Veggie-gerechtjes

• Hallo,

Ik eet al jaren geen vlees, soms wel vis (op verplaatsing dan)... Ik heb hier wel leuke kookboeken en vind wel redelijk veel op het internet...

Maar misschien kunnen we hier nog wat lekkere receptjes delen? Snelle gerechtjes voor luie dagen, specialere receptjes, alles kan...

Ik ben benieuwd...

Mien
  • Niemand?
  • Eet je eieren?

Hier is 1van de favorieten, hardgekookte eitjes, gekookte aardappels,mozzerella, alles in schijfjes snijden, en dan laagjes maken in ovenschotel, tussen elke laag beetje spinazie. eindigen met spinazie,paar stukken mozzerella erbij op nog,eventueel nog geraspte kaas en dan half uurtje in de oven.
  • Ik kook nogal fel op gevoel dus zonder exacte hoeveelheden en afhankelijk van wat ik in huis heb maak ik andere variaties. Hier toch een poging tot "receptjes".

Pompoencurry (wintergerecht):
    Pompoen (kleine of halve grote)
    uitjes
    look
    currypoeder
    kaneel
    blikje kokosmelk
    rijst
    optioneel tomaat, wortel, noten, koriander (vers)
    Pompoen in blokjes snijden en samen met uitjes en look (eventueel wortel) in olie laten stoven. Nadien currypoeder, kaneel en kokosmelk erover gieten. Deksel erop en zachtjes laten sudderen tot pompoen zacht is. Eventuele tomaten toevoegen als het halfzacht is. Ik proef de saus, indien nodig bijkruiden, indikken of beetje groentebouillon bijdoen. Opdienen met rijst, versieren met de noten en de koriander.

Groententaart (weinig actief werk aan en kan je op voorhand maken en bakken op moment zelf)
    Rol bladerdeeg
    2 eetlepels bloem
    125gr melk of room of half half
    2 eieren
    groenten naar keuze met kruidenkaas +eventueel noten
    gemalen kaas als garnituur
    Groenten koken. Bladerdeeg uitrollen, gaatjes prikken. Melk in kom, bloem en eitjes bijdoen en roeren. Bodem bladerdeeg besmeren met kruidenkaas, groentjes erop, afwerken met gemalen kaas. 30 minuten in de oven op 200 graden.

Gevulde ronde courgette:
    1 ronde courgette per persoon
    1 ei per persoon
    feta kaas
    tomaat
    aubergine
    ui
    look
    tomatensaus
    Hoedje van courgette snijden en uitlepelen. Zorg dat courgette min of meer kan staan. In een pot met deksel een laagje olie doen en de courgettes erin laten staan en op niet te hoog vuur "gaar" laten worden (20-30 min). Courgette in een ovenschotel zetten en vullen met feta, tomaat, restjes courgettevulsel tot bijna bovenaan. Daarboven een eitje gieten. Probeer het geel mooi heel te houden zodat het er net uit steekt (geeft leuk effect) en het wit mag een beetje langs de zijkant lopen. Daarrond doe je de tomatensaus en de overschot van groentjes die niet in de courgette geraakten. In de oven steken tot de eitjes klaar zijn (hier ongeveer 30 min op 200). Opdienen met aardappeltjes.
  • Nog een (vereenvoudigd) japans gerechtje dat echt heerlijk is op warme dagen. Het is een beetje speciaal dus ik weet niet of het iedereen zijn ding is.

Koude noedels met saus:
    Pakje soba noedels (boekweit noedels)
    Sojasaus (ongeveer 25 ml)
    Mirin (ongeveer 25ml)
    Ofwel water waar je stuk zeewier in hebt laten trekken, ofwel gewoon water (ongeveer 100 ml)
    Lenteuitjes
    wasabi

Water met zeewier laat je doorkoken en trekken gedurende een paar uur. Het resultaat kan je in gesloten fles langere tijd bewaren.

Doe het water, de mirin, sojasaus in een pot en laat even doorkoken. Laten afkoelen. Dit is de saus. Lenteuitjes in stukjes, mag bij de koude saus of ernaast. Noedels koken volgens pakje en afkoelen onder koud water. Iedereen krijgt een potje saus en koude noedels. Je neemt de noedels en dipt ze in de saus. Wil je een pikantere saus, dan doe je een beetje wasabi in je saus en roert tot het "smelt".

Mirin, wasabi en zeewier vind je in zowat elke aziatische winkel.
  • Mmm, ziet er allemaal al lekker uit ja..weer eens wat anders dan anders he...Ik ga het zekers een proberen se...wink.gif

Mercikes en ideetjes blijven welkom!!!

Mien
  • Iemand nog leuke receptjes?

Mien
  • Risotto met prei, wilde paddenstoelen en pompoen:

(risotto)rijst, witte wijn, prei, wortel, ui, pompoen, look, parmezaanse kaas, bospaddestoelen, provençaalse kruiden

- Bouillon trekken van ui, prei en wortel (pompoen kan ook)

- Pompoen in maantjes snijden en met de schil naar beneden op een ingevette bakplaat leggen, kruiden met provençaalse kruiden (en peper en zout) en ongeveer een half uurtje in de oven (voorverwarmd op 180°)

- Prei en look stoven, rijst toevoegen en even laten meebakken. Witte wijn erbij en 5 minuten laten stoven. Dan beetje bij beetje bouillon erbij en elke keer wachten tot het vocht is opgenomen.

- Mascarpone erbij en parmesaanse kaas door de rijst raspen.

- Paddenstoelen schoonmaken en bakken

- Alles van het vuur/uit de oven halen en serveren

Ik ben zelf ook een op-gevoel-kok dus geen hoeveelheden, sorry wink.gif

Misschien is het een ideetje om een vegetarische editie van het 'wat eten we vandaag-topic' te openen?
  • Risotto is heel lekker he...hier ben ik zot van champignonrisotto...wink.gif

Wil wel mee zo weekagenda hier maken voor vegetariers...maar moet erbij zeggen dat ik hier wel nog vlees moet bereiden af en toe, aangezien met ventje wel nog vlees eet...Wel minder dan vroeger, aangezien hij nooit kookt en het dus aan mij is...wink.gif

Mien
  • Hier wordt ook nog vlees gegeten, een of twee keer in de week, als het kouder wordt soms iets meer. Maar dit wel zeggen dat ik 4 of 5 dagen in de week iets kan komen posten wink.gif
  • Gewoon posten als het iets vegetarisch is eh.
    Altijd handig om inspiratie op te doen, want soms weet ik echt niet meer wat maken.
    Vandaag is het hier trouwens Kimmi haar risotto, had daar al zin in vanaf ze dat had gepost smile.gif
  • Zaterdag; pizza (weinig tijd)
    Vandaag; koken voor de grootouders en gaan ze laten kennismaken met de "gezondere" actifry-frietjes, provencaalse kip (voor mij veggie-stuff) en gewoon sla en tomaat
    Maandag; vegetarische lasagne
    Dinsdag; aardappeltjes met boontjes,vlees voor het ventje en veggie-stuff voor mij
    Woensdag; chili sin carne
    Donderdag; uit eten met vriendin (Italiaans)
    Vrijdag; nog geen idee

Mien
  • soepen deze week:
    pompoensoep (bijna op)
    courgettesoep (nadien)

hoofdgerechten de volgende dagen:
    vegetarische videe (seitan, quorn, paddenstoelen, erwtjes) met salade en tomaat
    rode bietjes met appel (roerbakken) en aardappelen en vleesvervanger
    zelfgemaakte pizza (deeg zelfgemaakt en bedekken met de overschot van groentjes)
  • En was het geslaagd bmsg?

Vandaag eten wij waarschijnlijk fajita's met een vulling van linzen, paprika en mais, met guacemole, tomatensalsa, zwarte bonen en kaas.

Edit: ik vergis me, het wordt pompoenquiche omdat ik nog naar de dokter moet, dat is minder werk.
  • Het was heel lekker! Zelfs de dochter was enthousiast terwijl ze niet gek van rijst is.
    En omdat de fles wijn toch al open was ... smile.gif
    Vandaag zelfgemaakte vegie pizza (deeg gekocht moet ik toegeven)
    Fajittas komen deze week ook op het menu, mmm, eet ik ontzettend graag.

Mien, welk recept gebruik jij voor je chili sin carne?
    Wiebelintje, wat is een vegetarische videe eigenlijk?
  • Hoi,

Het receptje van die chili sin carne kan je op de EVA site vinden!

Ik maak soms ook wel eens vegetarisch videetje uit het boek; vegetarisch genieten...je kan dat vinden in de standaardboekhandel, maar ook bestellen via KUDZU...

Mien
  • Het werd gisteren uiteindelijk canneloni met een spinazie-ricotta vulling, die had ik nog in de diepvries staan.

Vandaag hadden we een stoofpotje van aardappel, pompoen, appel, peer, druiven en kastanjes.
  • Mag ik weten hoe je dat stoofpotje maakt dan? Klinkt super lekker...wink.gif
  • Was het ook, ik vraag het morgen eens aan mijn mama want zij had het gemaakt smile.gif
  • Dan ga ik die op de EVA-site eens uitchecken Mien, want die uit mijn kookboek vind ik niet echt geslaagd.

Vanavond courgette-moussaka met roquefort ...
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld