Simpele receptjes voor brunch?

• Hey iedereen

Een vriendin doet zondag een brunch, voor heel wat mensen. Nu voel ik aan haar dat dit niet meteen het topweekend is voor haar, en wil ik haar graag helpen wat werk uit handen nemen. Zo weet ik ook meteen wat ik kan meenemen als geschenkje. Ik heb haar beloofd dat ik lekkers zou meebrengen voor een tiental personen.

Ik denk aan cake, quiches,... Vooral die quiches, dat ziet ze wel zitten, denk ik (ze heeft hier eens heel lekkere gegeten, maar dat receptje weet ik natuurlijk niet meteen meer liggen én het was nogal arbeidsintensief qua winkelrondes (redelijk wat ingrediënten die ik niet zo meteen vinden kan.)

Het moet mee kunnen op de trein, want ze woont in Brussel en daar is het zondag autoloze zondag. Dus, wie weet er nog receptjes voor quiches die simpel en toch lekker zijn (niet teveel fancy ingrediënten) en voor cake die ook nog simpel is, maar toch eens wat anders is dan de 'gewone cake'?

Alvast bedankt!
  • Quiche:
    Gerookte zalm en prei
    Paprika, ui, spekjes (dit wel allemaal op voorhand garen eer je het in de quichevorm doet)
    [url=njam.tv/recepten/quiche-veggie…]njam.tv/recepten...e-met-feta-…[/url]

Cake:
    Kriekencake (recept SOS Piet)
    Appelcake met kaneel
    Huishoudtaart (recept heb ik thuis liggen, dus laat maar weten als ik het moet doorsturen) Wij doen daar altijd een laag glazuur op en laten de kindjes het versieren met snoepjes
    Peren-chocoladecake

Wat ook nog gemakkelijk om maken en mee te nemen is: koude pasta, bloedworst (in kleine stukjes snijden en zo bakken in de pan, opdienen met appelmoes of bruine suiker)
  • Een receptje van brownietaart (wel een caloriebom):

375gr suiker
    200gr pure chocolade, gesmolten
    2.5 dl olie
    zakje vanillesuiker
    4 hele eieren
    220g bloem
    1 lepeltje bakbloem

Meng alles samen, zonder de bloem tot een geheel.
    Zeef daarna de bloem erbij en meng weer.
    Doe alles in een grote bakvorm bedekt met boterpapier (ik gebruik een ronde bakvorm met een doorsnede van ongeveer 25 cm)en bak af op 180°C (ik dacht ongeveer 40min).
    Om te kijken of de cake klaar is prik je erin, als er niets meer aan blijft plakken is de cake klaar.
  • Dieke: dit is een heel simpele quiche met broccoli en zalm waar je minder dan 10 minuten werk aan hebt (daarna wel nog in oven). Ingrediënten variëren wat naargelang wat we in huis hebben liggen.

Ingrediënten:
    rol bladerdeeg
    kruidenkaas bv boursin (quisine) of eender wat je nog liggen hebt
    pakje gerookte zalm
    125 ml room of melk of combinatie van de 2
    2 eetlepels met torentje bloem of zelfrijzende bloem
    2 eieren
    een broccoli
    gemalen kaas
    peper, zout

- oven voorverwarmen op 200 graden
    - Broccoli in kleine roosjes snijden en 2 moeten in de stoomoven op 120 (of koken maar dacht dat jij steamer had).
    - Bladerdeeg uitrollen in een taartvorm en wat gaatjes in prikken
    - Kruidenkaas op de bladerdeeg bodem smeren in dunne laag
    - gerookte zalm op de kruidenkaas leggen in hele plakken totdat alles bedekt is (snijden niet nodig)
    - in maatbeker de 125ml melk/room doen, 2 eieren erbij, 2 lepels bloem, peper zout en alles roeren.
    - ondertussen is broccoli klaar en gooi je die in de taartvorm op de zalm.
    - maatbeker leeggieten over de broccoli in de taartvorm (probeer alles te bedekken)
    - gemalen kaas naar wens erboven op doen.
    - over is nu hopelijk warm en quiche kan erin voor 25-30 minuutjes

Je kan de basis gebruiken voor elke andere quiche. Als je 'natte groenten' zoals tomaat, witloof, prei... gebruikt, laat dan goed uitlekken en voeg naar gevoel wat meer bloem of ei toe om een 'lopende quiche' te vermijden.
  • 2 moeten = 2 minuten
  • Oh wat zijn jullie allemaal lief! Zoveel reacties al! Er zitten zeker dingen tussen waar ik mee aan de slag zal gaan.

Merriejane: Je maakt me wel benieuwd naar je 'huishoudtaart', dus als je het ziet zitten, mag je dat receptje altijd nog posten.

Zo meteen moet ik nog even gaan werken, maar daarna maak ik meteen mijn lijstje adhv dit topic en dan hop, naar de winkel vanavond of ten laatste morgenvroeg. Ik probeer eraan te denken te laten weten wat de gasten van jullie recepten vonden!
  • Quiche met prei en hespenblokjes vinden demeeste eeg lekker
    En muffins met kersttomaat en mozarella,die vindt je op libelle

Als dessert kan ik de ananascake en de brownies van dagelijkse kost aanraden
    Succes
  • 2 eieren
    150 gr zelfrijzende bloem
    150 gr suiker
    1 zakje vanillesuiker
    65 gr boter
    1 dl melk

Smelt de boter met de suiker en de melk en laat afkoelen.
    Smeer het bakblik in met boter en bloem
    Breng de bloem in een kom en maak er een kuiltje in en doe daar de eidooiers in.
    Roer stilaan het melkmengsel onder de bloem en de eidooiers.
    Klop het eiwit stijf met de vanillesuiker en meng het rustig onder het deeg.
    Breng het deeg in de bakvorm
    Baktijd 30 a 35 min. Op 150 graden.

Voor de glazuur meng je ee soeplepel heet water onder een kop bloemsuiker. Voeg erekele druppels citroensap en amandelextract bij. Giet dit over het afgekoelde gebak.

Smakelijk!
  • Dank je wel! Ik ga er stilletjesaan aan beginnen smile.gif
  • En? Hoe was het geweest?
  • Hey dames

Ik heb het uiteindelijk gehouden bij 3 quiches. Die van Wiebelientje met zalm, broccoli en kruidenkaas, die vegetarische van Njam die Merriejane hier postte (met fetakaas, aubergine,...) en dan nog eentje die ik had gegoogeld omdat ik hier nog kip en courgette had (met kip en courgette dus). Ze werden alledrie heel erg gesmaakt waarbij die vegetarische duidelijk zeer veel aanhangers had.

Niet getreurd voor de mensen die hier hun zoete receptjes gaven. Die probeer ik zeker ook een keer uit.

Nogmaals iedereen bedankt! Jullie gaven me de inspiratie die ik zocht.
  • Leuke tips! Hier eind oktober het verjaardagsfeestje van onze kinderen en we wilden eens iets anders dan een kaas- of pastabuffet.
    Eten jullie de quiches koud of allemaal warm? Ik zat te denken dat je er toch maximum twee gelijktijdig in de over krijgt. En ik verwacht 20 volwassenen en 6 kleinere kinderen.
    Misschien buffetje aanvullen met een koude pastasalade en wraps?
  • Ik vind quiches koud niet lekker, dus altijd warm. Wij hebben in ons fornuis wel twee ovens, dus dat is natuurlijk best makkelijk. Maar zelfs met 1 oven lijkt het me toch wel doenbaar voor een twintigtal personen. Als wij hier alleen maar quiche eten, krijgen wij met 2 volwassenen nog geen halve quiche op. Dat is dus zonder voor- of nagerecht. Ik vind het dus wel veilig om te gokken op 4 volwassenen per quiche tijdens een feestje waar er ook andere (kleine) hapjes zijn. Dat betekent dus in jouw geval 5 quiches. Als je er 2 per keer in je oven krijgt, stop je er 2 in vooraleer je begint te eten, direct na die 2 de 2 volgende en daarna nog eentje (of om helemaal veilig te spelen: ook 2 omdat je oven dan toch aanstaat). Om ze op te warmen heb je helemaal niet zoveel tijd nodig.

Nu, ik zou zeker niet alleen quiche aanbieden. Niet iedereen vindt dat lekker. Bij mijn vriendin was er een kaasbuffet met een paar soorten brood en de typische dingen die erbij horen zoals boter, druifjes, noten, ander fruit. Ook wat vleeswaren zoals parmaham etc. Omdat jij dit keer geen kaas wil, zou ik het houden bij verschillende soorten brood en beleg dat wat specialer is dan wat je elke dag eet. Zo kan je tapenades maken, vleeswaren kopen in de delicatessenzaak, humus, allerhande koude groentjes,...

Koude pastasalades zijn idd ook een optie, maar daar ben ik meestal niet zo gek van smile.gif
  • Dankjewel Wiebelientje voor je recept voor quiche.

Was er zelf nog nooit aan begonnen om te maken, maar jouw receptje eens geprobeerd (wel met zalm en paprika) en volgende week staat er weer eentje op het menu (kip en champignons). Jouw receptje is makkelijk om te volgen, vlug klaar en lekker!

We zijn er hier fan van!
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld