Hoelang, waar en waarin bewaren jullie verse soep

• Hallo,

Bij mijn ouders aten we alle dagen verse soep, gemaakt van groenten uit de moestuin. Echter, sinds ik ben gaan samenwonen, zo'n 4 jaar geleden, is deze gewoonte vervaagt. Ik eet zelf we graag soep, maar mijn vriend is er niet zot van, met als gevolg dat er bijna geen soep gemaakt/gegeten wordt.

Wanneer ik dan eens soep maak, eet ik er diezelfde dag van, en nadien probeer ik de kookpot in mijn koelkast te puzzelen (plaatsgebrek is nogal een veel voorkomend probleem in mijn koelkast). Daar blijft de pot dan staan. 's Anderdaags eet ik nog een kom en na de derde dag, vertrouw ik het al niet meer en wordt de soep door het toilet gespoeld.
    Telkens kan ik mezelf dan wel op mijn kop slaan, omdat ik ze vergeten in te vriezen ben.

Hoe doen jullie dit? Hoelang bewaren jullie soep? Waar bewaren jullie ze? En waarin? (dit omdat ik op zoek ben naar een alternatief voor die verdomde kookpot)

Groetjes
  • Ik vries mijn soep in in potten van planta die van 1 kilo tongue.gif
    En voor in de koelkast gebruik ik tupperware potjes of als het kort is ook wel eens de planta potjes.
  • Zelf maak ik ook niet zoveel soep. Maar als ik er maak, maak ik ook meer dan de portie voor een dag.
    De kookpot zelf krijg ik niet eens in mijn koelkast, of ik zou er rekjes moeten uithalen. Om de soep af te koelen, zet ik de kookpot op de grond van de garage (we hebben geen kelder), nadien giet ik het in een glazen microgolfpotje met dekseltje. Heb ik veel over, dan giet ik een deel in een diepvriesdoos.
  • Ik doe de soep, vlak nadat ze van het vuur komt en dus nog goed heet is (koken doet ze niet meer hoor) in bokalen van 500ml. Ik bewaar de bokalen van bijv. schorseneren hiervoor speciaal. Onmiddellijk dekseltje goed dichtdraaien en dan heb je een klein beetje het principe van steriliseren. Mijn soep blijft zo weken goed en is makkelijk mee te nemen naar het werk.
  • heb hier zo'n grote snelkooppot waar ik altijd mijn soep in maak. Ik maak hierin grote kom soep (4 liter water + groenten), en als ze klaar is gaat de hele kom de koelcel in. daar is het 7-8 graden. ik schep dan altijd uit wat we nodig hebben, en kan ze zo toch 3-4 dagen bewaren. ook afhankelijk van soort soep. Tomatensoep is sneller zuur dan bv. brocolliesoep.
    zie ik na 1-2 dagen dat ze niet leeg geraakt alvorens ze zuur is, gaat ze de diepvries in. Ik heb van die plastiek, ronde potten waar je in veel traiteurzaken soep in kan kopen. Eén zo'n pot is ideaal voor ons gezinnetje. Die diepvriessoep gebruik ik dan als ik eens geen zin heb, of geen groenten of zo heb, of als het eens snel moet gaan.

wij eten wel veel soep. mijn man en ik zijn er dol op, de oudste minder, maar de jongste eet zeer graag alle soorten soep. meestal drinken we rond 10u een tas als tussendoortje, dan voor de maaltijd een bord, en 's avonds ook vaak brood met soep. blush.gif
  • E.I.,
    Bewaar je die bokalen dan gewoon in de koelkast? (Gesteriliseerde bokalen bewaren wij gewoon in een koele bergplaats zoals de kelder, maar dat lijkt me toch niet voldoende hier, of wel?)

I.
    Soep in een snelkookpot?
  • Mijn mama maakte ook elke maandag een grote pot verse soep. Die deed ze in 6 porties in grote weckpotten van ca. 1 liter. Ze vulde de potten als de soep nog heet was, sloot ze meteen af en als ze min of meer op kamertemperatuur waren, gingen ze in de ijskast. Wij aten deze soep dan van maandag tot en met zaterdag (soms vrijdag: sommige soepen bleken op zaterdag zuur). Op zondag kregen we zondagse soep smile.gif En maandag begon ze opnieuw. Heerlijke gewoonte eigenlijk en die weckpotten waren ideaal: makkelijk in onderhoud, geen plastic, makkelijk te stockeren.
  • Als ik soep maak eet ik daar toch makkelijk een dag of 4 of 5 van.. Wel elke dag eens goed laten doorkoken. De rest de frigo in. Als er dagen zijn dat we niet gaan thuiszijn ofzo, of ik denk dat ie niet goed gegeten kan worden, dan vries ik de soep in
  • Wij maken ook elke week minstens 1 grote ketel (3 à 4 l) soep. Daar scheppen we dan direct een deel van in tupperware-dozen om in te vriezen. Meestal een doos of 2. Als we op voorhand al weten dat we die week weinig thuis zullen eten, dan een doos meer. We eten dan ook diezelfde dag van de verse soep en meestal nog 2 dagen nadien. De rest van de week gebruiken we dan dozen die we eerder ingevrozen hebben. Zo hebben we wat afwisseling gedurende de week. Als we weinig voorraad in de vriezer hebben zitten, maken we nog een tweede soep in de loop van de week. Wij eten elke dag voor de warme maaltijd eerst een bord soep.

Groetjes,
    Hilde
  • @Leen. Sorry voor de wat later reactie maar ja ik bewaar de bokalen gewoon in de ijskast. Het is een beetje hetzelfde principe zoals Leen zegt. Maar alleen met bokalen met draaideksel (goed vastdraaien) ipv weckpotten. Moet je echt eens proberen. Ik vind het zelf veel handiger dan invriezen.
  • Ik heb een doos van tupperware die in de zijkant van de koelkast kan. Daarin bewaar ik de soep en dan giet ik uit wat we gaan opeten.
  • Ik maak ook 1x per week een grote ketel soep, ook in de hogedrukketel, dan is je soep in 15 minuutjes klaar. Ik giet ze in verschillende tupperwarebakjes (direct). Na afkoelen gaat de helft de koelkast in en de helft in de diepvriezer.
  • Mijn moeder maakte dat ook in een snelkookpot, maar het verschil met soep die in een gewone pot heeft gestaan, is gewoon gigantisch. Dan liever geen soep. Maar misschien ben ik te kieskeurig... wink.gif

E.I.
    Ga ik zeker eens proberen! smile.gif
  • Ik gebruik die borstvoedingspotjes van Avent. Die grote zijn even groot als een tas soep, sluiten goed af kunnen in de vriezer, microgolf, mogen zelfs gesteriliseerd worden en zijn stapelbaar. Vind die heel handig.
    Bewaren doe ik dan ook maar 2 of 3 dagen en de rest van de potjes de vriezer in en dan gewoon dagelijks uithalen.
    Groetjes!
  • Leen,
    In een snelkookpan blijven er wel veel meer vitamientjes over dat als ze lang staat te koken hé. Veel mensen denken dat soep zo gezond omwille van de vele groenten, maar als die zo lang heeft opgestaan (wat inderdaad misschien wel lekkerder is) zit daar echt niets meer in hoor.
    Hier dus in snelkookpan voor zo'n 4 dagen. Rest in frigo en wel elke dag alles opkoken.
  • Moi, hoe maak je soep in een snelkookpan? Water en groentjes tegelijk erin waarschijnlijk? En hoe lang moet je dat dan laten koken?
    Ik laat mijn soep in een gewone pot een kwartiertje koken ongeveer, maar het duurt wel heel lang vooraleer dat voldoende afgekoeld is om in de frigo te zetten.
  • Meestal stoof in groentjes eerst even aan. Dan doe ik er een bodem water bij en dan deksel erop. Dit wordt niet echt gekookt, maar vooral gestoomd. Dit duurt zo'n 10 minuten voor grote pot (ongeveer 5 à 6 liter denk ik)
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld