Structuur voor een baby van bijna 4 maand?

• Structuur voor een baby van bijna 4 maand?

Ik heb al eens rondgeneusd in de topics onder hoofdstuk 'Baby en slapen' maar niet veel wijzer geworden. Hier dus mijn situatie in het kort:
    Als ik terug ga werken is dochter 5 maand. Ze slaapt de nachten al redelijk door sinds een goeie 2 maanden. Ik ben nogal een avond/nachtmens, en laatste voeding krijgt ze tussen 0u.30 en 1u.00, dan gaat ze slapen en met wat geluk slaapt dochter goed door. Dat kan wel eens variëren tussen 6-9u.30, maar meestal houdt ze redelijk vaste uren aan. Als ze dan na de eerste voeding terug gaat slapen wordt ze pas wakker tussen 10u.30 en anders staat ze met mij om 11u.00 tl mee op. Gemiddeld slaapt ze dus van 1-11u.00 met 1 pauze, meer bij ziekte of groeispurt...
    Ik geef fulltime BV, heb nog volop zwangerschapsverlof dus heb ik nog in de nacht een uurtje voor mezelf en ga ik slapen tussen 1-2u.30. Enorm laat, maar een beetje me-time heb ik toch nodig en ik kan nog ruim een maand door de dag rustigaan doen.

Door de dag slaapt dochter in haar parkje, soms bij mij in de doek, totnogtoe niet in haar bedje, behalve de nacht. Door de dag slaapt ze amper tot licht, bij verplaatsing in de auto of als we ergens op bezoek zijn wel iets meer. Rusomomenten variëren sterk, omdat we vaak met haar bezig zijn. Ze kan dus soms uren achter elkaar wakker zijn, evengoed zomaar eens een uurtje of 2-3 meermaals slapen. Ze krijgt ook BV op verzoek, dus in haar voedingdmomenten zit (nog) geen structuur, zoals wel vaak het geval is met KV.

En die structuur, daar zit ik wel wat mee. Als ik ga werken zal ik 4 tot 8 uren van huis weg zijn. Opvang geen probleem.
    Het gaat er om dat vooral mijn man denkt dat dochter van mij nooit structuur zal aanleren omdat ik er zelf amper heb. Hij heeft eerder het idee, min of meer vaste uren geeft rust en zekerheid en een goed voorbeeld voor dochter. Dat ik later ga slapen (nu dit nog kan natuurlijk!) en eerder ritme van de baby nog volg, leer ik haar heel verkeerde dingen. Dan gaat dochter leren dat ze niet op tijd naar bed moet oa, want ik ga ook op een wisslend uur... Mijn man gaat altijd rond 0u.30 slapen.
    Nu clustert ze vooral bij ons op de zetel tussen 21 en 0u.30 en valt ze soms na 23 u.00 in slaap, maar even vaak helemaal niet. Ze vraagt dan veel BV en tut wel even maar is vrij rustig! Volgende avond kan ze slapen om 22u.30 of om 23u.30 en moet ik haar een uurtje later toch wakker maken om te gaan slapen.
    Ik heb al eens een paar keren geprobeerd om haar bv een uurtje vroeger in bedje te leggen op avonden dat ze bv om 23u.00 al aanstalten maakte om te slapen, maar precies alsof ze het weet, was ze dan echt onrustiger en huilerig tot haar 'normale' slaapuurtje.
    Haar 'ritueel' is tot nu toe als volgt: propere pamper, pyjama aan en in slaapzak, laatste voeding in de relax en 5 minuutjes knuffelen. Daarna in haar bedje en 9 van de 10 keren slaapt ze onmiddellijk in.

Ik ben mij bewust dat die uren naarmate ze opgroeit nog vaak veranderen, en ze eens als ze dreumes is, veel vroeger zal moeten slapen, maar kan je, of beter moet je een baby van 4 maand al een structuur aanleren, bv ivm slapen als dit niet echt nodig is? Ze zal niet naar de crèche gaan, maar vnl opgevangen worden door de oma's, mij en af en toe papa, daar ik halftijds werk binnenkort.
    Voor mijn rust zal ik wellicht tegen dan dochter om bv 23u.00 in bed leggen bij een vroege post, maar is het raadzaam dat ik nu al stilaan begin met haar op één of andere manier 'gewoon' te maken dat ze ook effectief moe wordt rond dat uur, zodat ze bv gelijk met mij kan gaan slapen?
  • Hier vanaf de geboorte meteen schema toegepast (pas op ieder kind is anders) het is om 19:00 fles/bv en dan na bed. Als jonge baby kwam ze nog om 23:00 a 24:00 weer voor voeding en snachts weer tussen 3:00 en 04:00 voor voeding. Maar ik (en dat is persoonlijk!) heb zon hekel aan babys en jonge kinderen die laat na bed gaan en sochtends uitslapen tot uur of 10:00. Dat vind IK niet normaal. schoolgaande kinderen slapen ook optijd om weer optijd op te staan. Waarom niet meteen van begin af aan deze regelmaat en strucruur aanleren?
    Het zoontje van mijn schoonzus sliep ook vanaf baby af aan pas laat. Ja hij deed een einde middag slaapje tot 18:00 uur en ging pas om 22:00 na bed. Nu is hij 3 geweest en hebben ze problemen er mee. Hem optijd na bed krijgen is een ramp (goh wat raar..)

Hier gaan beide kinderen tussen 19;00 en 19;30 na bed. Geen gemaar gesus of gezever. En zijn dan ook weer wakker tussen 5:30 en 07:00. jongste dochter komt nog tussen 01:00 en 03:30 voor nachtvoeding. En ik ben zoo blij dat ik dit heb gedaan. Ik vind dat het zo hoort. Ik mocht vroeger als klein meisje ook niet laat na bed. In het weekend misschien ooit eens een uurtje later.

Je kindje is 4 maanden. Dit is DE perfecte tijd om dit aan te leren. Hier wisten beide kindjes gevoelsmatig op de leeftijd van 4 maanden dat 19:00 uur bed tijd is en dit ging prima. Enige is dat ze dan sochtends vroeger wakker zijn. Dus als jij pas rond 01:00 uu snachts bed gaat zal je dood op zijn als je kindje om 5:30 weer wakker is. Dus als je graag structuur wil, is mijn advies, pas je eigen slaap gewoonte ook eens aan. Je hoeft heus niet on 21:00 uur na bed hoor. Maar zolang jij zo nachtwaker bent en je kindje laat uitslaapt omdat je die ook een nachtritme aan aan et leren bent zal er niks veranderen. Jij moet daar ook structuur in brengen voor jezelf.
  • Jij moét niks. Je hebt blijkbaar wisselende shiften op je werk, dus jij hebt sowieso geen structuur? Dan denk ik dat het misschien wel gemakkelijker is dat je baby ook geen structuur hoéft, als die ermee kan leven om soms vroeger en soms later te gaan slapen.

Wij hebben pas sinds een paar weken echt structuur erin gebracht, omdat hij 8x per nacht wakker werd (om te eten) en dat was niet meer leefbaar. Ik heb hem 2 weken lang op hetzelfde uur een dutje laten doen + 's avonds naar bed gebracht, tot zijn nachtelijke voedingsmomenten verminderden (was eerder een fase, denk ik).

Nu kiest hij zijn dutjes weer zelf, alleen 's avonds houden we ongeveer een schema aan: om 19u naar boven, drinken, boekje, slapen. Voor ons is dat ideaal: wij zijn niet gebonden aan "dutjestijd" en zoontje krijgt wel genoeg slaap + slaapt gemakkelijker in 's avonds.
  • Hmm..structuur is hier ook nog niet, ons meisje is 3,5 mnd nu. Dat moet van mij ook helemaal niet. Ze krijgt trouwens kv. Wel stimuleren wij al vrij jong om op tijd in bed te gaan. Ze ligt er nu meestal tussen 19u-20u in, slaapt het klokje rond. (Behalve als ze verkouden is..) dit stimuleren betekent hier, keer op keer proberen om na de avondfles in bed te gaan. Ze moet niet huilen, dan haal ik haar er direct weer uit. De eerste maanden ging dit totaal niet, ze ging vaak pas tegen 23-24u slapen. Ik ben geen avondmens..altijd kwam dus nog een avondfles, daarna sliep ze eindelijk. Nu niet meer, het is gedaan met de onrustige avonden.
    Jammer trouwens dat je denkt dat je onder andere schuilnamen moet posten, want je bent denk ik nikoke? Je mag hier gerust vragen stellen he, trek je niks aan van negatieve reacties. Ieder zijn leven.
    Ik vind wel dat je vriend enigzins gelijk heeft,maar er zijn ook vele mama's die het dagritme volledig aan het kind overlaten, die niks sturen/stimuleren/traien. Die komen er ook wel.
  • Dit is die moeder met die invalide man weer, wedden? Het hele " je hebt geen structuur verhaal" nog een keer. Het is niet normaal dat, ook al ben je thuis, je leeft van 11 tot 2U in de nacht. Doe normaal zeg.
  • Persoonlijk zou ik nu toch starten om je kindje beetje structuur aan te leren.. Ik moet 's morgens ook vroeg vertrekken 5u40 en dan moet mijn dochtertje ook al opstaan. Zij ligt dan de avond ervoor al van 19u of vroeger te slapen zodat zij tegen dan reeds uitgerust is. Ik werk in een ploegensysteem als ik de laatdienst hebt gaat zij iets later slapen rond 20u en wordt zij wakker om 7u - 8u. Zij staat daar eigenlijk op na de laatste fles kan ik die eigenlijk niet meer wakker houden die wil meteen naar bed! Max 10min zit ze nog bij ons in de zetel. ( 14maand ) De eerste weken toen ze net geboren was ging ik slapen samen met haar dat was rond middernacht na haar voeding. Toen zij na 7weken dan sliep van 23-24u tot 6u ben ik haar rond de avondfles van 21u in bed beginnen leggen zodat ik 's avonds samen met mijn partner in bed kon kruipen en toen kwam zij natuurlijk 's nachts terug rond 3u .. Maar dit heeft eigenlijk maar 1 week geduurd en sindsdien sliep zij eigenlijk van 21u tot 6u.. Daarna sliep zijn dan in haar parkje. Natuurlijk ook naar oudere leeftijd toe als zij nu laat gaat slapen gaat ze wel het ritme wat krijgen.. Ik denk dat het nog gaat meevallen als ze nog 4-6 maand oud is. Die kleintjes slapen nog veel dan maar eens ze ouder worden en bij onthaalmoeder of creche gaan, gaan ze daar mee moeten slapen met de rest ( bij ons toch) steeds in de namiddag.
  • Mijn dochter is nu 3,5 maand en we hebben overdag ook geen ritme. Ze slaapt soms meerdere korte dutjes of 1 a 2 lange. Ze slaapt dan meestal in haar parkje. Momenteel is ze s avonds nog vrij wakker en clustert ze. Rond 22u30 drinkt ze een laatste keer en dan slaapt ze tot 7u30-8u30. Tegen dat ze naar de crèche begint te gaan ga ik proberen haar wat vroeger weg te leggen want ze zal er vroeger uit moeten.

In het kader van het werken zou ik haar avondritme toch wat vervroegen. Routine over dag vind ik persoonlijk nog wat vroeg, dit zal ik nog niet er in brengen. Wat ik wel doe is als ik zie dat ze moe is leg ik ze in haar park met een muziekje op. Een vaste routine om aan te geven dat ik zie dat moe is en dat ze best gaat slapen. Meestal valt ze dan ook wel in slaap, soms moppert ze een beetje, maar als ze echt doorhuilt haal ik ze er uit.
  • Ik kan alleen maar zeggen dat ik een koppel ken dat in shiften werkt en ook geen ritme of regelmaat heeft. Die hun kind is ondertussen goed 1 jaar oud, slaapt 's morgens tot een uur of 8 à 9, doet overdag twee goede dutten en is dan wakker tot 22u, soms wel 23u. Ze hebben de laatste tijd geprobeerd om er een ritme in te krijgen met een vroeger slaapuur (20u bvb), maar dat lukte niet. Zij zijn wel doodop, want moeten laat opblijven omdat hun kind nog niet moe is (ook bij een vroege shift!), en de kleine is 's morgens dan ook nog moe bij de aflevering bij de opvang... en slaapt daar dan ook door. Tijd voor hun twee is er ook nauwelijks, want ze hebben nauwelijks tijd onder elkaar zonder baby. Dat weegt op een relatie, zou ik zo denken.

Stel je dus vooral de vraag of je nood hebt aan tijd alleen met je partner, en of je ook tot zo laat kan/wil opblijven als je een vroege shift hebt. En maak in functie daarvan je keuze. Wil je er een bepaalde regelmaat in krijgen, dan zou ik daar toch zo snel mogelijk mee beginnen...
  • @Ano wat is dat met die moeder die hier nogal bekend blijkt te zijn? smile.gif Komt die hier vaker klagen over nutteloze dingen? Ik ben even niet mee, precies?
    Btw: is het abnormaal als baby niet naar OM of crèche gaat? Spaart een heleboel uit, maar is off-topic (lol) tongue.gif

De laatste nachten is dochter even wakker rond 6u.00-6u.30 en slaapt ze verder tot 10-11u. De voorbije 2 avonden heeft ze geslapen van 22-0u.30 en dan laatste voeding gehad. Overdag wel een blije baby nu, maar ik ga stilaan mijn en haar uur met een kwartiertje.halfuurtje vervroegen. Wakker houden doe ik niet aan mee, maar haar wakker maken of vroeger in bedje leggen heeft ook geen zin

• lol, omdat de schoolgaande kinderen ook moeten gaan slapen, MOETEN baby's al op vaste uren slapen en eten en drinken?
    Die hebben nog jaren de tijd voor ze naar school gaan, zeker 2.5 jaar en dat komt allemaal wel goed.
    het moment dat je zelf terug gaat werken en een geregelder leven hebt, volgt dat voor het kindje ook wel.
    Die gaan heus wel op tijd gaan slapen als het school is.

Waarom zou je baby's al in een vast keurslijf stoppen vanaf dag 1 terwijl ze nog maanden de tijd hebben om in dat ritme te komen.
    Bij de ts zit er nu toch een ritme in, ze komt altijd rond dezelfde tijd eten, slaapt rond dezelfde tijd; over een maand zal ze dat ander ritme ook leren, maar geef ze in godsnaam ook de tijd om het te leren en zich eraan te wennen
  • Dit is die moeder met die invalide man weer, wedden? Het hele " je hebt geen structuur verhaal" nog een keer. Het is niet normaal dat, ook al ben je thuis, je leeft van 11 tot 2U in de nacht. Doe normaal zeg.Ano @ 3/12/16

dan heeft ze toch al werk gevonden want ze vond toch geen voltijdse job als verzorgende?
  • @jongensintwild veel moeders vergeten nogal eens hoe ze zelf geploeterd hebben de eerste maanden smile.gif
    Je ziet dat goed op mama topics. Op de moment zelf, zelf vragen maar eens er uit heel wat betweters waarbij alles perfect liep.
  • @jongensintwild veel moeders vergeten nogal eens hoe ze zelf geploeterd hebben de eerste maanden smile.gif
    Je ziet dat goed op mama topics. Op de moment zelf, zelf vragen maar eens er uit heel wat betweters waarbij alles perfect liep.Neuzeke @ Vandaag 11:13

iedereen kent wel een kind dat later problemen had om te slapen, dat een grote achterstand niet weggewerkt krijgt en dan zijn de conclusies altijd dat de ouders dit zelf in de hand hebben gewerkt omdat ze niet vanaf dag 1 die structuur hebben gehad.
    De oudste had structuur, je moest alles in dezelfde volgorde doen, we moesten bij god altijd langs dezelfde kant van de weg lopen of die kreeg een crisis, en hier was de conclusie voor de andere moeders dan dat we teveel structuur hebben.
    De jongere kinderen kwamen direct al wat in die structuur terecht omdat er kinderen naar de onthaalmoeder, naar school moesten en de ene sliep heel goed (tot hij 2.5 werd) en de andere heeft tot 4 jaar slecht geslapen.
    Aard van het beestje, ze hebben het allemaal geleerd, maar had ik die echt op uur eten gegeven en in bed gelegd, dan was dat echt niet anders geweest, hoor. Die sliepen slecht omdat die overprikkeld waren, en daarvoor letten we op dat we niet teveel en te lang weggingen en die dagen dat we dit deden daarna een rustdag in te lassen.

Wie zegt dat het anders zou zijn gelopen als ze vanaf dag 1 alleen maar eten kregen op uur en alleen mochten slapen op uur? Wie zegt dat je een achterstand bijvoorbeeld volledig kan wegwerken.
    Ik vind dat soort conclusies altijd gevaarlijk, want ze zijn altijd gebaseerd op 1 kind dat ze toevallig kennen dat dan slecht slaapt, slecht eet.
    Sommige kinderen zijn moeilijke slapers, hoe je het ook bekijkt.

1 routine vond ik wel plezant: de kleinste deed zijn grote boodschap altijd bij de OM (zij vond dat minder plezant)
  • Ik vind het wel belangrijk dat een kind structuur krijgt. Maar bij elk kindje is dat anders en loopt dat ook anders!
    Rond die leeftijd had me zoontje al een klein beetje structuur en kreeg hij ook een groentepapje s'middags en kreeg hij om 23u ook nog zijn laatste flesje en ging dan naar bed toe, ik gaf toen kv. Maar hij sliep mooi klokje rond tot 7u30! Toen hij 6,5 maand was heb ik dan zijn schema'tje ingekort bijvoorbeeld: 9u ochtend flesje - 12u30 groentepapje - met daar tussen een grote dut van 2 of 3u - 16u30 fruitpapje - 20u of 21u laatste flesje. Wij hadden geen problemen met het vervroegen van zijn laatste fles maar wij ondervonden ook dat hij vlugger slaperig werd maar vanaf zijn 8 maand ben ik dan terug gaan werken en veranderde alles weer omdat hij vroeger uit zijn bedje moest en zo zijn we uiteindelijk gekomen aan 19u. Eigenlijk vanaf zijn 8 maand heeft hij nu een "vaste schema" Maar het varieert wel hoor met zijn eten en het is te zien hoelang hij geslapen heeft. Wij hebben hem dus in stappen structuur gegeven. Ondertussen is ons zoontje al 2 jaar en alles loopt prima maar ik moet wel zeggen dat hij een hele goede slaper is en ik hoef hem maar in te stoppen, deurtje dicht en meneertje slaapt zonder tegen te werken. Een droom eigenlijk!
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld