hoe balletjes in tomatensaus maken?

• Hey meiden,

Ik wil hier graag eens komen polsen naar de wijze waarop jullie balletjes in tomatensaus maken.

Zelf ben ik - ondanks mijn forumnaam nu - niet echt een keukenwonder. Ik probeer dus echt wel altijd een recept te volgen voor de bereiding van gerechten.
    Voor balletjes in tomatensaus heb ik wel een goed recept (oa peter goossens) maar probleem is dat de kindjes deze niet zo graag lusten.
    Ik ben dus op zoek naar meer eenvoudige, maar toch lekkere manieren om deze klaar te maken.
    Binnenkort komen mijn toekomstige schoonouders en schoonzussen voor het eerst bij ons eten en ik zou dit willen klaarmaken voor hun kindjes! (maar er ook rekening mee houden dat zij zelf ook wel eens zouden kunnen meeproeven, dus wil ik het wel in orde hebben zeg maar) blush.gif
  • Ik maak dit zelf met kalfsgehakt, omdat ik dit gewoon iets lekkerder vind van smaak. Maar het kan gerust met gemengd gehakt ook.
    Ong. 400-500gr (2-3pers), 1 ei, peper, zout, 1 grote (of 2 kleine uien - ik pak altijd 2 kleine rode ajuin), paneermeel en italiaanse kruiden mengen. Paneermeel is naar gevoel, als het te nat is, nog wat paneermeel toevoegen.
    Dan rol je daar balletjes van, ik heb ze liever wat kleiner dan wat groter. Dus ong. een diameter van 3-4cm. Dan bak ik deze gewoon in de pan met boter, ik doe dat in een antiaanbakpan, maar soms ook in een gewone.

Voor de saus pak ik een doos tomatenblokjes (elvea) van 800gr. Ik stoof nog een uitje aan in een sauspannetje en dan giet ik het blik erbij. Soms kies ik dan voor een blik met groentjes of met kruiden of met look of ... Verder afkruiden met itlaiaanse kruiden ook, wat laten sudderen. En klaar is kees thumbup.gif

Ikzelf en mijn ventje vinden deze toch superlekker content.gif
  • Oei, ik doe dit op een volledig andere manier klaar. (zo zie je maar dat een eenvoudig recept overal verschillend is..)

Ik rol balletjes uit 500gr. kalfsgehakt en kook die in bouillon met peper en zout.
    Ondertussen mijn saus : een roux met melk en bouillon en daarbij half blikje tomatenpuree toevoegen, kruiden met peper,zout en nootmuskaat. De gekookte balletjes toevoegen, en champignons.

Wij eten dit wel altijd met puree.
  • Champignons durf ik er inderdaad ook wel af en toe indoen. Maar dan moet ik ze in de frigo hebben liggen.
    Gekookte balletjes (zelfde recept voor balletjes, uitgezonderd de ajuin, en dan koken ipv bakken) doe ik als ik dat met pasta eet. En dan maak ik de balletjes nog kleiner. Saus blijft dan ook zoals bij gebakken.

Gebakken balletjes eet ik zowel met puree, als met gekookte patatjes en heel soms met frietjes (eten bijna nooit frietjes thuis).

Iedereen zijn recept is anders he, maar het zal allemaal wel smaken content.gif

Nu vraag ik me wel af wat het recept van peter goossens dan is?
  • zo maak ik het

balletjes rollen en koken tesamen met de(champignons )en ajuin (1 ajuin).

voor de saus:roux maken,daarbij een blikje tomatenpuree en aanlengen met water tot je een mooi gebonden saus hebt,balletjes afgieten en dan bij de saus doen en afkruiden met spaghetti kruiden.
  • mijn man kan dit goed maken die balletjes in tomatensaus van peter goossens,maar ik persoonlijk lust ze niet
  • Balletjes maken en bakken
    (gekookt lust ik ze niet)
    roux maken, water bijdoen tot de gewenste dikte, blikje tomatenpuree en een knor kruidenblokje
  • brien,

ik lust ze niet gebakken en mijn man lust ze niet gekookt tongue.gif
  • Bedankt voor jullie reacties al,

die roux maken, die je dan aanlengd met water en tomatenpuree, hoe doe je dat? blush.gif boter en bloem en melk ofzo??
    lijkt me zo een vreemde combinatie?

Is dat dan niet erg flets als er verder geen groentjes (ui ed in je saus zitten?) nu ja, is wel voor kindjes dus misschien ideaal zo?

Zal eens het recept van peter goossens opzoeken:
    Voor de tomatensaus: 4pers
    25g boter
    1 ui/140g
    1 wortel/115g
    3 teentjes look
    300g trostomaten/3st
    1kl kristalsuiker
    75g bleekselder
    20g bloem
    1 takje tym
    1 takje rozemarijn
    1 takje marjolein
    5blaadjes basilicum
    1 blaadje laurier
    1 takje dragon
    1,1kg bliktomaten
    25g geconcentreerde tomaat
    1 dl madeira (jawel)

Voor de balletjes:
    1kg rund,-varkensgehakt
    2 eieren
    1dl melk
    50g chapelure
    100g boter

Voor de garnituur voor de saus:
    1 bot peterselie
    2 bakjes parijse champignons
    zout
    zwarte peper

Zo gemaakt:
    Tomatensaus:
    - de ui,look,wortel,selder aanstoven in de boter
    - waneer goed aangestoofd de geconcentreerde tomaat toevoegen alsook de verse tomaten,licht bestrooien met de bloem en bliktomaten toevoegen
    - kruiden met peper,zout en suiker
    - de madeira 2/3 inkoken en samen met alle fijngesneden kruiden toevoegen aan de saus,deze een uur zacht laten pruttelen
    - vervolgens mixen en passeren door een puntzeef
    Balletjes:
    - het gehakt mengen met eieren,chapelure en melk en er daarna balletjes van draaien
    - de balletjes licht bakken in de boter en aan de saus toevoegen
  • Ik lust geen groentjes in mijn tomatensaus voor de ballatjes. In de slagerij zo kant en klaar zitten daar toch ook geen groentjes bij? (ale bij ons toch niet)
    Gewoon boter en bloem voor je roux, dan water en dan tom.puree
    Op smaak brengen met knorrblokje en andere kruiden.
    uitje doe ik er soms bij
  • Ik maak ze volgens recept van mijn bomma hihi

balletjes rollen met paneermeel eitje peper zout
    balletjes afkoken (als ze drijven zijn ze gaar)

chalotje stoven nog wat boter bijdoen bloem (gelijk een roux) beetje melk dan Water een vleesbouillonblokje erbij een blikje geconcentreerde tomatenpuree een snuifje suiker
    klaar (wel nog is zien of er nog iets van bv peper of zout bijmag maar normaal niet met dat bouillonblokje )
  • Hier
    - balletjes rollen en koken in bouillon (tot ze boven komen drijven).
    - Een véloutésaus maken door boter te smelten, gelijke hoeveelheid bloem erdoor te roeren en de bouillon toe te voegen waarin je de balletjes hebt gekookt (de dikte bepaal je zelf door meer of minder bouillon toe te voegen)
    - kruiden met peper & zout
    - tomatenconcentraat toevoegen
    - vuur lager zetten (kan aanbakken door de suiker in het concentraat)
    - balletjes toevoegen
  • Misschien een tip, maar eerst je saus maken en daar je balletjes in koken (mee laten sudderen). Geeft zoveel smaak aan je balletjes omdat dan echt in de tomatensaus koken. Ik gebruik hier kippengehakt, heeft veel meer smaak. Om de zurigheid van de tomatenpuree te verdringen, gebruik ik een wortel of 2, dan moet je wel eerst je saus mixen voordat je je balletjes erin doet. Kan perfect in de plaats van suiker en zo is je saus meteen gezonder.

wave.gif
  • Ik eet liever de saus met echte tomaten, en niet met de roux saus...

ik rol balletjes, kook die in gezouten water, afgieten zodra ze bovendrijven.
    De saus: ui stoven, heel fijn gesneden wortel en paprika erbij en dan een hoop verse vleestomaten. Thijm bij en rozemarijn. Als dat goed gemengd is, en een beetje uiteen gekookt, de balletjes erbij. Peper zout natuurlijk, en een groentebouillonblokje doe ik er ook bij.

Op het einde doe ik er een blikje tomatenconcentraat erbij, dat bindt dan de saus mooi en ze wordt een stuk roder dan. Met verse tomaten heb je niet zo'n rode saus als met blik.

Met de roux saus kan ik wel eten, maar da's in mijn ogen echt kindereten. misschien perfect voor die kindjes dus? smile.gif

Ik eet mijn versie met frietjes, mmmm:-) of met pasta, of rijst of puree, gaat allemaal natuurlijk.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld