Lunch

• En sporten doen jullie dat dan ook? Ik loop twee keer per week 5km en moet dan toch iets meer eten. Ik vrees dat als ik zo helemaal PN eet, dat ik ga afvallen en dat wil ik niet want niet nodig. Of zou je daarmee ook op gewicht blijven?
    Ik geef Els wel gelijk: als ik fruit s morgens moet maken voor 5 personen dan ben ik wel even bezig... En ik moet dan wel gaan werken.. Idem s avonds die hoeveelheden kan ik vers niet voor een week in mijn frigo bewaren...
  • Jeetje, ben ik blij dat ik niet moet/wil afvallen!
    Ik wilde wel eens iets vragen: is het tijdelijk dat jullie zo eten of zien jullie jezelf nog steeds zo eten binnen 20 jaar?
    OK, fruitsla ed maak ik ook soms (op een ochtend met voldoende tijd), we eten elke dag groentes en fruit en ik probeer voldoende water te drinken enz.
    Maar zo nooit zondigen, alles perfect?
    Dat houdt toch niemand jarenlang vol?
    En wat is dan het plezier in het leven nog? (ja, ik weet dat er nu reacties komen van "maar ik geniet hier ook van", maar... eerlijk? en voor altijd?)

Ik hou ervan om een stukje taart mee te eten als iemand jarig is op het werk, eens gaan ontbijten met een vriendin met een cappuccino en croissant, doen jullie zoiets dan nooit? Of neem je dan enkel een stuk fruit en magere yoghurt? Ik kan genieten van af en toe frietjes en van elke dag een koekje of stukje chocolade met een tasje koffie of thee. Van regelmatig een dessertje.
    Hoe doen jullie dat op feestjes, als je ergens uitgenodigd wordt, op restaurant?
    Natuurlijk kan je op restaurant ook een slaatje nemen, maar eens iets met een lekkere saus of kroketjes of gratin wil ik ook wel eens.

Ik val in herhaling, maar ik vind alles maar met mate, nog steeds het gezondste eerlijk gezegd...
  • Mamaatje: ik moet wel afvallen, maar zoals ik al zei kan, of eerder wil, ik niet alles van 'comfort food' laten. Daarom zal ik van maandag tot vrijdag PN combineren met WW en in het weekend een aantal maaltijden 'normale' combinaties eten, en zelfs ook wel eens fastfood, of uit eten, maar wel nog met punten tellen. Het punten tellen is zeker tijdelijk, tot ik op gewicht ben. Het combinatie-eten weet ik nog niet of ik dat verder volhoud. Ik vind de recepten in elk geval lekker en meestal snel. Fruit en havermout als ontbijt gedurende de werkweek, daar heb ik ook geen problemen mee in principe - enkel de tijd die er volgens mij toch inkruipt steekt me wat tegen, maar ik hoop een beetje routine te kweken. Ik verwacht wel dat ik zodra ik op gewicht ben wel af en toe weer eens donker brood zal eten met groenten tijdens de lunch. Dus voor altijd, ik denk het niet, voornamelijk omdat je met kinderen de 'slechte dingen' toch in huis haalt. Ik heb eens voor we kinderen hadden met mijn man een 'vetvrij dieet' gehouden, gewoon om een paar kilo's snel kwijt te raken (geen overgewicht, maar de eerste kilo's extra na de studententijd) - vrij strikt en beperkt (google maar eens), maar omdat we nog geen kinderen hadden, ging dat voor die paar weken als vanzelf. Of het een verstandig dieet was, laat ik in het midden wink.gif
  • Ano2, als je een koolhydraatarm dieet doet, heb je geen overtollige koolhydraten om te verbranden en verbrand je direct vetten. Dat is net de clue van een koolhydraatarm dieet.

Mamaatje, ik vind de recepten die ik nu eet veel lekkerder dan hetgeen ik vroeger at.
    Zo frietjes van de frituur, het zegt mij echt niets meer. En vroeger had ik daar wel zin in, maar 9 kansen op 10 voelde ik mij nadien echt opgeblazen. Dat heb ik nu niet meer met de dingen die ik nu eet, dus ik mis er niets aan. Een zoetebek ben ik nooit geweest, taart at ik meestal tegen mijn goesting, omdat ik anders vies bekeken werd, dus dat mis ik ook niet.
    Misschien zal ik ooit nog wel eens frietjes eten, maar dat zal maar voor een beperkt aantal keer per jaar zijn en dan maar een beetje.
    Op restaurant bestel ik gewoon vis met groentjes of zo. De aardappelen of frieten die erbij zijn, eet ik niet op. In het restaurant waar we het vaakst gaan en waar ze ons dus al goed kennen, vraag ik extra groentjes ipv aardappelen (zij serveren nergens frieten bij).
  • De suikers in fruit zijn al genoeg om geen vetten te verbranden. Al eet je een appel tussendoor, je krijgt een piek in je suikerwaarden.. En dat moet je zien te vermijden volgens mijn diëtiste. Is toch iets helemaal anders dan de theoriëen die jij hier verkondigt als 'de feiten'..
  • In fruit zitten suikers, maar dat zijn trage suikers. In combinatie met de vezels die in fruit zitten, veroorzaken die geen pieken in de suikerwaarden.

Jij vindt de theorieën van mijn diëtist maar niets en ik vind de theorieën van die van jou maar niets.
    Feit is wel dat ik 15 kg afgevallen ben op 2 maanden en jij 7 kg op enkele maanden.
    Vraag mij af welke van de 2 diëtisten gelijk heeft.
  • Ik zou in ieder geval geen conclusies trekken na 2 maanden en in’t beste geval na een jaar. Kilo’s verliezen is niet moeilijk, ze eraf houden wel.
  • Hoe sneller de kilo's eraf.. hoe sneller ze er ook weer bijkomen lijkt mij.

Dat volledig schrappen van koolhydraten lijkt mij wat overdreven.. Als je dik wordt van elke dag koolhydraten dan zou zowat de hele wereld overgewicht moeten hebben nee? goofy.gif
  • Die 2 maanden waren nu niet hé, die zijn ondertussen al van in het voorjaar van vorig jaar geleden. Sindsdien ben ik mooi op gewicht gebleven door de gezondere voedingsgewoontes die ik nu heb.
    Denk ervan wat jullie willen, ik zie wat ik zie. En ik ben ook niet de enige die met deze methode vermagerd is en op gewicht blijft.

Ophelia, nogmaals, je schrapt de koolhydraten niet, want je eet heel veel groenten en fruit en daar zitten ook koolhydraten in. Wat je wel schrapt zijn OVERTOLLIGE koolhydraten uit voornamelijk geraffineerde voedingswaren zoals pasta, witte rijst en brood.

"Als je dik wordt van elke dag koolhydraten dan zou zowat de hele wereld overgewicht moeten hebben nee?"
    Misschien moet je eens googelen op de toename van overgewicht in de wereld in pakweg de laatste 30 jaar?

www. volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/overgewicht/cijfers-context/trends#node-trend-overgewicht-bij-volwassenen

Blijkbaar is het nodig om mensen die een andere mening hebben belachelijk te maken en af te schieten. Spijtig.
  • Die toename van overgewicht is geen rechtstreeks gevolg van dagelijks eten van aardappelen. Onze grootouders deden dat elke dag en werden daar heus niet dik van. Waar is het dan wel het resultaat van? Veel zittende beroepen, veelvuldig gebruik van de auto voor korte afstanden (minder beweging), meer snoep/koekjes en chips, ... De oudere mensen die ik ken eten nooit chips en snoep, slechts zelden eens een koekje. Ze eten wel allemaal dagelijks koolhydraten (al heel hun leven lang) zonder overgewicht te krijgen. Ze drinken ook zo goed als nooit frisdrank, iets wat veel mensen tegenwoordig wel doen. Zo kan ik wel nog even doorgaan..
  • Aardappelen aten ze inderdaad vroeger ook al, maar hoe vaak aten jouw grootouders witte rijst, pasta en andere geraffineerde suikers?
    Natuurlijk heeft het zittend beroep ook invloed. De mensen vroeger aten wel aardappelen, maar de overgrote meerderheid van de mensen deed wel fysiek werk, dus die koolhydraten daaruit werden snel terug verbrand. Hoe meer je fysiek bezig bent, of het nu in het werk is of omdat je sport, hoe meer koolhydraten je nodig hebt en verbrandt.
    De meeste mensen nu doen geen fysiek werk meer, maar gebruiken wel véél meer geraffineerde producten zoals pasta en witte rijst (en ja, ook frisdrank) dan de mensen vroeger.
    De combinatie van deze twee dingen, het meer innemen van geraffineerde producten boordevol koolhydraten en suikers en het drastisch verminderen van fysieke arbeid, maakt dat er veel meer overgewicht is.

• 100% waar, Ano2. Het werd hierboven ook al ergens gezegd: die volkorenboterhammen en aardappelen zijn echt niet de oorzaak van overgewicht.
    Mijn grootouders eten heel veel boterhammen en voor hen zijn aardappelen de basis van een warme maaltijd. Die hebben nog nooit gehoord van quinoa of lijnzaad. Nochtans zijn mijn grootouders zeker niet dik. Maar zij drinken nooit cola, eten tussendoor een appeltje of misschien sporadisch eens een ijsje in de zomer, zijn nog nooit in een McDonalds binnen geweest, eten geen chips, gaan met de fiets of te voet naar de bakker, hadden een fysiek inspannende job.
  • Ik probeer helemaal niemand belachelijk te maken.. Excuses als dat wel zo is overgekomen.
    Ik ben gewoon van mening dat iets volledig weglaten uit je voeding, onrealistisch is naar de toekomst toe.
    Koolhydraten en ook de geraffineerde zijn nu eenmaal basis voedingsstoffen.

Maar als het voor jou werkt, des te beter, maar ik hoop dat je nu wel terug aardappelen/pasta/rijst eet?
    Geloof me, ik heb ook in het straatje 'supergezond' eten gezeten. Na een tijdje at ik bijna niets meer, ja groeten en fruit dat was het.
    Die diëten zijn soms gewoon ronduit belachelijk en ik vraag me dan af wat het volgende is dat je plots totaal niet meer zal mogen eten.
    De mensen moeten meer bewegen en sporten en dan kan iedereen met een gerust hart eten wat hij/zij wilt ipv. extreme diëten te volgen.

Dat was mijn mening, niet aanvallend bedoeld. Let's agree to disagree wink.gif
  • "ik hoop dat je nu wel terug aardappelen/pasta/rijst eet"
    En waarom dan wel?

Nu persoonlijk schrap ik eigenlijk niet echt veel. En de dingen die ik schrap ban ik dus niet voor de rest van mijn leven. Maar nu wil ik proberen enkele kilo's te vermageren en ik vind dat door dingen te schrappen dat dat voor mij beter lukt dan gewoon alles te blijven eten maar minder. Ik kan niet 1/4 pizza eten bv, die pizza wil ik helemaal opeten (of althans toch totdat ik "vol" ben) dus ik zet dat gewoon liever niet op het menu dan me te moeten bedwingen zeg maar. Nu is die verleiding er gewoon niet omdat ik die vervang door andere lekkere dingen. Ik denk dat je een beeld in je hoofd hebt dat diegene die zeggen dat ze geen pasta meer eten enkel nog maar hele dagen op een wortel knabbelen (waar trouwens best veel koolhydraten inzitten wink.gif).
    Ik eet veel meer dan enkel groenten en fruit en het is voor mij de bedoeling niet om me uit te hongeren. En naar wat ik hier lees voor niemand eigenlijk. De meeste zeggen gewoon dat ze koolhydraten minderen en dan ze hun eten op een specifieke manier combineren.
    Elk lijf reageert ook gewoon anders he. Sommige kunnen nu eenmaal eten wat ze willen en anderen moeten gewoon meer opleten. Hoe je dat opletten invult is voor iedereen dan weer anders.
  • Ik sluit me volledig aan bij die laatste post van Stella. Ik moet ook dingen gewoon uit het huis en van mijn menu bannen om niet in verleiding te komen. Een kwart pizza eten lukt mij ook niet, een kleuterportie spaghetti ook niet, 5 frietjes prikken terwijl mijn man en kinderen de rest opeten ook niet. Ik heb een enorm gebrek aan wilskracht. Daarom probeer ik nu lekkere dingen te koken zonder brood, pasta etc. à la PN, ook voor de kinderen - die daar gelukkig niets op tegen hebben, toch niet als ze in het weekend nog eens 'gewone' kost krijgen. Ik haal ook geen koeken meer in huis die ik lekker vind, maar wel koeken die enkel de kinderen graag eten.
    Ik ben afgelopen maandag 'fatsoenlijk' gestart (daarvoor wel al veel PN gekookt, maar niet het hele plaatje omdat het ritme met de baby me nog te vermoeiend was om echt aan mezelf te werken) en nu 1kg kwijt. 15kg op 2 maanden zie ik dus niet gebeuren, zeker omdat ik in het weekend wel zal zondigen en enkel WW zal tellen dan, maar dat hoeft ook niet. Ik wil graag 12kg kwijt tegen eind juni.
  • Aja, ik heb inderdaad een lijf dat bijkomt van pasta en brood enzo, al kan het ook zijn dat dat is omdat ik daar verzot op ben (een verse donkere boterham met kaas of ham, hmmmm, of pasta carbonara, njammie) en er altijd meer van eet dan nuttig of nodig is. Daarom beter eventjes bannen inderdaad.

Nog een vraagje aan diegenen die ook combineren: eten jullie wel occasioneel boekweitpasta? of quinoapasta? Of gewoon volledig bannen van pasta, op welke basis dan ook?
  • wat at ik gisteren als avondeten: spaghetti, volkoren, met groentesaus.
    De dag ervoor: quinoa, broccoli, verse spinazie en feta kaas. HEERLIJK, je kan ook zonder de quinoa en dan avocado toevoegen vb.
    En vandaag weet ik het nog niet:)

Mijn lunch is kei vaak een sla van de AH: ik doe de dressing er niet op smile.gif zal zeker niet zo gezond zijn als zelfgemaakt, maar zeker beter dan een belegd broodje of (te veel) boterhammen met beleg.

• @elsje: je kan die pasta's (of volkoren) gewoon eten maar dan in combinatie met enkel goenten

• hahahahahaha , ik ben zoveel kilo afgevallen in zoveel maanden en jij maar zoveel. Dus ik zal wel gelijk hebben

sorry hoor, belachelijke vrouwen dat jullie zijn.
    het leven is voor iedereen al moeilijk genoeg, maak het eens niet moeilijker voor elkaar door constant te vitten / vergelijken / afbreken / ...

Mijn zus is ook altijd steviger geweest dan mij, ik heb het voordeel dat ik kan schranzen en toch niets bijkom, terwijl mijn zus nog maar kijkt naar een snoepje en al 10 kilo verzwaart . Aan de andere kant heb ik problemen die zij niet heeft.

Hou toch eens op bende trutten.

Voila !
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld