brunch

• zondag geven we een brunch voor onze beste vrienden. We gaan dan ook ineens de meter vragen voor ons kindje.

Nu zoek ik zo wat leuke receptjes/ ideetjes voor te serveren.
    Mag ietsje feestelijker zijn dan een doorsnee brunch.

Ik hoor jullie suggesties graag bigsmile.gif
  • wat ik bij een brunch altijd voorzie:
    - kleine broodjes ( verschillende: witte, bruine, met rozijnen, noten, ...)
    - kleine ontbijtkoekjes
    - verschillende soorten kaas
    - vers fruit
    - 1 of 2 quiches, in kleine stukjes gesneden ( één met hesp, tomaat brocolli, en een andere met asperges en zalm bijvoorbeeld)
    - kleine aperitiefglaasjes gevuld met verschillende zaken:
    1. gerookte forel mixen, mengen met philadelphia natuur, peper en zout, en eventueel een beetje room om het smeuig te maken, afwerken met beetje kiwi bovenop en geroosterde pijnboompitjes
    2. mozarella fijn kruimelen en mengen met olijfolie, peper en zout en een laagje op de bodem van het glaasje, dan een klein dun laagje groene pesto, dan een laagje fijn gesneden tomaatjes en afwerken met gedroogde parmaham ( een half uurtje in de oveen leggen op 120 graden, heel lekker)
    3. garnaaltjes mengen met kleine stukjes granny smith, en dan mengen met zure room en curry ( pittig, fris en lekker)

ik voorzie ook altijd nog één of twee warme hapjes, naast de quiches: bijvoorbeeld een rol bladerdeeg uitrollen, bedekken met een laagje rode pesto, dan een laagje parmaham, en tenslotte een laagje parmezanschilfers. De rol oprollen en in stukjes van ongeveer 1.5 cm snijden, afbakken in de oven en warm serveren. Een andere vulling: champignons fijn snijden, samen met look bakken in de pan, kruiden met peper en zout, mengen met een rkuidenkaasje, op de bladerdeeg uitsmeren, in stukjes snijden en bakken

Ook voorzie ik altijd een slaatje en wat sausjes, zo is er voor ieder wat wils. is wel een heel gedoe om voor te bereiden, maar eens je bezoek er is, zitten jullie allemaal gezellig samen aan tafel, en dat vijnd ik wel leuk.

succes!
  • Diverse kaassoorten
    Slaatjes: krabsla, garnaalsla, vleessla, ...

Feestelijk soepje

Quiche met broccoli en zalm
    Vegetarische quiche: ui, paprika, courgette, aubergine

Dessertjes: koekjestaart, kriekendessertje, wafeltjes, pannenkoeken, ...
  • Vorige maand hielden wij ook een brunch voor familie en vrienden. Wat er onder andere op tafel stond:

- panini met geitenkaas en geroosterde tomaten
    - smoothie met bramen
    - mango-banaansmoothie
    - mini-muffins met spinazie en brie
    - omelet met tomaat en champignons
    - knoflooktoast met linzenmousse
    - gefrituurde broccoli -en bloemkoolroosjes
    - rode bietensoep
    - gepocheerde eieren
    - knolselderchips
    - amandeltaart met rode vruchten
    - brownies met zoute karamel en walnoten

Daarnaast natuurlijk ook broodjes en wat standaard beleg. Als je ergens een receptje van wilt, geef je maar een seintje!
  • Claire: ik wil het receptje wel van die muffins met spinazie en brie wink.gif
  • Recept voor minimuffins met spinazie en brie

Nodig voor zo'n 15 à 20 muffins:
    - 25g gesmolten boter
    - 150g spinazie, gewassen en fijngehakt, en steeltjes bewaard
    - 190g zelfrijzend bakmeel
    - 2 eetlepels fijngeraspte Parmezaanse kaas
    - snuifje zout en mespuntje nootmuskaat
    - 1,75dl melk
    - 1 losgeklopt ei
    - 75g in stukjes gesneden brie

Verwarm de oven voor op 190°.
    Snijd de steeltjes spinazie in stukjes en stoom ze gedurende zo'n 4 minuten. Voeg de blaadjes toe en laat nog ongeveer 1 minuut verder garen. Laat het geheel uitlekken.
    Roel het meel, de kaas, het zout en de nootmuskaat in een kom door elkaar. Klop in een andere kom de melk, de gesmolten boter en het ei door elkaar. Roer de twee mengsels dooreen. Voeg de spinazie en de brie toe.
    Verdeel het deeg over de vormpjes en bestrooi met nog wat Parmezaanse kaas. Zet 15 minuten in de oven, tot de muffins rijzen en goudbruin kleuren.
  • Hmmm, ik krijg ook zin in brunch! goofy.gif
    Die muffins ga ik al zeker eens proberen...

mama van drie: dat met die mozzarella, doe je dat in glaasjes en dan die glaasjes in de oven? Of leg je gewoon de ham in de oven? blush.gif

Ik combineer bij een brunch (niet dat ik dat veel doe) meestal het ontbijt en het 'koud voorgerecht', dus het klassiek zoet en hartig beleg aangevuld met verschillende vissoorten en -slaatjes en de fijnere vleeswaren + wat koude groentjes erbij.
    Dan een soepje. Daarna warm eten (drie 'gerechtjes': pasta, quiche, pizza, vispannetje, stoofpotje,...) en dessert gewoon pannenkoeken met ijs (dat moet je niet op voorhand maken en dat is maar best aangezien er meestal bijna niemand nog honger heeft dan goofy.gif )

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een licht belegde pizza voor bij brunch: zelfgemaakte pizza met spinazie, mozzarella en pijnboompitten, of geitenkaas, gerookte ham en honing.
  • enkel de ham in de oven, om te laten opdrogen, dan wordt die harder en kan je die verkruimelen, net een soort chips, heel lekker!

de tomaatjes, pesto en mozarella blijven gewoon koud
  • Merci voor de ideetjes iedereen!

Heb wat glashapjes gemaakt met oa, zalm, garnaaltjes, kip met pijnboompitjes.
    Een winters soepje van pompoen, wortel en tomaat.
    Een quiche met zalm en broccoli.
    Verder belegde broodjes, fruitsla, enkele soorten koffiekoeken.
    en een dessertje op basis van mascarpone en speculaas.

Het was allemaal zeer lekker en de toekomstige meter was verrast!
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld