Pannenkoekenfeestje

• Hallo dames,

Omdat het voor ons praktischer was, hebben we beslist om het kinderfeestje van m'n zoontje dit jaar 's morgens te doen. Het begint om 8u30 en de kinderen krijgen dan om 9u een pannenkoekenontbijt.
    Kan ik die pannenkoeken op voorhand bakken? Ik bedoel niet de dag voordien, maar bijvoorbeeld om 8u beginnen bakken ofzo. En dan op het moment zelf eventjes in de microgolf steken? Of gaat er zo veel smaak verloren?

Ik bak zelf zelden pannenkoeken, en heb dus een receptje gezocht in het kookboek van "de boerinnenbond". Ik vond dat er precies nogal veel eieren moeten gebruikt worden. Moet dat echt? Of kan ik er wat minder in doen?

Graag tips & advies. smile.gif
    wave.gif
    K'tje
  • Hey,

je kan pannekoeken best vooraf bakken, zelfs een dag eerder, en dan opnieuw opwarmen, geen probleem.
    Ik gebruikt altijd het recept van de boerinnenbond, lukt altijd prima, dus ik zou geen eieren weglaten. Ik neem wel altijd minuurpannekoeken, die moeten niet rijzen.

succes!

nog een handige tip voor met kinderen: stierenboter maken, dat is boter gemengd met suiker, zodat ze nog enkel dit op hun pannekoek moeten smeren.
  • Op voorhand bakken en daarna opwarmen kan zeker!

En over de eitjes, ik gebruik meestal een 3 eiren en daarmee bak ik dan een 25 tal pannenkoeken.
  • @Lynn: ik had gedacht om gewoon verschillende soorten suiker te zetten. Witte suiker, kandij-suiker en "kinnekes"-suiker.

@Lies: enig idee hoeveel bloem jij gebruikt voor die 3 eitjes?
  • Hier worden geregeld pannenkoeken gebakken met volgend recept:

7 eitjes
    1 kg bloem
    2 liter vocht (1dl spa bruis, flinke scheut olie, aanvullen met melk)
    4 zakjes vanillesuiker

Ik bak deze meestal op woensdagvoormiddag, op een bord leggen, aluminiumfolie er goed rond en ze blijven zeker warm om ze 's middags op te eten.

De rest kan je gemakkelijk invriezen.
  • opwarmen: pan met kokend water, bord erop en elk gebakken pannenkoekje op het bord leggen met een deksel erop

Ook in de oven (niet te heet!!)kan heel goed
  • ik bak altijd de 'flensjes' uit het kookboek van de boerinnenbond. héél lekker, en bak ze ook altijd op voorhand. meestal vlieg ik er met volle hevigheid in, 2, soms 3 pannen tegelijk. Dus het gaat lekker vooruit.
    thumbup.gif
    en dan eten we de volgende morgen pannekoeken, en dan als vieruurtje. en de rest gaat de diepvries in voor als we plots trek hebben in pannekoeken en ik geen zin om te bakken. wink.gif
  • Ik wist niet dat je pannenkoeken kon invriezen? Waar verpak je die dan in? Zou wel een goed idee zijn want heb altijd veel deeg en eet er dus altijd teveel blush.gif

Hier worden wekelijks pannekoeken gebakken (dochter heeft melkallergie en gebruik havermout... Klinkt niet lekker maar krijg enorm veel complimenten van iedereen en tis ook iets gezonder...)

Recept:

- 1 kop havermout (laten trekken in soja-melk, kan natuurlijk ook met gewone melk), als het week is mixen met de staafmixer dan zitten er geen stukjes in de pannenkoek.
    - 1 ei
    - 1 kop bloem
    - eventueel 1 pakje vanillesuiker (doordat ik soja-melk gebruik doe ik dat er niet in omdat die al fel naar vanille smaakt)
    - Geutje olie
    - aanvullen met melk tot de gewenste dikte (wij hebben graag dunne pannenkoeken)

En bakken maar... Dochter is 2 maar vraagt toch wekelijks om samen 'koeken te bakken'...
  • gewoon in een diepvrieszakje, of in een afsluitbare pot. mag gerust dubbelgeplooid of opgerold. 's avonds uithalen, en 's morgens heb je 'verse' pannekoeken.

(wel opletten dat je ze niet bij 'ruikende' groenten steekt in de diepvriezer, zoals bv. prei of zo, want dan zijn ze echt niet meer lekker... drunk.gif )
  • Wij vriezen ze in in aluminiumfolie. Ook de dag ervoor of 's morgens uithalen om 's middags te eten.
  • Ik vind pannenkoeken altijd véél lekkerder als je meel haalt bij een molen! Veel smaakvoller en vult beter dan met bloem. Hier mijn recept:

400 gram meel
    4 eieren
    ongeveer 3/4 liter melk

is voor 4 personen.

Kloppen met mixer en bakken in roomboter, héérlijk!! Invriezen kan zeker, hier ook in aluminiumfolie. Opwarmen: in kleine stukjes snijden en dan gewoon in de koekenpan.
  • anny, wat bedoel je met een molen??? de molenfabriek waar ze bakkersbloem maken of zo?
  • Gewoon zo'n gebouw met vier wieken eraan goofy.gif . Daar malen ze nog op ambachtelijke wijze meel.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld