Internationale school.

• Hoi allemaal

Even een vraagje! Zijn er hier mama's of papa's waarvan het kindje naar een internationale school gaat? Het is hier nog lang niet nodig maar als ik naar onze situatie kijk , maak ik me ergens wel zorgen over de schoolcarriere van ons kindje. Ik wil dat ons kindje haar school kan doen in 1taal. Engels zou het beste zijn want overal waar we ooit zouden terrecht komen zijn er Engelse scholen. Nu weet ik ook best dat een kind standvastigheid nodig heeft en wij zullen ook ons uiterste best doen om haar dit te bieden. Maar als de situatie ooit zo is dat we toch moeten verhuizen, wil ik dat mijn kind hier weinig hinder van zal ondervinden op gebied van school. Dus iemand ervaring met internationale school? Dan bedoel ik vooral qua niveau, begeleiding,.......... Kostprijs?
  • Hier via mijn man, wel ervaring met internationale scholen (Engelstalig), maar niet in België.
  • Mag ik weten waar? En is de ervaring positief of eerder negatief? Heeft hij zelf dan op een internationale school gezeten?
  • Hij heeft idd vanaf zijn 3-4 jaar op een internationale school gezeten. De kwaliteit varieert wel enorm van land tot land en vooral in het secundair was het niet denderend (is dan ook op internaat gegaan).
    Qua ervaring was het schitterend (gecombineerd met het expatleven), maar om dat nu al in België te gaan doen, neen. Waar zou jij je kindjes naartoe sturen? Mijn man zat in Tokio, Mombassa en Surabaia
  • Wel wij zitten momenteel in het buitenland. Zet hier niet zo graag op internet waar, hoe wat. Maar het is dus zo dat mijn man en ik van andere afkomst zijn. Momenteel verblijven we daarnaast nog eens in een ander land vanwege werk. Moesten we hier blijven zou dat goed zijn, maar dat is zeker geen garantie. Zou het zo erg vinden moest ons kindje onderwijs starten in taal A. Uiteindelijk dan dus moeten overstappen op taal B of c. Nu is het ook zo dat door de verschillende omgevingen er vijf talen aan de orde zijn. Veel te verwarrend dus. Als we dus zouden kiezen voor een internationale school, dan zouden we er al twee schrappen. En dat lijkt me net zo interessant aan een internationale school. Ook omdat we dan gewoon, waar we ook moesten terrecht komen in het Engels verder kunnen. Natuurlijk denk ik dat hier een enorm kostplaatje aan vast hangt en weet niet in welke mate dit ons zou lukken. Op sites van de scholen vind je daar weinig over terug. daarnaast ken ik niemand die naar zo een school is gegaan en ben ik mss wel bang dat ik ons kindje mogelijkheden ga ontnemen. Ben wel blij dat het geen beslissing is voor direct en mss is er tegen dan al een klaardere kijk op onze toekomst.
  • Naast de puur internationale scholen, heb je meestal ook nog Britse, Franse en Amerikaanse scholen. Die vind je in de meeste landen wel terug, maar ook daar het probleem van de kwakkelende kwaliteit.
    Heb je er al over nagedacht of het ooit een optie zou zijn om op termijn naar België terug te keren en wat dan? Stel dat je kind zijn hele leven in het Engels naar school is gegaan, dan kan je een Belgische unief meestal wel vergeten.
    Betaalt het werk van je man de school niet? Dat was het geval bij mijn man & schoonouders. Zoniet wordt het idd een dure bedoening.
  • Hey,
    Wij wonen in Engeland en de kindjes gaan hier naar de creche. School start pas op 5 jaar.
    We verhuizen waarschijnlijk naar Londen rond de zomer en ik ben ook aan het kijken geweest naar een internationale school of een prive school. Je hebt in het Londense hele goede publieke scholen maar ook hele slechte.
    En ik zat/zit met dezelfde vrees als jij. Wat als we ooit terug naar Belgie gaan, hoe gaan ze zich kunnen aanpassen.
    Maar... de kostprijs van een internationale/prive school is dus echt wel enorm! Dat zit rond de 1.000 euro per maand, per kind! Als je geen werkgever hebt die dit sponsert dan is dat bijna onbetaalbaar. En hoe ouder ze worden, hoe duurder. En het is ook sterk afhankelijk van land tot land. Ik heb wel altijd de prijzen op de website van de scholen gevonden.

Mijn broer zijn kinderen hebben op de internationale school gezeten in Singapore (kwamen van het Engels systeem), een er van is dan naar de int'l school in A'dam gegaan en zit nu op de Britisch school in Brussel. De ander heeft zonder probleem universitaire studies afgewerkt na 6 jaar int'l school. Dus die hebben daar beide nooit van af gezien. Het niveau van al die scholen ligt heeeel hoog. Veel hoger dan klassiek onderwijs.
    Dit gezegd zijnde, Belgie heeft dan ook weer een zeer goed schoolsysteem.

Prive- en internationale school zal het nooit worden voor ons zolang we in een Engels of Europees systeem zitten. Het algemeen onderwijs in Europa is van goede standaard (ik spreek me niet uit over individuele scholen he). Mochten we nu naar Taiwan verhuisen, ja dan wel int'l school, zonder twijfel.
    Zelf heb ik op de Belgische school gezeten toen mijn ouders in Afrika waren.

Hopelijk heb je hier iets aan, 't is wat moeilijk concreet te zijn als je niet weet over welk land/afkomst etc het gaan.
  • @ilse: waarom zeg je dat van de Belgische uniefs?
  • Stella, als je enkele namen van goede scholen in Engeland nodig hebt, mijn man heeft er zijn hele middelbaar gesleten content.gif
    Maar bedoel je "public schools" (privé-scholen) of de gewone gemeenschapsscholen?
    Wat betreft die universiteiten heb ik 2 opmerkingen (uit eigen ervaring, allé, die van mijn man):
    - alhoewel ze thuis Nl spraken, is zijn moedertaal Engels. Hij denkt en redeneert in het Engels, schrijft wel Nederlands maar niet echt goed etc. Kortom, het is een Engelse Belg. Herdoor had hij aan de unief problemen (alg kennis van het Belgische leven was minder, woorden/termen waren niet gekend, bij moeilijke stof moest hij eigenlijk eerst naar het Engels vertalen vooraleer het echt door te hebben etc. met de volumes en complexiteit van een unief was dit niet houdbaar).
    - Het Engels of Amerikaans systeem is heel anders qua mentaliteit: veel kritisch denken, papers maken, discussies. "Ons" systeem is veelal gebaseerd op van buiten leren. De overstap van het ene naar het andere is ook hierom niet evident.

Uiteindelijk is mijn man aan een Amerikaanse en Engelse unief gaan studeren (gedeeltelijk in Belgiê), maar dat geeft ook een aantal beperkingen: beperkt aantal richtingen (in België) en plaatsen en vershcrikkelijk duur!
  • Wel de optie om terug te keren naar Belgie staat voor mij meer open dan voor mijn man. Het zou het zo makkelijk maken hé. Momenteel is nl wel de taal die het meeste aan bod komt, en waar ik ook de meeste reacties op krijg. Heb mijn man wel duidelijk gemaakt dat als er ooit ontwikkelingsproblemen of leerproblemen naar voor komen, ik snel richting Belgie zal trekken waar ik mijn kind de beste begeleiding kan geven. Het ligt allemaal nog zo ver weg maar langs de ene kant toch al belangrijk omdat er keuzes moeten worden in gemaakt in de soorten van speelgroepjes. Toch maar in lokale taal, of Engelse speelgroepjes? Wij moeten de school zelf bekostigen. @Stella. waar zie jij die prijzen dan? Ik zie wel steeds zoveel betalen bij de aanvraag en dan bij toezegging het inschrijvingsgeld. Maar wat school dan verder kost vind ik precies niet terug. Langs de ene kant ben ik ook zo bang dat ik gewoon veel te veel verwacht van mijn kind en mss nu al op mijn strepen moet staan.
  • Stella, waren jouw ouders militairen?
  • Ja dat geloof ik wel, Engels systeem is veel "openere". Je moet in je laatste jaren ook echt onderwerpen kiezen die je wil verder studeren aan de unief. Op zich niet zo slecht maar in Belgie heb je een hele waaier van keuzes als je het middelbaar verlaat en je oet die keuze niet maken op 15-16 jaar.

Ik merk het nu al, zoontje zou in Belgie al een half jaar op school zitten, hier zit die nog altijd in de creche en gaat daar blijven tot 5,5 jaar. 't Is wel gekoppeld aan een pre-school, hetgeen ongeveer gelijk loopt met een kleuterklas maar is eigenlijk maar 15 uur per week, de rest is dus creche. Maar ik kan dan ook weer niet vergelijken en ik weet uds niet wat, en of hij iets mist.

Ik stel er mij ook heel vaak vragen bij hoor maar zo lang er niets "ernstig" uit de bus komt doen we gewoon verder. We hebben ons een 6-tal maand erg zorgen gemaakt omdat hij amper verstaanbaar sprak voor de buitenwereld (creche is Engels, ik spreek Nederlands en man Frans) maar dat is enorm verbeterd en we zijn nu weer eventjes(?) gerustgesteld.
    We zijn zowieso niet van plan om hier nog jaaaren te blijven. Ik denk dat we eens hij lagere schoolleeftijd bereikt terug naar Belgie keren of toch zeker nog eens heel goed nadenken en zien wat de mogelijkheden zijn.

@ tita: staan de prijzen niet bij admission policy of zo iets? anders gewoon eens een mailtje sturen of misschien op een expat forun zoeken?

en neen, geen militairen, mijnwerker smile.gif
  • voor we naar frankrijk kwamen hebben we een tijdje in Londen gezeten...onze kids zijn altijd naar de normale openbare scholen gegaan, waardoor ze veel minder angst hebben om een vreemde taal te leren/spreken...
    Momenteel volgen ze al 2 jaar les in het frans, geen enkel probleem..
    Wij hebben ook gekeken naar internationale scholen maar: 1: de mentaliteit bevalt me niet(het sfeertje van wij zijn beter dan d rest)
    2:de kostprijs: voor 5 kids zou het totaalplaatje rond de 15.000 euro liggen(op jaarbasis)...
    Ja hallo !!!
  • Op Nedelandse universiteiten en hoge scholen is veel van wat je leest en schrijft in het engels? Bij jullie niet dan?

Ik zou gewoon bij internationale scholen gaan kijken in de buurt, bij van 5 naar 3 talen zou ik het ook wel weten ja.

Dan kan je altijd nog beslissen, de sfeer proeven, de kosten vernemen enz enz.

Daarna je gevoel volgen.
  • ilse,

ik vind je eerste opmerking i.v.m. universiteiten wat vreemd. Universiteiten in België geven ook veel lessen in het Engels, zeker in de master jaren is zo goed als alles in het Engels. De meeste mensen die hier verder studeren spreken nooit Engels thuis en toch slagen ze in de engelstalige vakken met hun specifieke termen.
  • Het ging volgens mij niet zo zeer om de taal maar om de manier van leren. Er is een verschil ts. het Engels schoolsysteem en het belgisch.
    Ik heb nooit les of cursussen gehad op 't unief. 't Zal waarshijnlijk de laatste jaren veranderd zijn.

Ik vind op zich 2-3 talen eerder een voordeel dan een nadeel. Het moet natuurlijk geen mengelmoes worden en constant veranderen, maar als de ts van het land waar ze nu zijn terug naar huis keren dan lijkt me dat geen probleem. Als ze daarna nog eens 5 keer verhuizen en steeds naar landen met een andere taal gaan, ja dan kan het misschien wat te veel worden.
    Hier dus Engels op schooll (creche voorlopig). Of we keren terug naar Belgie en wordt het Frans, of we blijven hier. Mocht mijn man ergens anders naartoe moeten voor het werk dan blijven we bij Engelstalig onderwijs, in welke vorm dat zal afhangen van bestemming.
    De meeste bedrijven houden daar ook wel rekening mee en verwachten niet van hun werknemers dat ze hun kinderen om de 2 jaar naar een compleet ander systeem/taal laten over gaan.
  • E, ik spreek uit eigen ervaring en dat is toch al een paar jaartjes geleden goofy.gif
    Toen waren nagenoeg alle cursussen, zeker in de kandidaturen, in het Nederlands. De licenties waren ongeveer 50/50 Engels-Nederlands, maar daar geraak je niet als je de kandi's niet haalt he.
    Kan goed zijn dat dit nu veranderd is, al zal dat misschien ook wel van richting tot richting verschillen.
    Mijn man wou ook geschiedenis gaan studeren, maar had dus nagenoeg geen Blegische achtergrond en dan start je (of toen toch) met een serieuze achterstand qua algemene kennis.
  • Stella,
    Ik heb mijn hele schoolcarrière op een Belgische school in Duitsland gezeten. Een aantal klasgenoten en leerkrachten hadden ook nog in Congo gezeten.
    Wie weet hebben we ooit dezelfde leraard gehad content.gif
  • En ik heb ooit les gegeven in de Belgische school in Duitsland. Ben jij een van mijn oud-leerlingen, dan? Ik was er in 1995-1996-1997.
  • Waar heb je lesgegeven? Aan de jaartalle te zien vermoedelijk in Bensberg? Ik heb in Soest gewoond en maar tot '95 (middelbaar tot '93)
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld