Kinderpsycholoog regio Brugge gezocht

• Kinderpsycholoog regio Brugge gezocht

We zijn op zoek naar een goeie kinderpsycholoog/coach regio Brugge.
    Wie zouden jullie aanraden?
    We hebben een groot vermoeden dat ons zoontje van 5,5 jaar hooggevoelig en strong-willed is.
    We gingen rond zijn 3 jaar al verschillende keren op consultatie maar dat bracht weinig op.
    Bedankt voor de tips.
  • haha, de nieuwe namen die mensen geven aan moeilijke kinderen smile.gif
  • Trek je vooral niets aan van de opmerking hierboven. Het is al een hele stap om in te zien dat je kind hulp nodig heeft en je wilt alleen het allerbeste. Ons kind kampte met gelijkaardige "problemen" en is hiervoor heel goed begeleid geweest door psychologe Ann-Sofie De Mey. Zij werkt in praktijk Cadans in Izegem en in Oppad in Bellem. Zij kleeft evenwel geen etiketjes, gaat niet graven, maar reikt je kind en de ouders trucjes en hulpmiddelen waar het kan blijven naar teruggrijpen, en dit op een zeer kind- en gezinsvriendelijke manier. Veel moed en succes!
  • Ik denk dat leentje vooral lacht met de termen die gebruikt worden.
    Niet zo zeer met het feit dat de opstarter hulp zoekt.

• Idd, Neuzeke. Hulp zoeken ben ik voor, helemaal. Maar sorry, je kind strong-willed noemen... dan lig ik dubbel van het lachen, echt waar. Zijn er echt psychologen met echte diploma's die dit soort termen gebruiken? Daar zou ik al zeker en vast niet gaan. Dat zijn de nieuwetijdskinderen of Indigokinderen van 10 jaar geleden zeker? In ieder geval, het ligt niet aan het kind of de opvoeding dat het vervelend is. Nee, hij is strong willed? hilarisch toch.

• maakt de term 'strong willed' het dan allemaal wat mooier en romantischer?
  • Idd, Neuzeke. Hulp zoeken ben ik voor, helemaal. Maar sorry, je kind strong-willed noemen... dan lig ik dubbel van het lachen, echt waar. Zijn er echt psychologen met echte diploma's die dit soort termen gebruiken? Daar zou ik al zeker en vast niet gaan. Dat zijn de nieuwetijdskinderen of Indigokinderen van 10 jaar geleden zeker? In ieder geval, het ligt niet aan het kind of de opvoeding dat het vervelend is. Nee, hij is strong willed? hilarisch toch.Leentje @ Vandaag 12:06

psychologen mogen geen diagnoses stellen, dus ook geen etitketjes, maar dit soort zweverige termen zijn natuurlijk ook wel etiketjes
  • aangezien " strong- willed" geen diagnose is die een psychiater zou stellen, kan een psycholoog natuurlijk zeggen wat ze willen, een diagnose is het toch niet. als ouders maar betalen zeker, of als je maar zegt wat de mensen willen horen?

• Dat doet me zo hard denken aan vroeger: toen wij voor onze oudste een diagnose ASs hadden, kreeg ik van een welbepaalde dame enorm veel kritiek, want zij deed niet aan etiketjes. Zij noemde haar kind dan wel 'hoogsensitief' en ook indigo. Ik vroeg haar dan wat dan het verschil was, want dat waren ook etiketjes waar iedereen rekening mee moest houden, daar heb ik nooit een antwoord op gehad, ik ben toen uit de groep gesmeten tongue.gif
  • 'Strong-willed' bigsmile.gif
    Gewoon een kind met een koppig karakter zeker, maar dat klinkt niet zo chic hé wink.gif
  • nu denk ik niet dat ze nog terug durft te komen.
    Maar echt Charlotte, probeer wat minder op internet te lezen en zoek gewoon hulp die down to earth is, een koppig kind moet je op dezelfde manier aanpakken als een 'strong willed' kind: de grenzen duidelijk afbakenen en afspraken niet ter discussie laten brengen.
    Meestal zijn dat kinderen die slim genoeg zijn en telkens ook blijven doorgaan om de inconsequenties in je woorden te zoeken, en geloof me, die vinden ze altijd.
    Ik zeg heel vaak (maar laat te ook nog te vaak vangen): omdat ik het zeg. Zodra je toelaat om regels opnieuw te bediscussieren, dan ben je verloen.
    Je hebt die uitgelegd, en ook waarom en daarmee klaar.
    koppigheid komt ook vaak uit verlies van controle, dus voorspelbaarheid en routine is ook belangrijk.
  • Ook geen fan van alle labeltjes en "mooie" termen die ze overal graag aan geven... En uiteraard rol ik dan ook wel eens met mijn ogen en denk ik wel eens "hupla, de volgende"...
    Maar is het niet een beetje erg om te vallen over 1 (in sommigen hun ogen 'verkeerde') term en om hier alleen maar wat de draak mee te steken als een moeder duidelijk gewoon op zoek is naar hulp ?
    @Charlotte0209 Helaas niet van de regio, dus geen zinvolle referenties
  • Ik volg u Cera.
    Ik ben ook niet voor die woorden maar om hier nu lacherig te doen en betweterig.
    Dat is er voor mij ook over.

Alsof het allemaal zo simpel is.
    Gewoon een beetje koppig of moeilijk.
    Wij kunnen toch niet weten of het gewoon is en het opgelost is met de typische tips?

Jongensintwild soms snap ik uw reacties niet zo goed 🤔.
    Je hebt zelf 3 kinderen.
    Aangezien er diagnoses werden gesteld, heb je toch ook hulp ingeroepen en lukte het toch ook niet zomaar.
    En aan de manier van reageren en hoe gevoelig dit thema ligt, ben je er duidelijk nog niet en ben je ook nog steeds zoekende.
    Waarom niet wat meer begrip?

Ik wens Charlotte sowieso veel succes en hopelijk kunnen ze u tips geven.

• neuzeke, ik geef raad.
    Maar ik mag ook wel lachen met de 'strong willed' term, ik lach niet met haar problemen, en daar probeer ik ook raad te geven, maar wel met de term 'strong willed'.
    Ik heb niet veel vertrouwen in psychologen die met zulke termen rondstrooien, dan maak het je eigenlijk romantischer en exotischer dan het is.

ik krijg net de indruk dat het verbloemen van problemen door 'nieuwetijdskinderen', 'indigo', 'strong willed' een teken is dat 'nog niet accepteren dat er echt een probleem isAangepast door jongensintwild op 10/01/2019 13:31
  • De psychologe heeft die woorden ook nooit uitgesproken tegen ons, dit heeft ook geen enkele zin. Wij omschrijven ons kind ook nooit zo naar anderen toe. Als "worstelende" mama had ik echter ook de reflex om te zitten opzoeken op internet en dan bots je vlug op dergelijke termen. Ik durf dus gewoon uit de bewoordingen die de topicstartster gebruikt afleiden dat er gelijkaardige problemen zijn. De topicstartster wil hier volgens mij even kaderen wat het probleem is, zonder voorbeelden te moeten geven, want dan komt er ook vlug commentaar, wat heel jammer is. Ik hoop dat ze vlug iemand vindt die haar kind kan verder helpen.
  • @jongensintwild voor jou is het misschien maar lachen met een term, maar wie weet hoe dit bij de TS binnenkomt. Ik meen mij nog een topic te herinneren waar iemand sprak over 'licht' autisme, waarop jij erg fel reageerde (wat geheel je recht is uiteraard). Hiermee wil ik vooral aantonen dat je de gevoeligheden van een ander niet kent en onbedoeld misschien best wel wat teweeg kan brengen...
    Ik lees trouwens nergens dat een psycholoog met deze termen is beginnen strooien of dat ze al dan niet op zoek is naar "zo'n" psycholoog.
    Voor jou romantiseert deze term misschien, bij mij wekt dit dan weer helemaal niet die indruk. In mijn beleving zelf misschien wel net het tegenovergestelde. Door ergens zo'n "mooie" term op te plakken krijg ik net het gevoel dat er misschien over-geproblematiseerd wordt (niet door TS daarom). Want als menal zo'n fancy klinkende benaming ergens voor bedenkt, wow, dan zal het wel niet niks zijn...
    Het ligt dus maar net aan je eigen invulling en interpretatie vermoed ik
  • buiten die ervaring van de indigo-madam heb ik Charlotte ook nergens uitgelachen.
    maar mijn vraag blijft wel: maakt zo een term het niet allemaal wat romantischer en exotischer?

Ik blijf sites en psychologen en zogenaamde deskundigen die met dit soort termen goochelen wel wantrouwen. het blijven etiketjes en labels.

in de ASS-expertenwereld worden de termen mild en zwaar ook steeds minder gebruikt, net omwille van de hele uitleg die ik toen heb gedaan. Sites als autisme centraal of VVA geven regelmatig ook aan dat die termen misleidend zijn en beter niet gebruikt worden. Dat is dus niet zomaar mijn uitvinding

• Ik denk dat het ook niet alleen over uw opmerking hier gaat jongensintwild.

Ass, adhd, add,.... zijn eveneens labels.
    Moet dat serieuzer genomen worden? Mss is het even lastig of nog lastiger?
    Ooit werd met labels als ass, adhd, add en al de rest ook gelachen hoor.
    Vroeger was je flink of stout en slim of dom.

Ikzelf heb meer probelemen met het (nog steeds) makkelijk uitdelen van de labels en etiketjes en het zonder deftig onderzoek voorschrijven van medicatie. Dat lijkt mij een veel groter probleem.
    Ik weet een kinderpsychiater waar je binnen de 15 min een voorschrift hebt.
    Onze kinderarts heeft die naam vermeld en ik koos bewust een andere.
    Vrienden van ons gingen wel bij hem langs en idd binnen en buiten en direct een voorschrift mee.

• Ik moet bekennen dat ik ook elke pyscholoog of therapeut zal mijden die termen als " strong-willed" gebruikt. Ass, ADHD enz zijn ook labels ja. Maar, die zaken zijn uitgebreid bestudeerd, er zijn batterijen testen voor, die diagnoses worden gesteld door psychiaters, mensen die jaren en jaren gestudeerd hebben. Wij zijn zelf absoluut bij de eersten om hulp te zoeken, momenteel doorloopt er eentje thuis een hoop testen. Maar ik wil down to earth hulp, professionele hulp en inzichten. Geen wierookgeur en termen als strong-willed, want sorry, dat is idd gewoon zeggen " tis een moeilijk karakter". Elke idioot mag een bord aan zijn deur hangen met therapeut, en er zijn echt mensen die blijven shoppen dat ze iemand vinden die exact vertelt wat ze willen horen.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld