beetje room, en je hebt bloemkoolsoep.

Heel gemakkelijk.
  • Dank jullie wel! Vandaag maar eens beginnen met een witloof soepje bigsmile.gif
  • Succes!

Tip om witloofsoep minder bitter te maken: smelt er tijdens het koken een (of meerdere) driehoekje smeerkaas in .

Ik stoof mijn groenten altijd eerst eventjes aan in een klein beetje olie, dan pas het water en bouillonblokjes erbij.
    Ik vind dat de soep dan nog beter smaakt!

Met kool maakte ik nog nooit soep, alleen met bloemkool.
    Verder met bijna alle soorten groenten, kan bijna niet mislukken!
  • Hier is de slasoep een succes. En makkelijk klaar te maken ook. Gewoon wat prei, ui en aardappel stoven, water en kippenbouillon erbij en 5 minuutjes voor het opdienen 2 kroppen sla erbij doen. Nog 5 minuutjes laten koken en dan mixen. Superlekker en mega-eenvoudig thumbup.gif .
  • De witloofsoep staat op, smeerkaas vanmorgen snel even gekocht bigsmile.gif
    Met kool bedoelde ik ook vooral bloemkool en broccoli. Ik denk altijd dat er vanalles doorheen moet, maar eigenlijk is het oersimpel content.gif Dus allen bedankt, ik hoop dat het ons zal smaken!
  • Hier is asperge soep voor het moment heel in trek. Simpel dat dat is jongens kan echt iedereen. Gewoon ne ajuin, wat wit van porei, ne patat (of courgette) en asperges. De asperges wel klein snijden en de kopjes apart houden voor nadien.
    Simpeler kan niet en de mannen hier eten het super graag.
    Ik maak normaal ne keer of 2 per week verse soep maar we eten er dan 1 max 2 dagen van en dan stop ik de rest in de diepvriezer en zo hebben we dagelijks andere soep.
  • @hope haha wat een dialect seg smile.gif
    Wit van prei, en een aardappel dus? bigsmile.gif
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld