vraagje voor alle mama's en papa's die hun kindje naar de opvang brengen

• vraagje voor alle mama's en papa's die hun kindje naar de opvang brengen

Hallo allemaal,

2 vraagjes voor alle mama's en papa's die hun kindje naar de opvang brengen happy.gif

Wat gaf bij jullie de doorslag om voor een bepaalde opvang te kiezen??
    Wat vinden jullie belangrijk in een kinderopvang?

bedankt voor jullie antwoord
    dikke knuffel
  • Wij hebben onze keuze voor een groot deel laten bepalen door de sluitingsdagen en vakantieperiodes van de crèche. Hier sluiten ze vaak 3 weken in de zomer en een week met Pasen of Kerst ofzo + brugdagen, en eventueel een vaste weekdag, en dat vonden wij niet zo handig: ik heb bv maar 20 vakantiedagen op een jaar en mag maar 2w na elkaar in verlof gaan, dus dan zaten we al met een week "te veel" in de zomer. De crèche die we gekozen hebben, sluit enkel in de Kerstperiode. Tussen Kerst & Nieuw mag ik geen verlof nemen, maar is mijn vriend wel sowieso thuis. Dat vonden we dus al wat beter te regelen.

Natuurlijk moet je ook de omgeving zelf aangenaam vinden smile.gif
  • Ik denk dat wij rekening gehouden hebben met een 5-tal belangrijke punten, waarvan het eerste veruit het belangrijkste door woog voor ons en de andere punten allemaal ongeveer gelijkwaardig waren aan elkaar qua belangrijkheid

1) goed gevoel bij verzorgsters en manier van werken van de crèche
    2) bereikbaarheid/afstand
    3) openingsuren
    4) vakantiedagen
    5) accomodatie
  • Ik heb 2 creches en 2 onthaalmoeders bezocht. Slechts bij 1 had ik een goed gevoel. Dat was de enigste van de 4plekken waar ze bezig waren met de kinderen (knutselen, dansen) toen ik kwam kijken. Verder was het daar heel licht van binnen, het beste bereikbaar, enkel gesloten tussen kerst en nieuw, parkeergelegenheid, een it systeem waardoor je een verslag krijgt op het einde van elke dag (toegekomen, gegeten, geslapen ect ect).
  • Heel erg bedankt!
    Daar ben ik al wat mee!

Jullie mogen gerust nog toevoegingen doen happy.gif

Groetjes
  • Een punt dat hier ook belangrijk was: zo min mogelijk blootstelling aan mogelijk chemisch schadelijke stoffen
    - onderhoudsproducten
    - verzorgingsproducten
    - biologisch eten
  • Bij ons: een crèche die nog plaats had en niet te ver weg was...

Ik zou in't vervolg letten op:
    - flexibiliteit qua opvangdagen. Ik sta in het onderwijs en kan mijn uurroosters niet voorspellen, nu betalen we dus 4,5 dag / week en zoontje gaat maar 2 volle en 2 halve dagen...
    - dat ze pas met bijvoeden beginnen op 6m, zonder erover te zeuren.
    - als het kan dat ze wasbare luiers aanvaarden, bijvoeden à la Rapley
  • Sfeer en her gevoel dat we hadden waren het belangrijkste.
    Verder vonden we belangrijk:
    - veiligheid (o.a. wie kan er binnenkomen, de veiligheid zelf in de creche, kunnen ze gemakkelijk weg, ...)
    - wat als er een verzorgster ziek is (zodat wij niet last minute opvang moeten zoeken of verlof nemen)
    - sluitingsdagen (nu enkele brugdagen, zomerverlof en kerstverlof maar ook bij onthaalmoeders geweest die gewoon nu en dan eens verlof namen en dat een maand ofzo vooraf pas laten weten)
    - eten wordt er vers gekookt door een vrouw die alleen daarvoor daar is (verzorgsters moeten dus daar niet mee bezig zijn) op veel plaatsen was dat grootkeuken.
    - mooie grote tuin met diertjes, veilig aangepast aan kleine kindjes
    - heel veel activiteiten met de kindjes
  • Bij ons was ook het gevoel en de sfeer doorslaggevend. Huiselijk, geen fabriek, veel interesse, activiteiten met de kindjes (uitstapjes, knutselen, voorlezen, dansen...), goede communicatie, veel buiten spelen en dus een tuin (ook als het weer wat minder goed is), vers gemaakt eten, enkel water/melk qua drank, engagement voor potjestraining (ze maakt er een punt van eer van dat geen enkel kindje niet zindelijk is als ze naar school gaan - en dat lukt haar!).

Verder rekening houden met wat praktische zaken: de prijs, openingsuren, bereikbaarheid, sluitingsdagen, betaal je als ze ziek zijn, hoeveel dagen kan je ze thuis houden zonder te betalen of kan dat helemaal niet... Dat laatste was voor ons minder belangrijk, omdat wij met vaste kantooruren werken, elke dag hetzelfde, en weinig verlof hebben (dat we volledig afstemmen op de opvang). Het niet betalen als ze ziek zijn vonden we ook een pluspunt.

Tot slot ook fijn bij ons dat we zelf onze verzorging meebrengen en dat ze openstaat voor de minder courante zaken (wasbare doekjes, eigen producten...). En dat we niet bij elke graad boven 38,4° meteen moeten komen ophalen! Ook niet overal even evident.

Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld