Amuses

• Hallo allemaal,

Met de Kerst bij mijn schoonouders moet iedereen iets doen (amuse, voorgerecht of dessert)
    Het liefst heb ik de desserts maar dit jaar zit ik met de amuses of hapjes opgescheept.
    Ik heb hier helemaal geen inspiratie voor. Het enigste wat ik kan is zo een wrap met gerookte zalm en kruidenkaas en tuinkers en dan oprollen en in schijfjes.
    Iemand ideetjes maar niet van die hele ingewikkelde dingen want het is nogal druk hier met de tweeling.
  • Bladerdeeg met gerookte zalm en boursin is ook heel lekker.
    Blokjes foie gras met blokjes peer die eventjes gebakken zijn (en dus nog vorm hebben) in verrines. Kan je gemakkelijk op voorhand maken.
    Presentatieleples met carpaccio van st jacobsnoten of rundscarpaccio.
    Kleine kerstomaatjes met garnaaltjes of kerstomaatjes met bolletjes boursin.
    Als je ook warme hapjes wilt dan zou ik die gewoon kopen. tegenwoordig heb je zo veel (lekkere) variatie.
  • Kerstomaatje, blaadje basilicum en bolletje mozarella op een prikkertje. Afwerken met Zwarte peper uit de molen. Je kan er ook wat olie op druppelen die je zelf kruidt.

Glaasje met onderaan snippers ijsbergsla, lichtpikante tonijnsla,bovenaan gehalveerde kerstomaatjes en versnipperde bieslook bovenop

Sneetje rozijnenbrood roosteren, vierkantje uitsnijden. Zwarte pens in schijfjes bakken. Appel in schijfkes bakken.en dan torentjes maken. Rozijnenbrood, pens, appel

Lepeltjes met scampi gebakken in look. Afkruiden met zwarte peper, currypoeder en beetje sambal

Stokbrood in plakken snijden. Olijfolie over sprenkelen. Wat look, tomaat, paprika, gerookte ham en kaas op doen en even in de oven

Topfavoriet : grote champignons. Steeltje volledig verwijderen en opvullen met boursin met kruiden. Even in de oven ( kan ook op bbq!) en hmmm hemels tongue.gif
  • komkommer in stukken van 2cm snijden dan nog halveren en pitjes eruit halen dan langs de andere kant iets afsnijden zodat het rechtstaat als een mandje en opvullen met krabsla en wat preischeuten erboven op.
    potje vullen met wat waterkers of rucola dan rivierkreeftstaartjes dat je gemarineerd hebt met olijfolie ,look en paprikapoeder erin .
    potje met sla of witlof, gekookte ham ,gekookt ei en wat mayo
    potje met garnalen en witlof en bovenop coctailsaus
    ovenkaas(speciaal ovenkaas maar brie of camenbert gaat ook) met stokbrood
    toast met stukje appel en dan stukje camenbert en in de oven tot camenbert gesmolten is.
  • heb de andere nog niet gelezen, dus sorry als er dubbele zijn:
    - mini tomaat garnaal in een potje of op een lepeltje (kan je wat sla enzo bij leggen of wat fijn gesneden ei
    - perzik met tonijn in een potje of op een lepeltje
    - gerookte zalm met prei in room
    - kip met rijst en zoet zure saus (kan perfect op een lepeltje en ook de meeste kindjes mogen dat)
    - gehaktballetjes (met of zonder look of met ajuin)
    - mosseltjes in een zure roomsaus (ook voor op een lepeltje te leggen of in een potje met een vorkje bij)
    - scampi's in een sausje (kan je kiezen welk sausje je neemt, hier is het meestal currysaus met appeltjes)

zijn zo diegene waar ik aan denk die bij ons wel gebruikt worden (kan met niet alles meer herinneren, na nieuwjaarsfeest zou dit wel lukken, maar dat is al te laat zeker smile.gif )
  • als het niet zelfgemaakt moet zijn: sushi (gewoon kopen bij delhaize ofzo), kaasblokjes op een bordje versierd met wat druiven en noten (zoals een kaastafel)quiche kopen en in kleine stukjes op een lepeltje.Of van die kippevleugels. gewoon opwarmen en opdienen.

die bolletjes mozzarella met kerstomaat een een beetje peper, heerlijk!

soepstengels in de philadelphia (met kruiden) doppen en er een sneetje gerookte ham aan draaien

lepelhapje met gerookte eendeborst, schijfje mango en wat uienconfijt (maakt mijn schoonma altijd, heerlijk!)

mini-worstenbroodjes: zwanworstjes in bladerdeeg, even in de oven en klaar! kan ook met boersinbolletjes

blaadje witloof met garnalen cocktail(met mayo en verse peterselie)
  • Bedankt allemaal voor de leuke ideetjes, er zitten lekkere dingen tussen.
    @ Saar: Voor die vulling van die chamignons gebruik je gewone boursin of van die boursin cuisine?
  • De gewone, die is steviger. Hij smelt wel wat in de oven, maar wordt toch niet zo lopend als de cuisine.
  • je kan ook de eenvoudige, maar lekkere dingen doen, zoals zo'n kippeboutje, of zo'n mozarella-stick: super lekker en direct klaar.

mini-tomaatje uithollen, en enkele garnaaltjes indoen: ook altijd een topper.
    Een zongedroogd tomaatje en bolletje mozarella op een prikker.
    een stukje meloen, en wat opgerolde gerookte ham op een prikker. (wel meer zomers eigenlijk...)
  • kei leuk topic! ik ga kei veel van jullie amuses maken hihi! verheug me er al op!!

THANKS!!
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld