gemakkelijk kerstmenu

• Dit jaar wordt kerstavond bij ons gevierd.

Mijn familie is vrij klein: mijn ouders, mijn broer en zijn lief en dan mijn man, ik en onze 3 kinderen.

de kinderen gaan niet mee-eten want zijn nog heel klein (na aperitie en cadeautjes in bed dus)

hebben jullie tips voor een menuutje (hapjes, eerste plat, hoofdgerecht, dessert) waarbij ik liefst zoveel mogelijk op voorhand kan doen.

Ik kan 'een beetje' koken maar ben geen überkeukenprinses. en zal ook niet heel veel tijd hebben, want ik werk tot de middag.

dus liefst iets vrij eenvoudigs maar dat toch feestelijk is.

oh ja, ik heb helaas geen wokpan (staat op mijn kerstlijstje wink.gif)
  • Een wildragout, dat kan je op voorhand klaarmaken, dag ervoor zelf.
    Dag zelf enkel opwarmen frietjes of kroketten bij.

Als voorgerecht iets met gerookte zalm?
    Gevulde champignons?
    Gemakkelijke soep?

Nagerecht heb ik een receptje met exotische tiramisu.

Dat kan je allemaal op voorhand maken.
  • Goh, er zijn zoveel dingen die je met een goede voorbereiding rap kan klaarmaken. In welke richting zoek je het?

Hapjes:
    - champignons gevuld met gerookte zalm/geitekaas met kruiden/brie & porto:feta
    - verrine met gedroogde ham, rucola en een zongedroogd tomaatje
    - verrine met gerookte forelmousse en flinters gerookte zalm
    - verrine met gerookte eendeborst, snippers romeinse sla en een vinaigrette
    - verrine met een mengeling van hardgekookt eitje, ei, mayo en peterselie met daarop wat lompviseitjes
    - verrine met een mengeling van avocado, gerookte zalm, tomateblokjes, koriander, pijpajuin en limoensap
    - verrine met grijze garnaaltjes, klein beetje mayo, peterselie en tomaat

Voorgerecht:
    - carpaccio van rund/tonijn/gerookte zalm
    - eend op 3 wijzes: paté, gerookt, geconfijt
    - trio van wildpaté
    - duo van foie gras (eend en gans)
    - stukje vis met champagnesaus en tomateblokjes
    - st-jacobsschelp
    - trio van tonijn: tartaar, sashimi, kort gebakken

Hoofd:
    - stoofpotje van wild (kan je meestal zo ook kopen)
    - hindesteak
    - everzwijnsteak
    - fazant gemarineerd in porto met portosausje en gebakken champignons
    Daarbij dan een puree (al of niet met knolselder, kruiden, spinazie,...), kroketjes (ben ik zelf al wat beu gegeten), gratin

't Meestal een kwestie van timing. Tijdens het voorgerecht al iets laten opwarmen bv
  • dank u, leuke ideetjes al, ik doe gewoon een beetje inspiratie op. wil eens iets anders doen dan mijn eigen 'typische' receptjes.
  • wij doen meestal Sint-jacobsschelpen als voorgerecht, kan je zo klaar kopen, moeten enkel de oven in!
    en als hoofdschotel is het bij ons de traditie om gourmet te doen, dat is lekker en gezellig en ik hoef niet de hele avond in de keuken te staan voor 8 man!! Wat kroketjes erbij bakken, en klaar!
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld