Vanaf wanneer kan je baby iets afleren?

• Hallo dames,

Een vraagje voor de ervaren moeders onder jullie? Vanaf wanneer begrijpt een baby NEE? Vanaf wanneer kan je hem echt iets gaan afleren? Brent is nu 7 maand en een echte kwik zoals wij het hier noemen. Alles wat in zijn buurt komt moet eraan geloven...
    Vanaf wanneer kan ik hem dingen gaan verbieden???

Dank je!!

Nathalie
  • Hoihoi,

Onze Arne begreep dat al rond 9 maanden, maar wel enkel op dat moment! Je moet het dus elke keer opnieuw zeggen. Neen, wil zeggen afblijven maar hij onthoudt pas na 25 keer dat het elke keer neen en afblijven is. Bij ons Nina duurde het iets langer voor ze dat begreep.
    Dat verschilt zeker van kind tot kind.

Arne is nu 21 maand en zal nog steeds proberen hoor, hij is nu in de peuterpuberteit, heerlijk!

Laat het maar komen zoals het komt.

Lieve groetjes,
    Lieke
  • Hoi nathalie,

Uit eigen ervaring en zoals je hoort, kan je al heel jong beginnen met verbieden, maar niet straffen hoor.
    Gewoon consequent neen zeggen als iets niet mag, en als je zoontje het niet snap hem verwijderen van hetgeen hij tussen had, dus niet dingen aan de kant zetten, want dat begin je echt op de schouw te leven zoals ze dat hier noemen, maar je moet dit dus wel elke keer blijven herhalen, niet omdat je kind stout wil zijn, maar een jong kindje denkt in momentopnames , en redeneert dus altijd van , nu mag ik dit niet, maar als mamma de kamer uit is mag dat volgens zo’n kindje ineens wel hoor, geld trouwens voor alle leeftijden tot na de koppigheidsfase.
    Die peuterpuberteit, idd laat maar komen, ik vond het echt fantastich om zo’n klein nozempje in huis te hebben, kan bijna niet wachten tot het weer zo zal zijn.

Groetjes, kelly & twins baby.gif baby.gif
  • hoi , ik ben een naamgenoot.
    Ik heb een zoontje van 14 maanden. Hij was amper 6 maanden toen hij al kroop en zich aan dingen optrok en met gevolg ook overal aan zat. Vanaf toen heb ik inderdaad steeds het woordje neen gebruikt. Eerst was het natuurlijk een geween, omdat hij iets niet mocht. Na een week of twee kwam hij er al niet meer aan. Nu, dit zou te mooi zijn om waar te zijn. Na een maand ’braaf geweest te zijn. begon hij opnieuw. Maar nu op een slimmere manier. bijv. Naast onze zetel staat een plant, hij had daar zeker al enkele weken niet meer aangekomen.Wat doet hij nu. Hij kruipt achter de zetel en steekt zijn handje uit naar de plant want als hij ons niet ziet dan zien wij hem ook niet, all?, dat denkt hij toch. Hij was toen amper 10 maanden. Dus ze zijn slimmer dan we soms zouden denken. Ik denk dat het belangrijk is dat je zo snel mogelijk iets afleerd. En duidelijke regels opstelt, dit mag wel en dit mag niet , dan weet je kindje waar hij zich moet aan houden. Ook al moet je dit inderdaad heel veel herhalen, en heb je soms het gevoel dat je meer moet verbieden dan goedkeuren, maar ik zou zeggen, niet opgeven want later heb je daar zeker resultaat van. wink.gif
  • je zou ook de omgeving kunnen veranderen zodat je niet elke minuut nee hoeft te zeggen,want babies zijn gewoon hun omgeving aan het ontdekken en aan het leren en het is dan ook erg frustrerend als je daar steeds van wordt weerhouden.(vanuit het kind gezien)ze begrijpen je nee wel,maar niet waarom jij hun ontdekkingsdrift niet zo fijn vindt.
    daarom moet je dus voortdurend herhalen wat je wilt dat er gebeurd(en niet gebeurd)en dat kan een hele tijd duren,
    straf is geen optie,
    daarmee geef je te kennen dat het niet goed is je wereld te leren kennen en kan leiden tot algehele desintresse in leren op latere leeftijd(gebrek aan initiatief vloeit hieruit voort).
    ~bianca~
  • Ik denk er als volgt over. Dingen die ik echt heel wil houden zal ik straks zeker wegzetten. Enigzins pas ik de omgeving dus aan, want ik heb geen zin om straks continue achter hem aan te moeten rennen of alles te moeten verbieden. Toch zal ik een aantal dingen laten staan waar Marick straks zal moeten leren af te blijven. Ook dit is m.i. een manier om je omgeving te ontdekken. Meer van dat mag wel, dat mag niet. Als je ergens op visite gaat is ook niet altijd alles weggezet.

Groetjes Anja

mama van baby.gif Marick
  • Ik sluit me volledig bij de laatste schrijfster aan!

Groeten Carmen <3
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld