exotische recepten

• Ik heb ook nog een receptje (eentje van mijn zus) voor een frisse couscoussalade.

Ingrediënten:
    - couscous
    - avocado
    - appel
    - lente-ui
    - limoen
    - mango
    - wittewijnazijn
    - peper en zout

Snij avocado en appel in blokjes. Doe daar het sap van een limoen bij en stukjes lente-ui. Alles mengen en kruiden met peper en zout.

Pureer een mango (met staafmixer bvb) en voeg een beetje wittewijnazijn en peper en zout toe.

Maak de couscous. Als de couscous klaar is, meng je die met je avocado-appelmengeling. Voeg nog wat perselie en munt toe.

De mangomengeling is je dressing.

Je kan hier forelfilet bij eten.
  • Asalaaaam meiden,

Heb eve de topic gevolg, lekker al die recepten.
    Wat betreft zaalouk, ik doe de aubergines en rode paprika altijd in de oven grillen.
    Dan krijg je die, hoe moet ik dat zeggen gebarbecuede smaak, gewoon na het grillen de schillen eraf halen, niet onder water, want dan gaat die smaak er af.

Zijn jullie allemaal Belgisch ???.
  • Salam mimi

Ik ben inderdaad Belgisch. Ben wel bekeerd tot de islam sinds 2006
  • Assalaam ladies,

Ben ook belgisch maar bekeerd,mijn man is van rabat.
    Krijg op slag zin om aan het koken te gaan als ik dit allemaal lees.

Ik maak vaak gerechtjes van sousoukitchen...kan je zien op you tube,is echt heel duidelijk!

Heeft er iemand een lekkere receptjes vOor koekjes? hug.gif
  • Ik ben ook Belgisch (maar niet bekeerd)

Van koekjes zou ik ook wel eens een leuk receptje willen horen... maar ik ben geen bakprinses, dus het zou een gemakkelijk moeten zijn bigsmile.gif
  • Ik heb een hekel aan koekjes bakken, het lukt nooitttttttttttt.
    Mn moeder zegt blijven proberen, 1 2 3 keer tôt dat het lukt, Maar ik heb het geduld er niet voor........

Hier had het iemand Over een lamsschouder met smen., ik zal je vanavond het recept hier op zetten, ik Maak het vaker voor bezoek, of met offerfeest.het is echt makkelijk Alleen heb je echt een hèle grote pan nodig, en met groot bedoel ik echt groot.
  • Ik heb dat nog maar 1 keer gegeten, in Marokko, voor de verjaardag van onze zoon. Mijn schoonfamilie had schaap geslacht en dan de schouder daarvoor voorzien, blijkbaar-dat is toch wat ze mij vertelden- gebeurt dat in Marokko in speciale ovens (stoven eerder) die op een lage stand staan en dus heel langzaam garen. Eerlijk waar, dat was 1 van de beste stukken vlees dat ik ooit gegeten heb bigsmile.gif
    Als ik hetzelfde effect met een gewone oven of pan hier zou kunnen krijgen... <3

Koekjes en zelfs gewone taartjes en cakes... allemaal een uitdaging voor mij goofy.gif

Heeft er iemand een recept voor brood? Mijn schoonzus heeft met dat eens uitgelegd, maar ik vind hier in Belgie (in de gewone supermarkt toch) niet de juiste ingredienten, alleen maar voorgemengde broodmixen of bloem met extra (gisting al in enzo) en ik ken daar zo weinig van dat ik niet weet of dat ook goed is...
  • Ik ben ook Belgisch, maar niet bekeerd.

Ik heb eens een keer koekjes gemaakt (kokoskoekjes), maar ik vind het recept niet direct terug. Ik weet wel nog dat het heeeeeeel makkelijk was bigsmile.gif dus mss bedoel je wel een ander soort koekjes (de Marokkaanse mss?).

Ik bak op zich wel graag (doe het liever dan koken eigenlijk), maar het is weeral lang geleden. Ik maak meestal wel gewoon cake of cupcakejes ofzo. Een appeltaart heb ik ook eens gemaakt en die viel ook wel in de smaak. En tiramisu maak ik ook heel veel (zonder alcohol). Dat is ondertussen het lievelingsdessert van m'n vriend bigsmile.gif
  • mariposa dikke proficiat met je zw! thumbup.gif
    precies snel gegaan wink.gif
    en baby.gif of baby2.gif ?
    xx
  • Danku belleke! Ja, het was snel raak, haha bigsmile.gif we weten nog niet of het een jongen of meisje wordt, maar dat komen we hopelijk deze week te weten!
  • Even proberen dit topic nog eens nieuw leven in te blazen.

Lieke1981: ik heb ondertussen al een aantal keer een van jouw receptjes gemaakt (kip met aardappelschijfjes en olijven). Heeeeel lekker, seg! Superdikke merci bigsmile.gif en simpel ook, daar hou ik van!

Belleke: ondertussen weten we dat het een jongetje is <3

Als er nog dames lekkere (en liefst ook makkelijke en snelle) receptjes hebben, laat maar weten!
  • Binnenkort is het Ramadan, en dan eet mijn man vaak harira:

500 gr lamsstoofvlees
    1 ui (gesnipperd), twee teentjes look (gesnipperd)
    100 gr linzen
    1 blik tomatenblokjes
    100 gr kikkererwten
    water met 2 of 3 kippenbouillonblokjes (of groenten of vlees)
    geraspte gember
    saffraan (zo'n potje of enkele draadjes)
    1 kaneelstokje
    koriander (een half busseltje gemalen)
    peper en zout
    en een halve TL ras el hanout

Eerst het vlees aanbakken in de pot, de ui en look toevoegen.
    Daarna het water met de bouillon, de linzen en de kikkererwten, laten koken
    De tomaten en kruiden toevoegen (je kan wat koriander apart houden voor garnering)
    Mag nog een tijdje sudderen

Spannend Mariposa, eerste kindje... hebben jullie al inspiratie gevonden voor een naam? wink.gif
  • Harira, hmm, dat ga ik ook een paar keer maken tijdens de Ramadan nu. Heb ik vorig jaar niet gedaaan, maar mijn vriend vroeg er ook nooit naar eigenlijk.
    Ik maak het ietsje anders dan jij, zal het hier ook even opschrijven.

lamsvlees in blokjes
    boter
    olie
    1 ui
    1 blikje tomatenblokjes
    1 prei
    5 stengels selder
    1 wortel
    koriander
    peterselie
    bouillonblokje
    1 theelepel kaneel
    1 theelepel saffraan
    1 theelepel ras el hanut
    2 eetlepels linzen
    blikje kikkererwten
    vermicelli
    2 eetlepels bloem

Boter en scheut olie in de pot doen. Dan voeg je de ui toe, het blikje tomatenblokjes, de prei, de selder, de wortel, de koriander en peterselie, het bouillonblokje en de kruiden. Doe er daarna water bij en laat koken. Hierna mix je de soep.
    Voeg nu 2 eetlepels linzen toe, kikkererwten en de stukjes vlees. Breng alles aan de kook, zet het vuur dan zachter en laat 1 à 1,5 uur koken.
    Maak ondertussen een papje van 2 eetlepels bloem met lauw water. Roer dat goed door, zodat er geen klontjes meer inzitten. Giet dat dan bij de soep en roer goed. Voeg nog vermicelli toe en als die gaar is, is je soep klaar. Eventueel kan je er nog een aantal druppels citroensap bijdoen.

Inezz: idd, eerste kindje. We hebben een aantal namen op ons lijstje staan (o.a. Ilyas, Younes, Zakaria, ...). Namen die vooral in beide talen zo goed als hetzelfde worden uitgesproken tongue.gif
  • Ik heb nog twee receptjes die mijn man vorige week tijdens een etentje heeft uitgeprobeerd en deze werden goed bevonden smile.gif

Een aperitiefhapje: toastjes gemaakt van een stuk stokbrood (liefst bruin, of een ciabatta of een stuk turks of marokkaans brood), daarover een veegje harissa (marokkaanse harissa uit een potje, dus niet de harissa uit een tube). Dan bak je in de pan schijfjes courgette en ajuin (in olijfolie en goed afgekruid met peper, zout, ras el hanout, paprika en lookpoeder). een paar schijfjes courgette en stukjes ajuin op de toastjes en serveren.

Een drankje: melk, avocado, banaan, klein lepeltje vanillesuiker, en gedroogd fruit (bv: dadels-wel ontpitten- zijn heel lekker) in de mixer tot je een glad drankje krijgt (je kan misschien best beginnen met het fijnmixen van het gedroogd fruit) en dan tijdje in de koelkast zetten zodat het lekker fris is
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld