Gezonde traktaties op school?

• Hoi dames

Mijn kids worden over 2 weken 6 jaar en zitten in de derde kleuterklas. Ik zou graag een gezonde maar toch leuke traktatie meegeven voor op school.

Het is een tweeling maar zitten in verschillende klassen waardoor ik bijna 60 stuks moet voorzien. We vertrekken de dag na hun verjaardag ook op reis dus het zou ook iets moeten zijn dat niet teveel tijd in beslag neemt gezien de drukte die dagen. blush.gif

Ik had zelf gedacht aan fruitsaté's of kleine ijshoorntjes vullen met verse stukjes fruit. Op Pinterest vond ik wel wel leuke ideetjes maar geen idee of dat wel in de smaak valt bij de meeste kleuters en of het er nog lekker uitziet als het daar 2u heeft buitengestaan (geen mogelijkheid om het in een frigo te zetten). Het is wel de bedoeling dat ze het dan opeten tijdens de ochtendpauze, niet dat ze het mee naar huis nemen natuurlijk.

Iemand die dit al eens gedaan heeft of andere suggesties heeft voor een andere gezonde traktatie die in de smaak valt bij kleuters?

Alvast bedankt!
  • Google eens op 'gezonde traktatie vlinder', dat is een leuke en makkelijk te maken. De kinderen kunnen helpen om de wasknijpers te kleuren en de zakjes te vullen.
  • Fruitsateetjes kan je op verschillende toffe manieren presenteren he. Google maar eens op "fruittraktatie prikkers peer" bvb., vind je toffe ideetjes.
    Bovendien, stukjes ananas, banaan, druif, blauwe bes, aardbei, kan je gerust even bewaren tot de voormiddagspeeltijd (banaan misschien met wat citroensap over).
    Je kan tussen het fruit ook een stukje kaas, worst, tomaatje of komkommertje doen, of koekjesvormpjes gebruiken om uit meloen, kaas, ananas of worst een vormpje te maken (meisjes vinden roze watermeloen-hartjes nu eenmaal het einde wink.gif ).

Waar ik nu aan dacht : kleine plastic bakjes met druifjes (groene en blauwe) en een halve banaan die omhoogsteekt. Kopje doorgesneden en druifje tussen, dan oogjes op tekenen. Zo heb je "dolfijnbanaantjes".
    Ook niet moeilijk, en ziet er nog wel tof uit.

Of stukjes (kwartjes) watermeloen, waar je gewoon een stokje in duwt zodat ze het kunnen opeten als lollie.

Ik heb vorig jaar voor de oudste "bloempjes" gemaakt van worst en kaas, met een druifje en komkommer als blaadje en een aardbeitje als bloempotje. Dit op piepschuim gestoken in een bloempot. Duurde ook niet zo heel lang.
  • Ik heb eens piraten bananen en mandarijn poesjes gemaakt. Als je op die woorden Googled vind je het wel. Dat is snel redelijk snel gedaan.
    Ik geef niet graag gepeld en gesneden fruit omdat dat er snel vies uit ziet vind ik. Zeker als je dat eerst naar school moet brengen en het enkele uren duurt vooraleer ze dat eten.
    Anders doosjes met rozijntjes leuk ingepakt.
  • Ik heb één keer fruitsla gemaakt voor 20 kinderen - daar ben ik geweldig lang aan bezig geweest en dat heb ik dus nooit opnieuw gedaan. goofy.gif
    Het jaar erna heb ik een grote kom aardbeien en een paar trossen met van die kleine bananen meegegeven (geen tijd om iets klaar te maken) en dat viel volgens de juf heel erg in de smaak.
    Heb ook al popcorn meegegeven, met een film om dan te bekijken in de klas. Ook geslaagd.
  • Waw, banaan en druiven als traktatie, ik zou staan trappelen om ze te kunnen smulen smile.gif
  • een kleine appel in een zakdoek en daar eventueel een stokje aan zodat het een knapzakje wordt?
  • Ik kreeg zelf in de kleuterschool ooit een banaan met een strooien rokje. En ook "Chinese" mandarijntjes (met een papieren parasolletje als hoedje). En een druivenrups (druifjes op een saté prikker, waar je nadien best voor de veiligheid de scherpe punt wel afknipt).
  • Hier vorig jaar een egel gemaakt, een watermeloen met fruitsaté's op, dat viel geweldig in de smaak in elk geval, de dochter heeft al doorgegeven dat ze dat dit jaar terug wil.
  • Hier was het Fred Courgette!

Een beetje hetzelfde principe als bij Kimmi. We maakten een gat in een meloen, daar staken we Fred Courgette in. Die werd helemaal volgestoken met stokjes waar dan iets opzat.

Bv: blokje kaas, druif, stukje zwanworst, salami, radijsje, kerstomaat, fetablokje,...

Op elk stokje twee dingen.

Veel succes!
  • ik heb een appel in een leuk servet met strikje rond gegeven om te laten uitdelen toen mijn dochter zes werd.
    Ik herinner me dat ik dat ooit eens zelf heb uitgedeeld op school bigsmile.gif

ofwel een cake die ze dan in klas kunnen aansnijden? of moet het fruit zijn?
  • Google eens op jip en janneke bekers ballonnen. De eerste foto die je vind is er eentje van welk.nl

Dat vind ik echt leuk, vullen met popcorn en je bent klaar.

Eens fruit gesneden is begint het voedingswaarde te verliezen hoe meer lucht er aankomt. Dus kies best voor ongesneden fruit (druifjes, aardbeien, lychees, mini nectarines, kiwibessen,...).
  • ik deed, toen ze zo oud waren, apero op kindermaat, gewoon kommetjes op tafel met tomaatjes, druifjes, stukjes kaas, stukjes salami, stukjes zwanworst.. en daar dan kinderchampagne of fruitsap bij... heel snel klaar (zeker als het zo een grote groep is)!
  • Hier een ganse mand bananen waar ik gezichtjes op had getekend en idd met een sjaaltje is het dan precies een piraat!
  • of spiesjes met tomaatjes en komkommer?
  • Dolfijnen met een druif in hun bekje . Banaan als dolfijn. Je snijt het steeltje in twee en SP'er het wat open zodat er een druif in knelt.. Rozijnen als hun oogjes
  • Bedankt voor jullie reacties! keuze te over nu. bigsmile.gif
    Popcorn heb ik vorig jaar al gedaan. Cake mag ook maar als je voor 60 man moet bakken ben je wel een tijdje bezig. tongue.gif

Ik vind die (watermeloen) egel wel leuk! Een op zich duurt het ook niet zo lang om te maken denk ik?
    Misschien dat ik er eentje met fruitspiesjes en eentje met groentespiesjes kan maken. Bij de groentespiesjes kan ik er dan nog een kaasje of stukje worst tussen doen.
    Het zou anderhalf uur buitenstaan aangezien ze om 10 u al fruit eten dus als het niet te warm is die dag zal het nog wel redelijk vers blijven.

Welk fruit verkleurt niet al te snel? Ik dacht zelf aan druif, kiwi, aardbei en mango? bigsmile.gif
  • Ananas, meloen, blauwe bes, braambes, framboos,... of gedroogd fruit (abrikoos, dadel, pruim, sultana, banaan, mango) verkleurt niet. Verse mango verkleurt dan weer wel. Maar je kan ook verkleurend hard fruit (vb. ook appel en peer) gebruiken dat je eerst besprenkelt met citroensap of sinaasappelsap.

Je kan zo regenboogprikkers maken, da's heel mooi.
  • fruitsla is alleen lekker als je het kan opeten als het net klaargemaakt is.
    Ik eet zelden fruitsla van ergens anders. De gedachte alleen al blush.gif
    Heel af en toe wel eens als het echt de hele dag gekoeld heeft gelegen, maar niemand heeft zo een grote koelkast dat die dit voor 60 man kan laten koelen.
    een simpele cake is meer dan genoeg en minder onderhevig aan hitte
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld