Naar school!

• Naar school!

Dag mama's

Onze kleine meid zal in november voor het eerst naar school gaan. Ik denk echt wel dat ze er klaar voor is en plezier zal hebben in de nieuwe uitdagingen. Ze kan heerlijk prullen met dingen en langere tijd met iets spelen. Momenteel speelt ze echt veel rollenspellen en ook kleuren en "schrijven" doet ze veel en graag.
    Maar dan de praktische kant... Hoewel ze denk ik wel klaar is heeft ze echt haar slaap nog nodig. Ze slaapt nog 2 tot 3 uur in de namiddag. De eerste week van haar school heb ik verlof voorzien maar we zijn niet in de mogelijkheid om te starten met halve dagen school. Daarenboven is ze niet droog. Ze kan het wel, heeft al pipi en kaka gedaan op het potje maar doet het enkel als zij wil. Gezien ik wat bang ben om er een veel druk op te leggen laat ik het zo. Hoewel school echt dichtbij komt.... Momenteel wil ze echt helemaal niet dus ja wat kan ik doen?

Verder ben ik zelf best nerveus. Ik ben vanalles aan het overdenken, bvb welke kleren doe je ze aan? Wsl best iets wat ze makkelijk zelf omhooggevallen en omlaag kunnen trekken, dus geen jeanskes? En schoenen, ook die ze zelf aan en uit kunnen?

Sorry voor de lange pist en de vele vragen... 😊

Een erg zenuwachtige mama
  • Is er mogelijkheid om te slapen op school? Of kan je haar 's avonds vroeger in bed leggen? Onze kinderen moesten in de crèche verplicht een dut doen 's middags, met als resultaat dat ze 's avonds pas tegen half 10 in bed lagen omdat ze niet eerder moe waren. Vanaf de eerste dag school was dit om 7 uur bed in en na een week waren ze helemaal gewend aan het nieuwe ritme van 's middags niet slapen en 's avonds vroeger in bed.
    Mogen ze naar school komen als ze niet zindelijk zijn? Ik weet dat de school het niet kan verplichten om ze thuis te houden, maar veel scholen hebben het toch liever niet. Misschien moet je beginnen met haar op vaste momenten op het potje te zetten? Dus voor en na elke dut en voor en na elke maaltijd. Maak er een leuk momentje van met een boekje of zo. Doen ze dat op de crèche trouwens niet standaard bij jullie met kindjes die bijna naar school gaan? Bij ons was dat wel zo.
    Qua aankleden inderdaad kledij die ze makkelijk zelf naar boven en naar beneden kan doen. Bij ons op school vragen ze ook schoenen zonder veters, enkel met rits of klittenband.
  • Mijn zoontje start ook in november. Hoe ik het ga aanpakken:
    -dutjes: we gaan aan de crèche vragen om het dutje de laatste maand te beperken tot 1uur, want hij gaat waarsch ook meteen hele dagen naar school
    -kleren: mijn dochter had jeanskes met een rekker ipv rits en knoop, en rokjes en kleedjes gaan ook. Nu mijn zoontje heeft eigenlijk vooral broeken met knoop, maar hij trekt ze al heel de zomer met knoop toe naar beneden, dat zal op school dan ook wel lukken. En bij de kleintjes helpt de juf ook.
    -schoenen: die houden ze heel de dag aan, dus maakt toch niet uit welke schoenen? Heeft de school niks over gezegd bij ons, en mijn dochter heeft al zowel veters (dubbele knoop) als velcro aangehad.

Wel overal de naam in zetten, zeker bij jas, sjaal, muts enz. Beter geen handschoenen met vingers, enkel wantjes.

Het zal wel los lopen hoor, die kleintjes passen zich snel aan smile.gif
  • @Tweety, de schoenen zonder veters zijn vooral voor wanneer ze turnen of zwemmen hebben (zwemmen is vanaf 2e kk bij ons), zodat ze zelf hun schoenen aan en uit kunnen doen. En natuurlijk is het ook minder werk voor de juf als ze niet constant veters terug moet vast doen die in de loop van de dag los gegaan zijn. Als je zo 20 kleuters hebt met veters, zal er wel geregeld eentje los gaan of losgepeuterd worden.
  • Bedankt voor de reacties!

Ivm het potje of wc ze heeft beide al gedaan, is het echt als zij neen zegt nee... Ik heb al beloningen, boekjes en filmpjes geprobeerd... Het boeit haar allemaal maar even. Dus ja die vaste momenten lukken alleen maar als ze wil zitten natuurlijk. En als ik haar gewoon in haar onderbroek laat lopen zegt ze enkel, oei plast... En doet voort met wat ze bezig is 🙄. Ze gaat nu naar een onthaalmoeder die ook het potje heeft staan en aanbied. Maar daar wil ze ook niet. Deze zegt me dat ze eens op school snel zal volgen omdat ze dan in groep gaan en ze het wel kan, omdat ze het al een tijd gedaan heeft.
    Iedereen in mijn nabije omgeving raadt mij aan haar te laten starten en haar niet thuis te houden omwille van het niet droog zijn. Vandaar de twijfel.

Voor het slapen zou ze er iets vroeger in kunnen maar ze slaapt nu ook al rond half 8-8u...

Bedankt voor de tip van je jeans met rekker. Dat is zeker een optie. Rokjes en kleedjes moet in deze periode in combi met kousenbroek wat ze ook niet zelf kan...

Maar iedereen zegt me, ze passen zich zo snel aan, dus aan mijn om dat ook te doen! Wat gaat het zo snel! Ik heb er idd wel wat moeite mee!

Aangepast door Jesske op 14/09/2017 13:22
  • Onze dochter is op 1 september gestart! Ik had er ook veel stress voor maar uiteindelijk is dat allemaal heel vlotjes gelopen. Ze kan op school wel nog een uurtje slapen 's middags en zo lukt het perfect om meteen een hele dag te gaan. In augustus was er hier ook een serieuze dip qua potjestraining. We hadden haar op vakantie terug pamperbroekjes aangedaan voor ons eigen gemak, en plots deed madame alles weer in de pamper. Maar toch is alles nog in orde gekomen tegen 1 september. Ze geeft zelf nog steeds niet goed aan wanneer ze pipi of kaka moet doen, maar in het instapklasje gaan ze echt met z'n allen op vaste tijdstippen en dat werkt blijkbaar wel voor haar. Als je dochter echt weigert om op het potje te gaan, zou ik de start misschien ook nog even uitstellen. Maar 't is nog meer dan een maand, dat kan allemaal nog goed komen tegen dan smile.gif
  • Naar school

Onze kleine is ook op 1 september gestart.
    In de crèche deed hij ook nog een dutje en zoals bij jou weigerde hij op het potje te gaan...

Voor de dutjes hebben wij het zo opgelost:
    Maandag en donderdag doet hij een dutje op school
    Dinsdag geen dutje
    Woensdag gaat mijn ma en mijn schoonpa afwisselend hem gaan halen en doet hij een lang dutje
    Vrijdag is school om 15u gedaan. Ik werk dan thuis, ga hem halen en in bed leggen. Hij slaapt dan een tweetal uur.
    Hij gaat elke avond slapen tss 19u en 19u30 en we maken hem wakker om 7u

Voor zindelijkheid: juffrouw verwittigd. Eerste dag 3 accidentjes maar sindsdien ongeveer 1 accidentje per week. Hij geeft het zelf nog niet aan maar plast mee als ze allemaal naar toilet gaan. Ik was zo zenuwachtig daarvoor maar is goed meegevallen. Als mama maken we ons toch altijd zorgen he.
  • Bedankt voor je reactie @julie ! Ik las laatst nog een artikel over het later zindelijk worden van peuters en dat 80% nog niet droog is als ze starten op school... voelde ik me ineens minder alleen. Maar hoe je het draait of keert word je daar als ouder toch nog op afgerekend hé? Hoe dikwijls ik al niet gehoord heb haar thuis te houden terwijl ze echt klaar is voor de rest hé!
    Wat leuk dat het bij jullie dan vlot gaat! Als ik het goed begrijp draagt hij ook geen pamper meer dan naar school? Wat moedig! Hier is madam me al 2u olie voor ze naar school moet dus ik zou nogal een kleerkast moeten mee geven...

De dutjes gaan we zien, mss dat rusten op school idd ook een optie is. Mijn man gaat thuis blijven op woensdag dus dan kan ze een lange dut doen! Verder is het vooral mezelf schuldig voelen hé? De inschrijvingen voor de voor- en naschoolse opvang, ik kon wel janken, van 7u tot 17u... 😢.
    Gelukkig woensdag papa dag er tussen!

Het wil allemaal wat zeggen die groter wordende kleintjes 😍
  • Hier is ons kleine meid in september gestart. Dus snap je volledig!
    Onze meid was al droog maar had geregeld ongelukjes. Hoe wij het hebben aangepakt is in haar blote poep laten rondlopen dan voelt ze het lopen...
    En een stickersysteem. Wij hebben hier een blad van bumba hangen. Na 10 x flink op het potje te gaan ( 10 stickers ), mag ze een hrote bumba plakken. Helpt hier wel.
    Mee in school gestart geen accidentjes niet meer.
    Bij ons op school dat ze nog een pamper moesten dragen vragen ze hier voor oefenbroekjes aan te doen.

Onze dochter sliep ook nog veel maar vond school de eerste dag super leuk, dat ze zelf met heel dagen wou.
    Hoelang slaapt ze snacht?
  • @lieveke ze gaat slapen tegen half 8 en ik moet haar wekken om half 7. In het weekend slaapt ze vlot het klokje rond en ook nog in de namiddag.
    Hier voor het oefenen op het potje / wc ook al vanalles geprobeerd. Zondag nog de hele dag in een onderbroekje laten lopen maar als ze dan plast doet ze het gewoon waar ze staat, kaka ook. Ze heeft het een tijdje geleden beter gedaan, als ze het dan voelde komen stopte ze en plaste ze verder op het potje. Maar nu niet meer. Iedereen zegt ook nu even te onderbreken omdat het op deze manier geen zin heeft... vind het echt lastig.
    Ga ook maar zien wat ze op school zeggen...

Bedankt voor je reactie!
  • Jeske. Samen toch nog richting het potje lopen als je ziet dat ze bezig is metp pipi of kaka doen.
    En het beetje dat er dan nog in het potje is extra prijzen.
    Bij het ter plaatste pipi en kaka staan doen, is zou ik niet te veel zeggen. Niet van oei wat nu of komaan naar het potje.
    Gewoon opkuisen en gedaan.
    Geen aandacht aan geven en als het wel lukt of ze gaan spelend op het potje zitten goed prijzen.
  • @neuzeke ja dat doen we steeds hoor! Ik zeg dan enkel oh daar komt pipi we gaan snel even naar het potje... soms komt er nog iets uit dan of soms gaat ze stampvoetend in haar plasje staan dat ze niet naar Het potje wil. Als ze het dan doet dan prijs ik haar de hemel in, mag ze een stickerboek plakken, soms wat rozijntjes eten! Zingen we een liedje,... niets van dat alles moeite haar meer dan een paar keer ...

Als ik dan aan het oppoetsen ben vindt ze dat wel fascinerend en vraagt ze mag ik helpen of kijken wat dan ook mag. Heb gewoon het gevoel dat ze momenteel met heel andere dingen bezig is dan met het potje. Het zal ook wel komen hoor Maar wsl niet meer voor ze naar school mag...
  • Het is altijd wat zoeken en ik kijk nu naar hoe het bij ons destijds was natuurlijk. Maar samen oppoetsen en laten kijken zou voor 1 van onze kinderen een totaal verkeerd signaal geweest zijn. Die zou nog bewust staan plassen hebben om samen te kunnen opkuisen 😄😃.
    Uiteindelijk he je nog een maand ook e.
  • Hoi,

Onze eerste was op 2 jr er duidelijk klaar voor. Ze ging allang op het potje. Ik wou graag zelf de zindelijkheidstraining doen en in de zomervakantie was ze 2 en na 2 pipis in de broek was ze zindelijk, ze had het dus direct door.
    Dan kwam ons zoontje..hij moest in sept afgelopen jaar naar school. hij deed niks op het potje, geen interesse. Geprobeert in de paasvakantie, geen succes. Dan in de zomervakantie geprobeert, shortje aan en naar buiten wink.gif 8 dagen lang het ene na het andere ongelukje. 8 dagen lang heb ik zonder er iets van te maken zo'n 8 broekjes per dag verwisseld. Hij was niet gefrustreerd en ik ook niet. Potje stond buiten, ik ben extra veel bij hem.gebleven. maar het leek dus nergens op. En dan ineens, op dag 9, had hij het door. Dan was hij zindelijk.
    Ieder kind is anders😊
  • Hoi dames !

Jayden is vorige week 2 jaar geworden. Ik vroeg mij af van wanneer jullie zijn begonnen ?
    Jayden gaat altijd in een hoekje staan als hij pipi moet doen of hij gaat zo ongemakkelijk rechtstaan. Dus ik denk dat hij er wel klaar voor is. Alleen heb ik pas vakantie eind december. En in een weekend krijg ik het hem niet geleerd volgens mij. Iemand tips ?
    Ik zet hem voor het bad altijd al op het potje en na het bad. Dan blijft hij wel geteld 1 seconde zitten bigsmile.gif Of zegt hij nee en loopt in zen blootje verder smile.gif
  • @Reeses 2 jaar is vroeg maar zoals hierboven al gemeld kan het. Ons meisje had ook snel interesse in het potje maar nu lopen we al een aantal maanden met dat potje en proberen en ongelukjes... Ik denk dat wat je doet goed is, potje in de buurt en leren kennen. Als je herkend als hij plast zou je hem er dan op moeten zetten! Hier een ontzettend trotse meid die eerste keren maar ze verloor haar interesse snel en lijken nu helemaal terug bij af... 😔
  • @Jesske Nog veel succes ! Ik denk ook , eens alle kindjes in het school op het toilette gaan ,dat jou kleine meid dat ook gaat doen !
  • @Jesske hoe is het in school met de meid?

@Reeses wijzelf waren er al heel vroeg met gestart namelijk 19 maanden was zei.
    Dit ook omdat ze pipi deed altijd bleef staan en gecontroleerd duwde.
    Elke keer voor het verwisselen ff op het potje.
    Al was het maar een minuutje, werd ze beloond met een luide bravo.
    Zo ging ze vanzelf op het potje. Toen er pipi in lag, deden we ook bravo, ff zot doen, en mocht ze een stickertje plakken.
    Toen ze 22 maand was, was ze volledig droog. (Wel heel snel)
    Ik zou er pas mee beginnen als je echt ziet dat hy er klaar voor is.. 😊
  • @Lieveke het gaat heel goed! De eerste week stonden we er echt van te kijken. Geen traan gelaten en heel veel plezier! De 2de week een dipje, vanaf dan ook naar de opvang en deed ze dutjes in de klas en ook 's nachts meer wakker, waarschijnlijk bezig met alles te verwerken. Wc gaat wel. Beetje een terugval, thuis kan volledig zonder pamper maar op school met pamperbroek is ons madam soms lekker lui of wil ze haar spel niet onderbreken... Maar nu gaat het heel goed! Vooral de opvang gaat ze super graag! Heel veel zorgen gemaakt voor niets maar beter zo! 😁
  • Ons zoontje is dit jaar in maart gestart in het instapklasje. Hij kon 'gelukkig' wel zonder pamper naar school. Dacht ook eerst dat het niet echt zou lukken. Gezien er de maanden voordien niet echt vooruitgang was qua potjestraining. Maar dan ineens, op een week tijd kon hij het. Nadien heeft hij de lijn zeer snel doorgetrokken. En kon hij snachts ook zonder pamper. Daarnaast was hij ook een kindje die nood had aan een lang middagdutje. In het instapklasje konden ze zonder problemen een dik uurtje slapen. Dat was voor hem voldoende. Vanaf dit schooljaar zit hij in het eerst kleuterklasje en is dit jammer genoeg niet meer mogelijk. Bij gevolg viel hij snel na schooltijd in slaap, waardoor hij niet wou eten enzo.. Intussen zijn we erin geslaagd om hem beetje bij beetje langer wakker te houden. Bij ons lukte dat door hem te betrekken bij het maken van het avondeten. Nu gaat hij rond 19.30 naar bed en slaapt door tot +-7u. Op woensdag doet hij wel een lang dutje, als we hem laten doen van 13.30 tot 17u. Maar maak hem nu vroeger wakker. Ander krijgen we hem niet om 19.30 naar bed.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld