Lunch

• Lunch

Hoi hoi,

Het is hier misschien al eens voorbij gekomen, maar ik vind het niet direct.

Iemand tips voor een gezonde lunch voor op het werk/school om mee te kunnen nemen?
    Ik zou van het 'boterhammen ritme' af willen. Ik zou gezond willen leven en niet alle dagen brood eten...

Rauwkost? Fruit? Of iets wat je heel snel klaar kan hebben de dag ervoor of 's morgens.

PS: Weinig tijd, ik heb een kindje dat nogal wat aandacht nodig heeft 's morgens.

Alle ideetjes zijn welkom bigsmile.gif
  • Soep meenemen in een thermos?
    Een slaatje kan je de dag op voorhand maken (ik leg dan wel vlees/vis apart doormiddel van een stukje folie of bakje) en de saus/dressing er ook nog niet opdoen of de sla wordt slap...
    een wrap maken? Is natuurlijk richting brood maar veel alternatieven hoor bigsmile.gif
  • -quinoa, brocoli, spinazie, maak je de avond klaar, eet je de dag nadien koud op. eventueel feta kaasjes erover brokkelen.
    - restje van een quiche meenemen
    - wrap idd
    - gewoon koude groentjes bij elkaar met stukje gerookte zalm...

• Hey thanks smile.gif

Moet er eens een paar dingen van uittesten ja.
    Nuja, sommige warme gerechten krijg ik koud gewoon niet door m'n keel. Zoals bijvoorbeeld sommige pizza's... heb ik gewoon liever warm.

Vanmiddag was het hier komkommer, tomaat en ananas. Ik wou er zalm tussendoen, maar toen ik het blikje open deed en er een hoop botjes en graatjes in zag zitten was m'n goesting over. Dus het was maar een halve lepel zalm erbij.

Wraps eet ik ook wel, maar mijn favoriete doe ik best niet als ik veel in contact kom met mensen (boursin fijne kruiden, gerookte zalm en appel)
    Eens kijken of ik ergens een andere variant vind die ook lekker is om mee te nemen.

Een paar keer brood eten is niet zo erg, maar elke dag, bwaaaah ik ben het zo beu gegeten!
  • kan je niets warmen op je werk? Overschotjes van middageten nemen er bij ons ook veel mee, of soep.
  • Wraps zijn lekker, maar voor de gezondheid moet je het niet doen. Een volkoren boterham is véél gezonder.
    Een wrap is niet volkoren, dus snelle koolhydraten en weinig voedingswaarde, bevat meer zout, meer transvetten en is meer kcal.

Het gezondste wat je kan eten is groenten (rauwkost of klaargemaakt) en iets van eiwitproduct erbij (onbewerkt vlees, eitje, garnaaltjes, stukje vis,...) en één sneetje volkorenbrood erbij.
  • je mag geen eiwitten met koolhydraten combineren smile.gif dat boterhammetje moet je laten om echt gezond te zijn.
  • Dat is zo, dat boterhammetje laat je er beter af. Ik had eerst geschreven 'geen (of max. één volkorenboterham)', maar als ik dat zeg, bekijken ze mij altijd zo raar. Boterhammen, aardappelen, pasta,... moet er voor de meeste mensen precies altijd bij zijn.
    Ik heb vanmiddag een slaatje met gerookte zalm gegeten, zonder boterham wink.gif
  • Waarom is een volkoren boterham ongezond?
  • Wij eten veel en veel te koolhydraten : brood, pasta, aardappel. Als je dat eet, zou je vb enkel groentes met dat brood mogen combineren en geen vlees en geen vis. Da's de Pascale Naessens way smile.gif Een bruine boterham met avocado is dus ok, maar een boterham met eitjes/ kipfilet of nog erger, een vettig spul zoals vleessla is super ongezond.

een goeie lunch: Groentjes met reepjes kip, reepjes pulled porc ( echt vlees, geen hesp vb) enz, maar zonder brood/pasta/ aardappel. Ik vind het erg interessant, je moet de test eens doen, om zonder broodmaaltijd te leven en zonder koolhydraatbron bij je avondmaal. Je voelt je op slag lichter en luchtiger in je lijf.
  • Maar op zich is een volkoren boterham dus niet ongezond. Het is de hoeveelheid en/of hetgeen je op die boterham legt dat zorgt dat je voeding onevenwichtig en dus ongezond is. Maar op zich heb je koolhydraten wel nodig in je voeding?
  • brood en pasta enz zijn snelle koolhydraten, je eet er meer van dan dat je nodig hebt. Groenten en eiwit geven sneller een verzadigd gevoel. Ik ken mensen die als ze aan het brood gaan, makkelijk 4-5 boterhammen eten.
    Die koolhydraten worden uiteindelijk suikers... dus zelfs mensen die niet snoepen hebben dan toch veel suiker binnen.
    Schrap dat en dus .... minder flauwtes, minder nood aan ook.
  • Dat is allemaal goed als je snel wil afvallen, maar voor de doorsnee mens is volkoren brood dus zeker niet ongezond hoor.... De gemiddelde mens eet s ochtends en S middags iets van brood, en S avonds aardappelen, rijst of pasta. En je kan daar dus heel oud mee worden.
  • En je kan daar ook heel snel van verdikken. Daarom is het beter om niet 3 maal per dag iets van koolhydraten te eten, maar wel om dat te beperken tot één keer per dag maximum (en bij voorkeur niet 's avonds). In groenten e.d. zitten alle koolhydraten en suikers die je nodig hebt, je hoeft daar geen brood, pasta, witte rijst of aardappelen aan toe te voegen, integendeel zelfs.
    Een volkorenboterham is wel al veel beter dan een witte boterham.
  • Dat van het schrappen van koolhydraten vind ik echt zever. Er wordt gezegd dat je het beter schrapt, maar dat is niet waar. Zelfs als je wil afvallen mag je meer dan één keer per dag koohydraten eten. Ik ging vorig jaar naar de diëtiste. In enkele maanden 7 kg vermagerd en ik at elke dag brood en elke dag pasta/rijst/aardappelen. Hoewel het eten van bruine / volkoren boterhammen soms tegensteekt, is het niet ongezond. Het is pas ongezond als je er een cm choco of confituur op smeert. Als je beleg met een beperkt vetgehalte eet, is er niets mis mee. Met een slaatje daarentegen heb ik niet gegeten.

Ano, je zegt dat een slaatje met kip een perfecte lunch is. De aangeraden hoeveelheid vlees per dag is 100g. Die kip is 160 kcal. Een slaatje zal niet veel meer zijn. Dan kom je op 300kcal voor je lunch. Een gemiddelde mens heeft 2000 kcal nodig per dag, dan moet je nog 1700 kcal eten om op gewicht te blijven. Hoe doe je dat op een gezonde manier? Ik eet liever iets wat echt vult (volkorenbrood bijvoorbeeld) waardoor ik niet geneigd ben om te snoepen.
  • In enkele maanden tijd 7 kg vermagerd? Dat is niet geweldig snel.
    Ik ben 15 kg vermagerd op 2 maanden tijd en dat enkel en alleen door het schrappen van koolhydraten. Nochtans had ik niet heel veel overgewicht, ik zat aan BMI 26. Nu aan BMI 21. Perfect dus. Sindsdien blijf ik op gewicht door brood, pasta en aardappelen te beperken. Hoe ik voldoende kcal binnenkrijg? Door 3 gezonde hoofdmaaltijden per dag en 2 à 3 gezonde tussendoortjes te eten. Voor de hoofdmaaltijd kook ik meestal recepten van Pascale Naessens.
    Choco, confituur, frisdrank, snoep, koekjes,... heb ik nooit gegeten of gedronken. Ik ben helemaal geen zoetebek, dus daar lag het niet aan dat ik wel wat kilootjes mocht vermageren. Ik at ook niet veel junkfood, daar lag het dus ook niet aan. Wel aan het veel te veel eten van koolhydraten: elke ochtend en middag brood en elke avond aardappelen, pasta of witte rijst.
    Sinds ik dat laat, zit ik veel beter in mijn vel! En snoepen doe ik nog altijd niet.

Nu ik dat niet meer doe, ben ik ten eerste snel op een goed gewicht gekomen en blijf ik ook op dit gewicht.
  • Nog even toevoegen, ik eet max. 100 à 120 g (wit) vlees per dag. Ik eet ook zeker niet elke dag vlees. Er zijn genoeg alternatieven!
  • 15 kg vermageren op twee maanden tijd (bij gezond gewicht) is ronduit ongezond! Sorry, maar met de mening van iemand die zoooo snel afvalt, hou ik geen rekening. Ofwel at jij extreem ongezond waardoor elke verandering een groot effect heeft, ofwel eet je veel te weinig nu. Enkel en alleen koolhydraten afzweren kan niet de enige reden van dat gewichtsverlies zijn, tenzij je bergen koolhydraten at: elke dag pasta/rijst, elke dag heel wat boterhammen met ongezond beleg, .. Koolhydraten heb je nodig en dat mag gerust uit brood komen. Ik weet niet of je een diëtiste hebt geraadpleegd, maar die van mij zou zich zorgen maken als ik zo snel zou afvallen. Zij was in de wolken over het tempo van afvallen, zonder terugval.
  • Als je groenten en fruit eet dan schrap je dus helemaal geen koolhydraten maar dan beperk je die. Dat is een groot verschil!
    En de gemiddelde mens heeft misschien 2000cal nodig maar de gemiddelde mens zit ook de hele dag op zijn g*t en verbruikt dus die calorieën niet. Het heeft geen zin om met gemiddelde rekening te houden als je daar zelf niet invalt. Ik verbruik per dag niet meer dan 1500 cal dus ofwel probeer ik elders 500cal te zoeken, door veel te bewegen ofwel eet ik minder. De gemakkelijkste manier voor mij om minder te eten en geen honger te hebben is dus door koolhydraten te minderen. Doe ik dat niet dan heb ik de hele dag door honger.
  • Ik ben afgevallen met een diëtist, ik ga zelfs nog altijd één keer per maand langs bij haar. Ik kwam niet van een gezond gewicht, mijn bmi en vetpercentage was te hoog.
    Ik at voordien zoals veel mensen eten: elke ochtend 2 boterhammen met beleg (geen zoet beleg, gewoon normaal beleg in een normale hoeveelheid erop), elke middag 2 boterhammen of een belegd broodje, elke avond pasta, aardappelen of rijst met groenten en vlees of vis. Eén keer per week frietjes of pizza, geen tussendoortje (geen ongezonde, maar ook geen gezonde).
    Nu eet ik 5 keer per dag, bijna geen brood meer en bijna geen pasta of aardappelen meer. Witte rijst heb ik vervangen door zilvervliesrijst en daarvan een kleine hoeveelheid.
    Zoveel afvallen op korte tijd is niet ongezond, als het komt doordat je de juiste producten schrapt en vervangt door betere producten. Ik heb geen honger, ik eet voldoende vetstoffen, ik krijg voldoende koolhydraten binnen uit de producten die ik eet (zonder een overdaad aan brood, pasta en aardappelen) en mijn metabolisme blijft altijd werken doordat ik 5 à 6 keer per dag eet.
    Lees eens een keer Broodbuik (geschreven door een cardioloog), de kookboeken van Pascale Naessens en er zijn nog wel wat boeken over dit thema en je zal zien dat het niet ongezond is om op deze manier (snel) af te vallen en nadien op gewicht te blijven.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld