Leuk topic: Wat maken met kindjes?

• Hallo, ik had graag eens een topic geopend om zo gemakkelijke receptjes uit te wisselen om samen met de kindjes te maken. Ik ben nu niet bezig over cupcakes maar over hele leuke, originele, toch gemakkelijke en superlekkere gerechtjes waarbij ze echt goed kunnen meehelpen.
    Heb je dus zo'n receptje liggen, laat het hier weten. Ik denk dat velen onder ons wel eens iets anders zullen willen proberen ipv altijd diezelfde cupcakes.

Ik was onlangs eens aan het surfen en heb enkele hele leuke dingen gevonden om met de kindjes te doen. Ik heb ze eens uitgeprobeerd en ze zijn heel goed gelukt. Superlekker en gemakkelijk te maken met hen.

Ik zal dus maar beginnen met enkele receptjes:

MARSHMALLOW BLOKJES MET CHOCOLA

Tijd: 15 min + circa 3 uur in de koelkast
    Personen: 8-10
    Benodigdheden:
    150 gram marshmallows
    150 gram chocopops
    25 gram boter/margarine
    150 gram pure chocolade
    Marshmallow blokjes met chocola

Weer een lekker ingezonden recept door Susanne. Een leuk idee om samen met de kinderen te maken, want het is zo lekker makkelijk en er kan vrij weinig fout gaan. Het moet wel een tijdje in de koelkast staan dus maak het wel ruim van te voren. Ook al is het niet erg gezond, iets lekker zoets op zn tijd mag ook wel eens.

Tijd: 15 min + circa 3 uur in de koelkast
    Personen: 8-10
    Benodigdheden:
    150 gram marshmallows
    150 gram chocopops
    25 gram boter/margarine
    150 gram pure chocolade

Bereidingswijze:
    Smelt in een pannetje de boter, op een zacht vuurtje. Wanneer dit is gesmolten voeg je de marshmallows toe en wacht je tot ook deze volledig zijn gesmolten.Ondertussen bekleed je een ovenschaal met wat bakpapier, zodat je aan het eind het marshmallow blok makkelijk uit de ovenschaal kan krijgen.Wanneer de marshmallows zijn gesmolten haal je de pan van het vuur en roer je de chocopops erdoorheen.
    Schep vervolgens het mengsel in de, met bakpapier bekleedde, ovenschaal. Probeer de bovenkant zo glad mogelijk te krijgen.
    Vervolgens smelt je de 150 gram pure chocolade in een pannetje of au bain marie en giet je dit over de marshmallow mengsel heen. Je hoeft het verder niet aan te drukken, zorg er wel voor dat de hele bovenkant bedekt is met een laagje chocola. En dan nu laten opstijven in de koelkast.
    Wanneer het voldoende is opgesteven, snijd je het in grote brokken en klaar om te serveren.

Zo dit hebben we gemaakt en is echt superlekker. Het is wel een beetje hard om in te bijten (wel goed te doen, hoor), het zijn speciale koekjes, eens iets helemaal anders dan al die andere koekjes die wij vroeger al samen gemaakt hebben met de kindjes.

Indien u foto's wil zien van deze receptjes, ik heb de meeste van een site gehaald (lekker en simpel of was het simpel en lekker heet die site, of google eens mijn titels van de receptjes en misschien kom je er ook op uit.)

Dan had ik nog een leuk receptje zien staan om heeeeeeeeeeel gemakkelijk met de kindjes te maken:

NUTELLACAKE IN 3 MINUTEN

Tijd: 5 min.
    Benodigdheden:
    4 eetlepels zelfrijzend bakmeel
    4,5 eetlepels suiker
    1 ei
    3,5 eetlepels Nutella
    3 eetlepels melk
    3 eetlepels olijfolie
    3 eetlepels cacao-poeder

Bereidingswijze:
    Voeg alle ingrediënten toe aan een grote beker en roer alles goed door elkaar. Zorg ook dat je alles op de bodem goed mengt.

Het cakemengsel kan nu de magnetron in op de hoogste stand voor ongeveer 2,5 minuut. Dit kan per magnetron verschillen maar ik had mijn magnetron op 900 watt voor 2,5 minuut.
    Als je de nutellacake serveert doe er dan nog een lekkere dot slagroom op en wat chocoladesaus.

We hebben dit gemaakt en de cake is echt heel lekker. Ik stel wel voor, ene keer je alles door elkaar geroerd hebt, om het in twee tassen te verdelen. Wij hadden echt een supergrote tas genomen en de cake kon er maar half in ene keer hij gerezen was. Het lukt echt heel goed.

Dan nog een derde en laatste receptje, dit is nog het gemakkelijkste van allemaal:

CHOCOLADEROLLETJES VAN BLADERDEEG

Tijd: 30-40 min.
    Benodigdheden:
    1 pakje bladerdeeg, ontdooid
    Nutella
    Kristalsuiker
    1 eidooier

Bereidingswijze:
    Haal eerst de gewenste hoeveelheid bladerdeeg uit de vriezer om het te laten ontdooien. Uit 1 velletje bladerdeeg kun je ongeveer 5-7 hapjes maken. Leg het om te ontdooien op vet vrij (bak)papier. Als het ontdooid is rol je het bladerdeeg uit met een deegroller. Smeer er vervolgens rijkelijk chocopasta overheen en bestrooi dat nog met wat kristalsuiker.
    Vervolgens rol je de plak bladerdeeg op tot een rolletje zoals je op de bovenstaande foto kunt zien. Dit rolletje moet weer terug de vriezer in om weer hard te worden, ongeveer 30 mintuten. Als de rolletjes in de vriezer liggen is het tijd om de oven voor te verwarmen op 180 graden. Scheid nog een eidooier en maak alvast de bakplaat klaar door hem te bedekken met wat bakpapier. Wanneer de rolletjes bladerdeeg hard zijn geworden haal je ze uit de vriezer. Nu kun je er plakjes van ongeveer 1-1,5 centimeter dik vanaf snijden.
    Bestrijk de zijkanten van de rolletjes met wat eidooier zodat ze mooi bruin worden. Leg ze op de bakplaat, met wat ruimte ertussen. En dan kunnen ze de oven in voor circa 10-12 minuten. Heel eenvoudig maar erg lekker voor de bij koffie.

Zo dat waren de drie receptjes die wij uitprobeerden met de kindjes vorige week tijdens een namiddagje-koken.

Die nutellarolletjes heeft mijn zoontje van (juist) 4 helemaal alleen gemaakt. Datzelfde moment heeft mijn dochtertje van 6 helemaal alleen die cake in de tas gemaakt. Enkel voor de eitjes hadden ze me nodig en om te lezen wat ze moesten doen natuurlijk.
    Als ze gedaan hadden met hun gerechtjes hebben we dan samen het chocopops-gerechtje gemaakt, dat was vooral op het vuur te maken en dit konden ze dus niet alleen doen. Maar was wel heel leuk om samen te maken.

(ps: die nutellarolletjes vond ik het minst lekker van de 3 gemaakte dingen. Maar ik denk dat we iets te veel suiker op gestrooid hebben. Maar het was dus wel heel leuk om te maken met een heel klein kindje. De twee andere dingen waren wel heerlijk!)

Dus ja... als iemand nog leuke, gemakkelijke en lekkere receptjes weet om samen met de kindjes te maken...

Shoot!!! bigsmile.gif

(ps: vergeet niet, als je van mijn receptjes de foto's eens zou willen zien, google gewoon eens de titels, je vindt ze wel terug.)

wave.gif
  • super topic, vind het ook leuk om eens te koken met de kindjes (in mijn geval enkel met de oudste wink.gif

wat ik al gemaakt heb en hij heel leuk vond, zelf pizza gemaakt, rollen en kneden met het deeg vond hij heel leuk, en erna vanalles erop leggen ook.

vorige week appelcake gemaakt, maar daar vond hij niet veel aan (was op het onverwachts en had weinig in huis)
  • Hier ook pizza, of samen koude schotel maken en van de borden gezichtjes maken.
    Als ik een cake bak, mogen ze ook helpen.
    Fruitsaté's of -sla, smoothie of milkshake doen we ook samen.

Ik heb ook eens een soort koekjes gemaakt van rice crispies in gesmolten chocolade, dat was gewoon rice cripsies verdelen in zo'n ijsblokjesding voor in de diepvries en daar dan gesmolten chocola over gieten.
    En chocomousse in de microgolf, ook papsimpel en veel kunnen ze er niet aan doen, maar ze waren er heel fier op.
  • tine, je receptjes zien er héél lekker uit!! ga er zeker enkele proberen!

alleen die cake begrijp ik niet zo goed. Moet dat dan maar 2,5 minuten in de magnetron en is dat al klaar??

Hier maken we graag popcorn (allé, veel 'maken' is er niet aan natuurlijk... nervous.gif )
    verder croque monsieurs vinden ze ook prettig maken.
    maar denk niet dat ik echte koks in huis heb. ze beginnen vol enthousiasme, maar na 2 minuten zijn ze al terug aan het spelen. Behalve de kleinste, maar die blijft enkel om de potten uit te lekken... tongue.gif
  • Ja, dat was gewoon heel kort in de microgolf en die cake was klaar. Maar je moet echt wel opletten dat de tas groot genoeg is, hé.

Heb je het ondertussen al eens geprobeerd? Het is bijna weekend, hé. Zo weet je weer wat te doen met de kids als het weer eens regent dit weekend. smile.gif

Pizza en croque-monsieurs heb ik ook al gedaan met hen. Die popcorn is inderdaad ook wel leuk om eens te maken met hen, we hebben zo'n machine. Maar er is bij ons 1 probleem, ze lusten niet zo graag popcorn. En als dat dan van die niet-gesuikerde popcorn is, dan zullen ze het helemaal al niet graag lusten vrees ik. Je kunt die popcorn in zo'n machine toch nooit zo lekker maken als die die je kunt kopen in de cinema of op andere plaatsen, hé?

@ Bliep: Die chocomousse in de microgolf, hoe doe je dat? Heb je daar een receptje van?

Mensen met nog andere leuke, simpele receptjes om met kinderen samen te doen, laat maar komen, hé...

wave.gif
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld