tweetalig opvoeden?

• Heeft er iemand ervaring of tips ivm het opvoeden van een kindje wanneer de moeder en de vader een verschillende moedertaal spreken?
  • hallo Kay,
    ik ben duits talig een mijn friend nederlands talig, als je tips will hebben ga gewon op TWEETALIG wink.gif
  • Hoi Bettina,

heeft het kindje later dan geen problemen met grammatica enzo als het tweetalig opgevoed wordt?

Ik ben nederlandstalig, mijn man spreekt Engels, we wonen in de UK en praten onder mekaar Engels. Aangezien de UK het thuisland zal zijn van ons kind, is het dan niet beter om er alleen Engels tegen te praten, zodat het niet in de war raakt..?

Of hebben jullie hier helemaal geen problemen mee gehad?

Groetjes,

Kay
  • Hallo Kay,

Uit onderzoeken is bekend dat je kinderen prima tweetalig op kunt voeden. Kinderen zijn op jonge leeftijd heel gevoelig voor het leren van talen. De enige voorwaarde is dat je wel consequent bent in het gebruiken van de taal. Dus de ene opvoeder spreekt steeds de ene taal tegen het kind en de andere opvoeder steeds de andere. Welke taal je dan als opvoeder onderling spreekt doet eigenlijk niet terzake.
    Op een bepaald moment zal het misschien lijken alsof je kind alles doorelkaar haalt en zal het een mengelmoesje van beide talen gaan spreken. Maar als je zelf doorgaat met het consequent spreken van de afgesproken taal, zal dit als alles normaal verloopt(als je kind een normale ontwikkeling doormaakt), vanzelf weer goed komen.

En wat betreft de grammatica. Dat kan later zelfs een voordeel zijn bij het leren van talen op latere leeftijd. Je hebt dan meer inzicht in taal en pakt nieuwe dingen gemakkelijker op.
    Gewoon doen dus!

groetjes,

Sietske
  • Hallo Kay,

Ook wij zijn een tweetalig gezin, en ik ben ook zwanger. Mijn schoonzus en schoonbroer hebben ook een tweetalig gezin. Maxence, hun zoon is nu 8 jaar en spreekt perfect de twee talen. Als hij thuis in Tongeren is praat hij nederlands, net als op school. Met zijn pa thuis praat hij echter frans.
    Bij mijn schoonfamilie, is iedereen franstalig, behalve mijn schoonzus, ik en Maxcence.
    Hoewel wij met hem frans praten ginder bij mijn schoonouders, antwoord hij tegen iedereen in het frans, behalve tegen mijn schoonzus en mij. Tegen ons spreekt hij nederlands.

Een kind maakt dus zelf de omschakeling, heel gemakkelijk. Dus, ik zou het jammer vinden als je het kindje geen nederlands leert. Trouwens, ik vraag me af, als Nederlands je moedertaal is, of je niet automatisch nederlands tegen je baby zal praten. Dat is je natuurlijke taal, en ik denk dat dit gewoon vanzelf zal gaan.

Het is dus perfect mogelijk om ze tweetalig op te voeden.

Groetjes, Marjan, 15 wkn. drunk.gif
  • Hallo,

Het is inderdaad heel goed om de kinderen 2-talig op te voeden, mits de ene opvoeder in zijn/haar taal blijft praten en de andere opvoeder in zijn/haar eigen taal.
    Toevallig hebben we een lezing gehad op de school van mijn dochter en hier zeiden ze dat het heel goed is, ook voor het kind om later meerdere talen te leren. Het ging hier om een onderzoek over asielzoekers met hun eigen taal en het nederlands leren. Met name de schoolgaande kinderen.
    Hier bij ons in Friesland(nederland) spreken we Fries, dit lijkt totaal niet op Nederlands. Maar toch kunnen mijn beide dochters heel goed nederlands spreken terwijl we zelf alleen Fries spreken thuis/op straat. Ze pikken het snel op oa van Sesamstraat en school. De lezing vermelde ook dat ieder kind onder de 6 jaar kun je iedere taal aanleren. Zelfs al gebruik je hem daarna niet meer herkennen ze later de taal en pikken ze dit sneller op.

Johanna, moeder van 2 meisjes 3 en 5jr en 3e komt over 3wk
  • Hoi iedereen!

alvast bedankt voor al de reacties.

Misschien pieker ik er teveel over, maar ik denk dat ik in een andere situatie zit met dit tweetalig "probleem".
    Wij wonen in de UK. Mijn man en ik spreken onder mekaar enkel Engels. Mijn moedertaal is Nederlands. Wanneer wij een kindje hebben, zal dat maar uiterst zelden met de taal Nederlands in contact komen, buiten mij eventueel. Ik bezoek mijn familie in Belgie ongeveer 1 keer per jaar. Mijn familie komt maximum 1 keer per jaar naar hier. Ik vind persoonlijk dat ik dan beter ook gewoon Engels kan praten tegen ons kind; ben dat ondertussen al zo gewoon door hier te wonen, dat ik daar geen problemen mee zou hebben. Zo zou mijn man ook kunnen volgen wanneer ik iets tegen de kleine zeg, terwijl hij dat niet zou kunnen als ik er Nederlands tegen zou praten.
    In t’ kort: ik vind het niet echt "fair" tegenover ons kind om het op te zadelen met twee talen, terwijl het met die ene taal amper in contact zal komen later.
    Of ben ik hier nu te diep aan het spitten en moet ik gewoon afwachten hoe het verloopt als het kindje er is..?
    Pff...sorry voor mijn gezaag hoor... maar ik zit hier echt wel mee in, aangezien mijn ouders geen Engels praten en toch wel graag met hun kleinkind zouden communiceren. Maar moet ik niet in de eerste plaats aan het kind denken?

Lieve groeten,

Kay
  • Ik ben spaans en mijn man nederlands, het is moeilijk om een kind met tweetalig op te voeden , maar het gaat wel! kinderen zijn slim! Onze dochter is in Nederland geboren , ik praat spaans tegen haar sinds ze geboren is, maar toen ik samen met nederlanse vrienden was, kon ik moielijk tegen haar in het spaans te praten: nu wonen wij in Spanje, We praten nederlands thuis, als ik alleen thuis met mijn dochter ben praat ik spaans, mijn man praat nederlands tegen haar. Ze is nu bijna 4 , en ze kan alles in het nederlands begrijpen , maar ze praat enkele worden, als we zo verder gaan, leert ze wel nederlads, zeggen ze. Het is een grote rijkdom dat kinderen vanaf hun geboorte twee talen kunnen leren. Veel groetjes en sorry voor de grammaticale fouten in het nederlands, ik heb maar 2 jaar in nederland gewoond en ik zal veel fouten hebben!!!!!!!
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld