feestdagen: wat op tafel?

• hoi
    hebben knoop doorgehakt:
    kerstavond wordt een kaasschotel
    nieuwjaarsavond gourmet
    gewoon onder ons daar we toch met 2 kleintjes zitten

nu,
    tips voor de kaasschotel? enkele soorten kaas (verschillende smaken, maar niet overdreven smaken vb geen brusselse kaas ofzo, liefst zachte kaas, eventueel een harde erbij) - druiven en noten en stokbrood : iemand ideetjes/tips voor kazen eventueel nog andere zaken erbij? Tips voor een kind van 3j (denk alleen gewone blokjes kaas ofzo)

en gourmet: steak, kip, scampis, pannenkoekjes, paprika, ui, champignons, room, kruidenboter, look, tomaten, courgette... Nog iemand leuke, eenvoudige maar vooral lekkere tips?

Altijd leuk zo ideetjes van anderen uit te proberen!

Wat doen jullie bij de feestdagen
  • Hier Kerstavond:
    eerst warme hapjes ( bladerdeeghapjes)
    gevulde kalkoen met denneappeltjes, appeltjes ( kinderen) en boontjes met spek, chapignonssaus
    - ijsstronk

Misschien nog tomatenroomsoep met belletjes.
    Kerstdag
    - hapjes
    - soep
    - gebraad met wortelen enzo
    - gebak

Oudjaar :
    - ofwel gourmet ofwel kaasschotel

groetjes
  • ik doe met kerstdag 's avonds kaasschotel en ik leg er camenbert ,rambol met noten,een chaumes,een kruidenkaas,een geitenkaas,een harde kaas, brie,een abdijkaas en kaas met een kruidenkorst of met fruit ,een jonge kaas zoals passendaele op (kan zijn dat er nog wat bijkomt ik overdrijf daar soms wat mee)dan doe ik verschillende broodjes(wit ,bruin,donker ,noten/rozijnen) of stokbrood
    van fruit :ananas ,kiwi,meloen en dan noten en rozijnemengeling .
    zoon en dochter lusten geen kaas daar zal ik wat charcuterie voor voorzien.
  • als je gourmet zelf samenstelt kan je ook lamskotetjes,kwarteleitjes,chipolata,cordon bleu ,kalf ,gyros ..erbij doen
  • Ja Fanny,
    wij hier gewoon met ons 2 en 2kindjes (eentje baby dus eigenlijk 1 kindje)
    ik overdrijf ook altijd, ik weet nooit wat pakken van kaas, en wil graag veel proeven. maar moet nu van een selectie maken, want anders moet ikweer veel weggooien.
    Zo verschillende smaken, maar niet té staf
    Ik denk vb aan brie, camembert, kruidenkaas, chaumes, notenkaas, ... ik eet graag zo witte zachte kazen, maar ken er zelf niet zo veel van. Ik vraag altijd aan de verkoper, maar ja, iedereen eigen smaak he, je zou zo moeten kunnen proeven he. ;--)
    Voor dochter gewoon blokjes kaas en babybel ofzo.
    En die eet graag noten en druiven
  • En voor de gourmet, ja die stellen we zelf samen, zo zelf kiezen
    zo schotel altijd dingen bij die je niet graag eet

zowieso kip en runds en wat vis - lam misschien ook wel goed idee
    en wat worstjes voor dochterlief

maar ben zo op zoek naar creaties
    zo van groentjes met room en kaas- of kruidenboter en scampis - pannenkoekje - zo van die dingen, nieuwe dingen
  • Ga voor een kaasschotel langs bij een goede kaashandelaar. Dan heb je eens iets anders dan die dagdagelijkse dingen. Voor de rest fruit en verschillende soorten brood (oa notenbrood), uienconfituur,...
  • Hey,

Je kan een beslag maken voor courgettepannenkoekjes.

Heel simpel:
    3 eitjes klutsen met wat melk, kruiden met peper, zout en nootmuskaat.
    Een courgette (zonder schil) en een rode ajuin raspen en bij de eitjes doen.
    Ongeveer 6 EL zelfrijzende bloem erbij doen, tot je een mooi deeg hebt.
    Ik vind het lekker met wat peterselie onder.

Groetjes
  • hmm, ik ben ook gek op kaasschotel; lang geleden dat ik nog een gegeten heb eigenlijk.
    wat ik ook super vind, is bij wijze van voorgerechtje op een kaasschotel: zo'n geitekaasje met spek errond lichtjes bakken in de pan, en dan warm op een sneetje brood: heerlijk!!
    bij kaasschotel eten wij ook altijd een lekkere salade, met noten, tomaatjes, pijnboompitten, enz...
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld