Lunch

• Helemaal eens met stella en ano, maar ja, owee als je geen brood eet, of nog erger, geen aardappelen, dan ben je " raar", of nog erger, of ongezond bezig. Lees maar eens een beetje meer, hoe wij eten, klopt gewoon totaal niet meer. En idd, als ik 2000 KCAL eet, dan word ik gewoon dik smile.gif
  • 2000kcal per dag is wel erg veel. Tenzij je een actieve job hebt misschien? Ik eet rond de 1300kcal per dag. Eet ik meer kom ik bij, eet ik minder dan val ik af. Ik sport om eens af en toe te kunnen zondigen.

Als lunch eet ik altijd een salade. Enkel groenten. Geen brood, geen vlees of vis. Als ontbijt eet ik havermout met fruit. Tussendoor ook fruit. En 's Avonds een gewone maaltijd. Ik heb nooit honger tussendoor.

• Dat is zo, ik dacht ook altijd dat ik gezond bezig was met de manier waarop ik at. Maar die manier van eten is eigenlijk zo verkeerd! Buiten het feit dat ik te weinig maaltijden nam op een dag en mijn metabolisme dus niet juist werkte, at ik gewoon veel en veel te veel koolhydraten.
    Ondertussen is het bij de meerderheid van de diëtisten al lang doorgedrongen dat die grote toevoer aan koolhydraten uit brood, aardappelen en pasta niet goed is. Zelf bij de Weight Watcher is het onlangs doorgedrongen, want zij hebben sinds het begin van het jaar hun puntensysteem helemaal aangepast. Brood, pasta en aardappelen krijgen nu veel meer punten toegewezen dan voordien en mag je dus minder eten.

De reden dat je zo snel afvalt als je opeens je eetgewoonten omgooit zoals ik gedaan heb, is dat mijn lichaam plots zijn energie uit vetten (en ook mijn lichaamsvet) ging halen ipv uit de overdaad aan koolhydraten die het voordien kreeg. Als je zoveel koolhydraten eet als de meeste mensen doen door brood en aardappelen te eten, dan verbrandt je lichaam enkel koolhydraten. Alle vetten die je binnenkrijgt, worden opgeslagen.
    Zodra je de koolhydraten beperkt (want zoals Stella zegt, je schrapt ze niet volledig, in groenten en zo zitten meer dan genoeg koolhydraten), verandert je metabolisme. Het gaat dan vetten verbranden. In de eerste fase van mijn dieet werden ook de vetten beperkt en daardoor begonnen mijn lichaamsvetten te verbranden. In het begin mocht ik dus vooral héél veel groenten eten en 100g mager vlees of 150g vis per dag. Ik moest ook leren om gezonde tussendoortjes te eten. Nadien werden er dan stilletjes aan terug meer producten toegevoegd die vetten bevatten, zoals kaas, noten,... Gezonde vette producten dus, geen junkfood natuurlijk.
    Zoals ik al zei, ik haal nu héél veel gerechten uit de kookboeken van Pascale Naessens, daar staan echt zo'n lekkere dingen in!
    Vanavond hebben we groenten gevuld met ricotta gegeten, heerlijk!!!
  • Hier ook hetzelfde, slechte koolhydraten beperken is bij mij ook de beste trigger om snel af te vallen.
    Ik vind Chris Powell en zijn theorieën over voeding en koolhydraten heel interessant.
    Voor mij is een goede salade zonder brood erbij ook een goede lunch.
    Maar dan spreek ik over een goed gevulde salade, geen prutsslaatje van 3 blaadjes sla en 2 stukjes kip he.
    Flink wat salade, avocada, kip, beetje zelfgemaakte dressing, wat ansjovis, klein beetje parmezaan erover voor de smaak, is toch zalig ?
  • Ik denk dat dat het probleem is, de meesten denken bij 'een slaatje zonder brood' aan een paar blaadjes sla met wat tomaat en komkommer, maar bij mij ligt er ook véél meer op mijn bord dan dat. De slaatjes die ik maak, zijn echt wel een volwaardige maaltijd, zonder koolhydraten toe te voegen door brood, pasta of aardappelen.
  • Ik eet 's ochtend 1 sneetje, 's middags 3 sneetjes (zelden of nooit een belegd broodje) en 's avonds maak ik 5 aardappelen voor 5 personen klaar, of 250 gram pasta, vlees wordt gerekend op ongeveer 400 tot 450 gram voor 5 personen. Ik maak behoorlijk wat groenten klaar, fruit eet ik echter zelden (allergie, het enige dat ik kan eten zijn bananen). Ik heb een BMI van 20 en een actieve job: ik zit relatief weinig, ik sta meestal, beweeg genoeg (wandelen, trappen doen, fietsen). Ik heb nooit calorieën geteld, omdat dit ook nooit nodig was. Ik zie voor mezelf ook niet meteen de behoefte om brood en aardappelen van het menu te schrappen. Vandaar dat ik een beetje verschoot van de bewering dat volkorenbrood ongezond is. Maar dat blijkt al bij al mee te vallen, er zijn dus gewoon nog gezondere alternatieven.
  • Waaruit maak je op dat volkorenbrood dan toch niet zo slecht is, Leen?
    Het is gezonder dan wit brood, dat is waar, maar daarmee is alles dan ook wel gezegd. Als je brood eet, mag je max. 1 sneetje per maaltijd eten, dan heb je het maximum aantal koolhydraten al binnen voor één maaltijd. Je mag ook niet elke maaltijd extra koolhydraten eten en best niet 's avonds.
    Bij je ontbijt eet je maar één sneetje, hopelijk vul je dit aan met ongesuikerde yoghurt en fruit? Je middagmaal eet je veel te veel koolhydraten. Je eet dan beter groenten. Daaruit haal je ook je koolhydraten, maar ook nog heel wat vitamines en mineralen die je uit je belegde boterhammen niet haalt.
    's Avonds mag je 30g pasta of aardappelen eten per persoon, maar als je al zoveel koolhydraten gegeten hebt op een dag als jij doet, dan eet je dat beter niet.
  • Je "mag" maar zoveel sneetjes , je "mag niet" zoveel koolhydraten uit brood/pasta/aardappelen eten. Alsjeblieft seg, mag iedereen vooral voor zichzelf uitmaken wat mag en niet mag als het aankomt op wat op je bord ligt??
    Eethypes zijn ook evolutief he. Nu liggen koolhydraten sterk onder vuur, tot een paar jaar terug waren dat vetten, binnen vijf jaar zal het ook wel iets anders zijn.
  • Sorry hoor, jullie weten toch dat er binnen enkele jaren weer andere dingen als gezond en ongezond bestempeld worden?
    Omdat Pascale Naessens nu een "hype" is moet iederéén die iets anders doet eraan geloven. (pas op, ik zeg niet dat haar gerechten niet lekker en gezond zijn hé)
    Je moet niet overdrijven.
    Véél fruit eten was een paar jaar geleden ook zo'n rage.
    Smoothies ook, remember?
    Ondertussen zitten er teveel suikers in fruit e smoothies dus is de mentaliteit weer veranderd.
    Iedereen weet dat het gezond is om voldoende groenten te eten, om suikers te beperken, om niet te overdrijven met koolhydraten,...
    Maar iemand die niet per sé heel veel kilo's kwijt wil (want da's natuurlijk iets anders) mag wel volkorenbrood eten. Of volkorenpasta. Of volle rijst, een aardappel,...
    Al is het zoals alles: eet met mate. Niet overdrijven.

De TS vroeg-als ik het goed begrepen heb- geen manieren om veel af te vallen, ze wilde gewoon gezonde variatie in haar middagmaal.
    Dus zou ik ook tips willen geven als een pastaslaatje, een wrap, een thermos verse soep met een broodje of een stuk koude quiche.

• " ze wilde gewoon gezonde variatie in haar middagmaal"

Maar alle tips die je geeft zijn ongezonde alternatieven! Mag er dan niet aangehaald worden dat het beter is om andere dingen te eten?
    Voor mijn part doet iedereen wat ze willen, maar ondertussen zijn er wel immens veel mensen met overgewicht.
  • Gezonde variatie is niet hetzelfde als een gezonde lunch. Ze wil variatie zonder dat vanalles verboden wordt.. Ik eet dus elke dag koolhydraten en heb een erg gezond gewicht. Ik schrap helemaal niets uit mijn voeding. Ik vermoed dat alle mensen die hier vanalles schrappen nooit frietjes eten? Je eet zo goed als geen gekookte aardappelen, frieten gaan er dan wel heel erg over. En nu moet je niet zeggen dat het een keertje mag, want met één keer heb je meer vet binnen dan toegelaten in een week. En dan kijken we nog niet naar de koolhydraten.

Ik wil genieten van het leven! Ik eet chips, koekjes, nootjes, aardappelen, brood, pasta, gehakt, .. En ik geniet ervan. Zolang ik een gezond gewicht heb en me goed voel, hoef ik niets te schrappen. Genieten kan zeker zonder al die dingen, maar ik zou het heel hard missen. Zolang ik geen overgewicht heb, moet ik het niet missen. Als dat niet mooi is smile.gif
  • Correctie: het zijn dingen die "not done" zijn volgens de nieuwste hype nl geen koolhydraten.
    Maar er is op zich niks mis met een wrap met groentjes en kip, een slaatje met zalm of een verse soep met een waldcornbroodje bijvoorbeeld.
    Dat is net wat ik probeer te zeggen: het is niet omdat de "kookgoeroes" van het moment dit voorschrijven dat je ook alles wat ze schrijven zomaar blindelings moet volgen. Overdrijf niet.
    Want binnen enkele jaren moet het weer helemaal anders.
    Een gezond mens, zonder allergie of extreem overgewicht, kan dit wel eten!
  • Ik ben het echt volledig eens met Mamaatje! Alles mag, maar met mate.

En ja, er zijn veel mensen met overgewicht, maar daar ben ik nu ’s vrij zeker van dat die oorzaak niet moet gezocht worden bij het hebben van een gevarieerd eetpatroon waarin ook volkorenbrood of aardappelen passen.
  • Anoniempje, nee, ik eet geen frieten. En toch geniet ik ook van mijn maaltijden, zot hé happy.gif
  • Probleem is dat als ik 's morgens 1 sneetje brood eet, ik om 9.30u al flauw val van de honger.
    Dus eet ik dat niet, want ik moet dus zeker 2 of 3 boterhammen eten en dat wil ik niet. Ik eet granen, havermout, fruit...
    's middags hetzelfde: als ik brood eet, heb ik minstens 3 sneden nodig, en dan heb ik terug honger om 16u. Als ik een grote kom groentes eet, kom ik langer toe, hoe raar het ook klinkt:)
  • Ik ontbijt meestal met ongezoete magere platte kaas of magere yoghurt waar ik fruit en lijnzaad aan toevoeg. Heel lekker en gezond, geen ongezonde koolhydraten en ik heb geen honger tot de volgende maaltijd.
  • Maar dan zit je weer met melkproducten, wat ook betwist wordt...

Hier is het ontbijt afwisselend: brood met mager beleg, havermout met banaan of rozijntjes, vers fruit en noten met yoghurt over, muesli, cornflakes, rice krispies, soms zelfs een boterham met choco... bigsmile.gif
    Fanatiek is volgens mij nooit goed.

Er schoot mij nog iets te binnen voor de lunch van TS: er zijn zo van die pittabroodjes (ook volkoren) die je even in de broodrooster moet opwarmen.
    Je vult die dan met allerlei groenten en blokjes kip, hesp of kaas.
    Dat lusten onze kinderen hier heel graag!
    Of een omelette met ajuin, paprika, tuinkruiden.

• Daar ben je mis, mamaatje. Melk zou ongezond zijn (al zijn ze daar ook nog niet helemaal uit), maar melkproducten niet omdat die bewerkt zijn.

"Hieruit bleek dat per extra glas melk per dag het risico op vroegtijdig overlijden toenam met 21% en vanaf 3 glazen of meer per dag zelfs met 93%, althans bij vrouwen. Bij mannen die meer dan 1 glas melk dronken, was de risicotoename minder groot. Vrouwen die per dag meer dan 1 glas melk dronken, liepen bovendien 7% meer risico op botbreuken en bij 2 of meer glazen 16% meer risico. Voor de mannen vond men dit verband niet.
    Wat yoghurt en kaas betrof, vond men het omgekeerde: hoe meer consumptie, hoe kleiner het risico op vroegtijdige sterfte en botbreuken."

Bij koolhydraten weten ze wel 100% zeker dat een overdaad niet gezond is. En als je elke maaltijd extra koolhydraten eet onder vorm van brood, pasta, witte rijst of aardappelen, dan eet je te veel snelle koolhydraten.
  • Oh ano, wat flauw! Iets dat op gezondheid.be staat nota bene copy pasten! En waaruit je dan enkele zinnen kopieert, zonder de opmerkingen die er ook bij staan (zoals dat in gelijkaardige studies het tegenovergestelde werd aangetoond en dat dat aanbevelingen van de Hoge Gezondheidsraad wel iets anders zeggen)! Als dat je bronnen zijn en je dat dan maar meteen voor waarheid aanneemt, is het ineens ook duidelijk in welke mate je andere theorieën geloofwaardig zijn.
  • Sommigen spreken hier van lekkere volle maaltijdsalades.
    Kunnen jullie daar ook recepten van posten? smile.gif Ik ben zo iemand die bij salade aan sla, tomaat, komkommer denkt... lekker, maar als bijgerechtje...
    of boeken/sites/bronnen voor salades?
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld