Kerstavond / kerstdag

• Wat maken jullie klaar op kerstavond / kerstdag?

Zo kunnen we misschien inspiratie opdoen van elkaar!!

Kerstavond is dit jaar voor de 1ste keer bij ons thuis, maar weet niet goed wat klaar te maken!

Als voorgerecht dacht ik aan kaaskroketten (uiteraard zelf gemaakt) maar weet niet goed wat erbij te serveren...

Hoofdgerecht misschien varkenshaasje, maar welke groenten, aardappelen,... ?
  • Wij gaan fondue doen op kerstavond.
    Andere jaren deden we gourmet met verschillende soorten groenten. Bij varkenshaasje kan je witloof eten, erwten en wortelen
  • Kaaskroketten vind ik nogal zwaar als voorgerecht op zulke dagen. Want meestal is het hoofdgerecht ook tamelijk zwaar en dan nog dessert. En waarschijnlijk ook een aantal hapjes vooraf?

Maar als je het toch wenst te doen: garnituur van koude groentjes (kan vanalles zijn, tomaat, ijsbergsla, mais, komkommmer, rode biet, rauw witloof, blokjes paprika, rucola,... ) en stukje stokbrood (of toost) met wat gemalen kaas over kroket gestrooid, stukjes peterselie en enkele geroosterde pijnboompitten.
    -indien je perse voor kroketten wilt gaan als voorgerecht zou ik eerder gandaham kroketten, zalmkroketten of verse garnaal kroketten nemen.

Ik vind een ideaal menu iets in die zin:

véle soorten hapjes en lang apertieven (zowel vis, vlees, warm en koud door elkaar van hapjes, alsook mini foie gras, mini garnaalcocktail, mini gandaham en meloen, mini wraps...)

daarna een warm klein voorgerecht: sint jacobsschelp, scampi met sausje en stukje brood, gevulde taco, kreeftje voor de liefhebbers,...

als hoofdgerecht heb ik graag
    ofwel vlees/vis met sausje en soort kroketjes en passende groentjes
    ofwel gourmet/fondue met brood en passende groentjes
    ofwel stoofpotje met soort kroketjes en passende groentjes

als dessert heb ik ook weer graag variatie: keuze tussen ijs (eventueel gewoon ijspralines), gebak, koekjes, chocolade-iets, fruit-iets.

Ik ben nogal een moeilijke goofy.gif
    Gelukkig heb ik een bourgondische familie en man, en is het bij ons elk jaar echt zoals ik omschreef.
    Vooral apertiefhapjes en dessert zijn het belangrijkste, en het meest variatie. Wel kleine porties uiteraard.
    Aperitief begint rond 17-18u en dessert meestal iets voor middernacht of soms erna hug.gif
  • vooraf weet ik nog niet, maar zal waarschijnlijk iets van een garnalencocktail worden aangezien iedereen daar gek van is.
    Hoofdgerecht wordt een hele kip uit de oven, een rollade met verschillende sausjes en nog een stuk vlees wat we nog niet weten wat. Vorig jaar was dit een beenham.
    Met verschillende aardappelproducten, dus aardappelkroketjes, patatjes, aardappelanders, gebakken aardappeltjes. Meestal is het groente iets van spruitjes, witlof ham/kaas, sla met komkommer e.d.
    Als toetje wil ik een appeltje koken in een soort sausje van vanille, honing en nog wat andere dingen, daarna een vulling van spijs, vanille en nog iets(weet niet meer wat ie erin deed) in de appel spuiten en deze in de oven voor 20 min. Daarbij een zelfgemaakte vanilleijs en appelchips. Was een recept op 24kitchen.
    Wie weet word het nog wel wat heel anders aangezien ik niet alleen zal koken want dat wordt me 4 weken voor de uitgerekende datum even teveel. Aangezien we 2 zwangeren aan tafel hebben zal het geen biefstuk of carpaccio worden.

Dan hebben we 2e kerst met schoonfamilie dan brunchen we. iedereen neemt wat zelfgemaakt mee en zo heb je dus van alles wat. Ik weet nog niet wat ik zal maken. Moet ik nog even over nadenken, iets makkelijks maar toch smakelijk en beetje ooguitstekend hihi.... Geen gevulde eieren meer dus smile.gif
  • Ik ga een buffet doen van allemaal hapjes, kaastafel en desserten(ook in glaasjes). Ik doe het uit praktische overwegingen. We zijn met een grote groep & zo kan ik alles op voorhand klaar maken en kan ik de avond zelf aan tafel blijven
  • @ hierboven: dat vind ik ook altijd tof, maar zelf maken zou ik niet echt zien zitten, vrees ik. Allé, zou het wel zien zitten, maar hoe bereken je dan de hoeveelheden??? Hoeveel hapjes per persoon??

En ik heb wel wat glaasjes en potjes, maar ook niet zo veel (genoeg om enkele verschillende aperitiefhapjes te geven). Hoe doe jij dat dan??
  • Potjes en glaasjes heb ik voldoende zelf(aangekocht met vorige feestjes). Je kan ze ook huren of lenen. Maar 1x aankopen en je hebt ze voor lang(is niet zo duur). Met de hapjes voorzie ik 10stuks pp, 1 soepje & 4 kleine glaasjes dessert. De kaastafel staat er als aanvulling.
  • Aan de aperitief word er meestal niet zo veel belang gehecht bij ons. Iedereen wil meestal zo snel mogelijk aan tafel om dan rond middernacht naar huis te kunnen gaan. ( de helft is 50+)

Moet eerst die kaaskroketten nog eens uitproberen, zou een ander recept pakken dan dat ik gewoonlijk maak. Dus eerst hopen dat het lukt tongue.gif
  • Zeker vooraf eens proberen dan thumbup.gif
  • Enige tips/recepten voor zo hapjes (en desserten) in glaasjes die je al vooraf kan maken?
  • Zalmcocktail (glaasje)
    kipcocktail (glaasje)
    mini soepje (glaasje)
    parmaham met meloen (kan in glaasje)
    mozzarella met tomaat en basilicum (kan in glaasje)

beenham met honing-wiskysausje (wisky verdampt)
    varkenshaasje met jachtsausje
    biefstuk met stukje kruidenboter

aardappelkrokketjes, frietjes, pom duches
    salade
    sperziebonen met spek & uien, erwten/wortelen, rode kool, bloemkool & brocolli in sausje

Panna cotta (glaasje)
    tiramisu (orginele, aardbeien of speculaas kan ook in mini glaasjes)
    Appeltaart met vanilleijs en warme vanillesaus
    Eton mess (kan in glaasje)
    Banofee taart met toffeesaus
    trifle van cake, banketbakkersroom, aardbeien en kiwi (in glaasje)

makkelijker maar toch gezellig :

gourmetten
    fondueen
    chinees halen
  • ik was op zoek achter ideetjes voor hapjes voor kerstavond maar heb al veel gezien hier ze.
    Wij doen op kerstavond hapjes onder ons gezin want kerstdag moeten we bij mijn schoonouders zijn en daar is het uitgebreid eten pfffffff

oudjaar en nieuwjaar is thuis. 5 dagen later zijn we weg naar disneyland joepieeeeeeeeeeeeeeeeeeee
  • Ik heb hier ook al heel wat ideetjes opgedaan.
    Persoonlijk beperk ik me tot koude hapjes (zowel vis als vlees).
    Met warme hapjes ben je toch weer in de weer.
    Ik doe wel een warm soepje & 1 gerechtje warm(vis & vlees)
    Die hou ik dan warm in chafing dishes
  • Ik had een tijdje geleden al dezelfde vraag gesteld en hier is het kerstmenu eindelijk samengesteld!

Het worden sint jakobsschelpen uit de oven

Champignonroomsoep

Gevulde kalkoen
    Veenbessensaus en gevulde appeltjes
    kroketjes
    Boontjes met spek (denk ik, deze ben ik nog geen 100% zeker van)

Chocomousse
    Kerststronk

Op kerstavond gaan we gourmetten denk ik, ofwel héél eenvoudig gewoon worstenbroodjes... Dan heb ik niets speciaal gepland...

wave.gif
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld