Welke kleuterschool kiezen?

• Welke kleuterschool kiezen?

Hoi iedereen

onze dochter gaat vanaf volgend jaar naar de kleuterschool (na Pasen) maar er wordt ons aangeraden haar nu al in te schrijven.
    Nu vroeg ik me af op welke basis jullie een school kiezen ?
    Welke factoren spelen een rol?

Hoe snel hadden jullie door bij je kind of hij/zij net een kindje was/is dat heel veel structuur nodig heeft of mss iemand is dat floreert onder veel vrijheid ? (kwestie van freinet of steiner of leefschool te kiezen versus het "gewone" onderwijs)
    Speelt het voor jullie een rol of het vrije school is qua religie of net niet of maakt het niet uit ?
    Wat is doorslaggevend ? Afstand, opvang, ... ??

Ik vind het zooo verschrikkelijk moeilijk !
  • Wij hebben gekozen voor een leefschool.omdat onze dochter zeer gevoelig is. Ze pakken het toch net iets losser aan. En dat werkt goed. Ze besteden heel veel aandacht aan de natuur en doen vaak schooluitstappen hierom. Wel zal haar middelbaar katholiek zijn.. Ik vind dat een kind een kind mag zijn. Maar eens tiener hebben ze toch echt meer nood aan discipline. Ook zijn de meeste goede scholen de katholieke. Toch hier in de buurt. Ons leefschool heeft geen middelbaar en telt van de instapklas tot 6e leerjaar 145 lln. En dit voor een stadsschool. Ze houden zich bewust klein en dat is een voordeel. In verhouding zitten er 25'andere'/75 'oorspronkelijke' Belgen. Dat vind ik een goede verhouding. Ook heeft die 25% verschillende achtergronden.. Zo leert ze al dat niet iedereen gelijke afkomst heeft. De andere kleuterschool hier is voornamelijk blank. En in een samenleving waar wij naartoe gaan.. Vind ik toch dat ze met iedereen moet leren omgaan. En dit al een goede voorbereiding is.
  • ja in dat opzicht ben ik ook PRO leefschool wink.gif maar de leefschool bij ons in de buurt heeft geen "niet echte blanke Belgen" (klinkt niet echt correct) of toch maar heel miniem.

Hoe snel wist je dat je dochter heel gevoelig is ? een vriendin van me zegt dat mijn dochter ook heel gevoelig is maar ik kan er mijn vinger niet opleggen.
    Aan wat heb je dat gemerkt onder de twee jaar dat ze gevoelig is ?
  • Ja ik wist het vrij snel. Als baby huilde ze snel en veel. Ze geraakt snel overstuur voor ietc wat zinloos lijkt. Maar ze is wel slim. Bij mensen die ze kent zal ze alles tonen wat ze kent... Bij anderen klapt ze toe en kan ze niks..op school leeft ze zicht echt uit smile.gif
  • Ojo heel persoonlijk zou ik mijn kind niet in een school steken met alleen niet blanke zeg maar. Tot 50/50 vind ik het wel oké maar anders krijg je ook snel racisme naar uw kind toe. Vind ik he.
  • ik zou liefst hebben dat er naast de typische Belgische cultuur ook wat andere culturen te vinden zijn op school. Maar idd niet in de meerderheid.
    Maar wij wonen heel landelijk en er wonen echt nog heel weinig niet blanke mensen bij ons in de buurt.
  • ik denk dat ik een dochter heb die snel gefrustreerd geraakt.
    Ze probeert iets, dat lukt niet, en ze geraakt gefrustreerd en kan geen andere weg vinden om het mss ook op te lossen. Krijgt ze het niet opgelost op haar eerste manier dan gaat ze gewoon iets anders doen. Ze is geen zoekertje naar andere mogelijkheden.
    Als je er boos op bent, heeft ze wat tijd nodig om het terug te vergeten.
    Ze is heel sociaal toe naar andere mensen en gaat ook dichtbij en kijkt maar als ze ze niet kent kan ze ook staan en staan en kijken en kijken ... en dan moet ik ze uit haar 'trance' halen.

Ze kan ook echt huilen zoals je zegt om 'lichte' issues maar dan denk ik weer dat het de peuterpuberteit is...
  • Die trance herken ik. Ik moet ze echt soms even eruit halen en aansporen. Maar dat heeft ze enkel in een vreemde omgeving. Als ze kindjes kent is ze zelf eerder uitbundig:)
  • Zucht, 'de meeste goede scholen zijn katholieke scholen'.

Wat een achterhaalde gedachte! thumbdown.gif

Wij hebben voor het middelbaar zowel katholieke als niet-katholieke scholen in de buurt bezocht, hebben gesproken met leerlingen van beide netten én met hun ouders en hebben de doorlichtingsverslagen van de scholen gelezen op de site van het ministerie. De niet-katholieke school kwam er véél beter uit dan de 2 katholieke scholen in de buurt (ook al denken deze wel dat ze de 'elite' zijn).
    Zowel ons gevoel bij de infoavonden en opendeurdagen, als wat de ouders en leerlingen zeiden waarmee we gesproken hebben, als wat er in de doorlichtingsverslagen stond, wees voor ons héél duidelijk in één richting en dat was zeker niet naar de katholieke scholen.
    We, zowel kinderen als wijzelf als ouders, zijn nog altijd heel blij met onze keuze.
    Het wordt hoog tijd dat mensen eens beseffen dat de overmacht van het katholieke bastion reeds lang verleden tijd is!

Voor de lagere school hadden we de keuze tussen gemeenteschool, GO! en vrije school.
    Daarvoor hebben we ook weer met buren gesproken die kinderen hadden in één van de scholen en natuurlijk schoolfeesten bezocht. Gemeenteschool en GO! kwamen er het beste uit. Katholieke school kwam er veel minder goed uit, vooral omdat we hoorden van ouders dat het er nogal héél katholiek aan toe gaat in die school. Vanaf de peuterklas moeten de kinderen daar verplicht elke dag minstens een half uur in de 'Jezus-hoek' spelen, gebedjes leren, bijbels op kleuterformaat,... Dat was écht niet ons ding.
    GO! was iets verder weg en zat op dat moment nog in heel oude gebouwen, dus hebben we toen voor de gemeenteschool gekozen.
    Ook daar zijn we altijd heel tevreden van geweest.

Ik zou zeggen, ga de verschillende scholen bezoeken en praat met ouders, en eventueel leerlingen, en kies de school waar jullie het beste gevoel bij hebben. Het net is daarbij van ondergeschikt belang. Een school is niet goed of slecht omwille van het net, een school staat of valt met de directie en het personeel.

Hopelijk heb je wel nog plaats nu in de school van voorkeur. Bij ons in de buurt is het via een online inschrijvingssysteem en zijn alle plaatsen volzet voor volgend jaar in de peuterklas. Maar dat is natuurlijk niet overal zo, dat is regiogebonden.
  • Wij hadden ook de keuze tussen een paar schooltjes in onze buurt. Ik ben er uiteindelijk 2 gaan bezoeken. Een katholieke grotere school, en dan een kleiner schooltje van het GO, wat tussen klassiek en methode- onderwijs in. Waar ik me in de katholieke school al snel als een nummer behandeld voelde, voelden we ons heel welkom in het kleine schooltje. De directeur mailde me onmiddellijk terug en gaf ons persoonlijk een rondleiding. Het is ook een klein schooltje, werkt met graadsklasjes, met max 24 kindjes per klas (dus 12 kindjes per jaar). Niet op voorhand mijn eerste keuze, maar we waren zo verkocht aan de charme van de school, dat we het onmiddellijk zagen zitten. Bij inschrijving hoorde ik ook van alle mama's die naast me zaten, dat ze ook dichtbij school wonen, wat ik ook heel fijn vind, dat zijn vriendjes in de buurt wonen.

Mijn tips dus: ga gewoon eens kijken naar de schooltjes, maak een afspraak, en volg je gevoel! In een kleuterschooltje lijkt het me nog altijd het belangrijkste dat de kindjes zich goed voelen bij hun juf en in hun klasje.
  • Ik zou bij de keuze van freinet wel opletten dat het ook echt freinet is, en niet meer in naam zo is. Ook hier heb je fantastische scholen en echt slechte scholen: we gaan uit van het kind, maar het waren altijd de interesses van dezelfde kinderen, bijvoorbeeld.
    Freinet is heel goed, maar kies niet voor een school, enkel omdat het freinet is, of ze zeggen dat ze freinet zijn. Ook hier met een kritisch ook naar blijven kijken.

Hier zijn de drie kindeen uiteindelijk toch in een katholieke school beland, en die was inderdaad wel opmerkelijk beter dan de school waarvan ze kwamen... Maar dat lag aan de school, niet aan het net. Wat ik vooral merkte, was dat de zorg nooit naar niet-indicatorleerlingen ging. Ze zagen dat het met 1 kind emotioneel niet goed ging, maar niets gebeurde er om dat kind te helpen buiten 'gij zijt raar, later op de werkvloer gaat ge ook gepest worden'
  • Wij kozen ook voor een katholieke school, niet omdat die katholiek is maar wel omdat:
    - er heel veel groen is, zelfs een paar diertjes, groot grasplein, bosjes rond de school, ...
    - de school dichtbij is, 5 minuten fietsen
    - de kindjes verschillende afkomsten hebben, een realistische mix (dus 50 - 50, zoals het in onze stad gewoon is)
    - het pedagogisch project ons aanspreekt. Uiteraard moet je chance hebben met de lkr ook, maar het algemene idee dat er heerst, daar staan we achter

Er zijn nog veel andere scholen binnen fietsafstand hier maar die kozen we niet: te veel beton en te weinig groen, of te witte / zwarte school, ...
  • We gaan idd verschillende scholen bezoeken. We hebben nu alleen de katholieke school nog maar bezocht waar ik het benauwd kreeg maar mijn man helemaal niet. Hij ziet vooral de gemakkelijke praktische kant in van de zaak. Dichtbij huis, dichtbij creche (die ook gelinkt is aan de school of toch samenwerkt en dus ook kindjes gaat ophalen om smiddags te slapen en de voor- en naschoolse opvang regelt).
    Binnenkort gaan we langs op een leefschool (GO!) en is iets verder van huis (niet echt op de weg voor naar het werk te rijden maar ook niet onoverkomelijk). De manier van werken naar wat ik lees op internet spreekt me veel meer aan maar mijn man dan weer niet.
    Ik zou ook graag van job veranderen en richting Herentals gaan werken waar er dan ook een Freinet school is dus die wil ook gaan bezoeken. Daar is heel veel groen en een grotere school.
    ons katholiek schooltje achter onze hoek is ook echt klein en dat bevangt mij.

Ik heb ook wel een beetje bang dat ik ga kiezen vanuit mijn gevoel en niet vanuit wat het best past bij mijn dochter.
    Ik kan niet opmaken of ze iemand is die veel nood heeft aan structuur of net meer vrijheid nodig heeft.
    Misschien laat ik ze nu te vrij (ik heb geen vast slaapuur voor avond of middagdutje - ze gaat slapen als ze moe is omdat ze anders ligt te krijsen en dat haalt niet uit om ze te laten liggen want ze valt toch niet in slaap - ze mag van mij 's ochtends haar pap en haar boke voor de tv eten en niet persé in de eetstoel puur omdat ik dat gezellig vind en omdat ze dan stillekes blijft zitten en ik dus geweldig hard kan voortdoen smile.gif ... zo'n dingen)
    ik merk dat ze heel gefrustreerd kan geraken. Als ze iets niet mag of stout is, dan geef ik haar kansen om op te houden maar als ze het nog doet nadat ik NEEN heb gezegd dan krijgt ze een time out. Maar als ik ze dan vastneem bijt ze mij echt KEI hard. Gisteren haalde ik ze uit bed en merkte ik dat ze zichzelf ook gebeten had...

Ik wil een school die bij mijn dochter past en niet bij mij.
    Ik vind het echt moeilijk.
  • nu kan je in de leefscholen ook niet voor de tv eten, ook daar zijn regels die in een groep ook gewoon onontbeerlijk zijn.
    Kindjes passen zich daar ook gewoon heel snel aan, als het moet.
    Ik merk bij de oudste dat afstand er wel toe doet. Het is voor kinderen ook altijd toffer als er ook kinderen uit de buurt naar de school gaan, maar ik kreeg niet de indruk dat de leefschool zo ver uit de buurt ligt dat de kans nihil is dat er buurtkindjes naartoe gaan, ik denk dat je daar dus ook niet recht rekening mee moet houden.

En wat als je achteraf de verkeerde school hebt gekozen? Hoe moeilijk is het dan om van school te veranderen? Wij hebben dat ook moeten doen, omdat we naar ons gevoel toch niet de juiste school hadden gekozen. In de stad ligt dat wat moeilijker, omdat je natuurlijk niet zomaar ergens anders plaats vindt.
  • Ik denk dat je dat intuïtief wel zal aanvoelen welk schooltje het best bij je kind past, dat was bij ons toch zo.
    Bij de kleuterschool kunnen ze er zelf nog niet veel van zeggen natuurlijk, maar nu bij het middelbaar hadden wij een duidelijke voorkeur, niet enkel voor onszelf, maar ook naar welke school het best bij hen zou passen, en uit de opendeurdagen en infoavonden kwamen zij tot dezelfde conclusie, zonder dat wij gezegd hadden wat onze voorkeur was.
    Je kent je kind beter dan je denkt hierin hoor wink.gif

Een school verder weg zou ik persoonlijk niet doen, om twee redenen: je wil daar nu wel gaan werken, maar wie zegt dat je daar dan 9 à 10 jaar blijft werken. Als je ander werk moet zoeken, zit je dan vast aan Herentals, want je moet je kindje daar elke dag afzetten en oppikken. Een schooltje dichter bij huis kan je kindje misschien vanaf het 4e leerjaar of zo alleen naar huis (dat was bij onze school zowat de leeftijd dat de kinderen alleen begonnen te komen). En ook voor vriendjes: als je een school in de eigen gemeente hebt, wonen de vriendjes dichtbij. Dat vond ik toch ook een belangrijk criterium.
    Dus tenzij er echt geen goede scholen in de buurt zijn, zou ik eerder opteren voor een school in de eigen gemeente.
  • bedankt iedereen voor de tips !

thumbup.gif
  • @jongensintwild
    De leefschool ligt niet KEI ver weg neen. Tien minuten met de auto. De kans dat er buurtkindjes ook gaan kan ik niet goed inschatten. Ik denk dat wel meer mensen die ver wonen hun kindjes naar die school brengen net omdat het toch wat "specifieker" is dan een schooltje dat gewoon dicht bij de deur is.
    Zijn de buurtkindjes ook niet pas van belang als ze er zelf met hun fiets naartoe kunnen?
    Als ze nog klein zijn moeten ze toch gebracht en gehaald worden dus dan is 10 minuten niet erg.

Van school veranderen lijkt me bij ons ook niet zo heel moeilijk. We wonen echt op het platteland. Stel dat ze toch start bij ons in de buurt en ik wil ze nog laten wijzigen van school naar de GO school dan kan je online volgen hoeveel plaatsen er nog zijn.

Zou je ook niet snel merken of je kind al dan niet gelukkig is op school ?

@ano idd veranderen van werk zou ik in eerste instantie doen voor mezelf. Richting Herentals gaan werken is nog verder weg van de GO school dan dat ik nu zou moeten omrijden dus in dat opzicht is die GO school dan eigenlijk geen oplossing meer (tenzij mijn man ze altijd kan wegbrengen maar daar vrees ik voor )
  • Klinkt mss heel simpel maar volgens mijn weet je pas of je de juiste keuze maakte, eens uw kind ook echt naar school gaat.
    Vooraf gaat het zoals je zelf zegt over uw eigen gevoel.
    Maar het is uiteindelijk toch uw kind die haar plekje moet vinden binnen een groep en school.
    Als je dan een school vind, die toch wel dichtbij huis is en werk is en toch wel een heel groot voordeel bied : opvang gerelateerd dan. Zou die voor mij al een dikke streep voor hebben.

Onze kinderen gaan bijvoorbeeld niet in eigen dorp naar school.
    10 min met de auto.
    Nu ze 10 en 9 worden, vind ik dat wel een nadeel.
    Ze komen op de leeftijd dat ze zonder probleem te voet hadden kunnen komen (school in eigen dorp is echt super dichtbij)
    Vriendjes hebben ze dan weer voldoende uit de omgeving.
    Veranderen van school vind ik dan weer een moeilijke.
    Dat doe je natuurlijk niet zomaar en vanaf een bepaalde leeftijd ook niet meer in mijn ogen (tenzij het voor uw kind echt beter is).

Uiteindelijk word er zoveel bepaald door de leerkracht zelf.
    Onze oudste had al 4 jaar geluk.
    Onze middelste heeft dit jaar wat pech en vind het dus ook geweldig dat het jaar bijna voorbij is.

2 keer aangepast. Laatste keer door Neuzeke op 17/06/2019 13:53
  • Waar woon je nu dan? Ver weg van Herentals? Want daar heb je toch meerdere scholen denk ik? Zowel GO! als katholiek als methode?
    Of ligt het schooltje tussen waar je woont en Herentals in?
  • Wij wonen tussen Heist op den Berg en Herentals. Geloof me daar is niets smile.gif In elk mini dorp ertussen 1 katholieke school bigsmile.gif
    Naar herentals rijden is toch een 20 minuten (iets minder mss) naar Heist is een 10 tal minuten als het verkeer meezit...

@Neuzeke ja idd ik denk ook pas echt goed te weten of ze naar de juiste school gaat voor haar eens ze er gaat.
    De begeleiding in de creche denken wel dat ze overal goed zou functioneren, in eentje met veel vrijheid of eentje die strikter is.
    Mss moeten we dan toch maar primeren op gemakkelijkheid.

Er werd ook voorgesteld om ze gewoon in twee scholen in te schrijven en ineens als ze 2 jaar en een beetje gaat zijn en je meer duidelijkheid hebt in haar karakter dat ik dan ook zou weten wat best is voor haar. Niet zo proper natuurlijk van aanpak maar dan heb ik nu geen druk om echt de knoop door te hakken.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld