feestelijk hoofdgerecht

• Met de feesten in het vooruitzicht (verjaardagen, nieuwjaar etc) zoek ik ideetjes voor feestelijke hoofdgerechten.
    Liefst iets waarvan je toch een deel op voorhand kan maken of misschien een deel in den oven ofzo kan zetten dat je toch niet de hele dag in de keuken staat.
    Iemand tips? Het is immers moeilijk om telkens met iets nieuw te komen smile.gif
  • hallo,

dit jaar is het ook mijn beurt met oudejaar, en ben ook al voorzichtig aan het snuffelen naar feestelijke receptjes.
    we waren ooit eens bij vrienden, en die hadden varkenshaasje in bladerdeeg klaargemaakt. Was toen met mosterd sausje, en echt subliem lekker! Toen zeiden ze dat het echt heel makkelijk en snel klaar te maken was. Dus zelf nog niet geprobeerd, maar ik zal wel eens zoeken op www om meer te vinden.

anders ook héél lekker, en simpel: ardeens gebraad, maar kwartiertje voor je het vlees uithaalt doe je een blik druifjes bij de saus. dan nog kwartiertje laten pruttelen. Dan nog de saus wat opbinden, en je hebt echt een topper! ik doe dat vaak als we 'gewoon' bezoek hebben...
  • Ik vind meestal de "ouderwetse" dingen het lekkerste. Rosbief met groentekrans en kroketjes bv.
    Of coq au vin, met sperzieboontjes heb ik ook al eens gedaan. Boontjes op het moment zelf gemaakt in de stoomkoker.
  • een paar jaar geleden maakte ik op kerstavond hinderagout. Ik kon het perfect de dag ervoor klaarmaken en op de avond zelf in zo'n gietijzeren kom in de over op 't gemak laten opwarmen. Met kroketjes en witloof en wilde champignons. Zeer lekker!
  • Receptje van dagelijkse kost: eendeborst met honingsaus. Nog niet geprobeerd maar zag er overheerlijk uit. Ga het binnenkort eens proberen.
  • Ik denk ook aan iets van wildragout of gebraad van wild met bijvoorbeeld witloof. Het witloof kan je al koken zodat je gewoon nog even moet stoven of zelfs al stoven en gewoon nog opwarmen, het vlees in de oven en dan vlak voor opdienen de saus nog maken.

Wat ik ook al gemaakt heb met de feestdagen: vol au vent maar van duif en met kastanjechampignons. Perfect op voorhand te maken (vlees van duiven halen is wel veel werk) en toch wat specialer dan een klassieke vol au vent.

Wij hebben vorig jaar ook ovenpotjes gemaakt met kreeft, dat was toen als voorgerecht. Superlekker, maar wel duur (we moesten gelukkig maar één gerecht maken).

Voor mijn zoontje zijn verjaardag heb ik stoofvlees met trapist en kriekjes gemaakt, ook wat specialer en superlekker. Dat moet je zelfs de dag ervoor maken, zodat smaken goed intrekken.
  • Dit jaar ook mijn beurt met oudejaar, en denk ook dat we het bij iets 'klassiek' houden.

Ik heb zelf nog nooit iets "speciaal" gemaakt, maar de andere vrouwen van de groep waar we oudejaar mee samenvieren wel, en ik merk toch dat het extra inspanning vraagt. en ik ben niet zo'n keukenprinces. Al die ree, of eend, en dergelijke: mij kan het niet echt bekoren. Kost om te beginnen al véél meer, vooral met de feestdagen. En dan al die stress om het perfect klaar te maken.
    Hier denk ik een rosbiefje met warme groentjes en kroketjes, of anders ardeens gebraad.
  • in de aldi en colruyt kun je nu voor de feestdagen eendeborst in de diepvries krijgen voor 10 euro de kilo, en ze zijn echt wel lekker hoor.
  • volgende week komt de schoonfamilie eten en ik ga een varkenshaaje klaarmaken opgevuld met een mengeling van boursin en mosterd ,de buitenkant er ook mee in wrijven en dan omwikkelen met gandaham in een ovenschaal potje room erover en 35 min op 200°volgens het recept (heb het nog niet geprobeerd maar ik vind dat het waarschijnlijk wel lekker zal zijn )
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld