Veggie-gerechtjes

• Kimmi, dank je wel...

Mja op die EVA-site heb ik toch al wel enkele lekkere receptjes gevonden se...wink.gif

Nog iemand lekkere eenvoudige gerechtjes?

Mien
  • Daarnet op een receptie heerlijke veggie-broodjes gegeten:
    pistoletjes met geprakte aubergine, linzen, basilicumpesto, gegrilde courgette en mozarella.
  • Klinkt superlekker ja...

Iemand nog lekkere receptjes met erwten of linzen? Ik moet namelijk veel peulvruchten eten...Mja, je kan het overal wel in verwerken he...maar wie weet wat voor lekkere dingen jullie weten...wink.gif

Mien
  • ik maak soms zelf falafel maar ik neem aan dat je dat al eens doet?
    gewoon kikkererwten eerst weken een nacht,
    of gewoon uit een pot of whatever, die helemaal samen stampen fijn kneden mixer vork whatever als het maar 1 grote smurrie word smile.gif

daarna lekkere kruiden erbij, wat paneer zooi, en dan in de pan bakken in balletjes , in olie

en dan die balletjes in een pita, salade erbij, wat knoflooksaus smile.gif hmz smile.gif
  • Woehoew, ik heb eraan gedacht!

400 g kleine aardappelen
    250 g paddestoelen (bv eekhoorntjesbrood)
    1 sjalotje
    1 bosje wortelen (of pompoen dus)
    250 g kastanjes
    2 appels
    2 peren
    1 trosje witte druiven
    3 teentjes knoflook
    2,5 dl groentebouillon
    Boter en olie
    Kruidentuiltje (peterseliestengels, tijm, laurier)
    1 EL gehakte peterselie
    Peper en zout

1. Pel de kastanjes. Doe ze in een kookpan met koud water. Breng aan de kook en laat 5 min. Doorkoken. Spoel ze onder de koudwaterkraan en haal met een scherp mesje het fijne vliesje van de vruchten.
    2. Schil de aardappelen, snij ze in kwartjes. Borstel de paddestoelen schoon. Pel het sjalotje, snipper het fijn. Schraap de wortelen, halveer ze in de lengte. Schil de appels en peren. Snij ze in partjes. Spoel de druiven en rits ze af. Pel en hak de look.
    3. Verwarm een paar EL olie in een stoofpan met dikke bodem=. Fruit de sjalot en look glazig. Doe er de aardappelen bij. Roerbak een paar minuten. Voeg er de wortelen aan toe. Roerbak weer een paar minuten.
    4. Schenk er de bouillon bij. Voeg er de kastanjes en het kruidentuiltje aan toe. Kruid met peper en zout. Dek af en laat tien minuten stoven.
    5. Doe er de appels en peren bij. Laat nog 15 min. stoven of tot het fruit beetgaar is zonder uiteen te vallen
    6. Bak in een aparte pan de paddestoelen op een hevig vuur, in een beetje boter of olie. Voeg de paddestoelen en druiven bij het stoofpotje en laat nog 2 min. Doorwarmen. Werk af met peterselie. Serveer goed heet.
  • Groenten tajine ...
  • mmm tajine...wink.gif

Hier zal het morgen nog eens veggie lasagna worden...
  • mmm tajine, gaat er hier ook altijd in!!

Gisteren broccoliquiche met brie, eergisteren quesadilla's
  • ik wil er ook wel bij wink.gif

mijn man is vegetarisch, ik eigenlijk niet maar ik ben meer en meer vegetarisch aan het meeeten.
    ik maak eigenlijk amper voor mezelf vis of vlees.
    1 keer in de week maak ik vis voor de kids en voor mij.
    vlees is meestal iets dat we eten op verplaatsing. als we ergens gaan eten maken ze voor mijn ventje veggie en voor mij en de kids niet.

vandaag hebben we canneloni gegeten met spinazi en ricotta gevuld.
    daarover twee blikken tomaat in stukjes, wat mozarella erover, geraspte kaas en zo de oven in. was lekker.

morgen maakt mijn ventje couscous. met kikkererwten, bloemkool, wortel, brocolli (denk ik)

ik heb hier linzen staan maar nog nooit gebruikt.
    dus ben benieuwd naar de receptjes.
    spijtig genoeg blijf ik meestal bij de standaard gerechten hangen en vervang ik vis/vlees gewoon door een vegi-burger. heb je nu natuurlijk wel heel veel keus in tegenwoordig.

groetjes
    mollie
  • nu wel ingelogd content.gif
  • Mmm canneloni met ricotta en spinazie is hier ook een topper, ik maak altijd deze

[url=www.een.be/programmas/dagelijk…]www.een.be/progr...met-spinazi…[/url]

Wij hadden de risotto met bospaddestoelen vanop de eerste pagina weer, bleek alleen dat ik de parmesan kwijt was (volgens mij in de winkelkar laten liggen) dus met cheddar, ging ook prima!
  • daar heb ik me vorige week ook aan gewaagd.
    mijn stiefma is kokkin en die maakt dat dikwijls voor mijn ventje. das altijd zo lekker dat ik het niet durfde. kon ik toch niet tegenop content.gif
    maar t was vrij goed gelukt.
    heb het toen met prei en bospaddestoelen gemaakt. hij had net iets langer moeten opstaan, maar voor de rest wel lekker.
  • Eens je weet hoe het moet kan je er nog weinig verkeerd mee doen hè, en is altijd lekker vind ik, ook makkelijk om restjes weg te werken.
  • ja, ik verschoot er van dat het eigenlijk best wel makkelijk was.
    alleen moet je er wel bij kunnen blijven staan en blijven roeren hé.

ah ja, had deze middag kaas-poffertjes gemaakt.
    recept uit de kookboek van den boerinnenbond smile.gif
    daarstraks vond ik ze iets minder, maar nu ze even gestaan hebben zijn ze echt super lekker.

t is dus een soort kaaskroket, zonder kroetje er rond.
    eigenlijk kaassmoutebollen content.gif
  • Heb het receptje van de canneloni opgeslagen se...Ik ga het zeker ook eens proberen...Klinkt gewoon veel te lekker om niet te proberen...wink.gif
  • Hahaha, hier vanavond ook de cannelloni van Jeroen.
    Populair gerechtje! Wel uit de vriezer, straks op stap dus weinig tijd,en ik maak dat altijd in dubbele portie, lekker makkelijk.
  • Dat doe ik ook altijd, dat is een van die dnigen die lekker blijven vind ik.

Wij eten vanavond gewone spaghetti met veel groenten denk ik, of pompoenravioli, het hangt er een beetje van af hoe snel ik klaar ben met mijn werk en de rest van het huishouden.
  • Iemand een idee waar je granaatappelsap kan vinden? Vind je het in carrefour? ale bij ons in kleine carrefour alleszins niet, maar verbaast me ook niets...wink.gif
  • Hey Mien, in de Bio Planet kun je dat zeker kopen. Weet niet of er eentje in je buurt is ...
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld