juni-baby's!

• Hier bij de eerste ook pretecho laten doen voor het geslacht aangezien hier bij gynaecoloog pas 20 w trg echo is .. en waarschijnlijk deze keer ook en Indd het is nog niet zoals pretecho op 28 w maar kan wel alles herkennen..
  • Bij mijn gyn hangt een blad uit waarin hij pretecho's afraadt! De Hoge Gezondheidsraad (werkt voor de overheid - volksgezondheid) weet nog niet 100 procent zeker of die extra echo's (duren langer, hogere stralingen) wel zonder risico voor de baby zijn. Hij zegt dat je het risico beter niet neemt. Stel dat je kindje later bv kanker krijgt... want ja, die worden wel gezond geboren he, maar het zijn de gevolgen op lange termijn die ze nog NIET kennen... Hier wachten we dus op de 20 weken echo... vervelend maar alles voor de gezondheid van onze prutskes he. smile.gif

Geen pretecho’s tijdens zwangerschap: prenatale echografie enkel om medische redenen

Prenatale echografie mag enkel om medische redenen worden uitgevoerd. Niet-medische toepassingen van echografieën bij zwangere vrouwen, zogenaamde pretecho’s of souvenir-echo’s, worden ten stelligste afgeraden omwille van de mogelijke risico’s voor de foetus. Dat zegt de Hoge Gezondheidsraad in een nieuw advies.
    Echografie is een techniek die gebruikmaakt van (niet hoorbare) geluidsgolven, zogenaamde ultrasonen, die zich door het lichaam verplaatsen en waarmee onder meer organen in beeld kunnen worden gebracht door de weerkaatsing van het geluid. Met deze techniek kunnen artsen de zwangerschap opvolgen en bijvoorbeeld de normale ontwikkeling van de foetus en de organen nagaan en eventuele afwijkingen opsporen, zonder dat moeder of kind aan ioniserende stralingen, zoals X-stralen, worden blootgesteld.
    Uit het onderzoek van de Raad blijkt dat het beperkt medisch gebruik van dit onderzoek volgens de vastgelegde gebruiksregels de foetus niet schaadt. De toestellen die daarbij gebruikt worden, werken met ultrasonen van een lage intensiteit. Er bestaat echter nog enige onzekerheid over de effecten op lange termijn en de effecten van herhaalde blootstelling.

Voorzorgsmaatregelen
    Daarom stelt de Raad:
    • De duur en de intensiteit van de echografie moet tot het laagst mogelijke niveau beperkt worden.
    • Verloskundige echografie mag enkel om medische redenen (opvolging van de zwangerschap) worden uitgevoerd.
    • Het onderzoek moet uitgevoerd worden door arts-echografisten en opgeleide echografie-technici.
    • Voor gevoelige weefsels (ogen, hoofd, hersenen en ruggenwervel bij een foetus beneden 8 weken) moeten er specifieke voorzorgsmaatregelen worden genomen.
    • Speciale echo-technieken, zoals Doppler- en Kleurendoppler (die met ultrasonen met hogere intensiteit werken), mogen alleen gebruik worden als dat om medische redenen nodig is, en worden alleszins afgeraden in het eerste trimester van de zwangerschap.

Richtlijnen voor prenatale echografie
    Opvolging normale zwangerschap
    In het advies van de Raad worden drie screeningsonderzoeken aangeraden om een normale zwangerschap op te volgen.

Foetale echografieën zonder medische doeleinden, zogenaamde pretecho’s of souvenir-echo’s (aandenken op video), die worden gemaakt om voor de ouders een aangenaam beeld te produceren, leveren geen medisch voordeel op. Bovendien houden ze een aantal risico’s in.

Bij deze techniek worden bepaalde gedeelten van het lichaam van de foetus (profiel, gezicht, genitaliën, enz.) vaak langdurig aan ultrasonen blootgesteld en wordt naar een maximale beeldkwaliteit gestreefd. De potentiële risico’s voor de foetus die verbonden zijn aan de thermische en mechanische effecten van de ultrasonen worden dan ook aanzienlijker geacht.
    Het kan volgens de Raad ook niet uitgesloten worden dat de toestellen die voor dergelijke ‘fotosessies’ worden gebruikt, van mindere kwaliteit zijn dan de dure medische echotoestellen.
  • welkom aan de nieuwe mama's! De meeste dames zitten ook in een geheime facebookgroep. Als jullie daar graag bij willen moeten jullie mij maar een pb sturen met jullie naam en eventueel hoe je foto er uit ziet als je een veel voorkomende naam hebt. Dan voeg ik jullie wel toe.

@karen bedankt om dit te laten weten. Nu moet ik er niet mee inzitten dat ik niet veel echo's krijg smile.gif
  • Nieuw!

Dag allen,

Proficiat allemaal! Ik voeg me graag bij jullie groep, ik ben uitgerekend voor 3 juni en dus vandaag 15 weken! Ik wel een beetje laat maar pas sinds enkele dagen het forum ontdekt...
    Korte samenvatting van afgelopen weken.....
    Onze baby is na 3mnd proberen uiteindelijk verwekt in Amerika! Waar vakantie al niet goed voor is wink.gif
    Intussen 2 echo's (8w en 12w) gehad en nu wachten tot 20 weken, aftellen dus tot 14 januari! Zucht, Is echt nog te lang!
    Verder al wel beetje last gehad van kwaaltjes, geen zin in eten en soms ook wel misselijk, maar nog niet moeten overgeven, gelukkig maar want daar heb ik een fobie voor.... Daarnaast heb ik op ongeveer 10 weken ook een migraine aanval gehad voor het eerst in men leven!
    Lang leve hormonen!

Vandaag wel wat ongerust de huisarts gebeld, heb namelijk al een aantal dagen soms steken in men buik... Dokter weet ook niet echt wat het is, maar ze raadde me aan morgen eventjes te bellen naar de gyn om te kijken of de pijn kwaad kon... De dokter heeft dan wel naar het hartje geluisterd en dat klonk goed dus toch wel wat gerustgesteld!

Dat is mijn verhaal tot nu toe! Ik volg/praat graag mee de volgende maanden!
    Groetjes!
  • Dat is de eerste keer dat ik hoor dat die pretecho's mogelijke risico's inhouden, bij ons in het ziekenhuis word er zelfs reclame voor gemaakt...

Ben nu net 14 weken zwanger en kan precies al 2 dagen ons baby'tje voelen. Heb geregeld minutenlang kriebels in mijn buik, steeds op één plek. Voelt alsof iemand me langs de binnenkant aan het kietelen is . Niet verwacht dat het zo vroeg kon, maar wel een zalig gevoel... love.gif
  • pretecho

Mijn vriend is tegen pretechos, kheb het toen maar opgezocht en er blijkt id nog geen bewijs te zijn bij veelvuldig gebruik tijdens de zwangerschap voor de mogelijke schade aan de ongeboren vrucht. Ik dacht trouwens ook dat er iets op de site van kind en gezin over staat.
  • Als een echo te lang duurt kan het kwaad omdat u vruchtwater dan warmer wordt .. Hier toch pretecho omdat hier standaard geen gedaan word op 16 w en ik nogal in paniek ben aangezien mijn eerste te vroeg kwam en ik al heel vroeg in de as geen baarmoederhals meer had en weeën en ontsluiting dus nu wil ik gevoel in de gaten gehouden ... 20 w echo duurt trouwens nog langer dan pretentie en in veel en word er al standaard pretechos aangeboden dus zoveel kwaad zal het dan ook niet kunnen ..
  • Amai seg zo stilletjes hier?? Iedereen op fb aant tetteren? Vraagje zijn er meer juni groepjes voor 2015 op fb? Want daar ist ook redelijk stil op het onze xxx
  • Hmm, oei op de FBgroep van juni2015 valt het goed mee ... elke dag is er toch reactie. Misschien zijn er dan inderdaad meerdere groepjes?
  • Eerst en vooral wens ik jullie fijne feestdagen toe. En natuurlijk een super bab'tje voor 2015!!!!
    Moet ook wel toegeven dat ik hier veel minder kom sinds dat ik in de fb groep zit.
    Pfff hier ook over de 14 weken en nog steeds misselijk. Niet alleen smorgens, maar ook in de namiddag.
    En de buik begint al serieus te groeien. Krijg mijn winterjas bijna niet meer toe.
    Voor de rest lukt hier nog alles.
  • hallo,

mag ik me hier ook nog aansluiten. volgens de berekening via menstruatie was ik uitgerekend voor 07/07/2015. maar na mijn laatste bezoekje aan de gynaecoloog is de datum aangepast naar 30/06/2015. en aangezien alle 2 men kindjes rond 39 weken geboren zijn zal onze kleine spruit nu ook wel wa vroeger komen.

groetjes
  • Hoi Lobke!

Welkom hier! smile.gif De meesten zitten ondertussen op een gesloten Facebookgroepje, nl. Juni2015. Indien je wil, kan je daar ook toegevoegd worden.

Alvast proficiat!

Groetjes
  • even kennis maken

hallo dames
    ik ben kelly en ik verwacht mijn 2de wondertje.
    ik ben uitgerekend voor 14/06.
    ik heb al een zoon logan die bijna 2 jaar is.
    na een helse bevalling is het bij hem keizersnede geworden.
    op mijn vraag word het nu ook terug keizersnede
    we weten nu nog niet wat het word. morgen terug naar de gyni en hopelijk weten we het dan.

ik had nooit gedacht kinderen te hebben. ze hebben altijd gezegd dat kinderen niet of heel moeilijk zal zijn voor mij.
    ik heb pcos in een erge vorm.
    ik ken mijn man al 14 jaar maar hebben pas in 2011 een relatie gekregen.nooit mijn regels gehad tot ik met hem een maand samen was.
    4 maand later zwanger van ons eerste kindje na 1 maand foliumzuur. dat werd spijtig genoeg een miskraam maar kort daarna was ik al zwanger van onze zoon.
    nu een jaar moeten proberen voor ons volgend kindje maar het wou maar niet lukken onze gyni gaf me terug foliumzuur en na een maand was ik zwanger. blijk doet het wonderen bij mij terwijl het eigenlijk niet helpt voor vruchtbaarheid.
    dat is het zo een beetje.

als je nog iets zil weten shoot hihi
    wave.gif
  • Zwanger van ons eerste kindje

Hallo,

Ik ben Stéphanie, 23 jaar en zwanger van ons eerste kindje.
    Het wordt een meisje, en ik ben uitgerekend voor 28 juni 2015.

Zijn er nog dames, die hun eerste kindje verwachten?

grtjs
  • Hey allen!
    Amai, er worden veel baby'tjes geboren in juni pregnant.gif
    Ook ik verwacht mijn tweede kindje op 5 juni dit jaar.
    Ik heb al een dochter van 1.5 jaar en ben sinds kort thuis; wegens schorsing op het werk.
    (werk in een ziekenhuis)

Ik ben nog maar sinds vandaag actief op dit forum.
    Het lijkt me wel interessant om ervaringen uit te wisselen.
    Ik wist bv. ook niet dat pretecho's kwaad kunnen. IK heb het nog nooit gedaan; maar was het wel van plan. Nu ik dit weet zal ik toch twee keer nadenken.

Aangename kennismaking iedereen!
  • hoi hoi hoe is het hier met allemaal,
    alles onder controle met die buik?

grtz
  • mijn wondertje

Beste mama's
    Ik verwacht mijn prinsesje in juni ...
    Maar ik heb al een week last van pijnlijke buik
    Vooral s nachts .. mijn buik is dan ook hard
    En als ik mij draai in bed voelde het precies of ik een.marathon heb gelopen de pijn trekt tot in.mijn liezen ... en dan krijg ik ook kei veel last van pijn in.mijn onder rug .... Ik lees wel van alles op sites enzo maar toch e ... Kan iemand mij raad geven wat het zou zijn en wat ik kan doen ... vrijdag moet ik wel gynaecoloog gaan ..

Dank u
  • @brientje: dat kunnen misschien wat oefenweenen zijn of gewoon dat u prinsesje aan het indalen is dan voel je ook wat pijn in je lies
    maar harde buiken das normaal
    en als je je echt ongerust maakt bel dan is naar de gyn die weet wel raad

groetjes
  • wondertje

dank u wel voor de reactie ik ga best eens bellen dan want buik blijft hard ..
    en ja het is mijn eerste ik wil niet dat er iets mis gaat e
    dank u wel nog eens
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld