Wiegedoodtest

• Hallo,

Ik ben mama van een schattig kindje van 4 maand. Ik wou graag nog eventjes iets kwijt.
    Wat vinden jullie eigenlijk van de wiegedoodtest?
    Helemaal gratis is die.
    Toen ik bevallen was had de pediater me erover gesproken en natuurlijk wou ik die laten doen. Je weet toch beter of je kindje er gevoelig aan is of niet?
    Af en toe maakte ons zoontje een piepend geluidje in zijn slaap, en we waren altijd super-ongerust (ookal is da naar’t schijnt compleet normaal bij baby’s)
    Dus gingen we dat eventjes laten doen. Toch niets aan. Je gaat (mama en baby) ’s avonds binnen. Laat die baby 8 uurtjes slapen, terwijl ze alles monitoren, en gaat nadien weer lekker naar huis.
    Was dat tegengevallen ja!

OK, hij huilde verschrikkelijk toen ze die draadjes overal aan zijn lijfje vastplakten. Ik begreep dat wel, moet nu eenmaal, en voor hem is dat ook niet leuk.
    Om al die draadjes tegen te houden doen ze zo een netje rond zijn hoofd.
    Hij leek wel E.T. , maar dan met rood licht aan zijn voetje, want daarop hing een rode sonde te knipperen.

Maar diene armen baby wou helemaal niet slapen. Hij kon al geen mutsje verdragen op zijn hoofdje, laat staan zo’n net.
    Hij draaide telkens maar met zijn hoofdje heen en weer om die stoute plakkers er af te krijgen. Er hing er eentje tussen zijn mondje en zijn neuzeke.

Ik heb vanalles geprobeerd. Hem op mijn buik gelegd, liedjes gezongen, zijn kaakje gestreeld (aan de rest van zijn hoofd kon ik niet), nog eens geprobeerd om eten te geven…
    Proberen wat rond te wandelen.
    Ondertussen raakte ik altijd verstrengeld in al die draden.
    En dan ook, als hij dan toch wat wegdommelde, maar hij werd weer wat wakkerder begon die monitor altijd te piepen, waardoor hij natuurlijk weer helemaal wakker was.

Het was een helse nacht. We waren binnengegaan om 7 uur, en de volgende dag om 10 uur had hij niet 1 keer meer dan een 15 minuutjes gelslapen.

Gelukkig konden ze alles bij elkaar optellen, en zo kwam hij toch nog aan 7 uur slaap. Aangezien hij met zijn ogen wijd open, vrolijk lag te stampebenen om 10 uur, vertelden ze me dat ze de test zouden stoppen. De dokters moest de resultaten dan maar aflezen van de gegevens die ze verzameld hadden.

Ze kwamen me vertellen dat hij geen groot risico liep op wiegedood. Ik vroeg me af of ze dat konden zeggen, want hij had toch niet 1 keer mooi doorgeslapen.
    De dokter vertelde me dat ze gezien habben dat hij, in de periodekes dat hij dan toch sliep, heel mooi geslapen had.

En dan moesten die draadjes er weer af. Ze moesten ether gebruiken om de lijm, waarmee de plakkertjes vasthingen, te lossen. Hij huilde nog erger dan toen ze alles er op hadden gedaan.
    Zijn huidje zag ook heel erg rood, overal waar die ether opgeweest was.

Achteraf, thuis was hij ook helemaal ontregeld.

Ik was toch niet overtuigd of dat eigenlijk iets uitgedaan heeft. Ik dacht dat kindjes wiegedood kregen als ze heel diep sliepen?

Ik weet niet of ik nog zou doen hoor, als ik nog eens een kindje krijg. Als er niet echt een verhoogd risico is: niet roken, geen wiegedoodgevallen in de familie, en een super-gezond kindje.
  • Liefste Marleen,

Ons Selena heeft ook de wiegedoodtest doorstaan toen ze 2 maand was, dit omdat ze op de afdeling neonatologie gelegen heeft na de geboorte door eeninfectie!! Alle kindjes die daar gelegen hebben moeten die test doorstaan!!

Ik vond het redelijk babaars, ze heeft toen 3 uur aan eenstuk door gehuild en anders huilde ze praktisch niet!!
    Ik moest op een andere kamer gaan slapen en ze gingen me komen wekken als ze wakker werd zodat ik haar dan zou kunnen gaan voeden!!! Ik werd zelf wakker van haar gehuil en ik lang op t einde van de gang!!! Ben ik naar haar toe gegaan opm haar aan te leggen!!! Ze maakte toen zo veel stoelgang dat het door de pamper doorkwam en op mij en de grond terecht kwam!! Ik belde een verpleegster op een half uur later kwam ze, dus ik heb een half uur zo gezeten!! Dan was zo nog ambetant op mij ook!!!

De test was zeer goed, maar ons Selena was 3 dagen dezelfde niemeer, veel huilen en moeilijk gaan slapen!!! Der test heeft veel emotioneel leed toegebracht aan ons gezin!!!

Langs de ene kant was ik gerustgesteld, maar ik vond het zo afschuwelijk dat ons Selena daar zo gehuild had!!!

Liefs,
    Tina
  • Hoi Tina,

Da’s echt verschrikkelijk! Dan vertrouw je op de verpleegsters en dan laten ze dat arm babytje zo aan haar lot over!
    Ik mocht gelukkig wel op dezelfde kamer slapen. Alez ja, als je van slapen kan spreken...

Groetjes,

Marleen.
  • Hoi allemaal,

Ik wilde hier toch ook even mijn verhaal kwijt. Juli 2001 werd mijn dochterje als dysmatuurtje (= te laag geboortegewicht voor het aantal weken zwangerschap) geboren. Ze hadden mij dan ook aangeraden een wiegedoodtest te doen. Toen ze 2 maanden was hebben we dat dan ook laten doen. Eerst was ze heel erg onrustig en wilde niet slapen, haar uurtjes om te eten hield ze niet in ere. Toen heeft ze dan vroeger dan normaal gegeten en raar naar waar, thuis werd ze rond 2u. ’s nachts wakker en in het ziekenhuis pas om 4u.!! Ik was er blijven slapen, en ze zouden me wel roepen als ze moest eten, maar ze hebben haar haar flesje zelf gegeven en toen is ze gewoon weer verder gaan slapen. Terug thuis, kwam ze telkens weer terug om 2u.! Dus... ik wil maar zeggen, het moet niet altijd slecht gaan. Ik wilde dit enkel kwijt voor de mama’s die het wel willen en misschien nu een beetje werden afgeschrikt. Als je twijfelt, laat het dan doen, dat geeft je een veiliger gevoel!

Groetjes
    anneleen
  • hoi dames,

mijn oudste zoon heeft ook die test ondergaan omdat het moest.. hij had teveel symptomen volgens de kinderarts..hij moest ’binnen’ om 17uur en mocht s’anderdaags naar huis om 11 uur...ik mocht er niet bijblijven en moest naar huis..volgens de verpleegsters moest dit zo omdat de test niet geldig is als ze mama’s aanwezigheid voelden...ik ben gebleven tot ze al die draden en het netje hebben aangebracht..hij heeft niet echt geweend en had een rustige nacht gehad..de test bleek ok te zijn ..maar ze zeiden wel dat die test maar 90% zekerheid geeft...ik heb hem dan gewoon meegenomen naar huis..bij mij was het niet gratis..ik heb toen 2000bfr. voorschot moeten betalen..de maand nadien kreeg ik meer dan de helft terug..het hoeft niet altijd slecht te gaan..misschien was het wel omdat jullie in de kamer verbleven?...in ieder geval veel succes en geniet van je kindje!
    groetjes
    marianne
  • Dag iedereen,

Marrianne, ik zeg niet dat het slecht is die test, maar de manier waarop we behandeld werden vond ik niet kunnen!!!

Het verplegend personeel was alles behalve hulpvaardig!!!
    Ze lieten ons echt aan ons lot over!!

Marrianne ik denk niet fdat het zo slecht gegaan is omdat ik bij haar bleef, maar eerder omdat het personeel heel ruw te werk ging!!!!!!! Een mama= gevoel van veiligheid!!!!

Ondanks mijn slechte ervaring raad ik mensen toch aan om die test te laten afnemen, hetb gaat om je kind zijn leven, dat is veel belangrijker dan, slecht behandeld worden!

Liefs,
    Tina & Selena tongue.gif
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld