Recepten miele steamer

• Wat zijn jullie favoriete gerechten/recepten voor de steamer?
    Recepten die jullie echt vaak maken en geschikt zijn voor dagelijks gebruik? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
  • witte vis in zwarte stoominzet (die met de gaatjes) daarover beetje sojasaus en heel fijn gesneden gember (niet te veel, beetje naar smaak).
    Stomen tot de vis gaar is.
  • En wij gebruiken hem regelmatig. Meer in de zomer. Vind het ook wel makkelijk: eten opzetten en met de kindjes buiten gaan spelen tot het klaar is.
  • Dank je!
    Wie nog?
  • Heb zelf geen miele stoomoven, maar heb wel gezien dat Pascale Naessens een heel boek met recepten heeft, speciaal voor de miele stoomoven! Misschien daar eens in kijken? Ik vind haar andere boeken in elk geval al aanraders! Simpel maar heel lekker en puur!
  • Ja, dat heb ik intussen ook gezien. Volgende keer dat ik nog eens in de stad kom, breng ik het zeker mee!
    Maar was ook benieuwd naar wat jullie in de praktijk ook effectief regelmatig maken.
  • Wij hebben al jaren een steamer van Miele maar ik heb helemaal geen speciale gerechten heb voor de stoomoven.

Ik kook gewoon zoals daarvoor maar gebruik de stoomoven voor aardappelen, groenten en vis te stomen i.p.v. te koken. Daarnaast gebruik ik mijn vuur voor dingen zoals saus en vlees maken of afwerken van gerechten (bv. bij stoofpotjes in de winter of om alles samen te voegen) of de oven bij een ovenschotel. Alleen de stoomoven gebruiken om iets te koken gebeurt hier zelden.

Zover ik recepten volg, zijn dat gewone recepten die ik online kan vinden en waarbij ik koken op een vuur vervang door stomen.
  • Hier vooral zoals Wiebelientje. Vis stomen i.p.v. bakken of in de oven, patatjes/groentjes stomen i.p.v. koken/stoven...

Een hapje/voorgerechtje dat ik ook wel eens maak: wilde zalm met gember (uit De Perfecte Keuken met Sven Ornelis als gastkok); [url=http://koken.vtm.be/de-perfect…]koken.vtm.be/de-...t/wilde-zal…[/url]

De mosselen gaan hier ook in de steamer, gewoon met witte wijn en groentjes/verse kruiden alles in een diepe pan zonder gaatjes gooien en 10 minuten stomen op 100°C.

Heb nu wel het stoomkookboek van Pascale Naessens in huis sinds vorige week, deze avond maak ik er een eerste gerechtje uit klaar. Is veel "werkbaarder" dan dat kookboek van Yves Mattagne dat je er bij Miele bijkrijgt; daar heb ik eigenlijk nog niks uit gemaakt blush.gif Aangepast door Melusine op 31/03/2014 11:17
  • Is dat boek van pascale naessen enkel voor de miele stoomovens of ook voor andere stoomovens bruikbaar ?
    groetjes
  • ook voor andere stoomovens voor zover ik het bekeken heb, er staat meestal zowel een indicatie voor bereiding in steamer als gewone stoomoven
  • Inderdaad heb het intussen ook, dat nieuwe boek van Pascale Naessens is echt super!
    Eén voor één lekkere, gezonde en haalbare dingen.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld