luisteren jullie naar eet-wensen partner

• Mijn man is niet echt een makkelijk persoon als het over eten gaat. Zijn ouders hadden klein boerderijtje, en paar keer per jaar deden ze dan een varken, kippen of een koe dood, en aten ze alleen maar dat. Dus voor hem dagelijks de boerenkost (worst met rode kool, gebraad met spruiten, biefstuk, ...).

Pasta en rijst vindt hij geen eten. dus als ik of de kinderen pasta willen, moet ik voor hem aardappelen klaarmaken. Als we eens een pizza, of pita, enz... willen eten, moet ik voor hem een 'echte' maaltijd klaarmaken.

pfft, ik ben dat allemaal zo moe, telkens al dat extra werk. niet dat hij boos is als ik alleen maar macaroni of zo klaarmaak, maar ik zie aan zijn manieren dat het hem niet smaakt. En dan haalt hij paar boterhammen uit, en eet hij die op. als ik bv. kip met curry en rijst klaarmaak, moet ik appart aardappelen koken, en nog iets van groenten want curry is geen groente. Ook 'moderne' soorten vlees (gyros en dergelijke) moet hij niet hebben.

kijken jullie naar de eetgewoontes van jullie partner??
  • Goh, er zijn eigenlijk weinig dingen die mijn man echt niet graag eet, dus is het makkelijk om daar rekening mee te houden. Die dingen maak ik dan als hij in het buitenland zit.
    Maar voor ons gezin geldt eigenlijk dat iedereen alles eet (op enkele uitzonderingen na) en dat vormt geen probleem.
    Ik zou zeker meer blijven klaarmaken dan enkel de dingen die hij lust zodat je kinderen tenminste een bredere kijk op voeding en lekker eten krijgen. Uitzonderlijk zou ik iets apart maken voor je man, maar eigenlijk is dat een slechte boodschap naar je kinderen toe.
  • meestal wel,man lustte ook geen spaghetti ,macaroni of rijst .nu zal hij het wel eens eten(meestal de saus en de pasta blijft grotendeels liggen) maar niet met smaak en zeker niet elke week .Gyros heeft hij gegeten maar nu niet meer ,wok eet hij ook niet .Pita en couscous eet hij wel graag .Ik heb meestal wel wat staan in de kast om op te warmen zoals casoulet,couscous ... anders maak ik iets anders klaar .Vandaag had ik quiche gemaakt voor mij ,opgevulde kipfillet met rijst en erwtjes voor de kinderen en deze avond maak ik varkenslapje klaar met rode kool en aardappelen voor hem.Het is dikwijls zo ,maar ik en 2 kinderen eten 's middags warm en man en oudste eten 's avonds warm dus maak ik toch meestal 2x eten (tenzij een stoofpot of gebraad ,dan warm ik het op)dan is onze oudste dochter ook nog een moeilijke eter dus meestal als wij het eens allemaal lusten lust zij het dan weer niet,soms hou ik daar rekening mee maar soms moet ze dan brood eten.
  • hihi, precies mijn man waarover je vertelt. bij hem thuis kennen ze ook alleen maar het eigen geslacht vlees. zelfs op de boterham heb je dan keuze tussen: zelfgemaakte paté (wel heel lekker), eigen ham (ook lekker) en zelfgemaakte confituur. En af en toe eens wat kaas. Maar salami, of prepare en andere slaatjes kennen die echt niet.
    mijn man heeft gelukkig alles leren eten; en vindt bepaalde dingen zelfs echt lekker. alleen koude pasta in slaatjes of zo moet hij echt niet hebben; ik zou zeggen: hem inderdaad toch leren wat ruimer te eten; ook naar kinderen toe moet hij voorbeeld tonen.
    nog grappige anekdote misschien: wij waren nog niet lang getrouwd en mijn schoonvader kwam helpen met aanleg van onze tuin; ik had een spaghetti bolognse klaargemaakt (met veel groentjes, en veel gehakt); ik zet die kommen op tafel, en hij kijkt zo echt van 'wat is dat hier??' . ik schep de spaghetti in zijn bord, paar lepels saus erover en dan kijkt hij zo eerst naar mijn man hoe die begint te eten. hahaha, hij had dus nog nooit spagheti van dichtbij gezien. wel, hij moest echt kokhalzen toen hij zijn eerste hap deed; excuseerde zich, maar zei dat hij dat echt niet binnekreeg. 'die slierten leven precies nog als ze in je keel hangen!" hahaha.
  • 'wat een boer niet kent eet hij niet hé'! tongue.gif

mijn man is van thuis uit ook de gewone boerenkost gewoon en als hij daar iets niet lustte maakte moederlief een potje apart... heel fijn voor de toekomstige vrouw die afwisselend wil koken thumbdown.gif

ik klaag er af en toe wel eens over en in de eerste jaren dat we samenwoonden kookte ik maar af en toe iets dat hij niet lekker vond.
    enkele dingen heeft hij wel leren eten.
    spaghetti en pizza vind hij wel lekker zoals ik het maak, soms moeten ze gewoon eens proeven en hun trots opzij zetten om toe te geven dat het niet zo slecht is.

nu we een zoontje hebben ben ik van mening: 'ons kind gaat vannalles leren eten'dat heb ik ook steeds aan m'n man duidelijk gemaakt.
    hij vindt het ook niet leuk om weer 'de lastige' te zijn dus doet nu wat extra moeite om het goeie voorbeeld te geven aan onze kapoen.

ik maak nog steeds vaak dingen waarvan ik weet dat hij ze lekker vindt(koken voor iemand die dan met een vies gezicht aan tafel zit is nu eenmaal niet leuk) maar wissel nu toch vaker af.
    als ik dan iets kook waar hij niet gek van is eten we de rest van de week dingen die hij wel ziet zitten.
    en het werpt z'n vruchten af want ik kan meer en meer 'nieuwe' dingen klaarmaken omdat hij ze toch blijkt te lusten.

succes ermee! thumbup.gif
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld