aperitiefhapjes: hoeveel?

• hallo,

hoeveel aperitiefhapjes voorzien jullie normaalgezien?? en zet je nog iets op tafel van knabbeltjes (bv. chips, kaasjes,...).

pfft, ik vind dat steeds zo moeilijk. na 3 hapjes zijn er vaak al gasten die 'klagen' dat ze al bijna vol zitten, of dat ik teveel werk heb gedaan, enz...

even mijn planning voor oudejaarsavond geven. Graag jullie mening. We zijn dus met 4 koppels, en ik zet op tafel:

- klein kommetje kaasblokjes
    - klein kommetje salamitjes
    - één of twee kleine kommetjes chips of nootjes.

En dan van hapjes (dus waarvan ik voor ieder persoon ééntje voorzie, en ermee dus rondga):

- kippeboutje
    - mozarella-stickje
    - glaasje zalmslaatje
    - opgevuld mini-tomaatgarnaaltje
    - warme scampi als lepelhapje
    - bladerdeegje met spaghettisaus (iets dat ik zelf maak)

Jullie mening?? teveel?? te weinig?
  • Ik zet zelf nooit kaasblokjes of minisalami's op tafel, gewoon omdat ik dat zelf ook helemaal niet lekker vind. Bij ons worden er dus enkel echte aperitiefhapjes gegeven. Afhankelijk van de rest van de menu varieert dat van 3 tot 6 hapjes, waarvan 1 tot 3 warme hapjes.
  • Ik ben dan weer van het principe dat je niet genoeg aperitifhapjes kan voorzien. goofy.gif
    Een aperitief mag zeker een uur duren, dan is niets zo erg dan dat je na een kwartier al zonder hapjes zit.
    Drie hapjes vind ik veel te weinig, 6 hapjes zoals bij ts kan, op voorwaarde dat er nog andere knabbeltjes voorzien zijn. Wij zijn vooral fan van warme hapjes, met maar één warm hapje zoals Claire zegt, zouden wij dus niet blij zijn. wink.gif
    Ipv blokjes kaas en salami, kan je ook rauwe groentjes voorzien? Reepjes wortel, roosjes bloemkool, selder,... met wat dipsausjes erbij, dat zijn dingen die het bij ons en onze kinderen ook altijd goed doen.
  • Ja hier ook wortel, bloemkool, kerstomaatjes
    olijven
    blokjes kaas
    toastjes
    nootjes
    paar warme hapjes

Aperitief duurt hier ook altijd lang, gezellig babbelen, pakjes opendoen, eten, drinken. thumbup.gif
  • wij zijn ook verzot op lekker lang aperitiven, met veel hapjes.

wat ik bv echt triestig vind, is als je op restaurant gaat, en je krijgt al bij je glaasje apertief een bordje met 2-3 hapjes op. Sorry maar als dat voor mijn neus staat, ga ik daar geen half uur zitten wachten tot alles op is. Niet dat ik het naar binnen schrok, maar toch binnen de 5 minutjes is dat op. En dan zit je daar de rest van de tijd... te wachten... Begrijp wel dat ze dit op restaurant doen uit praktische redenen natuurlijk.

Maar thuis mag dat zo niet, vind ik. Hier ook 5-6 tal hapjes waarvan ik er 1tje per persoon voorzie (lepelhapjes, glaasjes,...). En dan heb ik ook nog paar dingetjes waarvan ik er schoteltje maak, één keer rondga, en de rest dan op tafel zet als knabbeltje. Dan kunnen bv. stukjes meloen met parmaham op een prikker. Of een bolletje mozarella met zongedroogd tomaatje. Of een anjovisje, enz...

als er geen kinderen bij zijn, komen er vaak zelfs geen chips op tafel. Of voor de kindjes voorzie ik vaak een klein zakje chips, en dat kunnen ze dan opknabbelen in de speelkamer of zo. Want voor mij betekent aperitief: rustig babbelen met glaasje. En als er dan constant 4-tal kleine kinderen rond de salontafelen waggelen, af en toe een glas de grond in: grr... daar krijg ik het van. Dus los het op met appart zakje chips of hapjes voor hen alleen. blush.gif
  • ik zit ook met dit probleem, maar nog erger eigenlijk.
    Het feest gaat door bij mijn schoonouders, maar ieder doet een beetje wat. Ik dus de hapjes. Maar mijn schoonmoeder wil geen warme hapjes klaarmaken (alle, dus ik mag oven niet gebruiken en frituur ook niet). Chips heeft ze al in huis gehaald.

Ik moet het thuis klaarmaken en mee vervoeren (wat ookal niet zo simpel is aangezien onze koffer al bijna vol steekt met cadautjes (22 stuks) + reistas (we blijven daar slapen: 2 volw + 2 kindjes). Moet het dus op mijn schoot houden. Ik dacht aan toastjes (zo met americain/augurkje/uitje, maar buiten dat is mijn inspiratie op, wat kan ik er nog zowat opleggen, dit is iets dat ik anders nooit maak eigenlijk). We zijn met 7 volwassenen, 2 pubers en 2 kindjes.
    Met warme hapjes zou het nog gemakkelijk zijn, maar nu pfff inspiratie is weg hoor.
  • oja, buiten zo'n toastjes ga ik ook nog worteltjes met dipsaus maken en ook meloen met parmaham op een prikker (zo'n tandenstokertje lijkt me wel wat klein, mmm, heb satestokjes liggen, daar telkens een stuk afknippen dan maar?)
  • vervolg: ik heb nog opgeschreven (voor op de toastjes he, maar weet alleen niet met wat ik dat kan combineren omdat ikzelf die dingen niet lust)
    -olijven
    -tomaten
    -kruidenkaas.

Kan ik bv een toastje met kruidenkaas en een stuk okkernoot maken (dacht zo'n afbeelding te hebben gezien op internet). En op wat kan ik een stukje tomaat leggen en op wat een olijfje.
    Een toastje met kip-curry? Moet ik daar iets op leggen.

Man, toen ik voorstelde voor de hapjes dacht ik dat het simpel ging zijn (oven-hapjes en frituur-hapjes met een paar koude hapjes, maar nu enkel koude hapjes ... en mijn inspiratie is zoek hoor).
  • Oei, dat lijkt mij echt heel weinig hapjes, hoor...
    Bij ons word er met oudejaar rond 17 u begonnen met de aperitief en dus ook de hapjes. Dit doen we dan tot ong 19.30u. En er passeren dus echt wel heel veel hapjes de revue... Denk toch wel een 15 a 20 tal per persoon... blush.gif

kk: een paar ideetjes voor koude hapjes:
    * een zalmmousse
    * een bolletje mozzarella, blaadje basilicum en kerstomaatje op een tandenstokertje(beetje olijfolie overgieten voor de smaak...)
    * blaadje witloof met garnaaltjes erin (eventueel de garnaaltjes mengen met mayo)
    *rauwe groentjes met een cocktail en/of vinaigrette
    *toastje met wildpate en wat ajuinconfituur
    * kerstomaatjes in 4 snijden (niet helemaal tot beneden), op een lepeltje en daar garnaaltjes overdoen en bovenop een cocktailsaustopje maken

Hopelijk ben je hier iets mee geholpen...
  • ja zeker hoor.

NOg een vraagje: waar zitten jullie bij een apperetief? Bij ons zal dit in de zetel zijn, met hapjes dus op salontafel
  • wij hebben ooit bij vrienden een volledige hapjes-maaltijd gekregen. Vond het als gast heel leuk, en lekker. Zo iedere keer ze afkwam met iets anders uit de keuken: 'wat zal het nu zijn??'.
    Mijn man vond het niet zo geslaagd, maar dat is dan weer zo'n type dat graag een groot bord heeft, met een groot stuk vlees, een berg groenten en een kom frieten.

maar voor de gastvrouw moet het minder leuk geweest zijn. Heel de avond heen en weer hollen met hapjes, steeds nieuwe dingetjes maken in de keuken. En dan was het ook nog zo samengesteld dat het beetje op echte menu leek (dus eerst allerlei vis-dingetjes, paar soepjes, vleeshapjes, dessertjes) en dan ook steeds met aangepaste drank (eerst apertief, dan witte wijn, rode wijn, koffie,...).
    Eerlijk: ik had graag eens haar keuken en frigo gezien na zo een avond. Moet je toch een berg afwas en restjes hebben. We waren maar met 4 personen. Dus bv. een scampi met currysaus en toefje rijst op lepelhapje. Dan een glaasje met sla en wat gerookte zalm. Dan een mini-tomaat garnaaltje. Enz... Allemaal leuk, maar als je met zo weinig bent, heb je een hoop overschot denk ik dan. (je kan toch geen 4 lepels garnalen kopen, en 1/2 plakje gerookte zalmp, en 4 scampi, enz... om van de sausjes en decoratie nog maar te zwijgen!
  • Lekker koud hapje wat op voorhand te maken is:

Pannenkoeken bakken (hartig dus zonder suiker) hierop kruidenkaas smeren en beleggen met gerookte zalm. Oprollen en in schijfjes snijden, prikkertje erdoor om het bij mekaar te houden. Eventueel kan je ook wraps nemen als je geen zin hebt om zelf pannenkoeken te bakken.
  • Nog ideetjes voor lekkere koude hapjes:

- kleine frikadel met kriekje (om te vervoeren: frikadelletjes op voorhand bakken, laten afkoelen en in doos met deksel vervoeren, pot krieken en tandenstokers meenemen en ze ter plekke maken en op schotel leggen)

- blokje oude kaas in bacon wikkelen en afbakken, weer vervoeren in doos en ter plekke op schotel presenteren

- sneetje volkorenbrood besmeren met kruidenkaas en er gerookte zalm opleggen, oprollen, schijfjes van snijden
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld