Welke kleuterschool kiezen?

• Veiligheid op en rond de school gebouwen.
    Omgang met de kinderen zoals Greet zegt.
    School die structuur bied.
    Goede aanpak rond kinderen met extra noden of problemen.

Wat ik bijvoorbeeld goed vind op onze school.
    Geen extreem grote school.
    Kleuters en grote lopen niet samen op de speelplaats.
    3 speelplaatsen voor de grote ( voetbal speelplaats, speelkoffer speelplaats, gewone speelplaats).
    De samenwerking met het rusthuis ( vanaf het 3de lj gaan de kinderen af en toe naar het rusthuis om een activiteit te doen met de bewoners).
    De algemene aanpak. Ik vind structuur bijvoorbeeld heel belangrijk en er mogen bepaalde verwachtingen zijn (op tijd komen, huiswerk op tijd afgeven,....)
    Ze werken enorm rond pesten.
    2 zorgjuffen.
    Ze hebben een goede aanpak rond uitbreiding en kinderen die extrza hulp nodig hebben (al word dat ook wel wat bepaald door de juf).

Ivm werk thuis.
    Dat word binnen ons gezin volledig bepaald door hoe makkelijk het studeren loopt.
    Onze middelste hoeft helemaal niet te herhalen of leren.
    Die komt thuis maakt zen huistaak en leest eens wat hij moet kennen en gedaan (max 20 min bezig en vaak nog veel korter)
    De oudste tja dat is wat anders.
    Ik zou ook kunnen zeggen ah laat het zo, je leer het wel.
    Helaas werkt dat zo niet en wil ik hem ook gewoon niet opgeven en zeggen dobber maar wat verder, ge zijt nog maar 10.

Asil ik geef eerlijk doe dat ik ookal dacht, dat zwanger zijn mss niet helpt,😂🤣.
    Kheb u al zovee' zien schrijven en soms lijtl het alsof je een leuke losse plek zoekt voor uw kind. Je mag natuurlijk niet vergeten dat je een school zoekt 🤭.

• Ja misschien zoek ik een te losse plek als school.
    Misschien projecteer ik ook mijn eigen ervaringen.
    Ik vond het vreselijk als kind om te MOETEN en nu nog steeds en de druk dat je van alle kanten voelt...
    Ik vond studeren en huiswerk maken horror.
    ik had wel goeie punten (in lager de beste van de klas of tweede en dat was ook mijn streven want falen zat er dan ook niet in) maar oh boy ik krijg nog altijd rillingen bij het idee om van die idiote dingen te moeten doen en leren (vond ik toen ook al bigsmile.gif )

Ik ben wel overtuigd dat kinderen een zekere structuur nodig hebben. Ben ook overtuigd dat dat wel te vinden is in "elke" school.
    Ik ben ook overtuigd dat elk kind zichzelf moet kunnen ontplooien op eigen tempo ipv te moeten om mee te kunnen (en dat is al flink verbetert tegenover vroeger heb ik wel de indruk)
    Ik ben pro zorgjuffen en ondersteuning.

Ik moet mijn eigen dochter nog wat beter leren kennen ook. Als ze op mij lijkt denk ik dat ze zich beter voelt in een freinet maar dan mss net wel wat druk mist om te presteren. Als ze op mijn man lijkt, ja dan functioneert ze in alle systemen - freinet omdat ze genoeg zelfdiscipline heeft en ook wel goed wil presteren en op een vrije of katholieke school omdat ze ook wel mee kan in de vastere structuren.

Misschien moet ik het een paar maanden loslaten en bevallen en mijn hormonen weer in plaats krijgen zodat ik gemakkelijkere beslissingen kan nemen. (Allez , mijn man beslist mee he , ik ben gewoon diegene die graag meerdere scholen bezoekt dan gewoon the easy way te kiezen en de dorpsschool te kiezen puur voor opvang en afstand)
  • de drie zitten hier nu op een katholieke school, de twee jongsten hebben geen communie gedaan, dus ze mogen blijven zitten als er een misviering is, dat is een paar keer per jaar, geloof ik. Ze zullen er niet van sterven. Ongeveer 40 procent is niet gedoopt, die blijven ook gewoon zitten.
  • @greet wij zijn ook niet bepaald katholiek hoor smile.gif
    Onze kinderen zijn niet gedoopt ook.
    Tijdens de communie voorbereidingen, is er een tafel voorzien voor de kinderen die geen communie doen.
    Daar mogen ze tekenen, kleuren, kaarten, ....

Ja dat was iets met de 1ne die het licht bracht en dan 1tje met brood enzo.
    Kdenk dat de oudsten de boer was en granen bracht smile.gif.
    Voor mij is het geen meerwaarde of afnknapper.
    Heel wat belangrijkere zaken op mijn lijst smile.gif.Neuzeke @ Gisteren 21:59

die werden niet op school gedaan, die voorbereidingen. De kleinste heeft hier toch nooit iets van gezegd dat de andere weg waren voor de voorbereiding van de communie
  • Neuzeke, ah ok, nen boer in het verhaal, nog leuk wink.gif
    Ik ben het helemaal met je eens, er zijn belangrijkere zaken op school.
    En als je ziet hooeveel allochtone kinderen er tegenwoordig op onze school zitten, de enige Katholieke school, met nog een grote GO! en veel stedelijke scholen, denk ik dat Godsdienst idd niet meer hét belangrijkste is om een school te kiezen.
    Wat belangrijker is? Voor mij: voldoende uitdaging/ondersteuning (waar de school achteraf gezien helemaal in gefaald heeft), omgang met de kinderen, openheid... en bij twijfel tussen 2 scholen, ligging en bereikbaarheid.Greet @ Vandaag 08:40

dat...
    We hebben pech gehad met onze GO-school, waar ik de keuzevrijheid van geloof-zedenleer wel tof vond, maar dat was niet het enige dat telde.
    Hun zorgbeleid trok op niets
  • jongensintwild, en hier bleek achteraf de GO een veel beter zorgbeleid te hebben dan onze school nu.
    Helaas weet je zulke dingen vaak te laat, want zoals al gezegd, ze stellen het allemaal zo mooi voor.
    Voor het middelbaar lang getwijfeld, ingeschreven in het GO want die was direct vol, maar nu gaat hij toch verder in het katholiek.
  • Blijkbaar gebeuerd dat idd vaak buiten school.
    Hier op school.
    Kerk en school staan naast elkaar, mss daardoor.
    De school van onze kinderen is eigenlijk in het oude klooster.

De groep van gedoopte word ook kleiner en kleiner dus wss daardoor het alternatief in de kerk.
    Voor 1 of 2 zal er wel plek zijn om in een klas te gaan zitten. Voor 10 is dat wat anders e.
  • jongensintwild, en hier bleek achteraf de GO een veel beter zorgbeleid te hebben dan onze school nu.
    Helaas weet je zulke dingen vaak te laat, want zoals al gezegd, ze stellen het allemaal zo mooi voor.
    Voor het middelbaar lang getwijfeld, ingeschreven in het GO want die was direct vol, maar nu gaat hij toch verder in het katholiek.Greet @ Vandaag 10:24

dat klopt. De andere GO-school die we eigenlijk eerst wouden kiezen, was volzet.
    Ik heb daarna dan een aantal andere lagere scholen afgebeld en dan toch wel op goed geluk deze gekozen, ik kende alleen een paar juffen die er werkten, maar verder niets.
    Maar op de oude school blijven was gewoon geen optie. Die zeiden gewoon dat mijn kind geen recht op ondersteuning had omdat hij maar een luxeprobleem had en dat er kinderen met ASS in de klas waren en zo. Uitbreiding was luxe en eerst moest het tuinproject en het verkeersproject af zijn om over een jaar of twee ook te denken aan uitbreiding en differentiatie.
  • Bij ons een katholieke school, maar er zitten ook veel kindjes met een andere godsdienst (moslim, …). De kindjes weten dat ook van elkaar, en er wordt heel open over gesproken, ook vanuit de lessen godsdienst. Gelijkenissen in waarden, normen, … staan centraal (wat mooi is). Het blijft natuurlijk wel een katholieke school, dus er wordt – in beperkte mate – ook wel geleerd over Jezus, … maar eigenlijk merk ik dat dit voor mijn oudste kind net positief is. Het maakt het voor hem gemakkelijker om met ‘doodgaan’ om te kunnen. Ik weet het niet meer precies, maar ik denk dat hij een jaar of vier/vijf was toen hij zich echt bewust begon te worden van zijn eigen sterfelijkheid (en die van ons). Het is een gevoelig mannetje en hij kan het er tot op vandaag soms moeilijk mee hebben. Door te leren over Jezus, de hemel, … is hij wat meer gerustgesteld.

Ik had dit als klein kind ook, en ik herinner dat het geloof (en vooral dan het geloof in een leven na de dood) mij ook troost kon bieden. En ja, met ouder worden ben ik geleidelijk aan me meer vragen beginnen stellen en ben ik op een natuurlijke manier geëvolueerd naar iets wat je moeilijk nog gelovig kan noemen, maar toen was ik toch al een klein beetje ouder. Ook toen was het idee van sterfelijkheid nog moeilijk, maar die paar jaartjes verschil in leeftijd maakten wel dat ik er toen meer klaar voor was om het een plaats te geven.

Dus eigenlijk ben ik blij dat het geloof voor hem troost kan bieden (we zouden hier anders veel traantjes zien vloeien). Met het besef van de hardheid die ook bij het leven hoort (sterfelijkheid, ongelijkheid, armoede, …), zal hij nog lang genoeg moeten leven… (over armoede en ongelijkheid is hij zich trouwens wel al vrij bewust, vind ik ook belangrijk, te leren dat niet alles vanzelfsprekend is).
  • Andere zaken (die ik inderdaad belangrijker vind) worden hier al door anderen aangehaald. Differentiatie is er één van (waarbij er zowel gefocust wordt op kinderen die het wat moeilijker hebben als op kinderen die bv. voorop lopen). Dus niet te eng differentiëren. Rekening houden met diversiteit in al zijn vormen (op een voor leerkrachten haalbare manier uiteraard).
  • Jongensintwild, triestig he, dat een school er nog steeds zo over denkt de dag van vandaag. Je zou denken dat die ondertussen toch beter weten... Helaas.
  • Ons dochtertje is na de krokus gestart met school en wat vond ik het een moeilijke keuze.
    Zelf nu twijfel ik nog van tijd tot tijd.

Er zijn 2 scholen in het dorp. GO-onderwijs en een katholieke school. De 2 halfbroers zijn naar de katholieke school geweest. De jongste heeft er vrij goed geaard, voor de oudste was er een groot gebrek aan zorg beleid...

Intussen hoor ik dat het zorgbeleid wel beter is, maar blijft de focus van deze school liggen op de kinderen die uitblinken want dit is goed voor hun 'ranking'. Als je hoort dat een oudercontact in de kleuterklassen gaat over wat je kind nog niet kan, ze werken ook met graadklassen ondertussen, maar er ligt dus veel focus op degene die uitbreiding aankunnen. Ik vrees dat de druk te hoog kan gelegd worden en dit kan leiden tot faalangstige kinderen die reeds op jonge leeftijd onder stress staan. Infrastructuur van de klassen is zeer goed, buiten hebben ze een mooie kleuter speelplaats, maar speelplaats van het lager is niets speciaal (hoeft ook niet) en er is weinig groen. Wel een speelpleintje aan de overkant van school die ook vaak gebruikt wordt. Er is ook weinig aandacht voor ervaringsgericht leren.

Dus hebben we uiteindelijk voor de GO-school gekozen. Heel goed gevoel bij het team en de visie. Werken ook met graadklassen (met uitzondering 1ste leerjaar). Doordat ze met graadklassen werken heeft elke leerkracht zich ook verder toegespitst naar een aantal onderwerpen. Aandacht voor ervaringsgericht leren en ruimte voor inbreng van de kinderen, maar toch wel met duidelijke structuur heb ik de indruk (zullen we wel ondervinden zeker). Daarnaast ook veel aandacht voor de alledaagse vaardigheden zoals koken (keukenruimte beschikbaar voor de kinderen), EHBO, kuisen, naaien waar ze zeker later iets mee zijn. Heel mooie buitenruimtes (grasveld, speelplaats, moestuin, ook bij wilgenhut, buiten leerklasje voor de kleuters, ...) en een geweldige opvangjuf op school! Het grote nadeel dat me erg deed twijfelen waren wel de gebouwen zelf. Ze zijn oud en in niet zo een goede staat en ik zie er ook niet meteen verandering in komen. Inrichting en inkleding is wel dik ok en materiaal dat ze hebben ook (smartbords, ...) maar ja isolatie is toch niet alles. In de winter heb ik niet de indruk dat het echt vochtig is gelukkig, maar ze moeten wel veel stoken om het warm genoeg te krijgen en soms zetten ze extra verwarming, in de zomer echter niet koud te houden en een sauna. Ze zoeken gelukkig alternatieven door buiten in de schaduw te zitten en werken. Maar het deed me dus twijfelen om in te schrijven.

Er was op 15 minuten en 10 minuten met de auto (1 uit de richting en 1 in de richting van mijn werk) ook 2 scholen die onze interesse hadden. Eentje een katholieke school, maar met toch wel een ruimere visie dat me wel aansprak en een goede reputatie had die op weg naar mijn werk lag, een ander een Freinetschool die heel goed gekend is. In de Freinetschool was geen plaats en het was ook praktisch niet haalbaar ook ivm opvang, maar uiteindelijk ook besloten om niet naar de andere school te gaan kijken want ik vind het toch leuker dat ze hier in de buurt op school zitten. Dorpsscholen hier liggen op 1-1,5km en daar kan mijn dochter toch snel ook zelf de verplaatsing maken (ideaal later voor wanneer papa soms van thuis uit werkt) en gewoon ook leuk om samen dit actief te doen. Ook meer vriendjes van de buurt om dan in de wijk enzo mee te spelen denk ik. Hoewel de meeste van de wijk naar de katholieke school gaan. En het ging onze keuze enkel nog moeilijker maken.

We zullen zien of het de goede keuze was. Veel hangt ook af van individuele leerkrachten, er zijn er die heel goed kunnen differentiëren en er zijn er die hier bijna geen aandacht voor hebben. Zo had de oudste van mijn man in het 4de leerjaar een top juf en daar ging het super goed bij, terwijl in het 6de leerjaar hij een aap van een gast had die enkel kon zeggen tja hij kan het niet he meneer, er valt toch niets mee te doen...
  • @Ansel
    ik herken je punt wel om geloof als ruggensteuntje te hebben om dingen te kunnen plaatsen.
    Zo was ik vroeger ook (ondertussen geloof wat kwijt en dat maakt het idd wel moeilijker om dingen te vatten en te plaatsen - zelfs op mijn ouderdom) Dus in dat opzicht kan ik echt ook achter een katholieke school staan mits ze idd nadruk leggen op de waarden binnen een godsdienst en niet alleen Jezus en Maria aan bod komen. Maar dat weet ik dus nog niet... Zal ook pas in lagere school echt duidelijk worden denk ik.

Ze is ingeschreven in een katholieke school. In september gaan we nog kijken naar een GO school (die er heel gammel uitziet- oude gebouwen) en nog naar een Freinet School (beide beetje uit de richting). Eventueel ons op een reserve lijst laten plaatsen just in case...

• @drooms "blij" te lezen dat nog iemand zo een moeilijke keuze vindt. Heb je het karakter van je dochter ook in afweging genomen bij de keuze van de school ? Manier van aanpak en wat best bij haar past ? Hoe ben je op dat vlak er mee om gegaan?

Op een school vind ik het ook heel belangrijk dat iedereen , elk kind, zijn unieke individu mag zijn en dus indien nodig de juiste begeleiding krijgt.
    Ik zou het vreselijk vinden moesten ze alleen focussen op de "goeie " , de "uitblinkers" ...
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld