Lunch

• dat is zo lekker en voedzaam en verwarmend, kids en ik eten dat heel vaak! Tis dat of granola met yoghurt. Ge zou denken dat je al lang aan porridge gewend bent? wink.gif
  • Helemaal mee eens, Stella!
    Voor mezelf neem ik altijd lijnzaad, maar zij vinden havermout wel lekker. Ze doen maar, zolang ik het niet moet eten wink.gif
    Ze eten het wel koud, in yoghurt, warm vinden ze ook niet lekker.
  • Voor de dames die geen havermout lusten, ik eet 's morgens vaak een havermoutpannekoek (sorry, van havermout word ik mottig als ik het maar enkel zie/ruik).
    Enfin de havermoutpannekoek dus: een zakje havermout (of enkele lepels), 1 ei, wat stevia, wat water of magere melk, bakken in de pan (ik doe het in een keramische zonder vetstof). Eens klaar, wat banaan, besjes, ander fruit erover en af en toe eens een lepeltje ahornsiroop erbij. Geen honger tot 's middags !
  • Havermoutpannekoeken at mijn mama 25jaar geleden al. Ik vond dat ook lekker, maar intussen doet ze dat toch niet meer.. En mijn broer heeft ooit Montignac gedaan, exact hetzelfde hoor: geen koolhydraten met vlees of eiwitten. En toch eet ik ze. Ik weeg al sinds forever 53kg voor 1,66m. Maar: ik eet niet te veel, ben niet zot van zoet, enfin waar ligt dat allemaal aan.
    Ik zou best alla Pascal Naessens willen eten, want ik vind dat zeker lekker, maar ik had dan graag iemand die mij dagelijks de ingrediënten haalt en klaar zet.... Dat moet toch hel vers zijn, en die vis, vinden jullie dat allemaal overal? Hier eigenlijk alleen op de markt.
  • Met havermout op zich heb ik geen probleem wel met dat papje, dat ruikt niet lekker en ziet er niet uit, gezond of niet, i don't care wink.gif
    Pannenkoeken zijn inderdaad lekker of gewoon geroosterd (simpele granola)
    PN is inderdaad gelijk montignac maar haar recepten zijn gewoon wat origeler maar ik moet toegeven dat ik toch vaak naar hetzelfde teruggrijp. En hoewel ze zegt dat je geen calorieën moet tellen moet je toch goed oppassen wat je eet als je wil vermageren. Want als je 3 havermout pannenkoeken eet ' smorgens met banaan, een kippenborst met gegrilde groenten 's middags, ' s avonds zalm met boontje en mayonaise en tussendoor nog wat noten dan zit je zonder om te letten aan 2000cal en dan mag je nog zo gezond of puur eten als je wil vermageren zal je niet
  • hmmm havermout ... lang geleden... ik at dat vroeger elke ochtend!!!
    maar we hebben geen microgolfoven meer (die past niet in onze kast) en in een pannetje laat ik de nest altijd aankoeken en duurt het langer dan in de microgolf... spijtig!
  • Ik verplicht uiteraard niemand om 'mee te doen', maar mijn man wil heel graag meedoen, dus als ik 's ochtends lunch voor mezelf moet klaarmaken of bijeenpakken, is het toch te onnozel dat ik zeg dat hij zelf zijn boeltje maar moet zoeken? Hij kan evengoed voor alle lunchpakketten zorgen - het gaat er niet om wie het doet, wel dat er tijd inkruipt 's ochtends. Ik heb wel de mogelijkheid om mijn slaatje te snijden op het werk, maar mijn man helaas niet... En wat betreft het ontbijt: we ontbijten altijd samen, zeker als ik terug ga werken, en als de kinderen dan zien dat ik fruit sta te schillen of havermout maak, dan willen zij dat ook. Dus ja, dan ben je al snel voor 4 personen aan het maken en daar ben ik toch wel eventjes mee bezig (mijn jongens zijn 8, maar eten met gemak volwassen porties), zeker als je wat variatie wil.

Hebben jullie vaste receptjes voor lunchslaatjes die je op het werk nog samenstelt? Of is het gewoon bijeenrapen wat er nog in de ijskast ligt? Leuke ideetjes? Of gewoon eens googelen?

Ik hoop overigens wel mijn zwangerschapskilo's kwijt te raken - moet zo'n 10 kilo kwijt (5 van de zwangerschap, 5 waar ik tot aan de zwangerschap niet de moeite voor gedaan heb ze eraf te werken). Ben benieuwd of het lukt door enkel door de week me te houden aan de regels. Ik combineer overigens PN en WW (doe dus van maandag tot vrijdag enkel PN combinaties en tel de punten). In het weekend ga ik enkel punten tellen en bij 3 maaltijden niet op de combinaties letten. Vanaf februari mag ik ook rustig beginnen sporten. Ik heb er wel zin in.
  • Als jullie allebei nog thuis zijn 's morgens, kan je het werk toch verdelen? De ene doet de lunch en de andere het ontbijt.
    Nu, ik vind niet dat er veel tijd kruipt in het ontbijt maken. Per persoon schep ik wat yoghurt uit de pot, bij 2 giet ik er havermout bij, bij de 3e lijnzaad. Voor het fruit heb ik zo'n speciaal snij-ding zodat je direct 8 partjes hebt en die snij ik dan in kleinere stukjes. Ik denk dat ik daar hoop en al 5 minuten mee bezig ben?

Mijn man is al lang weg tegen dat ik opsta. Dus ja, die moet zijn eigen lunch maken of meenemen, maar meestal rijdt hij 's middags even naar de supermarkt in de buurt en koopt daar iets.
    Voor mijn eigen slaatjes zorg ik dat er altijd iets in huis is. Rauwe groentjes in allerlei variëteiten hebben we sowieso altijd in huis en er is altijd wel iets van garnaaltjes, gerookte zalm, kaas,... om erbij te doen.

Stella, wat jij daar opnoemt, dat eet ik op een dag niet hoor! Sowieso eet ik maar één keer per dag vlees of vis.
  • Lekkere slaatjes-combinaties zijn voor mij:

Zalm-avocado
    Kip-cashew
    Kip caesar (kip, parmezaan, de croutons zijn wel een no-no)
    Paprika-quinoa
    Feta-paprika
    Luikse salade (boontjes, wat spek, beetje aardappel gekookt)
  • De taakverdeling is 's ochtends al heel lang dat mijn man de hond uitlaat, terwijl ik ontbijt/lunch voorbereid, vandaar dat ik voor mezelf begon te rekenen. En daarna eten we samen. We zullen wel zien hoeveel tijd het allemaal vergt als ik eenmaal mee terug in de werkroutine moet geraken. Bij mij blijft fruitsla maken voor 4 personen wel degelijk meer dan 5 minuten eisen (pakweg 3 appels, 1 banaan, 2 appelsienen, 1 mango, 1 granaatappel, wat bosbesjes, daar doe ik langer over dan 5 minuten). Havermout eten we in de winter warm (havermout met ongezoete amandelmelk en banaan laten doorkoken, op het eind appel en bosbessen met kaneel er doorheen), wat me toch ook 10 minuten kost, zeker aangezien de kinderen meestal willen 'helpen'. Maar bon, met wat oefening zal het wel lukken.
  • Ik eet dat nu ook niet meer maar zo overdreven veel (behalve die 3 pannenkoeken) vind ik dat ook weer niet. Maar ik wou gewoon aantonen dat je met "gezond"'eten nog altijd kan overeten. Ik probeer nu ook altijd alles te noteren op my fitnesspal want ik zou dus wel zonder al te veel probleem aan 2000cal komen. Ik heb nu ochgod 1,5 snede van dat heel donker brood gegeten met een advocaat en dat is 500cal!

@Elsje, ik zou het al beperken tot 2-3 soorten fruit. Ik doe meestal appel met bessen uit de diepvries. Die kan je er de dag op voorhand uithalen ofwel gewoon samen met de appels een minuutje in de microgolf doen. Of banaan/mango etc maar een echte fruitsla van al de vruchten die jij opnoemt ja daar ben je wel eventjes mee bezig ja. De slaatjes zou ik tijdens de week ook gewoon simpel houden en gewoon vaak hetzelfde eten en geen 101 verschillende combinaties maken.

• En heb jij dan genoeg als je enkel een appel met diepvriesbesjes eet en een beetje yoghurt en wat zaden erover? Ik neem zoveel soorten fruit zodat je wat variatie hebt én voldoende - ieder toch 2 stukken fruit als basis. Ik denk niet dat ik op minder de ochtend doorkom zonder honger... Of wel?
  • Die bessen zijn een mix van blauwe bessen, bosbessen, aardbeien, frambozen, kersen, ... allé het het rood-fruit- mix moeten noemen wink.gif
    Heb eens gekeken naar de hoeveelheid die ik neem en dat is 250 a 300gram plus dan nog die appel met wat cocosnootmelk en graantjes. Ik doe daar ook chia zaden bij want die nemen vocht op en blazen op wat ook weer wat meer vult.
    En "genoeg", goh tegen 12u heb ik toch wel honger ja en ik heb dan eigenlijk pas om 9u ofzo gegeten. Maar ik moet toegeven dat ik met een ander soort ontbijt ook wel honger heb tegen dan 't is dus echt gewoon op mijn tanden bijten of als het echt niet gaat eet ik tussendoor nog een banaan.
  • Als je natuurlijk niet wel afwijken van elke ochtend een fruitsla met 24 verschillende soorten fruit in, nee, dan krijg je dat niet klaar op 5 minuten wink.gif
    Met mijn ontbijt van yoghurt, fruit en havermout of lijnzaad, kom ik toe tot een uur of tien. En dat is ook de bedoeling, want het is veel gezonder om 5 (à 6) kleine maaltijden te nuttigen op een dag dan 3 grote. Dat zal elke diëtist je vertellen.
    Ik eet dus ontbijt om 7.30 uur, tussendoortje rond 10 uur, middagmaal om 12.30 uur, tussendoortje om 15.30 uur en avondmaal om 18 uur.
  • Niet elke diëtist zegt dat.. Jij zegt dat en veralgemeent het. Ik ken meer dan één diëtist die aanbeveelt om geen tussendoortjes te eten. Ik kan de tussendoortjes niet laten, maar beweren dat alle diëtisten jouw mening volgen, ano, is niet correct. En zeg nu niet dat de diëtisten die ik ken hun werk niet goed doen hé!
  • Maar jawel, iedereen weet toch dat het gezonder is om meerdere kleine maaltijden te eten dan 2 of 3 grote. Dit dient om je metabolisme aan de gang te houden. Als je maar 3 keer op een dag eet, vertraagt je metabolisme tussen elke maaltijd. Op het moment dat je dan wel eet, gaat je lichaam meer opslaan in vet.

De vraag is wat jij verstaat onder tussendoortjes. Als jij daar koekjes en dergelijke onder verstaat, dan gaat elke diëtist dat inderdaad afraden. Je moet gezonde tussendoortjes eten: een stuk fruit, een wortel, een potje ongesuikerde yoghurt, een kommetje soep,...
  • Eens googelen op "hoeveel maaltijden per dag" en je zal zien dat elke link een ander antwoord heeft.
    6 maaltijden per dag is even achterhaald of uit de mode als koolhydraten met vetten eten wink.gif
  • Ano, je wil graag je gelijk halen, maar het blijft toch een feit dat een fruitontbijt maken voor 4 personen meer dan 5 minuten kost, onafhankelijk hoeveel soorten fruit ik daarvoor neem? Ik kan inderdaad gewoon appel en bessen uit de diepvriezer nemen en 4 appels schillen duurt maar 5 minuten, maar als je alle fruit vers wil, of niet elke dag diepvriesbesjes (overigens ook het enige fruit dat ik diepgevroren acceptabel vind), ben je langer bezig. Een mango in stukjes snijden kost evenveel tijd als 1,5 appel, dus het verschil in tijd zit toch niet in de zogezegde 24 soorten fruit die ik wil gebruiken, maar gewoon in de hoeveelheid die je moet hebben om 4 personen een ontbijt te bezorgen?

Wij ontbijten om 7u30 en ik lunch om 13u. Ik heb een klein tienuurtje en een vieruurtje nodig. Dus eet ik 2-3 porties fruit 's ochtends en om tien uur een wortel of wat noten of yoghurt. Dat volstaat tot 13u. Dan salade of lunchrecept van PN als lunch en om 16u opnieuw een gezond tussendoortje. Rond 19u warm eten met een recept PN. Verder 's avonds niet meer, enkel thee. Qua dranken enkel thee en water, soms een koffie verkeerd of een glas cola zero (ik weet dat dat niet goed is, maar soms hunker ik er nog naar - ik hoop het te herleiden naar nul).
  • Ik bedoel maar dat je ook andere gezonde dingen kan maken dan elke dag een volledig fruitontbijt. Zoiets zou ik ook niet op 5 minuten maken en daar begin ik dus niet aan op een weekdag. Zoals al een aantal mensen hier gezegd hebben, gewoon wat yoghurt en één stukje fruit (iets gemakkelijk, zoals appel, peer, aardbeien,...) en je hebt ook gegeten.
    Ik schil mijn fruit ook niet. Ik heb een 'appelkern remover'. Je zet je appel neer, zet dat ding erop, duwen en je hebt 8 kleine partjes appel (of peer of...). Gepiept in een paar seconden.
    Op die manier heb je wel snel een gezond ontbijt op tafel.

Stella, misschien moet ik eens gaan kijken wat ze er op gezondheid.be van zeggen wink.gif
  • Jij zegt dat je je metabolisme in gang moet houden, mijn diëtiste zegt het tegenovergestelde. Er moeten minstens 4u tussen elke 'maaltijd' zitten (een koek of stuk fruit telt ook als 'maaltijd'). Waarom? Omdat je pas na enkele uren vetten begint te verbranden als brandstof. Als je voortdurend eet, verbruikt het lichaam de suikers in je fruit (bijvoorbeeld) als brandstof. Pas als die brandstof op is, gaat het over naar vetverbranding. Maar als je elke drie uur eet, kom je dus nooit aan die vetverbranding (behalve als je intensief sport in die periode natuurlijk). Honger heb je zeker niet met haar dieet, maar ik ben zodanig gewoon om tussendoortjes te eten dat het moeilijk af te leren is.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld