hapjes

• Wij gaan met oudjaar met een paar bevriende koppels een soort buffet maken met voornamelijk veel hapjes.We zijn allemaal hapjesfans, meestal eten we ons daar zo vol van dat de rest van de menu eigenlijk overbodig is daarmee dat we dit jaar ons tot hapjes gaan beperken bigsmile.gif
    Nu ben ik dus op zoek naar een paar originele lekkere hapjes als bijdrage aan het buffet... iemand een leuk ideetje?
  • - Wraps gevuld met kruidenkaas en gerookte zalm
    - Een rol bladerdeeg besmeren met spaghettisaus, gemalen kaas, oregano en dan dichtrollen, stukjes van een cm eraf snijden en plat op een bakplaat leggen en afbakken. Kan zowel warm als koud gegeten worden.
    - frituurhapjes
    - bladerdeeghapjes
    - Quiches
  • hmm dat van die bladerdeeg ziet er goed uit smile.gif
    die wraps ben ik al wat beu gegeten... en ovenhapjes zijn wat 'te gemakkelijk' vind ik blush.gif
    quiches is ook een leuk idee, maar dan zou ik van die miniquiche vormpjes nodig hebben, zou dat ook lukken in een bakvorm voor muffins of iets gelijkaardigs?
  • Dat denk ik wel dat je dat ook in andere vormen kan doen. Of in zo'n plaat met cupcakes [url=bakspullen.taartnodig.nl/muffi…]bakspullen.taart...n-cupcake-b…[/url]
    Dan moet je enkel het bodempje met bladerdeeg doen en de vulling er bovenop.

Van tupperware heb je ook zo'n plaats om croissants te maken. Ook met bladerdeeg dat je dan kan vullen met eender wat.

Croques monsieur: kaas en hesp, mozzerella en pesto, kruidenkaas en gerookte zalm, banaan en choco, ...

Misschien de bbq aansteken buiten en zo de warme hapjes doen met kleine satés, mini-worstjes, scampi's, ...
  • Heel lekker en eenvoudig. Bladerdeeghapje in de vorm van een mini croissant gevuld met groene pesto en mozzarella Mmmm!
  • hier ook een grote fan van hapjes!
    Dit waren de hapjes die ik vorig jaar bereid heb kerst:

- glaasje gevuld met gerookte eend en passievrucht (ik denk op de site van colruyt gevonden, een echte aanrader)
    - toastje met zwarte pens en geraspte appeltjes
    - courgettesoepje
    - pompoensoepje met curry
    - gefrituurd geitenkaasje met spekjes (vorige week ook iets gelijkaardig gezien in dagelijkse kost)
    - lepeltje met gemarineerde scampi (olijfolie/curry/look/bieslook/paprikapoeder) en een tomatenroomsausje
    - mini crouque met zalm en kruidenkaas

ik denk dat het dat zowat was, want daarna nog gewoon voor- hoofd- en nagerecht... vreetzakken hier hoor!

je moet zeker eens kijken via de site van colruyt, daar vind je echt lekkere dingen!
  • bedankt voor de tips... geitenkaas is ook een van mijn favorieten en met spek, hmm smile.gif

ook die hartige minicroissants... doet me ook denken aan hartige pannekoekjes (of is het pannen?)

en scampi natuurlijk smile.gif

hmm ik zie het al helemaal zitten content.gif
  • Ik heb als hapje vaak van die glaasjes. Ik vul ze vnl met:
    - kerstomaatjes, mozzarella, olijfolie en basilicum
    - gekookte hesp, sla, ananas, ei, cocktailsaus (type ham tropicana)
    - garnalen, tomaat, sla, ei, cocktailsaus
    - carpaccio, rucola, pijnboompitjes, peper, olijfolie
    - blokjes gandaham en bolletjes meloen

Wat ik ook soms maak
    Een tortilla (maispannenkoek) beleggen met sterk smakende smeltkaas (cheddar bijv.), zeevruchten en als je van pikant houdt wat van die groene pikante pepers (jalapenos) oversnijden. Terug een torilla erover leggen, even in de microgolf en dan snijden met de pizzasnijder en prikkertjes in de stukjes steken. Je kan ze eigenlijk beleggen naar keuze (met chorizo, champignons, stukjes kip,...)

Of chamignons gevuld met kruidenkaas (Philadelphia). Steeltjes eruit halen, kruidenkuis insmeren en hop de oven in.

Mini quiche heb ik idd al ergens gegeten in de vorm van een muffin. Was super lekker en vult goed.
  • Zalmtartaar met groene appel, in een glaasje (van website Libelle lekker)
    Scampiballetjes van pascale naessens : super lekker en niet veel werk

Champignon opvullen . met de steeltjes vd champignon, kort bakken met sjalotje, zongedroogde tomaatjes, kruiden. Champignons opvullen met dit mengsel, parmezaanse kaas erover en in oven

Lepelhpje met verse tonijn,pijpajuin, olijfolie, sojasaus
  • Wij doen al jaren met Kerst enkel hapjes.

Bijdragen die ik mij nog herinner:
    - hapje met gebakken chorizo en appeltjes (Colruyt website)
    - glaasje met gerookte eend en passievrucht (zoals hierboven al vermeld, Colruyt)
    - mini pizza met verse spinazie, pesto en wilde champignons
    - driehoekjes geroosterd rozijnenbrood met wildpaté en ajuinconfituur
    - mini crèpe suzette (als dessert)
    - hapje van filodeeg met spinazie, feta en look
    - gemarineerde geitenkaasjes op een toastje
    - scampi in een pikant roomsausje
    - gegrilde groene asperge met gerookte ham
    - gesmolten camembert met toastjes om te dippen
  • ik vind die hapjes ook wel leuk om eten, maar om zelf te doen... liever niet.

vinden jullie niet dat daar toch wel wat werk aan is?? ook de avond zelf?? wij hebben dat één keer gedaan bij vrienden, we waren met 3 koppels in totaal. En als je daar zit, en ze brengen constant verschillende hapjes, is het super! Maar nadien zij de gastvrouw toch ook dat ze het nooit meer zal doen. Je hebt van veel ingrediënten, een klein beetje nodig. De volgende dag zit je met een hoop restjes. Voor hapjes heb je bv. één plakje zalm, klein beetje garnaaltjes, beetje spek, beetje brocolli, beetje witloof, enz...

Nu, iedereen is vrij natuurlijk.
  • Het is waar dat hapjes veel verschillende ingredienten hebben, maar wij maken de ingredienten meestal op aan hapjes, dan hebben we misschien wel veel hapjes over, maar die eet je dan gewoon de dag erna op, das gemakkelijker dan iets nieuws maken met de overgebleven ingredienten content.gif
  • Wij doen met Oudjaar ook hapjes. Ik probeer altijd wel één of twee nieuwe dingen, naast "klassiekers". Ik sta daar inderdaad een halve dag aan te kokerellen, maar op het moment zelf valt dat toch goed mee. Eens iets in de oven zetten, eruitnemen (terwijl het gaart hoef je er niet bij te blijven staan) of frituren (daar blijf ik uiteraard wel even bij staan)... Veel mis je op die tijd toch ook niet.

Nog een topper met geitenkaas hier bij ons:
    - zachte geitenkaas mengen met honing en stukjes truffel of truffelsap, dit 1 dag in de koelkast leggen om op te stijven & smaken te laten intrekken
    - op de dag zelf maak je er bolletjes van, die leg je op een stukje toast en even onder de grill. Eventueel versieren met een stukje truffel.
  • Aan een volledig hapjes/tapas menu is inderdaad zeker evenveel werk, als het al niet meer is, dan een gewoon 3 gangen menuutje...

Als je met een redelijk groepje bent valt het qua overschot van benodigdheden nog wel mee. Ik probeer ook wel wat dingen te maken waar bepaalde ingrediënten in terug komen.in de boeken van Dageijkse kost staan ook wel leuke dingen. De warme en koude wrap, de speciale croque monsieurs, de rijstballetjes met chorizo. Ik heb ook eens zelf thaise worsten broodjes gemaakt. Het succesnummer van mijn schoonmoeder: zo van die platte kipspiesjes met sweet chili saus of zelfgemaakte pindasaus. Nog een makkelijke: van die verse gevulde ravioli's ipv koken even frituren of toast met Gravad Lax ( bij het winkeltje van ikea hebben ze daar een heel betaalbare versie van, met nog een superlekker sausje bij ook.
    Voorts ongeveer alles van Spaanse tapas smile.gif zowel koude als warme. Blokjes tortilla kan je gemakkelijk serveren in een papieren cupcake vormpje, ook koud lekker.
    Patatas bravas, lekkere kaas, olijven, gedroogde ham...
    Ik krijg spontaan al zin in een feestje.

Als dessertje: banaanbeignets met ijs ( ook uit Dagelijke kost) een topper wink.gif
  • maar je kan het werk toch ook verdelen... wij doen dat toch zo, iedereen brengt ongeveer een 5-tal verschillende hapjes mee, dan hebben we al een 20-tal verschillende hapjes en sommige dingen zijn gemakkelijk en snel klaar (olijven, chipkes, een soepje-kan al op voorhand, etc) dus dat doen we dan nog extra erbij
  • Vind 5 verschillende hapjes maken toch ook al veel werk. Maar ik bedoel dan de verfijnde hapjes eh, lepel of glaasjes.
    Maar zoals olijven of chips valt daar niet onder, dat staat gewoon zo al op tafel. En tortilla, of geitenkaas met spek enzo ... dat zijn wel eenvoudige, maar dat vind ik niet echt om met oudjaar te eten, dat doe je gewoon al zo tussendoor vaak genoeg.
    Misschien ben ik een-te-verwend-hapjes-mens ondertussen geworden.
  • vijf verfijnde hapjes maken valt toch best mee? bigsmile.gif
    Met kerst doen we een heel menu en dat is meer werk

En alle andere dingetjes tellen idd niet als echt eten, maar vullen eerder wat aan (die champions met look of kruidenkaas en lookbrood etc tel ik ook niet bij de hapjes maar eerder bij de olijven content.gif )
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld