het hoge woord is eruit: ASS

• De feestdagen zijn hier ook altijd zo'n drukke periode, ugh. Ik zelf heel veel werken en dan 's avonds nog naar feesten, terwijl ik liever in mijn bed zou kruipen tongue.gif Bij mijn schoonouders op nieuwjaar ook altijd zo'n drukte.. thumbdown.gif Is ook de verjaardag van mijn schoonmoeder, dus een feest met 25-30 mensen en dan moeten ze ook nog eens heel luide muziek op zetten. Om nog maar te zwijgen over de decibels nadat de eerste paar glazen drank binnen zijn.. Hem daar in bed leggen heeft ook weinig zin, want slaapkamer is vlak naast de living, dus daar komt hij ook niet in slaap. Vorig jaar hem zeer tegen de zin van mijn schoonma, naar mijn ouders gedaan om te slapen. Ze wil hem er dan persé bij, maar ze kan nooit rekening houden met hem. Als we de diagnose kregen zei ze, ik had dat al heel lang gedacht, maar ik durfde niks zeggen. Ze wist er ook best veel over (bv. dat op toppen van de tenen lopen iets typisch is, wat ik niet wist) Maar toch.. als hij bij haar is, moet ze er altijd ergens mee naar toe, ipv gwn rustig thuis te blijven. Als baby ook, hem altijd uit zijn bed houden en dan zat ik de dag erna met een huilende overprikkelde baby mad.gif

Maar verder heb ik best een goede band met mijn schoonouders hoor wink.gif we hebben gewoon een totaal andere stijl van opvoeden zeg maar. (ik vind de hare egoïstisch, zij vindt mij soms te streng of te bezorgd)
  • Bijzonder onderwijs is niet zo makkelijk om binnen te raken jammer genoeg.
    CLB moet daar een attest voor schijven maar dat geven ze maar als de thuissituatie bijna onhoudbaar is en als alle ondersteuningsmaatregelen uitgeput zijn.
    Met dank aan Mevr. Crevits en haar geliefde M- decreet...

In de klas van mijn dochter (nu 2e llj) waren vorig jaar 2 kinderen met extra begeleiding.
    1 van die 2 had het echt heel zwaar (was ook een poly- diagnose, ASS,...,...)
    Heb vaak met die mama staan praten dat ze echt op hun tandvlees zaten en geen uitweg meer zagen, hebben heel het schooljaar hun kind zien achteruitgaan maar CLB wilde geen attest afgeven.
    Nu zit hij wel in het bijzonder onderwijs en ze hebben een volledig ander kind.

Ja die vragenlijst ik ben er een paar dagen mee bezig geweest.
    ik heb alles in een word bestandje gezet en heb heeeeeeeeeel uitgebreid geantwoord en wat overdreven;
    vb: kan het kind zich zelfstandig kleden?
    antwoord: mits constante begeleiding wel
    antwoord op papier: mits constante begeleiding wel, maar vaak lukt het hem niet waardoor hij zijn onderbroek over zijn broek doet, op zijn kleren over zijn pyama (is effectief al voorgevallen, dus niet echt gelogen maar kom)
    Vooral de laatste rubriek moet je echt alles opschrijven wat je maar kan denken.
    vb: inspanningen van omgeving
    mama werkt parttime sinds start therapie wat een substantieel inkomensverlies teweegbrengt.
    uitstappen zijn tot een minimum beperkt om overprikkeling te vermijden
    familiebezoeken zorgen we altijd dat we er als eerste zijn om drukte te vermijden
    druk op relatie, impact op zusjes, broertjes,...

De maatschappelijk werkster zei ook dat als het formulier vol staat met uitleg kunnen ze minder vragen op het gesprek.

Ja die hogere decibels na een paar glazen (lees: flessen) wijn is hier ook zo.
    Ik neem in ieder geval zijn koptelefoon mee, dat ding heeft ons al een paar keer gered op feesten.

• Ons zoontje zit ondertussen in het derde leerjaar. Bij hem is het ook pas vastgesteld in het 2de leerjaar, hoewel ik al 2 jaar zei dat er iets niet klopte... CLB volgde mijn mening niet. Hij had wel zijn eerste leerjaar opnieuw gedaan, maar dat was omdat hij niet rijp was, zeiden ze... Maar dat de schriften door onze keuken vlogen, dat geloofden ze niet... Ik heb ze daar maar uitgenodigd om een week bij ons te komen leven dat ze het dan misschien wel zouden geloven wink.gif
    Ik ben dan gewoon bij de nieuwe zorgjuf in school verhaal gaan zoeken, en zij heeft me op de juiste weg gezet om hem te laten testen. Jammergenoeg is zij ondertussen weer weg op school en is er andere zorgjuf.

Vorig jaar had hij een droomjuf (juf had zelf een dochter met een leerstoornis). Ze volgde hem, stimuleerde hem, zocht oplossingen voor hem als hij het moeilijk had, ik had er veel contact mee en als er iets dwars liep, kon ik altijd bij haar terecht!
    Dit jaar heb ik de indruk dat hij ook een goeie juf heeft, maar ben bang dat ze teveel wil van hem... Ondertussen is er dyslexie bij hem vastgesteld. Hij heeft dan recht op een zorgschrift, maar juf wil hem voorlopig het gewone schrift laten volgen, omdat hij het volgens haar aan kan... Langs de ene kant wel positief, maar langs de andere kant mag niet te veel worden.
    Hij krijgt nu sinds herfstvakantie ook koptelefoon aangeboden om proefjes te maken. Hij werd anders te veel geprikkeld en maakte echt slechte proeven. Dus nu even op die manier proberen. Ondertussen ook afgesproken dat hij zoveel als mogelijk proeven van kerst mag maken apart bij de zorgjuf of bij de GON begeleidster. Laat ons hopen dat hij het hier goed op doet.

Maar eigenlijk mogen we niet klagen. Sinds hij reva volgt, is hij een heel ander kind! Hij gaat niet altijd even graag en blokkeert soms, maar toch merk ik verbetering.

En net als jullie ben ik zo bang voor de toekomst, zal hij het gewone leven aankunnen, al die druk, stress,... Maar moet eerlijk zijn daar sta ik ook bij stil voor mijn andere 2 zoontjes wink.gif
    Ergens ben ik er van overtuigd dat hij er wel zal komen, op zijn manier en op zijn tempo. Het blijft zo'n schat van een jongen love.gif

Wat die aanvraag betreft, ik kan mij niet meer herinneren dat ik zo'n grote vragenlijst heb moeten invullen. Ik ben naar mutualiteit geweest en hebben dat daar samen ingevuld. Het verslag heb ik naar de arts moeten doorsturen. En wij hebben maar 5 minuten bij controle-arts binnengeweest...
    Je krijgt trouwens de toeslag met terugwerkende kracht tot datum dat de diagnose gesteld is. Bij ons was het toch zo.

Hebben jullie al gehoord van die kaart european disability card? Is voor een betere toegang tot cultuur en andere dingen voor mensen met een handicap... Wij hebben ook zo'n attest gekregen (na het verslag van de controlearts). Vraag me af of wij daar ook voor in aanmerking komen om zo'n kaart aan te vragen.
    Al is het alleen maar om op bepaalde plaatsen korting voor hem te krijgen wink.gif

Oh en kerst vieren wij thuis met de oma's en de opa. En met oud en nieuw gaan wij er op uit voor 5 dagen. Doen dit nu al 3 jaar samen met 2 andere koppels met hun kids en ze vinden dat hier dan altijd een feest!
  • Die kaart zou nog niet helemaal in orde zijn.
    De overheid schuift.de verantwoordelijkheid af op de gewesten.
    Maar om alle instanties aan te spreken schuiven ze het dan weer.af op de Uitpas.
    Die willen dan weer niet.omdat ze.dat al allemaal gedaan hadden voor de uitpas.
    Het zou in orde komen maar is nog niet voor meteen volgens.wat.ik hoor
  • Daar kijken ze niet naar, dat substantiele loonverlies. Ik werk ook HT, ook voor de andere kinderen die ook hun eigen zorgen hebben, maar daar mocht de controle-arts geen rekening mee houden. Of als we zeiden dat hij het nu goed doet, door de hulp die we kunnen betalen (dan krijg je minder bijslag), dan was het ook, daar kunnen we geen rekening mee houden, we mogen alleen naar zijn vorderingen kijken.
    Terwijl je met die bijslag toch zoveel mogelijk wil investeren zodat hij zo veel mogelijk vooruit gaat?
  • @yasmin, ik heb vanmorgen eens mailtje gestuurd naar de dienst voor personen met een handicap en heb al bevestiging gekregen dat ze kaart gaan opsturen voor hem... Als ik kijk op hun website zouden er toch paar partners zijn (zoals Boudewijnpark, zoo, Planckendael,...) Eens we ze hebben, zien we wel waar we ze kunnen gebruiken

Ik werk ook maar deeltijds, ik heb bij gesprek bij controlearts toch ook aangehaald dat ik daardoor deeltijds ben gaan werken... Hij heeft er gewoon niet op gereageerd. Maar reageerde eigenlijk op niets van wat ik zei wink.gif
  • @ster: Gezellig,zo tegen een muur praten goofy.gif hoop dat de mijne toch wat vriendelijker is.

@yasmin: Oh, echt? Nu, het CLB heeft hier zelf aangedrongen op de tests, dus dan kunnen ze moeilijk zeggen dat het niet nodig is. En enkel als je thuissituatie onhoudbaar is? shocked.gif Dat maakt toch niks uit, als het op school niet gaat, ze voelen zich niet goed en ze leren niks bij, ja dan mag de thuissituatie nog zo goed zijn als mogelijk. Ja dat M-decreet is idd een grote flop, mooie voornemens, maar weer maar eens geen middelen ervoor. Ze steken de centjes liever in eigen zakken annoyed.gif

Ik ga idd ook een afspraak mogen maken bij CM, want ik kan me niet inloggen met de kidsID.. certificaten staan er blijkbaar niet op en daarvoor zou ik nog eens naar de dienst bevolking moeten ook. (en zal me mogen haasten want die 30 dagen zijn al bijna voorbij denk ik horror.gif)

Gisteren een gesprek gehad met de psychologe van het reva, zijn therapeutes twijfelen of de groepstherapie wel het beste is voor hem. Ze krijgen heel weinig van hem gedaan, hij wil enkel de hele tijd zijn eigen ding doen. (met auto's spelen, enz.) Nu sta ik er niet meteen om te springen om alles wéér om te gooien. De individuele begeleiding zou ook veel minder zijn dan wat het nu is, dus dan valt de rest weer op de school terug. Vind dat toch niet logisch, die juf heeft daar een groep van 15 kinderen helemaal alleen en in het reva zit hij in een groepje van 5 met 2 à 3 juffen stuckup.gif Nuja, er is nog niks beslist, ze wachten de teammeeting af en die is pas 20 december.
  • oooh wat ben ik trots op mijn venteke!!!
    vandaag naar een feest gegaan van de ouders van mijn stievader; ze gaven een feest voor hun 60 jarig jubileum.
    vorige jaren was dat in een zaaltje waar de kindjes konden spelen en rondlopen.
    Dit jaar dus niet.. in een restaurant met een ster van de gault millaut!! Andy en ik keken elkaar dus aan en dachten exact hetzelfde.. run for the hills!!!!! goofy.gif
    Hij wil geen raar eten hebben. wil gewone 'mama kost', hadden zijn koptelefoon vergeten,...
    we hadden gelukkig wat spelletjes mee en 2 volgeladen gsms.

Wel, het we zijn tot 17u30 gebleven en het is perfect gegaan!
    ze hadden gelukkig een aangepast menu voor de kindjes (garnaalkroket, balletjes in tomatensaus en aarbeienijsje met een soort crumble)
  • ster: ja vandaar dat ik mijn man meeneem.
    hij is op dat vlak iets mondiger dan ik..
    Ik laat me nogal rap onder tafel praten.

ophelia: ja dat was toch wat de psychologe zei in het REVA.
    mijn man wilde weten of de diagnose dan automatisch betekende dat hij naar het BO zou moeten.
    ze gaf dan die uitleg.
    CLB moet dat kunnen verantwoorden dat ze alles geprobeerd hebben om ze in het gewoon onderwijs houden maar dat de schoolsituatie en ontladiing thuis het niet meer toeliet.
    frustrerend hé!!
    Soms denk ik dus echt dat hij daar beter zou zitten.
    Door werken aan de kleuterspeelplaats moeten we de kindjes nu afzetten aan de speelweide (achterkant van de kleuterklasjes).
    we kunnen dus nog eventjes blijven kijken als ze al spelen.
    Luca staat heel de speeltijd voor zijn klasje, met zijn hoofdje tegen de deur te wachten tot hij opengaat.
    Mijn hart brak in 1000 stukken toen ik dat zag! sad.gif
  • T volgt ook aparte therapie omdat ze dachten dat het niet ging lukken in groepstherapie. Ik moet zeggen dat hij daar enorm mee geholpen is!!!
    Vorige week is attest toegekomen dat hij ook zware vorm van dyslexie heeft ponder.gif
    Grote broer heeft dit ook, maar van hem ben ik er net iets geruster in wink.gif

Van CLB ben ik eigenlijk niet echt te spreken. Zij hebben altijd gezegd dat er niets aan de hand was... En zelfs als ze verslag van reva in handen hadden, verstonden ze het probleem niet.
    Het slechtste is dat we ze voor alles nodig hebben...

Vorige week naar een inleefmoment geweest. Ik moet zeggen ik ben gebroken thuisgekomen, maar was zo interessant! Die mevrouw wist echt waarvan ze sprak. Hier hebben wij veel meer van opgestoken dan van de thuisbegeleiding. We denken er dan ook aan om dit stop te zetten. We krijgen toch niet echt nuttige tips er van en kunnen onze tijd dan wel nuttiger besteden.

Nu donderdag bespreking in school, met juf, zorgjuf, Gon-begeleidster en reva. Zo benieuwd en zo nerveus hiervoor!!!

• hey ster.
    hoe ging het gesprek op school?

Hier is het tijd dat het vakantie is, in school gaat alles nog steeds goed, zeer goed zelfs. thuis is het een ander paar mouwen.
    gisteren groot verdriet omdat ik zei dat hij zijn trui moest uitdoen, omdat ik vond dat hij te klein werd.
    had ik dus beter niet gedaan.. hij verliest zijn trui nu geen seconde uit het oog omdat hij bang is dat ik de trui ga weggooien.

gisteren ook de brief gekregen van de controle arts.
    12 januari mogen we gaan.
    Bij Dr Van Oyen (roeselare)
    toevallig geen ervaring mee?

• Hey Yasmin,

Alles is eigenlijk echt goed verlopen in school. Ik heb niet veel contact met zijn juf (in tegenstelling tot vorig jaar), maar nu gehoord dat ze heel veel voor T doet. Hij krijgt de helft van de oefeningen van de andere maar alle moeilijkheden zitten er in. Dus als andere 2 of 3 oefeningen krijgen met die moeilijkheid, krijgt hij er maar 1. Daardoor kan hij zich beter concentreren omdat er minder op zijn blad staat. Alles staat verder uit elkaar en in een groter lettertyp. Juf maakt dat hij hetzelfde aantal pagina's heeft als andere kinderen, zodanig daar geen discussie kan over zijn. Alle tekeningen worden van de proeven gehaald en iedere andere opdracht wordt verder van elkaar gezet, zodat hij echt een beter overzicht krijgt. 1 lange tekst wordt uitgesplitst in 4 blokken voor hem en mag hij vooraf oefenen met GON-begeleidster. Bepaalde proeven mag hij bij ofwel zorgjuf ofwel bij GON maken. Als ze merkt dat hij blijft steken op een proef, gaat ze hem afnemen en hem op een later tijdstip laten verder maken.
    Echt wel heel wat aanpassingen speciaal voor hem, hoewel juf zegt dat andere kinderen er ook baat bij hebben. Nu ik dit schrijf, krijg ik opnieuw de tranen in mijn ogen blush.gif
    Het blijft moeilijk...
    De koptelefoon wil hij niet gebruiken in de klas. Hij wil niet anders zijn dan de andere kinderen en niet omdat hij dan opvalt of er zou mee gelachen zou zijn, maar hij wil geen 'voordelen' tov de andere kinderen. Hij heeft dit zelf zo gezegd aan de zorgjuf...
    Woensdag nu zijn kerstrapportje en oudercontact. Weer zo benieuwd en bang tegelijk...

Moet wel toegeven dat de laatste 3 weken de hel waren. Iedere dag ruzie tussen de jongens, iedere dag discussie, iedere dag woedeuitbarstingen....
    De proeven zijn nu achter de rug, hij heeft een rustig weekend achter de rug (buiten een kleine uitbarsting gisteren) en vanmorgen liep de morgen ook heel rustig. De reva ligt 3 weken stil nu en weet dat hij niet naar de studie moet deze week. Laat ons hopen dat we een mooie rustige vakantie tegemoet gaan...

Ik ben naar een controle-arts in Oostrozebeke moeten gaan, ik kan mij niet onmiddellijk de naam herinneren. Succes! Maar denk met het gemotiveerde verslag dat het wel geen probleem zal geven...
    Als je dan dat papier hebt, kan je dus ook die european disability card aanvragen. De onze is toegekomen... Alleen nu nog zien wat voor voordelen het biedt.

Ik wens jullie in ieder geval een prettig kerst en een gelukkig nieuwjaar! Een jaartje vol liefde en weinig problemen... xmascontent.gif xmascontent.gif

Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld