Luierafval

• Hey meiden

Ik vraag mij af hoe jullie de wegwerpluiers recycleren.

In onze gemeente moeten we verplicht gebruik maken van bepaalde luierafvalzakken die we naar het containerpark moeten brengen.

Ik ben daarnet naar de winkel geweest om de zakken. 1 rol van 10 zakken kost 5 . Ligt dit nu aan mij of is dit gewoon schandalig duur??

Als je weet hoeveel luiers een baby vuilmaakt en hoe groot die zakjes zijn, ben je op korte tijd veel geld kwijt aan domme luierzakken....

Ik dacht de luiers eventueel in de container te smijten, maar wij hebben maar 1 container (PMD en glas apart) en moesten we alle luiers in de container dumpen vrees ik dat die snel volzit tongue.gif

Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat iedereen gebruikt maakt van deze zakken omwille van de prijs...

Hoe gaan jullie dat doen?
  • Gewoon bij het huisvuil hier.
    Heb zo'n luieremmer van tommee tippee en eens die vol gewoon bij huisvuil of op mijn man zijn werk in de container tongue.gif
  • Hier ook luierzakken aan 50 cent 't stuk. Restafval wordt opgehaald in container en afgerekend per ophaling en per gewicht. Zo'n zak vol pampers weegt best veel, dus ik denk dat het voor ons niet zoveel uitmaakt uiteindelijk.
    Ube wordt er 2 in juli, en ik heb nu 6 rolletjes luierzakken gekocht. Wij gebruiken pampers pampers. Ze zijn een pak dunner dan vele andere, dus er kunnen er best wel wat in zo'n zak. Ube gaat ook 4 dagen per week naar een onthaalmoeder, dus die pampers hoeven er ook bij ons niet in smile.gif Daarnaast ook nog een dagje bij oma, vaak ook een dag bij moemoe ...
    En ondertussen is hij overdag (zo goed als) zindelijk.
    Komt voor ons dus op 30, valt wel mee denk ik dan
  • hier moet het gewoon bij het huisafval... er zijn gemeenten waar je dan een jaar lang een gratis extra container krijgt maar in onze gemeente dus niet helaas....

hier trouwens doen wij altijd als een luier verwisseld is die meteen naar onder brengen en in de container gooien.. nu ja als de baby snachts nog niet doorslaapt en nog verschoont moet worden dan in een luieremmer en sochtends meteen schoonmaken...
  • Bij ons in de gemeente ook luierzakjes die we naar het containerpark moeten brengen.
    Wij hebben ook het systeem van een container waar je per gewicht moet betalen. De eerste maand hebben wij ons blauw betaald aan afval omdat we de luiers toen nog in de container smeten.

Hier is het 7,5 euro voor een rolleke. Ik weet niet hoeveel vuilzakjes erop zitten. We kregen er wel 2! gratis bij de geboorte. Goed voor 2 maand luiers bigsmile.gif
  • Lara,

Afval is gewoon duur ...
    We willen niet meer dat alle afval op grote stortplaatsen wordt gesmeten of dat het wordt verbrand. Afval wordt zoveel mogelijk op een ecologische manier verwerkt en dat kost geld.
    Maar dit is nodig om een leefbare toekomst te kunnen hebben.

Wij betalen ook per kg restafval die we in onze container gooien. Ik vermoed dat we hierdoor meer betalen voor luierafval dan jullie nu moeten betalen.

hug.gif Ines
  • wasbare luiers gebruiken!
    hebben wij bij onze dochter toch een goed jaar gebruikt, en hebben we veeeel afval door bespaard!
    is echt niet zoveel moeite, enkel een wasje meer..
    sinds ze loopt gebruiken we meestal wegwerpluiers, afgewisseld met de wasbare,
    maar dat zijn er lang niet zoveel meer als toen ze nog baby was, gaat nu soms al op potje dus dat scheelt ook alweer!
    mischien toch maar eens overwegen om te proberen? al dan niet afwisselend met gewone pampers?
  • @Lindsay: Wat voor soort wasbare luiers gebruiken jullie? Waar halen jullie die? Ik zou dat ook willen gebruiken, maar 'k vind mijn weg niet in het aanbod... er zijn er redelijk wat, maar nergens vind ik echt goede informatie. Kan jij wat meer info geven?

Merci!
  • mja er is inderdaad een heeeel ruim aanbod, als je hierboven even met de zoekfunctie zoekt zal je al heel wat informatie vinden, want op dit forum is er al aardig wat over geschreven.
    wij gebruiken tots bots bamboozle, dit zijn op zich duurdere in aakoop (ongeveer 650 euro voor gans het pakket, d w z 2 keer 20 luiers, in 2maten, en 6 overbroekjes ook in 2 maten, waarvan we 200 euro premie hebben teruggekregen op de gemeente).

je hebt zo n luiers om te strikken, je hebt er die je gewoon aandoet als een normale luier, deze die wij gebruiken zijn luiers in bamboestof waar je een soort plastic overbroekje over moet trekken.

in de luier leg je een inlegvelletje, dit vangt de kaka op en kan je gewoon doorspoelen in het toilet.

als je van plan bent om enkel thuis (dus in de creche normale luiers) deze te gebruiken, kan je wel een goedkopere soort aanschaffen natuurlijk.

als je er niet helemaal achter staat zou ik het echter niet doen, want als je het meer als een last ziet ga je je herbruikbare luiers na een maand misschien al niet meer gebruiken en zou het zonde zijn van het geld...
  • hey

hier mogen de luiers gewoon in de huisvuilbak en eens de babykes er zijn, mogen wij naar het stadhuis om een pak gratis huisvuilzakken bigsmile.gif Ben benieuwd of wij er dan 2 pakken gratis gaan krijgen tongue.gif
  • Heb hier nog nooit van gehoord zelfs? Dacht dat het gewoon in de vuilbak moest.
  • hier ook gewoon bij het restafval.

Er zijn idd gemeenten waar ze selectief moeten ingezameld worden.

Er zijn ook onthaalouders waar je een bijdrage voor de pamperafval moet betalen of 's avonds een zakje gebruikte pampers meekrijgt van jouw kindje op het moment dat je je schatje afhaalt. (zo van hier je schatje en zijn luiers in je andere hand lol) => dit dus voornamelijk in de gemeenten waar ze selectief luiers ophalen/verzamelen.

Denk met de tijd dat dit wel overal zo zal worden. Maar oef, hier gelukkig nog niet.
  • Hier werken ze nog met gewone vuilniszakken en wij krijgen bij de geboorte van de baby 2 rollen gratis! Daar komen we wel mee toe voor die 2 jaren dat er pampertjes gebruikt worden...
    In het buurdorp moeten de mensen ook de pampers naar het containerpark brengen, maar die krijgen daar wel gratis zakken voor!
  • Wij gebruiken sinds februari ook wasbare luiers. Enkel voor 's nachts een wegwerpluier. We hebben er 15 gekocht en komen er voor maximum 4 dagen mee toe. Kijk eens op luierhoek.be, daar kan je er enkele huren om het eens te proberen. De kostprijs valt best wel mee, ongeveer 20/stuk. Meestal krijgt je van de gemeente nog een deel terugbetaald. En wassen, das voor de machine. Daar heb je dus niet veel werk aan.
  • Hier ondertussen toch ook voor wasbare luiers gekozen. Van het merk Bambinex. Nu nog afwachten wat het resultaat zal zijn smile.gif 't zal voornamelijk zijn: hoe mama en papa het er vanaf brengen bigsmile.gif Voor de eerste weken hebben we besloten om gebruik te maken van composteerbare luiers. Systeem van gewone pampers, maar die je bij je compost mag smijten. Vooral om onszelf eerst de kans te geven het pampergedoe onder de knie te krijgen smile.gif Daarna schakelen we over op de wasbare luiers.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld